Special: Star Wars Battlefront II beta analyse – Iets langer dan de bedoeling was, mocht de wereld kennismaken met Star Wars Battlefront II. Het langverwachte vervolg op het origineel, dat qua presentatie de ultieme Star Wars-ervaring bracht. Helaas bleek de game qua content en diepgang toch wat te gehaast uitgewerkt. Battlefront II lijkt deze problemen te hebben opgelost en in de beta viel daar al een heleboel van te ontdekken. Een diepgaande analyse voor de mensen die ook met smart zitten te wachten op die beloofde ‘ultieme Star Wars game’.

Een volwassen indruk

Na een goed in elkaar gezette introductievideo met John Boyega (Finn) in de hoofdrol, maakt Battlefront II een volwassen indruk. Weg zijn die inspiratieloze, witte menu’s uit het eerste deel. Daarvoor in de plaats is er een mooie huisstijl toegepast, die we ook al zagen in de trailers. Dat blauwige hologramstijltje combineert op mooie wijze alle tijdperken uit het inmiddels rijke Star Wars universum. Verder zien we diverse modi, een carrière, loot-boxes, statistieken en natuurlijke een singleplayer. Hoewel lang niet alles in de beta te bekijken of spelen was, maakt Battlefront II een completere indruk. Een goed teken.

We mochten aan de slag met Galactic Assault, Starfighter Assault, Strike en de nieuwe Arcade modus. De stad Theed op Naboo, de ruimte boven Fondor en Maz Kanata’s kasteel op planeet Takodana zijn respectievelijk de locaties. Laatstgenoemde Arcade modus liet je rake schoten uitdelen in de troonzaal van het paleis in Theed. Wat meteen opvalt – en natuurlijk al bekend was – is dat we dus over meerdere periodes, alsook Star Wars canon, speelbare locaties vinden. Theed uit de prequels en voor het eerst te zien in The Phantom Menace, Takodana uit The Force Awakens en de industriële planeet Fondor, sinds 2015 officieel canon.

Een stukje Galactic Assault toont wat het vernieuwde Battlefront precies voorstelt

Misschien is het je tijdens het spelen niet opgevallen, maar de Galactic Assault op Theed is incompleet. De beta laat je slechts een derde van de totale veldslag spelen. In de beta stopte het gevecht als de clone troopers de Multi-Troop Transport (MTT) vernietigden of de droids genoeg clone troopers naar het hiernamaals schoten. In werkelijkheid hoort daar nog een stormloop op het paleis en een gevecht in de troonzaal bij. Toch liet deze korte introductie van de modus goed zien dat Battlefront ditmaal meer in zijn mars heeft. Niet op de laatste plaats vanwege het nieuwe klassen- en beloningssysteem. Weg zijn die tokens op het slagveld.

Het voetvolk valt nu te onderscheiden in de vorm van de Assault, Heavy, Officer en Specialist klasse. De eerste is van het flanken, insluiten en doelgericht aanvallen. De Heavy is van het zware geschut, verdedigen en vormt de rots in de branding voor de rest. De Officer steekt tijd in het versterken van de medestrijders, plaatst extra geschut op tactische plekken en kan de doorslag geven in een langdurige strijd. De Specialist is de verrassing van het slagveld, gewapend met precisiegeweren en vallen en deze leent zich perfect om niet te opvallend te verdedigen.

Het maken van slachtoffers levert je punten op, maar dat is lang niet het enige, en overigens het meest rendabele om te doen. Voor elke succesvolle actie die meehelpt aan de weg naar de overwinning, krijg je punten toegekend. Deze punten helpen je een hoger level te bereiken, loot te verdienen en je kunt deze tevens spenderen tijdens de speelsessie. Wil je met Darth Maul chaos veroorzaken, een jump pack gebruiken of een voertuig besturen? Dan kun je deze punten daaraan besteden. Deze opties zijn weer afhankelijk van je level, locatie en medespelers. Twee Darth Maul’s die in Theed rondrennen is niet mogelijk.

Battlefield met een extra dimensie

Mensen die de laatste tijd veel Battlefield 1 hebben gespeeld, zal het bovenstaande waarschijnlijk bekend in de oren klinken. Dat is ook zo, want DICE heeft klaarblijkelijk het klassensysteem uit die game gepakt en uitgebreid met de beloningen tijdens het spelen. Dat het tot op zekere hoogte werkt is dus niet zo verwonderlijk, als de basis gepakt is uit een succesvolle en langlopende serie. Daarom is het juist des te opvallender dat het stukje extra dimensie, misschien iets minder goed uitpakt. Ook al kan de ontwerper van het systeem daar misschien weinig aan doen.

Het blijkt namelijk dat vrijwel iedere speler zich op helden als Rey en Chewbacca of slechteriken als Darth Maul en Boba Fett focust. Voor het verloop van het spel zou het slimmer zijn als spelers vaker een gespecialiseerde klasse of een voertuig toevoegen. In de praktijk gebeurt dit erg weinig. Ook worden spelers random in squads gegooid, waardoor je weinig binding met andere spelers hebt. Zeker als je bedenkt dat de modus twintig versus twintig is. Iedereen focust zich op zijn eigen score en wil met een lichtzwaard hakken. Hoe dit valt op te lossen lijkt lastig, maar dat het niet vlekkeloos werkt is wel meteen duidelijk geworden. Op fora als Reddit, wordt er ook over geklaagd dat dit betekent dat alleen de beste spelers de mogelijkheid hebben tot het spelen met deze klasse strijder.

