Review: Dragon Quest Builders – Dragon Quest Builders is een game die met goede reden regelmatig vergeleken zal worden met Minecraft en Terraria. Wat Minecraft doet in first person en Terraria in 2D, doet Dragon Quest Builders in third person. Dragon Quest is geen vreemde als het gaat om spin-offs en het weet het de laatste tijd enorm goed op de markt te brengen. Dragon Quest Builders is – hoewel een beetje ondergesneeuwd – geen uitzondering op die regel. Ondanks het schaamteloze ‘lenen’ van alles wat Minecraft goed doet, weet het toch qua speelstijl uit te pakken als een volledig andere game.
Al die pixels!
Als we denken aan Minecraft, zijn de blokjes en de pixels vaak de eerste dingen die ons te binnen schieten. Ondanks dat je adembenemende dingen kunt maken in Minecraft, is die game allesbehalve mooi. Dit pakt Square Enix heel anders aan, want het weet Dragon Quest Builders zo aan te kleden, dat die kleine imperfecties niet meer opvallen. Omdat niet alles compleet ‘pixelated’ is, zien de graphics er in deze game gewoon een stuk beter uit. Het enige wat “blokkerig” is, zijn de stukken grond waarin mineralen en edelmetalen zitten om spullen mee te bouwen. Ook de stukken steen waarmee je muren kunt bouwen, zijn blokken, zodat de simpliciteit van het bouwen kan worden behouden om zo de game toegankelijk te maken.
Hoe dit alles in zijn werk gaat, wordt al snel duidelijk, omdat Dragon Quest Builders ook een verhaallijn bevat. Nadat je door de godin wordt gekozen als de legendarische bouwer, maak je het jouw taak om de mensheid weer te leren bouwen en het koninkrijk van Alefgard te ontdoen van monsters. De godin geeft je de kracht om te bouwen en al bouwende kan je deze gave delen met andere mensen, die zich al snel verzamelen in jouw zelfgebouwde stad. De inwoners geven je spelenderwijs nieuwe missies, waarmee je nieuwe stukken land kan verkennen en nieuwe dingen kan bouwen. Je stad breidt zich al snel uit, maar hoe sneller het gaat, hoe sneller je geen plek meer hebt om te bouwen.
De hoogte in!
En wat is een game die draait om bouwen nu zonder bouwen? Juist, de enige oplossing lijkt ons om de hoogte in te gaan. Om meer plek te creëren, bouwen we een dak boven onze kamers, waardoor we meer ruimte tot onze beschikking hebben. Helaas hebben we al gauw het spreekwoordelijke plafond bereikt, want aangezien je de game in derde persoon speelt, is de camera niet gewend aan het inzoomen op krappe plekken. Als je in de kamer onder de kamer moet zijn die je net gebouwd hebt, dan probeert de camera zich op allerhande manieren eronder te manoeuvreren en dat werkt helaas voor geen meter.
Nadat je het maximumlevel voor je stad hebt bereikt, kun je dus niets meer. Des te meer kamers je hebt, gevuld met inhoud waar zowel jij als je inwoners wat aan hebben, des te meer punten je krijgt. Deze punten lopen op tot een maximum van 5 levels, maar je bouwruimte breidt zich niet uit. Een gemiste kans, zo vinden wij, want het had een leuke optie geweest als de bouwruimte voor je basis groter werd naarmate je in level stijgt. Je level gaat immers omhoog als je meer bouwt en zover wij hebben ervaren, kreeg je daar geen bonus voor. Waarom is die meter er dan?
De zin van het leven
Natuurlijk steunt Dragon Quest Builders veel op de Minecraft-pilaar: het verkennen, het uitgraven van metalen, het uitgraven van nog meer metalen omdat je ‘er nu toch al bent’ en uiteindelijk mooie gebouwen maken met die grondstoffen. Maar er is meer wat Dragon Quest Builders maakt tot wat het is en dat heeft vooral te maken met het ‘nut’ dat het heeft. De quests in de game zorgen voor een extra gevoel van voldoening en ook het idee dat je iets doet om een reden. Ze zijn allesbehalve complex, maar worden wel met de tijd moeilijker, vooral als je baasgevechten aangaat met monsters die je stadje aanvallen. Gelukkig vechten de inwoners mee en zijn het geen slappelingen.
