Gespeeld: Far Cry Primal – Als een totale verrassing werd eind vorig jaar Far Cry Primal aangekondigd. Ubisoft had besloten om Far Cry een nieuwe dimensie te geven door het zich af te laten spelen in de oertijd en kort daarop werd besloten de game al eind februari uit te brengen. Dat is behoorlijk rap gegaan, maar daar zullen we niemand over horen mits de kwaliteit in orde is. Inmiddels hebben we uitgebreid de game kunnen spelen en dat beviel ons bijzonder goed. Far Cry werkt overduidelijk ook in een prehistorische setting en dat is verdomd leuk.

Takkar tussen de sabeltandtijgers en mammoeten

We hebben het eerste uur van de game kunnen spelen om zo kennis te maken met het geheel, de setting en de personages. De game speelt zich pakweg 12.000 jaar geleden af en ditmaal kruip je in de huid van Takkar. Hij behoort tot de Wenja stam die te maken heeft met onderdrukking van andere stammen. In die tijd was er ook rivaliteit en dat ging er niet bepaald zachtjes aan toe. De ene stam doodde zonder problemen leden van een andere stam en alsof dat nog niet genoeg is, is de wereld gevuld met allerlei andere gevaren.

Het begin van de game zette gelijk de toon daar waar Takkar en andere stamleden op jacht gingen naar een mammoet. Dat liep echter anders, waarna Takkar min of meer aan z’n lot overgelaten wordt. Dit is gelijk de inleiding tot de gameplay, waarbij de game je het eerste half uur bij de hand neemt om je alle aspecten van de gameplay te demonstreren. Items zoeken, dieren doden en wapens maken zijn de basisbeginselen van hoe je kunt overleven in Oros, een fictief gebied in centraal Europa dat bestaat uit puur en alleen ruwe natuur.

Jij zal met Takkar een avontuur gaan beleven dat bestaat uit het bevechten van andere stammen, je eigen stam groter maken en natuurlijk overleven. De ongerepte wilde natuur is daarin een basiselement, waarbij je natuurlijk te maken krijgt met diverse gevaren. Tref je een mammoet? Zorg dat je rustig aan doet, want in je eentje het gevecht aangaan is onbegonnen werk. Idem dito als je een sabeltandtijger treft; ook die zijn bijzonder sterk, maar daar heeft men wel iets op gevonden. Vandaag de dag gebruiken mensen dieren voor allerlei zaken, maar dat was 12.000 jaar terug niet veel anders.

Gaandeweg ontmoet je meerdere personages die tot de Wenja stam behoren en die geven je allerlei mogelijkheden. Zo zul je op een gegeven moment een Shamaan treffen die je de mogelijkheid geeft dieren te temmen. Dat begint met wolven die je op vijanden af kan sturen, maar naarmate je verder in de game komt, zul je steeds meer gevaarlijke dieren tot je beschikking krijgen die je voor je eigen gewin in kan zetten. Een klein maar belangrijk detail is dat alle dieren over eigen specialiteiten beschikken. Zo toont het ene dier sneller grotere gedeeltes van de map, het andere dier kan op zoek naar allerlei middelen die je kan gebruiken om items te craften, en weer een ander geeft je de mogelijkheid efficiënter in gevechten op te treden.

Takkar, de man die het allemaal moet doen

De dieren die je kunt temmen en voor je eigen gewin in kunt zetten zul je naar hartenlust kunnen wisselen zodra je meerdere beesten tot je beschikking hebt. Je kunt er telkens eentje meenemen die je bij zal staan in je ontdekkingstocht en in de gevechten waarin je terecht komt. Deze dieren kunnen bijzonder handig zijn, maar als ze eenmaal de dood vinden, zul je opnieuw een maatje moeten zoeken. Het temmen van dieren zal één van de eerste mogelijkheden zijn nadat je een uurtje in de game zit en dit dankzij de Shamaan. Deze speelt trouwens een interessante rol, want hierbij komt al snel een relatief traditioneel Far Cry element naar boven.

Iedereen die deel drie of vier gespeeld heeft kan zich die trippende ervaringen nog wel herinneren waarbij je de meest bizarre hallucinaties voorgeschoteld krijgt. Hetzelfde zal je ervaren met de Shamaan en dat levert handige extra’s op. Zo was de eerste extra die we kregen na een hallucinerende trip – door het drinken van Takkar’s eigen bloed gemixt met rattenbloed – een heuse uil. Deze uil kan je op ieder gewenst moment inzetten en daarmee rondvliegen in een beperkt gebied om zo vooruit te kijken of vijanden te spotten. Een natuurlijk alternatief op de verrekijker dat op een creatieve manier is toegepast in de game.

Far Cry zoals je het kent

Daarmee hebben we een voorbeeld gegeven hoe Ubisoft de traditionele Far Cry elementen weet te behouden, maar daar toch enigszins een draai aan geeft gezien de setting. Dit zal je keer op keer terugzien in de game en daarmee is Far Cry Primal een titel die heel erg vertrouwd aanvoelt, maar tegelijkertijd ook een frisse ervaring biedt. Andere bekende elementen zijn het veroveren van gebieden, ook dat keert nu terug, maar dan in de vorm van nederzettingen van andere stammen. Steek jij het baken aan? Dan is dat een signaal voor stamgenoten om zich daar te vestigen. Dat geeft je gelijk een plek voor fast travel en tevens kan je de nederzetting uitbreiden.

