Review: NBA Playgrounds – Boomshakalaka, He is on Fire. Deze uitdrukking laat bij menig gamer nog altijd een lach op het gezicht verschijnen. We speelden in de begin jaren negentig allemaal NBA Jam. Eerst in de arcadehal en later op onze eigen console, zoals de Super Nintendo en de SEGA Megadrive. Een basketbal game met absurde dunks, driepunters vanaf de middenlijn, dribbelen terwijl je op je hoofd ging staan en we voerden steals uit door de tegenstander omver te gooien. Momenteel is de NBA erg hot, want de play-offs in deze beste basketbal competitie ter wereld zijn in volle gang. Uitgever Mad Dogs komt nu met een nieuwe basketbal game, die qua sfeer en setting erg sterk overeenkomt met de nostalgische NBA Jam serie. Gaan we opnieuw dat heerlijke gevoel beleven en is deze game net zo leuk als toen? Onze bevindingen kan je hieronder teruglezen.

Oefening baart kunst

Na het opstarten van de game word je al direct beloond met drie pakketjes kaarten. Deze kaarten stellen NBA sterren voor die je tijdens jouw wedstrijden kunt gebruiken. Elk pakketje bevat vijf kaarten. Dus als je de game begint, heb je de keuze uit vijftien verschillende NBA basketballers. Dit kunnen overigens de huidige sterren zijn of spelers van een poosje terug. Het komt helaas ook wel eens voor dat je dubbele kaarten krijgt. De spelers die je dan al in je bezit hebt, krijgen dan wel een kleine XP boost. Dit hele kaartensysteem is overigens wel erg leuk voor de echte verzamelaars en de fans van de NBA zullen iedereen gelijk herkennen. Na het openen en bekijken van deze kaarten beland je in een vrij leeg menu, waar overigens een zeer vervelend muziekje op de achtergrond speelt. Er is ook maar één achtergrondmuziekje beschikbaar in de gehele game en die gaat behoorlijk op je zenuwen werken.

Goed, tijd om te gaan basketballen en je begint de game met een tutorial. Tijdens deze tutorial leer je alle fijne kneepjes van de besturing. Wat gelijk opvalt, is dat het scoren, op welke manier dan ook, veel lastiger is dan in de oudere games. Je dient perfect te timen bij het loslaten van de knoppen om de bal feilloos door het netje te gooien. Houd je de knoppen iets te lang (of te kort) ingedrukt, dan zal je de ring raken of stuitert de bal via het backboard terug het veld in. Het duurt echt wel even voor je de besturing volledig onder de knie hebt en dit maakt het uitdagend, maar soms ook wel vervelend. De eerste potjes die je speelt, win je nog wel, maar gaandeweg zal de uitdaging toenemen, met als gevolg dat je gefrustreerd kan raken als er weer een dunk mislukt. Oefening baart hier dus zeker kunst! Zeker omdat je tegen de grootste NBA sterren speelt, die nauwelijks missen en vanuit elke hoek raak schieten.

Reis om de wereld

Na de oefenmatch die je aanvankelijk speelt, worden de toernooien beschikbaar. Althans, de eerste van meerdere toernooien. Deze speelt zich af in New York en je moet vier wedstrijden zien te winnen om de koning van The Big Apple te worden. Voor elke wedstrijd zie je ook bepaalde targets die je moet behalen. Denk hierbij aan drie driepunters in een wedstrijd maken, twee keer een alley-oop succesvol uitvoeren en meer. Dit maakt elke wedstrijd zeker een stuk uitdagender en dat is leuk! Met deze challenges kun je gouden bekers verdienen. Door toernooien uit te spelen, verdien je gouden pakketjes, met wellicht betere basketballers dan die je tot dan toe hebt. Ook zij zijn weer te upgraden als je veel met ze speelt. Er zijn ook basketballocaties in Londen, Parijs, Tokio en Las Vegas. Elke stad heeft een eigen speelveld, eigen publiek, achtergrondmuziek en uitdagingen om het gevarieerd te houden.

Elk toernooi kent bovendien een soort finale ronde en hierin speel je tegen de beste spelers uit de regio. In New York bijvoorbeeld speel je tegen Carmelo Anthony en Derrick Rose, in Londen tref je de twee supersterren van de Los Angeles Clippers: Blake Griffin en Chris Paul. Er zijn ook oudere NBA sterren te verdienen in de game, denk hierbij aan Patrick Ewing, Allen Iverson en Shawn Kemp. Na elke gewonnen wedstrijd verdienen jouw spelers de nodige XP. Jouw persoonlijke level zal daarnaast ook stijgen en mocht je een level omhoog gaan, dan verdien je weer nieuwe pakketjes met spelers. Als jouw spelers genoeg XP verdienen, gaan ze ook nog eens in status omhoog. Je begint met brons en het ultieme doel is om goud te bereiken. Overigens krijgen alleen de spelers die het werk voor je gedaan hebben de XP, dus niet de andere spelers in je collectie. Zo zul je dus bepaalde spelers eerder kiezen als de strijd zwaarder wordt.

