Er is de laatste tijd veel te doen geweest om The Division, de nieuwe game van ontwikkelaar Massive Entertainment en uitgever Ubisoft. Niet in de laatste plaats om de grafische prestaties. De E3 2013 demo beloofde een werkelijk prachtige titel, maar kan dit ook waargemaakt worden? Ubisoft heeft momenteel geen al te beste reputatie wat dat betreft. De uitgever en ontwikkelaar schroomt niet soms mooiere beelden voor te schotelen dan dat de uiteindelijke game bevat.

Magnus Jansen, creatief directeur bij Massive Entertainment, is hiervan op de hoogte. De gloednieuwe SnowDrop engine is ontwikkeld om gamers de best mogelijke ervaring te bieden. Zo is de game geoptimaliseerd voor de PC tot maar liefst drie schermen, en is The Division weer anders geprogrammeerd voor de PlayStation 4 om daar de ervaring optimaal te laten zijn. “We willen dat elke klant die zijn of haar geld investeert in onze game tevreden kan zijn. The Division moet qua prestaties gewoon voldoen aan de wensen van de klant. Het is een kwestie van trots”, aldus Jansen.

Jansen spreekt verder ook over het ‘uiterste’ vergen van de PlayStation 4 en Xbox One, maar dat is een uitspraak die we al te vaak hebben gehoord. De eerste berichten over The Division zijn positief gesteld, al schijnt de game wel minder mooi te zijn dan de E3 2013 demo. Op 29 januari start een tweedaagse beta, waarin we zelf kunnen ontdekken hoe goed The Division presteert.

“With the SnowDrop Engine, we are able to get the max out of any platform. The PC is a super diverse platform, there are so many configurations and so many things you can have. You can have two or three monitors for instance so getting the most out of the platform means we have to support three monitors on the PC. We have to support bigger rendering settings, unlocked frame rate, we have to support multiple GPUs because that is the thing that platform.”

“And for us, it’s a matter of pride, to be able to support everyone who invests money and they buy the game and allow them to make most out of their hardware. We are utilizing every tiny little cycle of all the platforms to its maximum That’s the sense of pride about not wasting people’s hardware.”