Review: Loot Rascals – Kleinere en hapklare games zijn tegenwoordig niet meer weg te denken en zijn naar onze mening een mooie afwisseling tussen de grote titels door. De studio die eerder aan Hohokum en Sportfriends heeft gewerkt, komt binnenkort met een nieuwe titel, namelijk Loot Rascals. Hollow Ponds zet met Loot Rascals een kleine titel neer, die aanvankelijk misschien wat simpel kan ogen, maar uiteindelijk toch best uitdagend kan zijn.  Het is een game waarin item management en tactiek essentieel zijn om te overleven en dat in een kleurrijke wereld. Lees snel verder om meer over Loot Rascals te weten te komen.

Lijkt simpel

Vorig jaar op de E3 speelden we Loot Rascals al even en toen hadden we sterk de indruk dat het een wat simpele game betrof. Die indruk was hetzelfde toen we onlangs de game voor het eerst aanzetten om er goed in te duiken, maar na een langere speelsessie kwam de echte kracht van de game pas naar boven. Door een ingenieus systeem zal elke playthrough namelijk anders zijn. In Loot Rascals moet je vijf werelden zien te overleven, die allemaal procedureel gegenereerd worden en daardoor nooit hetzelfde zijn. Het zijn gevaarlijke werelden vol met monsters waarin je moet zien te overleven om uiteindelijk te kunnen ontsnappen. Doordat de spelwerelden constant verschillend zijn, weet je nooit wat je kan verwachten en dat zorgt voor veel variatie en onvoorspelbaarheid.

Die onvoorspelbaarheid komt ook door het feit dat je de levels gaandeweg zult verkennen en je dus niet weet wat je op je pad krijgt. Ook speelt de loot een zeer belangrijke rol; deze bestaat namelijk uit speelkaarten. In totaal kan je tien kaarten kwijt in je inventaris en alle kaarten zijn voorzien van een aanvals- en verdedigingswaarde. In de eerste wereld kom je vrij zwakke vijanden tegen en die hebben veelal lagere waarden dan jij. Het systeem erachter is een rekensom, waardoor je even moet rekenen wat de uitkomst kan zijn. Het kan voorkomen dat de aanvalswaarde bijvoorbeeld hoog is, maar de verdedigingswaarde te laag voor een confrontatie. Dan is het gevecht opzoeken niet echt verstandig, omdat een vijand je met een paar klappen kan uitschakelen.

Managen van loot erg belangrijk

Zo kun je ook een stel kaarten hebben met elk 1 of 2 punten, waardoor je verdedigingswaarde hoog is. Dit betekent dat je flink wat kan incasseren. Daarbij hebben een aantal kaarten bonussen aan zich verbonden. Zo zijn er kaarten die, als je ze in de bovenste rij van je deck plaatst, ervoor zorgen dat de kaart eronder of ernaast meer punten waard wordt. Verder kunnen kaarten ook een negatief effect hebben, bijvoorbeeld als je eenzelfde kaart in je deck hebt. Die zal dan minder waard worden. Als laatste heb je ook nog vaardigheden die je kunt vinden in de wereld die je weer over andere kaarten heen kan leggen. Dit zijn vaardigheden als vuur, ijs, modder en meer. Met die laatstgenoemde kan je jezelf dan bijvoorbeeld teleporteren naar een ander gedeelte van de map. Dat kan vooral in hachelijke situaties erg nuttig zijn. Hoe verder je in de game komt, hoe meer kaarten je zult verzamelen en deze zullen in waarde ook steeds verder toenemen.

Het kan echter incidenteel voorkomen dat je direct in de eerste wereld al een vijand tegenkomt die veel te sterk is. Vanwege de beperkte health die je hebt (5 harten), kan je vrij snel doodgaan, met als resultaat dat je opnieuw moet beginnen. Dit kan best wat frustratie oproepen, maar om dat te voorkomen, is het raadzaam om je goed in het systeem te verdiepen. Maar kijk er niet raar van op als je meerdere pogingen moet ondernemen om zo verder te komen, want in die zin is de game ook weer vrij uitdagend te noemen.

