Review: Plants vs. Zombies: Garden Warfare 2 – Plants vs. Zombies: Garden Warfare was de eerste vertolking van het oorspronkelijke smartphone-spel naar de consoles. Dit eerste deel wist ons destijds redelijk te verrassen en scoorde hier dan ook een prima cijfer. Nu we zo’n anderhalf jaar verder zijn, is daar het vervolg met Plants vs. Zombies: Garden Warfare 2 waar we mee aan de slag kunnen. Recent hebben we (mits je de beta hebt gespeeld) al tijdelijk kennis kunnen maken met de sequel. Nu is het dan tijd om het eindoordeel te vellen. Wat we van Plants vs. Zombies: Garden Warfare 2 vinden, dat lees je in deze review.

Het geheel speelt zich af in…

Suburbia, de fictieve stad die ontzettend kleurrijk oogt en welke ditmaal is opgedeeld in twee gedeeltes. In het midden heb je namelijk een groot gebied wat gescheiden is door twee verschillende kampen. Aan de ene kant van dit gebied, genaamd Backyard Battleground, vind je het kleurrijke hoofdkwartier van de planten en aan de andere kant tref je het wat grauwer ogende hoofdkwartier van de zombies. Centraal tussen deze twee gebieden in ligt een open vlakte waar je als plant of als zombie onbeperkt oorlog kunt voeren. Op dit gedeelte van de map is het chaos en dat komt omdat er continu achter elkaar aan beide zijdes NPC’s spawnen die optrekken naar het strijdtoneel. Helemaal centraal kan je hier tevens een vlag vinden die je omhoog kunt hijsen, waarna je het gebied er omheen moet zien te bewaken.

Makkelijk is dit zeker niet, aangezien je als het team wat de vlag moet verdedigen per se binnen een kleine cirkel moet blijven die om de vlag heen loopt. Hoewel de aanvallende partij met veel man tegelijk op je afkomt, kan jij bouwen op hulptroepen die je om de zoveel tijd komen ondersteunen. Je kan je hier echter ook aan alle chaos onttrekken en ondergronds gaan. Zo heb je hier tevens een aantal geheime ingangen die je een rioolstelsel binnen leiden. Hier kan je onder andere geheime schatkisten vinden (die kan je overigens ook elders op de map tegenkomen). Heb je genoeg gele sterren verzameld, dan kan je één of meerdere van deze kistjes openen en daardoor kan je onder andere weer speciale items voor je personage bemachtigen.

Er zit een singleplayer campagne in, maar…

Als je het al zo mag noemen. Het is eigenlijk niets meer dan een opeenvolging van een aantal missies die je achter elkaar afwerkt. Speel je als plant, dan word je door de robot Crazy Dave-bot 3000 op een aantal van deze missies gestuurd. Als zombie kan je hiervoor terecht bij Dr. Patient. Heb je deze missies afgerond, dan komen er weer andere missies vrij die je kunt voltooien. Helaas zit er weinig variatie in al deze missies, het komt er vaak op neer dat je enkel bepaalde personages veilig moet zien over te brengen naar een bepaald punt of je moet bijvoorbeeld een tuin of een grafsteen bewaken, waarbij je zoveel mogelijk vijanden van je af moet zien te slaan.

Bovendien moet je net als in deel één nog steeds online zijn om het spel te kunnen spelen. Het nadeel daarvan is dat wanneer je internetverbinding hapert, dat de game dan onspeelbaar wordt en jij je progressie van waar je mee bezig bent dan verliest. Wat daarnaast ook jammer is, is dat je weliswaar tussen een bepaalde moeilijkheidsgraad kan kiezen, maar dat dit geen invloed heeft op de beloning die je krijgt na het afronden van een missie. Deze missies zijn eigenlijk dan ook meer bedoeld als één grote tutorial om je bekend te maken met de personages en met de verschillende modi. Op die manier kan je ook op je gemak kennis maken met de speciale vaardigheden van alle personages.

Gardens & Graveyards en het levelen van je personage

Naast de Backyard Battleground waar je in kan rondneuzen is er binnen de gehele speelwereld nog meer te beleven. In zowel de basis van de planten als in het kamp van de zombies valt namelijk ook nog wel het één en ander te doen. Zo vind je er een speciale terminal van waaruit je de multiplayer kan starten. Hier kan je ervoor kiezen om online te gaan of om bijvoorbeeld een prive-sessie te houden waarbij je zelf iets kan veranderen aan de standaard instellingen.

Grote favoriet blijft hier wat ons betreft echter nog steeds Garden & Graveyards. Deze modus lijkt enigszins op ‘Rush’ wat je ook in Battlefield kan spelen en hierin moet je met 24 man (twee teams van 12) het tegen elkaar opnemen. Zombies moeten hier de tuintjes van de planten veroveren, waarna het speelveld zich verplaatst naar een ander gedeelte van de map. Weten de planten hier binnen de tijd de tuintjes te verdedigen, dan hebben zij gewonnen. Verder vind je in beide basiskampen een automaat waar je van personage kan wisselen en zo tref je hier tevens een automaat aan waarbij je als plant direct kunt overstappen en verder kan spelen als een zombie. De game onthoudt hier het level per personage waar je mee speelt, zodat het nooit voor niets is geweest.

