Gespeeld: Dragon Quest Heroes II – Dragon Quest Heroes is één van de vele spin-off games van de Dragon Quest reeks. Net zoals de eerste Dragon Quest Heroes game met de immens lange subtitel “The World Tree’s Woe and the Blight Below” is deze game in ontwikkeling bij Omega Force. Deze heeft gelukkig de titel ditmaal lekker kort gehouden en nam genoegen met ‘enkel’ Dragon Quest Heroes II. Wij zijn afgelopen vrijdag op de sneltrein naar Parijs gesprongen en hoewel het allemaal wel erg lang lijkt voor een paar uurtjes gamen, waren we er sneller dan dat we de subtitel van de eerste Dragon Quest Heroes game konden uitspreken.

Het bekende van Dragon Quest, met een vleugje Dynasty Warriors

Je volgt in deze game een groep kleurrijke dames en heren, die elk hun bijzondere karakter doorvoeren in hun speelstijl en skills uniek voor het personage. In tegenstelling tot de originele Dragon Quest games, zijn de Heroes titels niet turn-based, maar juist gefocust op real-time hack ’n slash actie die je het beste kunt vergelijken met de Dynasty Warriors games. Het is gelukkig wat minder gefocust op de gigantische veldslagen, hoewel deze er absoluut wel in voor komen. De focus ligt echter op het uitvoeren van de juiste knoppencombinatie op wat kleinere groepen vijanden met her en der een eindbaas. Knoppen rammen brengt je zeker een eind, maar absoluut niet ver genoeg!

De aanvallen die je kunt doen variëren van mêlee-aanvallen met je zwaard tot aanvallen vanop afstand. Ook zijn er personages die er liever op los hakken met een bijl, alsook dat je onderweg in het avontuur een nieuwe compagnon treft die expres liever op afstand blijft en haar vijanden aanvalt met niets minder dan een boemerang. Ook zijn de meesten niet vies van een beetje magie. Je party kan echter maar bestaan uit vier personages en dus moet je keuzes maken. Sommige personages werken heel goed samen, waar anderen niet zo goed op elkaar afgestemd zijn. Je kunt ook te allen tijde van personage wisselen als je een personage niet fijn vindt spelen, dus maak je niet druk als één van de personages wel sterk is, maar jouw speelstijl niet faciliteert.

Samen staan we sterker!

Je komt op je reis ook aardig wat nieuwe personen tegen, waaronder mensen die zich bij je party voegen. Zij hebben allemaal hun beweegredenen en dit voegt allemaal wat toe aan het verhaal, dat overigens vrij gemakkelijk te begrijpen lijkt. Het komt erop neer dat er een paar kwaadwillende personen zijn die ineens oorlog voeren met een eens zo vredig land en jullie voelen je geroepen om dit kwaad te stoppen – simpeler kan bijna niet. De personages zijn allen erg amicaal en ondanks dat we niet heel lang hebben kunnen spelen, voelden ze al gauw vertrouwd aan.

Nieuw voor de Heroes serie is de coöperatieve modus. Via de Inn van de grote stad kan je anderen uitnodigen om mee te strijden in jouw strijd. Ook kan je via deze optie juist met andere mee gaan strijden. In deze modus kies je één van de personages die je hebt vrijgespeeld en je neemt dan alle upgrades ervan mee. De bedoeling is simpel: je bevecht waves van vijanden die steeds talrijker en sterker worden, tot je de eindbaas tegenkomt en deze moet natuurlijk ook het veld ruimen. Mocht er iemand doodgaan, dan kun je deze persoon individueel reviven, maar je kunt deze persoon ook jouw team laten healen door middel van de ‘cheer’ functie.

Een andere leuke optie is dat je ook een munt van bepaalde vijanden kunt oppakken om deze mee te laten vechten of zelfs te transformeren naar één van de grotere vijanden. Dit kan tijdens de coöperatieve modus voor hilarische momenten zorgen als je bijvoorbeeld alleen transformeert naar een ogenschijnlijk weerloze Slime, die eigenlijk niets kan doen. Anderzijds kun je het ook gebruiken om het tij in jouw voordeel te doen keren door te transformeren naar een grotere, sterke vijand die met gemak je vijanden tot moes slaat. Dit kan zowel in de singleplayer als in de coöperatieve modus. Iets wat we overigens wel mistten in de coöp modus, waren de statistieken aan het einde van een match. Wie heeft de meeste kills gemaakt? Wie richtte het meeste schade aan? Het zijn kleinigheden die een coöperatieve modus zonder echt ‘doel’ op den duur interessant zouden kunnen houden. Maar misschien voegt men dat later middels een update nog toe.

Voorlopige conclusie:

Het ziet ernaar uit dat Dragon Quest Heroes II een waardig vervolg gaat worden op het origineel. Dit met daarbij een paar leuke nieuwigheden, daar waar het in de kern vooral meer van hetzelfde is. Zelfs de personages zijn vergelijkbaar, ondanks dat ze niet allemaal hetzelfde zijn. Maar dat is wel het leuke aan de spin-offs in hetzelfde universum, aangezien dat de kleine knikjes zijn naar hetgeen waarop de game is gebaseerd. Van de vijanden tot de omgevingen en de soundtrack; dit blijkt gewoon een fundering die goed werkt voor een game in een vergelijkbaar genre. Ook de toevoeging van de coöperatieve modus is interessant te noemen, maar dan moet er wel meer mee gedaan worden. Denk zoal aan het toevoegen van statistieken, extra doelen en misschien dingen die je hiermee kunt vrijspelen. Helaas hebben we nog niet alles gezien, dus het kan zijn dat we hiervan slechts het topje van de ijsberg hebben mogen aanschouwen. Eind april zullen we je meer vertellen, dan ligt de game in de winkels.