Bound
Gespeeld: Bound – Plastic Studios is een kleine ontwikkelaar die ons in het verleden games als Linger in Shadows en Detuned bracht. Twee nogal merkwaardige ervaringen, maar het gaf wel enigszins de creativiteit van de studio te kennen en na jaren van stilte zijn ze nu terug met een gloednieuwe game, Bound. Deze game is in ontwikkeling in samenwerking met Sony Santa Monica en gaat begin volgend jaar een emotioneel verhaal vertellen waarin dansen centraal staat.

Het verhaal is waar het om draait

In Bound draait het om het verhaal dat op gekozen momenten tussen de gameplay door aan je getoond wordt. Dit verhaal richt zich op families en relaties die fragiel kunnen zijn en dat is wat je op touw neemt door de gameplay ervaring heen die Bound te bieden heeft. Over het verhaal zijn we inhoudelijk verder eigenlijk niets wijzer geworden op de E3, behalve dat dit de primaire rol speelt in het avontuur. Dit avontuur zelf is te plaatsen in het niche genre ‘walking simulator’, met een twist: je bent namelijk meer aan het dansen dan wandelen.

Bound4

De wereld die je aan zal doen, bestaat in het hoofd van een vrouw die haar herinneringen uit haar jeugd opnieuw aan het bezoeken is. Dat is waar de gameplay om de hoek komt kijken en in feite zijn de levels die je speelt een metafoor voor het leven dat eventueel ook vergelijkbaar met jouw leven kan zijn. Dat maakt het tot een relatief filosofische game, maar in tegenstelling tot eerdere projecten van deze ontwikkelaar is Bound wel echt een spel dat je van A tot Z min of meer onder controle hebt en dus daadwerkelijk speelt.

Dansen op platformen

De gameplay van Bound is – op basis van de E3 demo van twee levels – relatief simpel. Je bewandelt een lineair pad dat je langs allerlei prachtige omgevingen voert. Dat brengt platformelementen met zich mee; zo dien je geregeld van platform naar platform te springen, maar ook balanceren op smalle balken komt voorbij, evenals simpel puzzelwerk. Zo hier en daar moet je een deur openen door tegen schakelaars aan te springen of er overheen te lopen. Zo zul je steeds verder in de game komen, waarbij het narratief je aan de hand neemt, zodat er logica aan gekoppeld is.

Bound2

Wat Bound in deze uniek maakt, is dat het hoofdpersonage nogal goed kan dansen. Al haar bewegingen zijn deels op basis van ballet en dat brengt wulpse bewegingen voort die er qua animaties bijzonder uitzien. Nu kun je al dansend naar het einde van de game gaan, maar als je daar geen trek in hebt, kan je ervoor kiezen om te wandelen. Toch zal de dans de boventoon blijven voeren, aangezien het hoofdpersonage bij simpele bewegingen net dat gevoel van dansen uitstraalt, waardoor het eigenlijk best wel een vrolijke ervaring wordt.

Ook zul je platformuitdagingen voor je kiezen krijgen, waarbij de dans een belangrijke rol speelt om je doel te bereiken. Hetzelfde geldt voor gevaren die je op je pad treft. Je krijgt te maken met doorgangen die open zijn, maar zodra je passeert, vormen aanwezige bollen zich om in zwarte vlakken waardoor je trager gaat bewegen. Ook zul je over plateaus lopen waarbij je aangevallen wordt door kleine zwarte driehoeken die als een zwerm om je heen gaan hangen. Hierbij is dansen je beste verdediging, want dat schrikt deze gevaren af. Hierdoor krijgt het dansen naast het oplossen van platformuitdagingen nog een extra nut, wat het qua gameplay interessanter maakt.

Bound3

Broze omgeving

Het dansen is één van de zaken waarmee Bound opvalt, maar er is nog een ander aspect dat Bound tevens laat opvallen. Dat is namelijk de visuele invulling van de game. Deze bestaat uit continu bewegende objecten – met name in de achtergrond – en zodra je objecten passeert die jou normaal gesproken afschermen, breekt de game dat als het ware open om je een visuele vertoning te geven van hetgeen gebeurt op het moment dat je het zicht normaal kwijt bent. Daarbij blijven veel objecten in de omgeving continu bewegen en bestaat het vaste eigenlijk uit broze materie, waardoor de wereld continu in beweging blijft. Een bijzondere stijl, maar dat past wel bij het unieke karakter van de game.

Voorlopige conclusie

Bound is een titel die net zoals veel andere games vandaag de dag niet voor iedereen interessant is. Het draait om het verhaal en dat vertelt men via tussenmomenten gedurende de levels, alsook via de gameplay. Het is in feite een simpele platformer, maar de twist hierin is de dansgameplay, die het net wat unieker doet ogen. Als je eerdere games van Plastic Studios interessant vond, evenals mysterieuze games die een goed verhaal bevatten, dan kan Bound wel eens een boeiende titel voor jou worden. Maar laten we niet teveel op de zaken vooruit lopen. De eerste indruk tot zover was prima, maar of de gameplay en het verhaal voldoende zijn voor een langer avontuur, zien we volgend jaar.