Review: Gravity Rush 2 – Als er één sequel was die ik niet verwachtte alvorens deze werd aangekondigd, was het wel die van Gravity Rush. Hoewel ik persoonlijk enorm te spreken was over het origineel op de PlayStation Vita, leek het me een game die niet genoeg fans achter zich had gekregen om een vervolg te rechtvaardigen. Ik was daarom aangenaam verrast toen in 2015 uit het niets Gravity Rush 2 aangekondigd werd, al moet ik bekennen dat ik enigszins teleurgesteld was toen ik hoorde dat de game enkel nog voor de PlayStation 4 zou verschijnen. Het origineel had immers zoveel goede gameplay mechanieken die gebaseerd waren op de specifieke functies van de PlayStation Vita, zoals het touch screen. Zou dit unieke gevoel volledig verloren zijn gegaan op de PlayStation 4?
De wereld op zijn kop
Gravity Rush 2 maakt haar start in een wereld waarin Kat niet meer toegejuicht wordt door haar medemens. Al het goede waar het eerste deel mee eindigde, is verdwenen in deel twee. Schijnbaar ben je ergens na het einde van het origineel opgeslokt door een zwaartekrachtstorm en deze nam je mee naar een andere wereld en daar werd je aan het werk gezet door de Banga tribe. Raven is nergens te bekennen, en nog belangrijker: Dusty – de mysterieuze zwarte kat – is zoek geraakt en daarmee ook je mogelijkheid om zwaartekracht te beheersen en vooral te manipuleren. Een leugenaar ben je zelfs, wanneer je vertelt dat je eens de Gravity Queen werd genoemd in de krant. Al deze verhalen vol glorie vallen in dovemansoren.
Het is natuurlijk cliché hoe je hier gestript wordt van je krachten, maar gelukkig word je al snel herenigd met Dusty. De personages die je eerder uitlachten, raken langzaam maar zeker goed bevriend met je. Wanneer Lisa, de leidster van de Banga tribe, ervoor kiest om het dorp dat bestaat uit vliegende boten te verplaatsten naar Jirga Para Lhao, begint de game pas echt. Je staat voor een grote, open en bruisende wereld die vooral een stuk minder grauw is dan Hekseville uit de originele game. Team Siren heeft gewerkt aan de kleine details, waardoor het minder lijkt op copy paste werk, maar waardoor de stad ook daadwerkelijk uniek is en vooral een stuk minder saai oogt. In tegenstelling tot de eerste game, kun je nu ook daadwerkelijk gaan en staan waar je wilt.
Zijmissies en online functies
Ook zijn er veel meer zaken die je bezighouden naast de verhaalmissies, waaronder een degelijke stroom aan zijmissies en random online events, zoals Treasure Hunts waarin je extra’s kunt vinden als Emotes, Talismans en meer, maar ook Time Trials waarbij je uitgedaagd kan worden door een persoon die op hetzelfde moment speelt om zijn score te verbeteren. Dit laatste nodigt uit om eens te testen hoeveel de besturing is verbeterd ten opzichte van de originele game en dan vooral die van de PS4 versie, waarvan wij eerder bevonden dat deze nogal stroef was en af en toe absoluut niet meewerkte aan wat wij wilden bereiken. En dan hadden we het nog niet over de camerahoeken die regelmatig als doorn in het oog de meest onhandige situaties opleverden.
Gelukkig voor ons is er hard gewerkt aan de gameplay en vooral aan de manier waarop verschillende krachten vloeiend in elkaar overlopen. Het grootste verschil zit vooral in de toegevoegde auto-aim, die in dit geval niet tot de overbodige luxe behoort. Soms moet je gewoon snel van de ene vijand naar de andere kunnen met het gebruik van je Gravity Kick en dan is het erg vervelend als je steeds recht langs je vijand schiet. Wanneer je wisselt tussen Gravity form en Normal form (R1 en L1), reset de camera ook op een fatsoenlijke manier, waardoor je meteen weet wat boven en onder is – een verandering waarvan je eerst niet wist dat je hem nodig had, tot je het verschil hebt gezien. Daarnaast zit ook de camera niet om de haverklap vast in een verkeerde hoek, waardoor we niet precies kunnen zien waar we heen gaan. De enkele keer dat dit nog wil gebeuren, is in kleine ruimtes van bepaalde verhaalmissies of tijdens het Gravity Sliden met L2. Maar je kan helaas niet alles hebben…
Lunar en Jupiter voegen zich bij het krachtenarsenaal
De nieuwe krachten zijn de minste niet en iets goeds is altijd net dat beetje beter wanneer je er lang op moet wachten. Helaas is het verhaal van Gravity Rush 2 er één dat wel heel traag op gang komt en je hebt al bijna het idee aan het einde van de game te zitten zodra je de Jupiterstijl kan beheersen. Dat is natuurlijk niet zo, maar de missies en ook de cut-scènes die daarbij horen voelen opzettelijk sloom aan en dat doet de game geen eer aan. Hoewel ik in het origineel al gauw verliefd werd op Kat, Dusty en het verhaal eromheen, kreeg ik bij deze game regelmatig de neiging om cut-scènes te skippen en daar word je als liefhebber van verhalende games absoluut niet vrolijk van. Maar zoals ik al zei, de extra krachten zijn het wachten waard.
