GravityRush
Gespeeld: Gravity Rush 2 – Gravity Rush was een titel die het het waard maakte om een PlayStation Vita aan te schaffen. Het werd toentertijd beoordeeld als één van de beste games op de handheld en ook Sony zag in dat unieke games als deze een gewild iets waren onder de gamers. Daarom bracht de studio achter het origineel ook een geremasterde game uit die voor de PlayStation 4 verscheen om onze honger naar een nieuwe Gravity Rush enigszins te stillen. De besturing kwam voor dat deel erg slordig over en leek niet helemaal super te werken, dus we hielden onze vingers gekruist voor Gravity Rush 2.

Soepel de zwaartekracht tarten

Maar gelukkig wisten we al dat het goed zou komen zodra we de controller oppakten om de demo te gaan spelen. De besturing was een stuk minder stroef, accurater en werkte gewoon beter in het algemeen, zowel tijdens het free-roamen als in de combat. Het was meteen te merken dat deze game niet voor een ander apparaat met een ander soort besturing gemaakt is; ze slaan met het tweede deel de PlayStation Vita over en dat merk je meteen aan de kwaliteit van de game.

GravityRush1

Begrijp ons niet verkeerd: de PlayStation Vita versie was erg goed, maar juist daarom kwam de versie voor PlayStation 4 daar niet eens in de buurt. Het is dan ook een best teken dat het voor deze game meteen goed aangepakt is. Tijdens je eerste missie kom je ook meteen weer oude bekenden tegen, maar zul je ook nieuwe gezichten te zien krijgen. En dat is niet het enige nieuwe. Er worden ook nieuwe skills geïntroduceerd, die de gameplay net even wat interessanter maken dan het al was. Deze nieuwigheden passen perfect in de vertrouwde zwaartekrachtbuigende krachten van hoofdpersonage Kat en voelen in het gebruik erg intuïtief aan.

Jupiter en Lunar stance

Je kunt tijdens het spelen namelijk veranderen van stance, namelijk Jupiter of Lunar. Jupiter zal Kat zwaarder maken en geeft haar aanvallen meer impact, terwijl Lunar haar lichter maakt en ze daardoor sneller rent en springt. Er werd nog niet bekendgemaakt of je deze twee standen ook kunt upgraden, zoals je haar aanvallen en zwaartekrachtbuigingen (het ‘shiften’) in de voorgaande game al kon upgraden, maar we gaan ervan uit dat dit wel een mogelijkheid zal zijn. Dit doe je dan waarschijnlijk zoals voorheen met de mooie paarse gems die verspreid liggen door de stad en door een hoger level te bereiken.

GravityRush2

Zwarte, zeer vervelende blobjes magie met punch

Ook komen de Nevi weer terug, de bekende en vooral vervelende vijand die altijd in grote getale roet in het eten komt gooien. Er zijn nieuwe soorten Nevi bijgekomen, die ook sterker zullen zijn dan voorheen. Je kunt ze wel op de oude vertrouwde manier bevechten, maar volgens Toyama (de director van SIE Japan) zouden er ook aanvallen zijn toegevoegd waarmee je kunt afwisselen. Ook zal Raven, de andere shifter uit het eerste deel, je ditmaal niet dwarsbomen, maar bijstaan en de mogelijkheid werd niet uitgesloten dat hun aanvallen kunnen gecombineerd worden.

Ook de stijl van de game is weer om van te smullen en doet een soort van cel-shaded omgeving aan. De stad waarin het zich afspeelt; werd beloofd een stuk bruisender en interactiever te zijn en dit bleek ook wel het geval tijdens onze hands-on met dit nieuwe deel. Je hebt nog steeds de vrijheid die je voorheen ook had en hoe sterker je krachten worden, hoe verder je kunt gaan. Ook de soundtrack lijkt weer het beluisteren waard en sluit goed aan bij de stemming van de missies en ook de setting van de game zelf, waarmee het tot een mooie game lijkt te worden.

GravityRush3

Voorlopige conclusie

Gravity Rush 2 heeft veel potentie, vooral toen we erachter kwamen dat er wel degelijk gesleuteld is aan de gameplay, welke voor de PS4 nu veel soepeler bleek dan voorheen. De setting en de gameplay zijn nog steeds erg uniek en de gameplay is zowel voor de niche-fan als nieuwkomer erg aantrekkelijk onder het mom van ‘easy to learn, hard to master’. De demo die we speelden stelde ons voor aan nieuwe krachten, die je speelstijl kunnen beïnvloeden afhankelijk van wat je zelf fijn vindt in plaats van wat nodig is. Met drie keer zoveel missies en een wereld die 2.5 keer zo groot is, verwachten we ook dat de game een stuk minder snel uitgespeeld zal zijn dan het eerste deel. Daarnaast komen ook de uitdagingen in de vorm van time-trials weer terug, die de game een stuk langer speelbaar maken en voor de fans een echte uitdaging zijn en zullen blijven.