Review: Dragon Quest Builders – Dragon Quest Builders is een game die met goede reden regelmatig vergeleken zal worden met Minecraft en Terraria. Wat Minecraft doet in first person en Terraria in 2D, doet Dragon Quest Builders in third person. Dragon Quest is geen vreemde als het gaat om spin-offs en het weet het de laatste tijd enorm goed op de markt te brengen. Dragon Quest Builders is – hoewel een beetje ondergesneeuwd – geen uitzondering op die regel. Ondanks het schaamteloze ‘lenen’ van alles wat Minecraft goed doet, weet het toch qua speelstijl uit te pakken als een volledig andere game.

Al die pixels!

Als we denken aan Minecraft, zijn de blokjes en de pixels vaak de eerste dingen die ons te binnen schieten. Ondanks dat je adembenemende dingen kunt maken in Minecraft, is die game allesbehalve mooi. Dit pakt Square Enix heel anders aan, want het weet Dragon Quest Builders zo aan te kleden, dat die kleine imperfecties niet meer opvallen. Omdat niet alles compleet ‘pixelated’ is, zien de graphics er in deze game gewoon een stuk beter uit. Het enige wat “blokkerig” is, zijn de stukken grond waarin mineralen en edelmetalen zitten om spullen mee te bouwen. Ook de stukken steen waarmee je muren kunt bouwen, zijn blokken, zodat de simpliciteit van het bouwen kan worden behouden om zo de game toegankelijk te maken.

DQB5

Hoe dit alles in zijn werk gaat, wordt al snel duidelijk, omdat Dragon Quest Builders ook een verhaallijn bevat. Nadat je door de godin wordt gekozen als de legendarische bouwer, maak je het jouw taak om de mensheid weer te leren bouwen en het koninkrijk van Alefgard te ontdoen van monsters. De godin geeft je de kracht om te bouwen en al bouwende kan je deze gave delen met andere mensen, die zich al snel verzamelen in jouw zelfgebouwde stad. De inwoners geven je spelenderwijs nieuwe missies, waarmee je nieuwe stukken land kan verkennen en nieuwe dingen kan bouwen. Je stad breidt zich al snel uit, maar hoe sneller het gaat, hoe sneller je geen plek meer hebt om te bouwen.

De hoogte in!

En wat is een game die draait om bouwen nu zonder bouwen? Juist, de enige oplossing lijkt ons om de hoogte in te gaan. Om meer plek te creëren, bouwen we een dak boven onze kamers, waardoor we meer ruimte tot onze beschikking hebben. Helaas hebben we al gauw het spreekwoordelijke plafond bereikt, want aangezien je de game in derde persoon speelt, is de camera niet gewend aan het inzoomen op krappe plekken. Als je in de kamer onder de kamer moet zijn die je net gebouwd hebt, dan probeert de camera zich op allerhande manieren eronder te manoeuvreren en dat werkt helaas voor geen meter.

DQB2

Nadat je het maximumlevel voor je stad hebt bereikt, kun je dus niets meer. Des te meer kamers je hebt, gevuld met inhoud waar zowel jij als je inwoners wat aan hebben, des te meer punten je krijgt. Deze punten lopen op tot een maximum van 5 levels, maar je bouwruimte breidt zich niet uit. Een gemiste kans, zo vinden wij, want het had een leuke optie geweest als de bouwruimte voor je basis groter werd naarmate je in level stijgt. Je level gaat immers omhoog als je meer bouwt en zover wij hebben ervaren, kreeg je daar geen bonus voor. Waarom is die meter er dan?

De zin van het leven

Natuurlijk steunt Dragon Quest Builders veel op de Minecraft-pilaar: het verkennen, het uitgraven van metalen, het uitgraven van nog meer metalen omdat je ‘er nu toch al bent’ en uiteindelijk mooie gebouwen maken met die grondstoffen. Maar er is meer wat Dragon Quest Builders maakt tot wat het is en dat heeft vooral te maken met het ‘nut’ dat het heeft. De quests in de game zorgen voor een extra gevoel van voldoening en ook het idee dat je iets doet om een reden. Ze zijn allesbehalve complex, maar worden wel met de tijd moeilijker, vooral als je baasgevechten aangaat met monsters die je stadje aanvallen. Gelukkig vechten de inwoners mee en zijn het geen slappelingen.

DQB3

Het vechten zelf is dan weer minder, vooral omdat je maar één manier van aanvallen hebt (driehoekje bashen en ingedrukt houden voor een charge-aanval) en niet kunt blocken. Ja, je leest het goed, je hebt wel een schild, maar blocken is geen optie. In plaats daarvan moet je wegrennen als de vijand je probeert te raken om daarna weer terug te lopen. Ook moet je oppassen dat je niet tegen een vijand aanloopt, want ook dit doet schade. Het is daarom dubbel zo vervelend dat je zwaard zo ontzettend kort is, want hierdoor sta je vaak net te ver weg om de vijand te raken.

Ondanks de mankementjes is Dragon Quest Builders toch wel een hele verslavende game. Het beste aan het design is het gemak waarmee je dingen kunt creëren. In plaats van heinde en verre afzoeken voor één item, is alles wel zo gevonden. De recepten voor je spullen zijn ook niet ellenlang en daarom voelt het minder als een verschrikkelijke inspanning voor een klein klusje. Het is ook fijn dat je al snel in de game een grote koffer krijgt waar je enorm veel spullen in kwijt kunt en deze kun je ook gebruiken als je niet direct in de buurt bent. Wil je even snel een kamertje maken om de nacht in door te brengen? Zo gepiept; alles kun je namelijk al van tevoren in de kist stoppen om later te gebruiken. Het is nog net geen bodemloze put.

DQB4

Aaaand it’s gone

Yep, alles waar we zo hard aan gewerkt en voor gespaard hadden, is ineens weg. Dragon Quest Builders bestaat uit meerdere hoofdstukken en zodra je er één hebt uitgespeeld, ga je verder naar een ander stuk land en raak je alles kwijt, behalve de recepten voor de dingen die je hebt leren bouwen. Je basis, alles in je inventory, je grote koffer met spulletjes… Alles is weggevaagd alsof het er nooit is geweest. Enerzijds is het goed, aangezien het dan duidelijk een nieuw avontuur is waar je aan mag beginnen. Anderzijds is het ongelooflijk klote om terug te kijken op 12 uur speeltijd en te weten dat daarvan niets meer over is.

Dragon Quest Builders is de eerste ‘Minecraft-game’ (ja, dat is een begrip nu) die ik met plezier heb gespeeld. De simpliciteit van het bouwen en verkennen, maar de inhoud die wordt geboden met de quests en de verhaallijn, is een aanlokkelijk brouwsel waarvan je alleen maar meer wilt zodra je eraan begint. Ik heb in één week twee keer mijn eten laten aanbranden, omdat ik ‘nog even' die ene quest wilde afmaken of pas stopte zodra ik alle ertsen uit een mijnschacht had gehakt. Dit laatste duurde misschien wat langer dan gewenst, aangezien de camera in kleine ruimtes alles doet wat ik niet wil. Het gevechtssysteem is een beetje matig en je moet uitkijken dat je door de eerder genoemde camera jezelf niet vastzet in een verlaten mijn. Desalniettemin is het een game waar je een groot aantal uren in kwijt kan en je kan vermaken met de meest simpele dingen.

• Lage instapdrempel voor beginners
  • Grafisch mooi aangekleed
  • Enorm lange speelduur