Ander uiterlijk voor je personages en veel grinden

Daarbij biedt de game je niet alleen de mogelijkheid om je personage in level te laten stijgen. Op ten duur kan je van één hetzelfde personage namelijk ook een ander uiterlijk verkrijgen. Neem bijvoorbeeld de sinaasappel waarvan je een ijs-variant kan vrijspelen. Tegelijk verandert dat ook de speciale krachten die je met hem kunt gebruiken. Met de genoemde sinaasappel kan je dan bijvoorbeeld tegenstanders tijdelijk bevriezen. Deze opties krijg je er allemaal bij door de bekende zakjes met stickers te openen, maar om dit te kunnen doen heb je natuurlijk genoeg in-game geld nodig. Dat geld kan je verdienen door het domweg op te rapen nadat je sommige vijanden hebt verslagen, maar je verdient het ook middels het voltooien van een aantal missies.

Naast het vrijspelen van andere varianten van je personages kan je uit de zakjes met stickers tevens bepaalde kledingstukken verkrijgen of plantjes die je kunt gebruiken als turret, welke je weer kunnen helpen bij bepaalde missies. Het enige nadeel aan dit systeem met de zakjes stickers is dat je niet zelf in de hand hebt wat je krijgt. Je zult dus soms lang moeten grinden tot en dat kan weer voor enige frustratie zorgen, mocht je lang bezig zijn om juist dat ene item te scoren waar je naar op zoek bent. Positief hieraan is dan weer wel dat je items uit het eerste deel kan overzetten, zodat je die niet nog eens hoeft te kopen.

We stellen aan je voor

Nu we het over de personages in het algemeen hebben gehad, is het tijd om een aantal nieuwe planten en zombies aan je voor te stellen die in dit tweede deel hun opwachting maken. Bij de planten doen een (hierboven genoemde) sinaasappel, een oververhitte maiskolf en een rode roos hun intrede. Alle drie hebben ze zo hun voordelen. Zo kan je met de sinaasappel tijdelijk een schild dragen. Vooral handig wanneer je zwaar onder vuur komt te liggen en je kan tevens met hem al rollend als oranje basketbal zombies omver beuken. Dan hebben we de maiskolf waarmee je kogels als een mitrailleur weg kan schieten en je kan met hem bijvoorbeeld ook een air strike inroepen om zombies te bombarderen. Tot slot hebben we nog de wandelende roos, die met haar toverstaf rap blauwe kogels kan schieten en zij kan met een speciale gave zombies ook tijdelijk trager laten lopen.

Aan de kant van de zombies zijn er dus ook nieuwe personages bijgekomen die we hier eveneens graag kort even in de spotlights zetten. Zo heb je een hele kleine zombie die twee lichtgevende pistooltjes heeft, waarmee je heel snel kogels kan schieten. Handig met hem is ook dat je een heuse mech op kan roepen, waarmee je eenvoudig alle planten uit de weg ruimt. Als tweede hebben we hier een piraten-kapitein die zich onder andere in een ontploffende ton kan verstoppen. Ook kan hij zich tijdelijk vermommen als een vogeltje, waarmee je vanuit de lucht planten kan bestoken. Tot slot hebben we hier Super Brainz en dat is een grote zombie verkleed als superheld. Met hem kan je onder andere ferme klappen uitdelen met je vuisten. Daarnaast kan je als een soort wervelwind planten omver blazen.

Zoveel kleuren, technisch prima

Grafisch trekt Plants vs. Zombies: Garden Warfare 2 de lijn door uit het eerste deel. Ondanks de complete chaos die zich meester maakt van je beeldscherm wanneer je vol in de actie zit, ziet alles er haarscherp en nog steeds zeer kleurrijk uit. Wat dat betreft levert Plants vs. Zombies: Garden Warfare 2 dan ook een knappe prestatie, daarin hebben we meegenomen dat de game niet één keer vastliep tijdens de vele online multiplayer potjes die we hebben gespeeld. Qua audio krijg je weer een kenmerkende soundtrack voorgeschoteld en terwijl je speelt hoor je de verschillende personages tevens allerlei grappige geluiden maken.

Plants vs. Zombies: Garden Warfare 2 is absoluut een verbetering ten opzichte van deel één. Met een verscheidenheid aan maps, nieuwe personages en een grote hub-wereld waar veel in te doen valt, krijg je vooral meer content en dus meer waar voor je geld. Helaas is de campagne die je kan spelen wel wat aan de korte kant en de missies die je kan doorlopen voelen vrij repetitief aan. Daar moet deze game het dan ook zeker niet van hebben. Beter is dat je jezelf in de chaos op het online slagveld stort, aangezien dat de fans absoluut zal bekoren. Juist die fans kunnen hun hart gerust ophalen, want deel twee voldoet aan de verwachtingen ondanks een aantal imperfecties. Wellicht dat ontwikkelaar PopCap die imperfecties zal polijsten met een derde deel, want wat ons betreft is driemaal scheepsrecht.

• Meer content
  • Grafisch zeer kleurrijk
  • Nieuwe personages waar je mee kan spelen