Ze voegen namelijk wat toe aan datgene wat ik persoonlijk het leukste vind aan de game, namelijk de verschillende uitdagingen die variëren van het verslaan van vijanden tot het snel langs punten racen. De Lunar vorm maakt je enorm licht en snel, waardoor je hoger kunt springen en je Gravity Kick verandert in een Warp Kick, waardoor zelfs de snelste vijanden niet snel genoeg zijn om aan je te ontkomen. Jupiter, daarentegen, maakt je wat lomper, maar geeft je toegang tot een paar enorm sterke aanvallen die wel een paar seconden nodig hebben om op te laden, maar daarna kun je met een grote knal een grote groep vijanden in één keer uitschakelen. Je kunt wisselen van vorm door op het touch pad naar boven (Lunar) of beneden (Jupiter) te drukken. Simpeler kunnen ze het niet maken.
Upgraden over de kop
Maar of je een bepaalde uitdaging haalt op de hoogst mogelijke score hangt soms niet af van hoe goed je bent, maar meer van hoeveel upgrades je hebt gehad. In het origineel had je een menu waarin je specifiek kon focussen op wat je wilde verbeteren. Meer health, sneller aanvallen, sterkere aanvallen of sneller kunnen bewegen; in het origineel had je de mogelijkheid om zelf te kiezen wat jij belangrijk vond door de roze diamantjes genaamd ‘Gravity Gems’ voor die specifieke kracht in te leveren. Dit gaat niet meer, want je kunt door middel van deze juweeltjes alleen nog je vechtmethodes upgraden en de rest gaat automatisch na het voltooien van een missie. Een verandering die niet goed of slecht is, maar slechts dat: een verandering. De meeste vaardigheden voelen zinloos om te upgraden en degenen die het wel waard zijn, kosten ontzettend veel Gravity Gems.
Iets anders wat ook vrij zinloos is, maar eigenlijk heel interessant had kunnen zijn indien hier meer tijd in was gestoken, zijn de Talismans. Deze geven je een extra boost of kracht die je door normale upgrades niet kunt verkrijgen. De Talismans vind je door Gravity Gems te delven in mijnen, via Treasure Hunts of als beloning voor het voltooien van een missie. Jammer genoeg zijn de veranderingen van de meeste Talismans niet of nauwelijks merkbaar. Je zou in principe de complete game kunnen spelen zonder de voor- en/of nadelen van het (niet) gebruiken van deze steentjes te ondervinden. Het voelt voor ons alsof ze het upgradesysteem hebben willen uitbreiden zonder het al te ingewikkeld te maken, maar wat ze in onze ogen hebben gedaan, is het geheel uitbreiden zonder het zinvol te maken.
Duidelijke review. Valt me wel op dat het cijfer een stuk lager is vergeleken met de reviews van andere (bekende) gamesites.
Zelf heb ik alleen de demo gespeeld, en die was voor mij veel te kort om een goed overall beeld van het spel te krijgen.
Maar met het kleine stukje dat ik heb kunnen spelen heb ik me goed vermaakt.
De game gaat er ook zeker komen, maar ik heb nu toch nog genoeg andere games om te spelen. Ik wacht wel even op een price-drop.
@ArtieSuperFLy: Ik was over de demo ook veel meer hype dan nu. De gameplay is super! Zo smooth en het voelt super intuïtief, gewoon goed. Alleen het verhaal is gewoon heel blij, cliché en gewoon te langzaam… terwijl de gameplay echt heel fast paced is. Het doet elkaar geen eer aan.
Teleurstellend cijfer! Maar goed, het is zoals het is. Ik twijfel nog of ik het in huis ga halen nu. Heb toch al een vrij grote backlog…
-upgrade systeem en Talismans:Volgens mij heb ik hier nog niemand over horen klagen in een review.
– Soms een beetje kinderlijk/blij:Dan kan je van zoveel games zeggen.FF 15 heeft dat ook wel een beetje hoor.