Het vechten zelf is dan weer minder, vooral omdat je maar één manier van aanvallen hebt (driehoekje bashen en ingedrukt houden voor een charge-aanval) en niet kunt blocken. Ja, je leest het goed, je hebt wel een schild, maar blocken is geen optie. In plaats daarvan moet je wegrennen als de vijand je probeert te raken om daarna weer terug te lopen. Ook moet je oppassen dat je niet tegen een vijand aanloopt, want ook dit doet schade. Het is daarom dubbel zo vervelend dat je zwaard zo ontzettend kort is, want hierdoor sta je vaak net te ver weg om de vijand te raken.
Ondanks de mankementjes is Dragon Quest Builders toch wel een hele verslavende game. Het beste aan het design is het gemak waarmee je dingen kunt creëren. In plaats van heinde en verre afzoeken voor één item, is alles wel zo gevonden. De recepten voor je spullen zijn ook niet ellenlang en daarom voelt het minder als een verschrikkelijke inspanning voor een klein klusje. Het is ook fijn dat je al snel in de game een grote koffer krijgt waar je enorm veel spullen in kwijt kunt en deze kun je ook gebruiken als je niet direct in de buurt bent. Wil je even snel een kamertje maken om de nacht in door te brengen? Zo gepiept; alles kun je namelijk al van tevoren in de kist stoppen om later te gebruiken. Het is nog net geen bodemloze put.
Aaaand it’s gone
Yep, alles waar we zo hard aan gewerkt en voor gespaard hadden, is ineens weg. Dragon Quest Builders bestaat uit meerdere hoofdstukken en zodra je er één hebt uitgespeeld, ga je verder naar een ander stuk land en raak je alles kwijt, behalve de recepten voor de dingen die je hebt leren bouwen. Je basis, alles in je inventory, je grote koffer met spulletjes… Alles is weggevaagd alsof het er nooit is geweest. Enerzijds is het goed, aangezien het dan duidelijk een nieuw avontuur is waar je aan mag beginnen. Anderzijds is het ongelooflijk klote om terug te kijken op 12 uur speeltijd en te weten dat daarvan niets meer over is.
Conclusie
Dragon Quest Builders is de eerste ‘Minecraft-game’ (ja, dat is een begrip nu) die ik met plezier heb gespeeld. De simpliciteit van het bouwen en verkennen, maar de inhoud die wordt geboden met de quests en de verhaallijn, is een aanlokkelijk brouwsel waarvan je alleen maar meer wilt zodra je eraan begint. Ik heb in één week twee keer mijn eten laten aanbranden, omdat ik ‘nog even' die ene quest wilde afmaken of pas stopte zodra ik alle ertsen uit een mijnschacht had gehakt. Dit laatste duurde misschien wat langer dan gewenst, aangezien de camera in kleine ruimtes alles doet wat ik niet wil. Het gevechtssysteem is een beetje matig en je moet uitkijken dat je door de eerder genoemde camera jezelf niet vastzet in een verlaten mijn. Desalniettemin is het een game waar je een groot aantal uren in kwijt kan en je kan vermaken met de meest simpele dingen.
Pluspunten
- Lage instapdrempel voor beginners
- Grafisch mooi aangekleed
- Enorm lange speelduur
- Quests
- Grote open wereld
- Hoge verslavingsfactor
Minpunten
- Kan je basis niet uitbreiden
- Misschien iets te simpel voor de veteraan
- Het vechtsysteem
- Camera werkt niet mee
- Je kan soms vast komen te zitten
- Alles ineens kwijtraken bij nieuw hoofdstuk
- Ineens is je eten aangebrand
7.5
Grappig dat ik door het lezen van de plus en min punten al kon lezen dat Kim de review had geschreven.
niet dat ik de rest heb gelezen hoor!
wild enkel het cijfer weten… geen game voor mij dus lees dan ook geen reviews 😉
Als je in een kleine kamer of ruimte zit moet je eens op r3 drukken, de camera word dan een stuk handiger gepositioneerd. Bij heeele krappe ruimtes is het wel wat wennen.
Ik ben het wel met merendeel van de minpunten eens, al moet ik wel zeggen dat ik weinig problemen heb met het vechtsysteem.