Door beter hutjes te craften, breidt de nederzetting zich uit en dat levert weer extra’s op die je goed kan gebruiken. Een andere element dat herkenbaar is, is de manier waarop je met upgrades omgaat. Door te spelen, bouw je ervaring op en dat wissel je in voor ervaringspunten, die je in kan zetten om upgrades vrij te spelen. Identiek aan de voorgaande games, de twist is alleen dat het natuurlijk op de prehistorische setting is aangepast. Hier komen bekende zaken terug, zoals meer health, sliden en vijanden onderuit halen, ‘death from above’ enzovoort.

De verschillende skills zal je allemaal voor je eigen gewin kunnen gebruiken, maar waar dit zich voorheen beperkte tot alleen jouw personage zijn de skills die je vrijspeelt nu ondergebracht bij andere figuren. Deze andere figuren zul je door het verhaal te volgen vanzelf tegenkomen wat je dus een ingang tot deze skills geeft. Ieder personages heeft zo zijn of haar eigen voordelen en die speel je bij hem of haar vrij, om zo uiteindelijk de beste oermens te worden met de meeste capaciteiten. De mensen ofwel stamgenoten spelen een veel belangrijkere rol in het geheel en het is ook niet meer zo dat je één absolute eindbaas treft.

Juist de personages hebben een grotere invloed op het verhaal en andere stammen zorgen voor gelazer, waardoor je het tegen hen op moet nemen. Natuurlijk zijn er stamhoofden die de ultieme prijs zullen gaan betalen, maar er is geen absolute heerser, zoals Pagan Min dat bijvoorbeeld in Far Cry 4 was. Hoe zich dat gaandeweg zal gaan ontwikkelen, is nog even afwachten, want daarvoor moeten we de game langer spelen. Ubisoft verzekerde desondanks dat men het echt heeft omgegooid met Far Cry Primal, dus dat klinkt vooralsnog erg goed.

Wapentuig in de meest primitieve vorm

Een andere belangrijke wijziging ten opzichte van de laatste Far Cry delen is natuurlijk dat je met primitieve wapens werkt. Denk aan een knots, speer en pijl en boog. Deze kan je her en der oppikken, maar veelal ben je deze wapens zelf aan het craften middels de gevonden voorwerpen in de wereld. Dat verandert de gameplay enigszins, want de combat is hierdoor toch net even wat meer in een dichtere cirkel daar waar je in Far Cry 4 op een afstand van een kilometer met een snipergeweer toe kon slaan. Deze wapens zijn overigens erg tof om te hanteren, want op de één of andere manier is het inslaan van hersenen met een knots bijzonder leuk om te doen. Of wat denk je van een speer tussen iemands ogen gooien? Inderdaad, best gruwelijk… maar hé, zo ging dat toen.

Gruwelijkheden zien we sowieso terug; zo troffen we na drie kwartier spelen een plek aan waar drie rivaliserende stamleden een kampvuurtje hadden. Wat schetste onze verbazing? Ze waren geen dier aan het roosteren, maar een mens. Jazeker, je zult ook kannibalen treffen in de wereld van Oros. Gelijk een gezellig begin dus. Goed, dat is slechts een detail, maar het geeft enigszins een idee van de toch wel enigszins grimmige sfeer die kan huizen bij vijandelijke stammen. Dat gecombineerd met de klassieke wapens die een behoorlijk gruwelijke dood kunnen veroorzaken geven aan dat Far Cry Primal de ruwe zaken uit het verleden niet schuwt, waardoor je een goede prehistorische ervaring zult hebben.

Er zijn niet bijzonder veel wapens die je kan gebruiken in je avontuur, maar ook daar heeft Ubisoft aan gedacht. Je kunt wapens van upgrades voorzien, waardoor ze beter worden naargelang je vordert in de game. Denk bij een pijl en boog aan de mogelijkheid om twee pijlen af te vuren of dat je juist meer speren mee kan nemen. Ook ben je in staat om je knots aan te steken, zodat deze werkt als fakkel in donkere gebieden. In de prehistorie had je immers geen lantarenpalen, waardoor het ’s nachts bijzonder kil en donker kan zijn. Of wat te denken van meer schade op afstand aanrichten door je pijlen in brand te zetten. Allerlei secundaire wapen mogelijkheden die het net wat meer diepgang geven.

Versta er geen hol van

De game probeert waar mogelijk zoveel mogelijk authentiek te zijn door de wapens, de ongerepte ruwe natuur, de gevaren van prehistorische dieren en meer. Wat hier bijzonder goed aan bijdraagt, is het onverstaanbare taaltje waarin de oermensen met elkaar brabbelen. Ubisoft heeft ervoor gekozen om een fictieve taal te ontwikkelen op basis van oertalen waarvan men resten heeft gevonden. Per stam is hier vervolgens ook nog eens een dialect in ontwikkeld, waardoor de game des te meer een eigen identiteit krijgt. Ja, je verstaat er geen hol van, maar dat maakt het juist zo tof. Je krijgt immers des te meer het idee dat het allemaal klopt ten opzichte van hoe het er vroeger aan toe ging.

Voorlopige conclusie

Far Cry Primal is een Far Cry game zoals je het gewend bent. De basis is zeer goed vergelijkbaar met de eerdere delen en voor fanatieke spelers direct herkenbaar. Toch brengt deze game een frisse wind in de franchise door juist de gameplay middels de invulling van een prehistorische setting totaal anders te laten aanvoelen. In het kort komt het er op neer dat het Far Cry is zoals je gewend bent, maar dan met een totaal nieuw jasje en precies wat de franchise nodig had. De eerste speelsessie was een aangename verrassing en we kunnen niet wachten tot de definitieve game arriveert. Dat klinkt goed, nietwaar?