– Magie is weg:Dat is meestal bij een deel 2. De game heeft meer in zich dan het eerste deel als ik de Streams van vadaag zo zie[Heb zelf alleen de demo nog maar gespeeld]
Mag ik zeggen dat ik even niet weet wat ik van deze review moet denken ?
@213.46.74..xxx: Natuurlijk mag je dat zeggen, iedereen heeft recht op zijn of haar mening. Eerlijk gezegd weet zelfs ik niet wat ik van mijn eigen review moet denken, ik was namelijk super hyped over deze game en heb het origineel toen ter tijd een 9 gegeven omdat ik er zo over te spreken was.
Eerlijk gezegd had ik gehoopt dat ik meer onder de indruk zou zijn van de game, maar dat was helaas niet zo. Ik speel de game nu nog steeds, maar da’s meer omdat ik de challenges super leuk vind en de random treasure hunt pop ups. Het verhaal laat gewoon te wensen over, maar misschien begrijp je wel wat ik bedoel als je de game speelt. Het verhaal wordt een beetje door je strot geduwd, omdat het moet, maar het is gewoon niet leuk. Het komt super traag op gang en de cutscenes zijn gewoon niet interessant en duren SUPER lang. Je weet al wat er gaat gebeuren, dus schiet gewoon op met het gebeuren ervan. Dat is niet duidelijk, dat begrijp ik. Maar als je het speelt denk ik wel dat je ziet wat ik bedoel. :/
Tja als het verhaal bij jou zo zwaar weegt dan snap ik op dat gebied je punt wel.
Als ik naar deze game kijk dan zie ik een grote speeltuin.
Dan ga jij denk van de nieuwe NieR ook niet blij worden: zeker nu hij bij Platinum Games in de maak is zal het verhaal denk magertjes zijn.
Jammer dat je nu in het geval van GR niet echt kan genieten van andere zaken buiten het verhaal.
@213.46.74..xxx: Tja, het is jammer. Maar het is in mijn ogen nog steeds een prima game, maar gewoon niet zoals ik gehoopt had. Zoals je ook kunt lezen in mijn review is de wereld goed gevuld met dingen om te doen, alleen het voelt alsof ze maatje XL hebben gepakt om een super schraal persoon aan te kleden. Maar goed, we weten allemaal dat een review altijd wel een klein beetje de mening van de schrijver reflecteert, dus voor sommige mensen zal het cijfer wat hoger uitvallen, maar voor mij was het geheel gewoon een tegenvaller vergeleken met het origineel. De gameplay daarentegen is wel een flinke sprong vooruit, maar ook daaraan zie je wel waar ze het meeste aandacht hebben besteed. Ook niet al te onbelangrijk, aangezien de game voor een groot gedeelte draait om hoe vrij je kunt bewegen. 🙂
En ik hoop echt dat ze voor mij NieR niet verpesten, maar ik heb nog goede hoop. De gameplay is in ieder geval wel heel lekker tot dusver, we zullen zien.
Jammer vind wel een lage score maar wel een goede review
@20style [20]: Misschien had Sensu ook wel een mindere dag.
@213.46.74..xxx: Mijn review is niet gebaseerd op slechts één dagje spelen though, maar lief van je dat je hem probeert op te beuren door mijn professionaliteit in twijfel te trekken. Omdat het goed bedoeld was, vergeef ik het je voor deze ene keer. 😉
@Sensu: Het contrast tussen de preview & review is enorm ! Ik vind het raar dat je dit zelfs niet beter vind dan de Gravity Rush Remastered.
Nee ik twijfel niet over professionaliteit maar je slaat de plank in deze review een beetje mis.
Het is zoals het is & ben er nu dan ook klaar mee.
@213.46.74..xxx: Oké, maar goed… de plank mis slaan vind ik dan weer een beetje jammer commentaar voor iemand die de game niet eens gespeeld heeft. En nu ben ik er ook klaar mee 🙂
Baal echt dat ik nog een week moet wachten op deze game.
Een keurige review Kim, zeker wetende hoeveel je uitkeek naar deze game en deeltje 1 kon waarderen.
Persoonlijk had ik wel op hogere cijfers gehoopt voor de game, een 80 Metascore is niet verkeerd natuurlijk en na het lezen van een aantal reviews, lijkt het ook alsof er duidelijk wat gemiste potentie is.
Het is echt te verwachten dat een game als deze een week of 5-6 na launch al een keertje afgeprijsd zal worden in een actie naar 40€ ofzo, maar ik denk ‘m toch gewoon te kopen op launchdag. Het liefst stop ik m’n geld in games waar ik meer van zou willen zien in de toekomst en ontwikkelaars die het verdienen 🙂