DragonQuestBuildersLogo
Gespeeld: Dragon Quest Builders – Dragon Quest is een bekende serie in het RPG genre en deze heeft door de jaren heen een grote fanbase opgebouwd. De uitgever van de games, Square Enix, is zich hiervan bewust en combineert in een nieuwe titel hun eigen franchise met eentje die ook een hele grote fanbase heeft. De ontwikkeling van Dragon Quest Builders is namelijk erg geïnspireerd door Minecraft. In de game bouw je zoals je waarschijnlijk al weet met blokken allerlei gebouwen en meer door het verzamelen van materiaal. Dragon Quest Builders werkt ongeveer hetzelfde, maar bevat een verhaal als rode draad. Op de E3 konden we kortstondig zelf als bouwer te werk gaan en dat was best leuk om te doen.

De wereld ligt in puin

Bij de start van Dragon Quest Builders kom je erachter dat de wereld van Alefgard door toedoen van de Dragon Lord volledig in puin ligt. Aan jou als speler de taak om deze weer te herstellen en leefbaar te maken voor de inwoners. Overal lopen ook gevaarlijke monsters rond, maar de boventoon wordt bepaald door het bouwen van allerlei objecten. De demo die we konden spelen representeerde de eerste momenten van de game. We kregen zodoende een tutorial over hoe het bouwen werkte. Het ging allemaal stap voor stap en al snel werd duidelijk dat dit een titel is voor een breed publiek. Het is door de stijl en de toegankelijke gameplay een titel voor zowel jong als oud. Het kwam namelijk meteen erg toegankelijk over waarbij het bouwen vrij simpel is in opzet.

DragonQuestBuilders1

We namen dus de eerste stappen in de game en zo moesten we eerst even onze health herstellen wat gemakkelijk ging door wat materiaal uit de wereld te verzamelen. Vervolgens maakten we een wapen waarmee we vijandelijk gespuis konden verslaan, maar ook materiaal mee konden verzamelen. Dit deden we door op de verschillende blokken te slaan waardoor het in grondstoffen veranderde. We moesten namelijk uit een grot zien te komen en een trap creëren was de oplossing. We sloopten wat blokken om deze verderop weer te bouwen, zodat er een mooie trap ontstond. Dit ging allemaal behoorlijk vlot en onderaan het scherm zagen we ook wat voor items we bij ons hadden en verkregen door onze acties. Hiermee ontstaat er dus een duidelijk overzicht van wat de mogelijkheden zijn..

Bouwen en verder groeien

Eenmaal boven zagen we de echte wereld van Dragon Quest Builders en dit deed ons gelijk aan de serie denken. Hoewel het overduidelijk elementen leent van Minecraft, heeft het gelukkig wel het gezicht van de serie. Dit zagen we vooral terug bij de vijanden die we tegenkwamen en waar we kort mee moesten vechten. Het waren maar kleine en blauwe beesten, maar later in de game zul je grotere tegenstanders te verduren krijgen. Om deze aan te kunnen moet je flink veel bouwen en op die manier ook betere wapens zien te bemachtigen. Via het bouwen kom je verder in het verhaal en kun je zelfs een party opzetten met karakters die je ontmoet hebt in de wereld.

DragonQuestBuilders2

Ja, praten vormt ook een belangrijk onderdeel van de game wat via vele spraakballonnen gaat. Dit merkten we zelf toen we een klein dorp gingen uitbouwen. Het dorp was het eerste wat we tegenkwamen toen we bovengronds kwamen. Er was echter aan het begin nog niet echt veel te zien, eigenlijk alleen maar een ruïne van waaruit we konden gaan bouwen. Door materiaal om het dorp heen te verzamelen konden we stenen craften in het menu en de huizen gaan bouwen. We werden zo gemotiveerd om verder de wereld in te trekken en hierdoor eindigden we wederom in wat gevechten.

Het vechten zelf werkte vrij eenvoudig, want van wat we hebben gespeeld heb je één aanval die je uitvoert met het wapen dat je op dat moment in je hand hebt. De besturing bij het vechten gaat hierbij lekker soepel en datzelfde geldt voor het bouwen, waardoor het als erg aangenaam aanvoelt. De game biedt ondanks dat vrij simpele gameplay, maar weet hierin wel erg effectief te zijn. Toen we eenmaal voldoende materiaal hadden verzameld, bouwden we wat huizen inclusief objecten evenals een vlag. Door een vlag te bouwen, worden mensen in de nabije omgeving er op geattendeerd dat je leefruimte gecreëerd hebt. Zodoende kwamen er mensen naar het dorp en vervolgens raakten we met deze mensen in gesprek wat nieuwe quests opleverde. Tevens zullen deze mensen meer duidelijkheid verschaffen over wat er nu precies met de wereld van Alefgard is gebeurd.

DragonQuestBuilders3

In de volledige game moet het uiteindelijk mogelijk zijn een omgeving helemaal uit te bouwen tot iets heel groots. Je dorp of stad kun je zo groot mogelijk maken als je zelf wilt. Je dient hiervoor wel aan allerlei zaken te denken, want de inwoners in hetgeen wat jij hebt gebouwd, hebben wel een bed nodig bijvoorbeeld. Zij zullen ook laten weten wat je verder moet doen. Op deze manier wordt je gestimuleerd de wijde wereld in te trekken, omdat niet alle materialen dichtbij zijn. Je zult dus niet alleen maar op één locatie blijven om alles te bouwen, maar je zult veel moeten verkennen en ontdekken.

Voorlopige conclusie

De korte hands-on met Dragon Quest Builders gaf weer aan dat diverse stijlen mooi samen kunnen gaan. Zo is de game een RPG, omdat je via het bouwen XP verzamelt en zo steeds meer verschillende items kan maken van materialen in de wereld, maar ook weer een titel waarin je constant aan het bouwen bent en de wereld om je heen ontwikkelt. Daarbij heb je ook nog de Dragon Quest setting, waarin een verhaal zit over een wereld dat in problemen verkeert. De besturing bij het plaatsen van de blokken en het slaan met het wapen werkt daarbij over het algemeen prima. Het is wat dat betreft erg toegankelijk, omdat het simpel is in wat je kan doen. Dit kan ervoor zorgen dat de gameplay na een tijdje wat saai wordt, maar dat is afwachten. Grafisch oogde de game goed, alhoewel wat kinderlijk, maar dat past er wel bij. Het zijn bij elkaar allerlei ingrediënten die Dragon Quest Builders tot een erg vermakelijke game kunnen maken waar je uren in kan steken.