Online dunken

Buiten de uitdagende Tournament modus is er ook nog een online modus. Hetzelfde concept, alleen nu tegen een speler van vlees en bloed. Wij speelden een paar potjes online, maar werden helemaal weggespeeld. Ook hier is het wederom belangrijk om je beste spelers in te zetten, want wij kregen een keer te maken met een tegenstander die een gouden Stephen Curry gecombineerd had met een zilveren Shaquille O’Neal. Als je dan alleen maar bronzen spelers hebt van een veel minder niveau, dan kan je wel begrijpen dat we van het kastje naar de muur werden gestuurd. Het is dus zeker aan te raden om eerst een selectie spelers te upgraden alvorens je jezelf in de online wereld verdiept. Overigens duurde het wel een poosje voor we überhaupt een tegenstander hadden gevonden. Van matchmaking is niet echt sprake: het is volledig random en dat is wel jammer. Als gevolg hiervan hebben we meerdere keren alleen maar tegen de absolute toppers gespeeld, terwijl er vast wel meer beginners online te vinden zijn.

Met bet bespreken van de online modus en de eerder genoemde Tournament modus, hebben we eigenlijk alle opties van de game wel gehad. Je hebt natuurlijk nog wel de card collection, maar daar zal je ook niet langer dan een paar minuten mee bezig zijn, al is het alleen maar om te bekijken welke nieuwe spelers je met een verdiend pakketje hebt vrijgespeeld. Afgezien daarvan is het natuurlijk wel supertof om met je vrienden samen een potje twee tegen twee te spelen terwijl je lekker op de bank zit. Lol en plezier gegarandeerd. Toch is het prijskaartje van de game met nog geen twintig euro relatief hoog voor de mogelijkheden die het biedt. Ja, lol beleven zal je vast en zeker en de NBA fans kunnen hier lang mee vooruit. Desalniettemin is het qua modi gewoonweg wat beperkt, dus hopelijk komt er later meer bij via een gratis update of downloadbare content.

NBA Jam 2.0?

Niet geheel onlogisch is de vergelijking met NBA Jam van inmiddels 23 jaar geleden. We maken ons hier zelf ook schuldig aan, maar het is ook logisch als de game bijna dezelfde setting heeft als de nostalgische basketbal game van toen. Toch is NBA Playgrounds op meerdere vlakken anders. Zo kon je in NBA Jam altijd een team kiezen, om vervolgens twee spelers te kiezen van dat team. Nam je bijvoorbeeld de Utah Jazz, dan koos je Karl Malone en John Stockton. Hiermee ging je de strijd aan met andere teams (en later zelfs een team met aliens en robots) om de beste te worden. In NBA Playgrounds ben je echt afhankelijk van wat er uit jouw verdiende pakketjes komt. Wij werden na het uitspelen van een toernooi beloond met een ‘epic’ Scottie Pippen uit een gouden pakketje, de keer erop was Karl Anthony Towns de hoofdprijs. Dit varieert dus enorm.

Je kan dus pas echt met een team spelen als je meerdere spelers hebt verdiend. Net zoals bij games als FIFA moet je echt een portie geluk hebben om net uit jouw gouden pakketje een speler als LeBron James of Stephen Curry te krijgen. Maar goed, genoeg nu over de vergelijking tussen beide games. We weten dat er ook zat gamers zijn die nog geboren moesten worden toen wij onze zuurverdiende guldens in de arcadekast deden om NBA Jam te spelen. Het zijn twee aparte games, die gewoon beide dezelfde setting kennen. Wij vonden NBA Jam toffer, maar dat komt meer vanwege de herinnering en het nostalgische gevoel wat wij daarbij hadden. Is NBA Playgrounds een slechte game? Nee, zeker niet, we hebben ons er echt mee vermaakt en gaan ook zeker door tot we alle spelers hebben ontgrendeld en alle challenges hebben voltooid.

NBA Playgrounds is een heerlijke arcade basketbal game. Lekker een potje met vrienden op de bank of online spelen, of je gaat de strijd aan tegen de computer. Scoren doe je met absurde dunks, knotsgekke alley-oops of overdreven driepunters en dat alles voorzien van leuk commentaar. Het spel bevat weinig modi maar de NBA fans zullen zich er zeker mee vermaken. Oefening baart zeker kunst, want als je tijdens een potje de knoppen te vroeg loslaat, zal je weinig punten maken en maakt jouw tegenstander je genadeloos af. Het pakketjes systeem met kaartjes is niet nieuw in een game, maar maakt het wel leuk voor alle verzamelaars. Naast het veel serieuzere NBA 2K is er geen andere basketbal game te spelen op de PlayStation 4 en NBA Playgrounds is een aangename toevoeging die we zeker nog zullen blijven spelen.

• Overdreven dunks zijn tof
  • Leuk voor de verzamelaars
  • Extra challenges tijdens wedstrijden maken het uitdagend