LootRascals
Gespeeld: Loot Rascals – Naast Triple-A titels en bekende namen, kwamen we op de E3 ook nog een game tegen genaamd ‘Loot Rascals’. Deze game ziet er namelijk uit alsof een kleurenblinde artiest allerhande verf gemengd heeft en deze op een doek heeft gesmeerd. De vreemde personages zijn als een ijsberg in een oceaan; ze verbergen onder het oppervlak nog heel wat meer dan je op het eerste zicht zou denken. Het dwaze uiterlijk, de felle kleurtjes en de simpele opzet laten denken dat dit niets meer zal zijn dan onnozel tijdverdrijf. Maar laat je niet op het verkeerde been zetten! Zodra we de game opgestart hebben, blijkt dit een roguelike game te zijn waarin spelers flink op de proef worden gesteld.

Waar ben ik, wat ben ik?

De game speelt zich af in de ruimte. Dit zien we al gauw aan het feit dat sommige personages ruimtepakken aan hebben en aangezien onze eerste vijanden eruit zien als lelijke aliens. Het is een vreemde planeet en we zijn op zoek naar iets, maar wat is niet duidelijk. Wel weten we dat de tijd dringt en dat we slechts een bepaalde termijn hebben om datgeen te bereiken, want anders zitten we diep in de problemen. We bewegen wat heen en weer, en zien dat de hexagonale vlakken waarop we lopen oplichten zodra we erop staan. Een ‘fog of war’ houdt ons zicht tegen en we dwalen daarom maar wat rond op zoek naar… wat eigenlijk?

LootRascal1

Elke stap die we zetten telt als een ‘zet’ en al snel hebben we door dat er ook een dag- en nachtcyclus in de game zit en dat deze zelfs erg belangrijk is voor wat je doet. We komen nogal wat vijanden tegen en deze hebben allen een cijfer boven hun hoofd en een kleur. Het cijfer geeft aan hoe sterk ze zijn en de kleur geeft aan of ze als eerste mogen aanvallen. Dit laatste hangt af van dag of nacht. Zoals wij per zet één stapje mogen zetten, mogen onze vijanden dit ook. De game wordt dus met het stijgende aantal vijanden steeds moeilijker, want vooral als je wat nauwere doorgangen tegenkomt, is het moeilijk uit te rekenen wanneer dag in nacht verandert zodat je als eerste kunt aanvallen.

Loot is waar het om draait

Als je een vijand verslaat, laat deze loot achter. Dit bestaat uit kaartjes die elk hun speciale eigenschappen bezitten. Daarnaast kunnen ze nog een speciale extra triggeren als je voldoet aan bepaalde voorwaarden. Zo kan een gegeven kaart je extra kracht geven als je eenzelfde soort kaart ernaast in je inventory hebt zitten; of zelfs slechter worden als je eender welke kaart links van die kaart hebt zitten. Dit zorgt ervoor dat je niet zomaar sterker kunt worden, maar zelfs minder sterk als je niet goed oplet of ineens véél sterker als je je kaarten goed indeelt. Je kunt ook kaarten die je niet gebruikt omzetten naar health; iets wat je vooral veel nodig gaat hebben als je per ongeluk een stapje in de verkeerde richting zet.

LootRascal2

Ondertussen houden we ook de timer in de gaten, want wat doet deze eigenlijk? We hebben niet meer zoveel dagen om het level te halen, maar gaan we dan ‘af’? Nee, we hebben nog de mogelijkheid om door te gaan, maar er verandert wel degelijk iets. Als je games als Spelunky hebt gespeeld, zal het je vast bekend voorkomen als er ineens een groot monster achter je aan jaagt. Je zult je dus een stuk sneller uit de voeten moeten maken, want als je te langzaam bent, wordt de moeilijkheidsgraad nog even een stukje opgevoerd. Waar je naartoe moet, is niet duidelijk, maar wat wel duidelijk is, is dat je zeker niet in de klauwen van het monster moet lopen. Wegwezen dus!

Wat is wijsheid?

De ontwikkelaar vertelde ons dat er in de uiteindelijke game nog een soort online component zal zitten die de game zowel moeilijker als makkelijker kan maken. Moeilijke eindbazen zullen namelijk één van je kaarten afpakken als je het loodje legt tegen hen. Dit zal altijd een goede kaart zijn en het is dus extra zuur als je die verliest. Deze kaart wordt verzonden naar een andere speler die op datzelfde stuk in de game zit. Hij kan dan kiezen de kaart te houden of naar je terug te sturen. Afhankelijk van welke keuze hij maakt, zal een hologram van die speler ofwel kwaadwillend zijn kaart terug komen halen… of je bedanken dat je de kaart teruggaf en je helpen.

LootRascal3

Voorlopige conclusie

Loot Rascals heeft de potentie om een hele interessante, maar vooral moeilijke game te worden. Van het ene op het andere moment kun je ineens omringd zijn door vijanden in het verkeerde dagdeel en dan zijn je dagen letterlijk geteld. Het kaartensysteem waarmee je je load-out kan customizen en waarmee je soms een moeilijke keuze moet maken om kaarten in te ruilen voor health, geeft de game nogal wat diepgang. Vooral als het eerder genoemde online component je net dat beetje extra kan geven wanneer je dat nodig hebt. Laat je niet voor de gek houden door het onnozele uiterlijk; deze game is niet weggelegd voor opgevers.