Gespeeld – PlayStation VR: RIGS: Mechanized Combat League – Guerrilla Games kondigde op de E3 eerder dit jaar niet één maar zelfs twee nieuwe games aan. In de Amsterdamse studio wordt gewerkt aan Horizon: Zero Dawn en bij Guerrilla Cambridge hebben ze PlayStation VR in de armen gesloten, waarvoor nu de game RIGS: Mechanized Combat League in ontwikkeling is. Deze game kregen we onlangs te spelen en het ziet er naar uit dat Guerrilla Games ook met deze game een zeer interessante titel in handen heeft.

Shooterballen

In RIGS draait het om één doel en dat is punten scoren. Guerrilla Games noemt het een mix van een shooter met basketball, want waar je andere mechs kapot schiet is het uiteindelijke doel om zelf door de ring heen te springen en punten scoren. De game is namelijk zo ingericht dat het een soort sport is met het oog op het competitieve element. Sterker nog, de intentie is zelfs om er een eSports game van te maken. Een mooie ambitie die enkel realiteit kan worden als de game ook daadwerkelijk werkt en leuk om te spelen is. In beide opzichten lijkt het naar aanleiding van een eerste korte kennismaking wel goed te zitten.

De game stelt namelijk drie spelers tegenover elkaar in een futuristische arena. Hierbij is het doel dat je tijdens het spelen de tegenstander kapot schiet om in ‘Overdrive’ te geraken. Kapot geschoten tegenstanders laten gele orbs achter en bij het oppikken loopt er een meter op. Eenmaal vol, dan verkeer je in die ‘Overdrive’ status en alleen dan scoor je een punt als je door de ring ofwel basket springt. Ben je niet in overdrive, dan kan je er tien keer doorheen springen, maar dit levert je geen enkele punt op.

Daarmee is de game eigenlijk een unieke mengelmoes, want naast enigszins tactisch spelen dien je ook vooral flink te knallen op tegenstanders. In de eerste plaats om zelf een overdrive status te bereiken, maar tegelijkertijd ook om te voorkomen dat een tegenstander in deze status door de ring heen springt en dus punten scoort. De arena waarop we los konden gaan bestond hierbij uit verschillende lagen, maar was relatief compact van opzet. Hierdoor heeft elke speler voldoende bewegingsvrijheid, maar is het niet te klein, waardoor iedereen een kans van slagen heeft.

Variatie in de mechs

Enige variatie die hier nog bij komt kijken is dat je per team drie verschillende mechs hebt. Elk van deze mech heeft zo zijn eigen specialiteiten en daarmee komt er ook enige tactiek bij het geheel kijken. Zeker als we wat naar de langere termijn gaan kijken kan dit aspect best wel eens een belangrijk onderdeel worden van de eSports. In de demo die we speelden was er weliswaar een team, maar elke speler was toch vooral individueel bezig. Als je echter intensief in teamverband gaat spelen zal ongetwijfeld snel de situatie ontstaan dat één speler met een bepaalde mech het meest efficiënt is om in te zetten als degene die de punten moet scoren, waarbij andere spelers een ondersteunende rol hebben.

Het is natuurlijk een stukje speculeren, maar het geeft wel aan wat RIGS zoal zou kunnen betekenen op eSports niveau. Daarbij mogen we niet vergeten dat we ongetwijfeld uitermate brute acties gaan zien als de spelers straks echt goed ingespeeld zijn en dat stemt ons eigenlijk best wel positief. Voornamelijk omdat het toch een nieuw concept is en dit concept werkt erg goed. Niet alleen qua gameplay idee en uitvoering, maar ook in de vorm van besturing. Dat laatste is nog het meest belangrijke punt, want de game doet zich natuurlijk onderscheiden van anderen, omdat je in een virtual reality opzet de game benaderd.

Richten met je hoofd

De virtual reality voelt in RIGS als een toevoeging en dat is wat het aanzienlijk interessanter maakt. Als dit een gewone game zou zijn, dan was het in de eerste plaats minder indrukwekkend. In de tweede plaats, misschien nog wel belangrijker, niet echt direct een hele spectaculaire game qua beleving en ervaring. Een subtiel doch groot verschil is nu dat er virtual reality aan gekoppeld is, waardoor het plotsklaps behoorlijk intensief wordt. Dat zit hem niet alleen in het feit dat je overal om je heen kunt kijken, maar ook door de afwijkende besturing voor ‘shooters’ die hier mee gemoeid gaat. Normaal gesproken navigeer je een voertuig of persoon met de twee analoge sticks. Datzelfde geldt voor RIGS, alleen komt hier je hoofd nog als secundair navigatiemiddel bij.

Nog steeds beweeg je de mech met de analoge sticks, want zo beweeg je vooruit en achteruit met de linker stick en draai je de mech met de rechter stick. Je hoofd en dus virtual reality bril zijn echter van cruciaal belang. Niet alleen om te kijken, maar ook om te richten. Waar jij naar toe kijkt, dat is waar je naar toe zult schieten. Zie je een vijand voor je, maar kijk je iets naar links of rechts, dan schiet je dus alles langs de vijand heen. Dus in het kort komt het qua bewegen neer op het gebruik van de analoge sticks en het richten doe je met je hoofd. Dat is in de eerste instantie best wel wennen, maar vrij snel zul je dat onder de knie hebben en dan realiseer je dat Guerrilla Games hier goed aan gedaan heeft, want het werkt bijzonder natuurlijk.

Voorlopige conclusie

We hebben RIGS slechts kort kunnen spelen, maar deze speelsessie liet ons op een goede manier de gameplay van deze virtual reality game ervaren. Het is even wennen als je voor het eerst aan de slag gaat, maar als je het eenmaal onder de knie hebt ga je inzien dat het concept naast origineel ook bijzonder goed werkt. Er zullen straks natuurlijk een hoop VR games gaan verschijnen, maar van RIGS kunnen we je nu al vertellen dat dit een titel gaat zijn die veel langer gespeeld zal worden dan andere games. Dat is natuurlijk deels vanwege het eSports segment, maar ook deels door het in potentie grote plezier dat de game kan brengen met vrienden evenals in online matches.