Gespeeld: Past Cure – In het verleden hebben overheden in het diepste geheim experimenten op mensen losgelaten. Een goed voorbeeld daarvan was natuurlijk Duitsland in de Tweede Wereldoorlog, maar er zijn ongetwijfeld meer landen die zich met deze praktijken hebben beziggehouden. Vandaag de dag is dat officieel verboden, maar in de game Past Cure zijn er schimmige bedrijven die dat hebben doorgezet. Jij, Ian, bent drie jaar lang onderwerp van testen en experimenten geweest en daaruit ben je nu ontsnapt, maar niet zonder bijeffecten…

De daders achterhalen

Als oud-soldaat was je een prima testobject om te kijken waar je mentale capaciteiten liggen en zodoende heeft een geheimzinnige organisatie van alles op je losgelaten. Met name het ontdekken van de menselijke geest op het moment dat je die breekt is onderwerp van experimenten geweest om te zien of mensen tot meer in staat zijn dan tot nu toe gedacht werd. Ian is uit deze lugubere situatie gekomen, maar hier heeft hij wel verschillende vervelende gevolgen aan overgehouden. Zo wordt hij elke nacht onderworpen aan nachtmerries en hij beschikt over mogelijkheden om buiten zijn lichaam te treden.

In Past Cure ga je – met begeleiding van je broer op afstand – op onderzoek uit naar de drie jaar van je leven die je mist. In die drie jaar is veel gebeurd wat tot de huidige mentale gesteldheid van Ian, het hoofdpersonage, geleid heeft. Terwijl je op onderzoek uit gaat, zal je ook keer op keer geconfronteerd worden met innerlijke demonen dat behoorlijk ver gaat. Zo ver zelfs dat je op een gegeven moment haast compleet de draad kwijtraakt, want wat is realiteit en wat is een hersenspinsel? Dat afwisselend van elkaar belooft een interessant avontuur te worden.

Treed buiten je lichaam

Past Cure is opgebouwd op een ogenschijnlijk interessant verhaal, want je gaat de missende jaren van Ian proberen te achterhalen. Terwijl je dat overdag doet waarbij je geconfronteerd wordt met uiteenlopende gameplay elementen, zal je ’s nachts in een soort droomwereld terecht komen waarin je gestalkt wordt door moordzuchtige mannequins. Een goede mix voor een volwassen avontuur met daarbij enigszins horror elementen en dat laatste komt goed uit de verf door het gebruik van de juiste muziek en geluid, waardoor de stuipen op je lijf worden gejaagd.

Qua sfeer zit het dus wel goed in Past Cure en wat deze game buiten de standaard gameplay om heel erg interessant maakt, zijn de bijeffecten van de experimenten. Je kunt de tijd namelijk vertragen, doordat je cognitieve vaardigheden zijn geoptimaliseerd. Dat betekent dat je voor een korte tijd snel kunt voortbewegen daar waar alles om je heen erg traag gaat. Dit is ideaal om vijanden uit te schakelen, maar ook om aan ze te kunnen ontsnappen. Een andere mogelijkheid is dat je in je geheel buiten je lichaam treedt. Daarmee kan je eventuele gevaren voortijdig spotten of obstakels op je pad uitschakelen.

In de demo die we speelden werd dat gedemonstreerd in de vorm van een beveiligingscamera die we konden uitschakelen door uit ons lichaam te treden. Op zo’n moment zie je jezelf gewoon zitten, maar je kunt in first-person vrij door een level heen zweven. Dit ook ideaal om even om een hoekje te kijken of om van bovenaf een overzicht te krijgen op de situatie. De mogelijkheden zijn echter niet onbeperkt, want er is een bepaalde reikwijdte als je buiten je lichaam treedt en ook het vertragen is niet oneindig mogelijk. Zodra je deze krachten inschakelt, zal er een meter aflopen en als die leeg is ben je gelijk weer in de realiteit.

Deze meter zal zich altijd aanvullen, maar niet in z’n geheel. Zodoende is het belangrijk dat je pillen weet te vinden en inneemt, waarmee je jezelf dus scherp houdt. Dat zorgt natuurlijk een beetje voor de uitdaging, want een kracht nu inzetten kan op een later tijdstip tegen je werken, omdat je minder middelen tot je beschikking hebt. Leuk hierbij is trouwens dat de game dit niet alleen toepast in de vorm van gevechten uit de weg gaan of obstakels ontwijken, in de droomwereld kan dit namelijk ook wat puzzels met zich meebrengen, waardoor de gameplay continu blijft afwisselen. Althans, dat was in de preview versie die we speelden het geval.

Ook aan combat is gedacht

Het ontdekken van je verleden, het verhaal dat zich ontvouwd en het gevecht tegen je innerlijke demonen is iets wat een belangrijke rol speelt in dit avontuur. Na een uurtje spelen smaakt dat zeker naar meer, maar dat is lang niet alles wat de game te bieden heeft. Ian is natuurlijk een oud-soldaat, zoals al aangegeven, en dus beschikt hij over best wat fysieke capaciteiten. Hij kan zonder al te veel moeite het gevecht aan gaan met anderen in hand-to-hand combat, maar ook kan hij prima overweg met knalijzers die zeker in de droomwereld een uitstekende uitkomst lijken te bieden.

Daarmee wil Past Cure je niet alleen een mooi verhaal vertellen, maar je ook genoeg variatie voorschotelen zodat je je gedurende het avontuur niet gaat vervelen. De afwisseling tussen de gewone wereld en de droomwereld is interessant en voelt als een soort ontdekkingsreis aan. De gameplay daarbij is keer op keer anders en geeft echt een gevarieerd geheel weer en dat maakt deze titel interessant om in de gaten te houden, maar wel moet er op technisch vlak nog wel het één en ander gladgestreken worden.

Polijsten en gelijktrekken

De versie die we speelden was vrij vroeg, maar wel goed speelbaar. Toch merkten we dat het visueel op sommige momenten uitstekend oogt en op andere momenten wat slordig en simplistisch. Het lijkt alsof de ontwikkelaar de algehele lijn nog niet op orde heeft door het gebruik van wisselvallige textures als het op kwaliteit aankomt. Ook de framerate was nog niet stabiel en sommige gesproken teksten werden twee keer achter elkaar gezegd. Typisch van die zaken die nog in een vroege preview versie zitten, maar waarvan we wel hopen dat de ontwikkelaar dit allemaal oppakt, want anders zal dat toch wel een smet op het geheel zijn.

Voorlopige conclusie

Na onze eerdere kennismaking op de gamescom, waarbij we de game enkel in actie zagen, konden we de game nu daadwerkelijk spelen. Dat spelen was best plezierig omdat de game veel gameplay elementen met elkaar afwisselt en dat in een realistische en een droomwereld. Qua setting ziet het er dus niet naar uit dat je je snel zal vervelen en hetzelfde geldt voor de gameplay. Ook de krachten die je bezit lijken voor interessante gameplay mogelijkheden te zorgen en daarmee kan Past Cure wel eens een bijzonder game worden. Wel moet er technisch nog het één en ander aan gebeuren en we hopen dat men dit voor de release tegen eind dit jaar af heeft. Rond die tijd mag je uiteraard onze review van deze game verwachten.