Verder blijkt ook de Heavy klasse een tikkeltje overpowered te zijn, het was ook goed merkbaar in de beta omdat je bijna struikelde over het zwaarbewapende voetvolk. De klasse zou vooral als ondersteuning moeten dienen, maar is eigenlijk net zo snel als de Assault klasse en vanaf de heup schiet je zo accuraat dat een killstreak opzetten niet heel lastig blijkt. Zeker als je bedenkt dat je extra upgrades per klasse hebt, die de klasse nog sterker maken, is het allemaal wat teveel van het goede. Maar goed, het was een beta en dingen kunnen nog aangepast worden. We mogen echter kritisch zijn.

Om toch positief af te sluiten: het hele loot systeem is echt een verbetering. Je kunt upgrades verzamelen en zelf samenstellen met punten. Zo kregen we bijvoorbeeld met de Assault klasse een shotgun upgrade. We stelden de upgrade in bij de d-pad naar boven en ineens heb je een tijdelijk voordeel in de strijd. Let namelijk wel op: alle upgrades zijn tijdelijk en moeten opnieuw opladen worden. Dit om het verschil niet te groot te maken. Het enige wat hier wel een negatief verschil in kan maken zijn de bevestigde micro-transacties, maar EA laat in een statement weten dat de echte grote upgrades niet gekocht kunnen worden. Houden we jullie aan.

Starfighter Assault speelt als een zonnetje, korte impressie van Arcade

Waar in het eerste deel de gevechten in de ruimte nog wat onwennig en voorzichtig gezegd weinig spannend konden aanvoelen, is dit in Battlefront II als sneeuw voor de zon verdwenen. De verschillende klassen balanceren elkaar hier goed, met gerichte aanvalsvoertuigen, zwaardere bommenwerpers en kruisers die het tactische verschil maken. Tevens zit er ook een mooie balans – van wat we gespeeld hebben natuurlijk – tussen de verschillende opdrachten per team. De Rebels vallen in dit geval doelwitten aan en de Empire probeert dit te voorkomen, terwijl beide kanten ook nog eens formaties van schepen aanvallen.

Ook hier is het weer mogelijk om hetzelfde beloningssysteem te hanteren. Met als hoogtepunten uiteraard de voertuigen van de belangrijke personages uit het universum. Darth Maul’s kruiser Scimitar en de Millenium Falcon aan beide kanten, om als voorbeeld te nemen. Deze hebben ook weer verschillende kwaliteiten die je een voordeel geven op het slagveld. Op de één of andere manier blijft de balans hier ook meer intact, dan wanneer je op de grond speelt. Althans in onze beleving. Het verschil tussen deze sterkere schepen en de andere die je kunt kopen met je beloningen, lijkt ook iets kleiner. Terwijl een normale clone trooper en Darth Maul een aanzienlijk groot verschil kennen.

De Arcade modus sessies duurden slechts een paar minuten, waarin je in twee verschillende vormen offline aan de slag kon. Enerzijds kon je het met Darth Maul opnemen tegen een groep clone troopers, elk slachtoffer dat je maakte leverde tijd op om door te mogen blijven spelen. Wanneer je iedereen verslagen hebt, krijg je een score en een rating. De andere vorm was met een battle droid het opnemen tegen de clone troopers. Elk team speelde met zeventig respawns en je hebt telkens negen andere medespelers op het veld lopen. Tactiek is hier dus vereist, maar wederom duurt zo’n potje slechts drie minuten. Het was leuk om te spelen, maar echt veel is er nog niet over te zeggen. Wat de Arcade modus wel op mooie wijze van dichtbij laat zien: de details.

Een gedetailleerde weergave met nog wat ruwe randjes

De basis waarop Battlefront II is gebouwd, is bijzonder sterk. In 2015 was de game visueel adembenemend en hoorde Battlefront bij de absolute top. Twee jaar later is Battlefront II nog steeds een erg mooie game, maar niet zo baanbrekend als toen. Het is vooral een meer gedetailleerde game geworden, zoals bladeren die door de straten van Theed blazen. Je ziet nu overal brandgaten van de lasers in de muren, maar bijvoorbeeld ook in het harnas van de clone troopers. Je ziet vogels in het water zwemmen, indrukwekkende explosies en ver strekkende landschappen vanuit de lucht. Toch zijn er hier en daar ook nog wat ruwe randjes te bespeuren.

Zo is het geluid nog niet helemaal lekker gemixt, waardoor het geheel wat minder vloeiend aanvoelt. Ook mogen de lasers die door de lucht vliegen, net een tikkeltje groter zijn en ziet Han Solo er gek genoeg in het eerste deel beter uit dan nu. Om de game echter nu al hierop af te rekenen lijkt wat vroeg. In elk geval is de stap qua presentatie beduidend kleiner dan die de eerste Battlefront maakte. Overigens betekent dit niet dat het een slordige game is, want over het algemeen ziet Battlefront II er heel verzorgd uit. Hier zal misschien nog wel een schepje bovenop gedaan worden met de singleplayer, die helaas nog niet speelbaar was.

Voorlopige conclusie

Misschien voor je gevoel een lange lap tekst om alleen een beta te bespreken, maar er zijn meerdere mensen op de redactie die het eerste deel hardcore gespeeld hebben. Voor ons bleef altijd het gevoel bestaan dat er zoveel meer in had gezeten, zoveel potentie en zoveel meer die ultieme ervaring die ons in de E3 trailer destijds beloofd werd. Battlefront II lijkt in elk geval op de goede weg te zijn om een diepere en rijkere ervaring aan te bieden, maar vraagtekens over het uiteindelijke product blijven er zeker. Zo halverwege november komt de game uit en dan hebben we alle content tot onze beschikking. Dan is het tijd om uit te vinden of het nieuwe systeem, alle content en details zoals het gebruik van micro-transacties dan eindelijk die ultieme Star Wars ervaring oplevert.