Zo was er een moment waarop we echt goed moesten kijken waar we naar toe gingen op de map. Hoewel het doel elke keer hetzelfde was in deze situatie, is er nog wel het gegeven van willekeurig gegenereerde levels, waardoor het doel zich telkens op een andere plek bevond. Door de combinatie van het willekeurige lootsysteem, de vijanden en de eindbestemming van een doorgang naar de volgende wereld, is het constant afwisselend en dat zorgt ervoor dat je non-stop je tactiek aan het wijzigen bent. Wat ons betreft, is dit het sterkste punt van de game, maar hier zijn ook twee minpunten aan verbonden, want er zijn nog een paar extra elementen aanwezig waar je rekening mee dient te houden.

De vijanden en loot keren terug

Naast alle eerder genoemde features heb je namelijk nog het feit dat het een turn-based game betreft. Je hebt in elke wereld tegels en een beperkt aantal stappen die je kan doen per wereld. Als deze op zijn, dan muteren de wereld en de vijanden met als gevolg dat overleven erg lastig wordt. Soms heb je het geluk dat je snel een doorgang weet te vinden, maar het kan ook voorkomen dat deze erg goed verstopt is waardoor je eerder het loodje legt. Als je dan te weinig stappen overhebt, wat kan voorkomen, kan het wat irritatie veroorzaken. Ook komt het regelmatig voor dat je in de wereld een vijand tegenkomt die buitengewoon sterk is, wat een flinke uitdaging kan vormen. Dit komt voort uit een online feature die Hollow Ponds in de game heeft gestopt. De vijanden die andere spelers ombrengen, kunnen namelijk in een wereld van een andere speler terechtkomen.

Deze kunnen in sommige gevallen dus net te sterk zijn, maar aan de andere kant wel hele goede loot opleveren. Daarmee komen we bij de andere feature en dat is dat als je doodgaat, je vaak speciale loot kwijtraakt. De vijand die jou heeft omgebracht, steelt dan immers één enkele kaart uit jouw deck en deze kan dan als loot in de wereld van een andere speler terechtkomen. Dit is dan weer een mooi aspect van de loot. Het is goed dat dit erin zit, want het kan voorkomen dat de loot zo willekeurig is, dat je een speciale kaart krijgt die dan net even je leven kan redden. Hoewel het vechten in de game op zich erg simpel is, waarbij er alleen maar klappen worden uitgedeeld (met één animatie), zit het systeem met de loot en de tactiek die je moet hanteren, erg slim in elkaar. Het geeft om die reden erg veel voldoening als je ver weet te komen.

Leuke en originele stijl

De game bevat dus een fraai systeem wat betreft loot en het managen daarvan, maar Loot Rascals valt ook op door de kleurrijke én grafische stijl. De getekende stijl is origineel te noemen en bevat ook subtiele humor via het uiterlijk van de vijanden. Ze maken af en toe ook rare geluiden of zeggen gekke dingen wat past bij de aparte uitstraling. Bij de gevechten is helaas maar één animatie te zien en dat had zeker beter gekund. Anderzijds weten de rare animaties bij sommige vijanden, zoals een combinatie van een rat met een kat, op de lachspieren te werken. Vooral als deze proberen te ontsnappen en weg te rennen. Ja, op dit vlak scoort de game zeker punten bij ons.

Loot Rascals is zo’n titel waarvan we dachten dat het een vrij simpele game zou zijn, maar waar uiteindelijk een goed doordacht concept aan ten grondslag ligt. Hierdoor werden we in positieve zin verrast, want de combinatie van turn-based gameplay met een lootsysteem waarbij je goed moet nadenken over de tactiek, is niet alledaags. De gameplay werkt voor het grootste gedeelte, maar na meerdere pogingen achter elkaar met een foute afloop kan er wat frustratie en irritatie ontstaan. Stel je dus wel goed in op het geheel en dat je het systeem goed moet leren kennen, dan zal je merken dat de charme van Loot Rascals beter naar voren komt. Wat dat betreft, is deze titel een leuke en uitdagende game die ideaal is voor tussendoor.

• Kleurrijke en toffe stijl
  • Variatie in werelden
  • Doordacht lootsysteem