Ik geef de game een 8,5. Vind het velen malen leuker dan bv minecraft, juist omdat je quests hebt, een verhaal, en een daadwerkelijk doel
@7th-son: De demo had me meteen verkocht zo leuk om te spelen. Inderdaad gewoon minecraft met een leuk verhaal en erg leuke grafische afwerking typisch Dragon Quest.
Zalige game
@91.180.47..xxx: Helemaal mee eens. Demo uitgespeeld en smaakt zeker naar meer!
Ik ben nog bezig met de demo en vermaak me er prima mee. Ik heb nooit minecraft gespeeld, mede door die pixel look en geen verhaal. Maar Dragon Quest Builders ga ik zeker een kans geven. Al zal ik me dus enorm moeten inhouden bij het verzamelen van grondstoffen lees ik. Ik ben nogal een verzamel typetje, maar ja dat heeft geen zin als je ff later alles weer kwijt blijkt te raken.
Fijn dat Kim de review heeft gedaan. Had de game al in huis maar was benieuwd of zij er hetzelfde over denkt als ik. Ja dus! Goed geschreven.
@PBJ85: Hahaha, en door welke reden(en) dan? Toch niet eten aangefikt hè? :’)
@7th-son: Ja klopt, maar je verliest toch een beetje overzicht en da’s wel jammer, want ik vond het juist fijn dat het derde persoon was en niet eerste persoon zoals Minecraft. Soms als ik mezelf uit een ‘benarde situatie’ aan het hakken ben (oftewel: geen zin om netjes een trapje te bouwen) dan is het wel fijn dat hij automatisch naar eerste persoon gaat en dat je R1/L1 kan gebruiken om naar boven of beneden te richten.
Heb overigens ook niet echt problemen met het vechtsysteem, maar ik vind het een beetje zwak uitpakken in vergelijking met het beeld wat ik heb bij Dragon Quest. Denk dat dat ook verduidelijkt waarom ik het als een minpunt zie, hoewel niet groot, want de game opzich vind ik enorm fun. Ben het, zoals je hebt kunnen lezen, ook eens met quests/verhaal/doel = goede ervaring. 🙂
@Bappie-NL: Hahah! Ja erg is het. Dan ben ik stukjes grondstof aan het weghakken en dan zit er nog ééntje achter. Dan doe ik die ook maar. Dan zit er aan weerskanten weer iets. Zucht… dan doe ik dat ook maar. Wel een beetje zuur als je naar het volgende chapter gaat, helaas. Maar gelukkig houd je wel alle recipes om te maken, dus voordat je het weet heb je weer wat mooiers gebouwd. Een voordeel van een schone lei is dat er vast wel iets was waar je ontevreden over was, dat kun je dan beter gaan doen.
@84.26.233..xxx: Ahhh, dat hoor ik graag. Dan doe ik mijn werk toch goed. 🙂
@Sensu: om eerlijk te zijn….. J… Ehmmmm ja!
Niet alleen daar om het Is wat minder strak, wat losser maar toch duidelijk zonder echt een punt te maken…
Vind ik lekker weg lezen!
Het Is namelijk geen notariële documentatie maar een review van een game!
@PBJ85: Al met al wel goed, toch? Want door het “zonder een punt te maken” lijkt het net alsof je zegt dat ik maar wat loop te raaskallen :’) haha
@Sensu:
Nee nee nee Kim! Zo wordt het vast niet bedoeld. Het feit is dat jouw reviews gewoon lekker weglezen.
@Sensu: hoe moet ik het zeggen? ja het leest heerlijk weg. Het Is zeer duidelijk op een Zachte manier.
@Bappie-NL: klopt! Correctomundo
@Bappie-NL & PBJ85: Ah, duidelijk! Dat vind ik fijn om te lezen.
P.S Bappie leuk dat je weer terug actief bent op de website. 🙂
@Sensu:
Thanks!
Nou zit ik nog met het dilemma of ik de game aanschaf voor de PS4 of PS Vita. Volgens mij zijn d games identiek aan elkaar. Alleen is de Vita versie goedkoper. Nou zou je denken dat je dan gewoon de PS4 versie kan kopen en dan via remote play ook op de Vita kan spelen. Maar in de slaapkamer heb ik letterlijk een ruk verbinding met de PS4 op de Vita. De demo heb ik op de Vita gespeeld, besturing werkte prima.
Duur maandje, World of Fanal Fantasy staat ook op mijn wenslijst.