Special: Call of Duty: WWII – Wat ‘War’ als nieuwe modus een leuke toevoeging maakt – Binnenkort verschijnt er met Call of Duty: WWII weer een nieuw jaarlijks deel in de gerenommeerde franchise. Deze shooter is hier al regelmatig voorbij gekomen en binnenkort kun je natuurlijk het eindoordeel lezen in onze review. Voor het zover is, gaan we hier nog eens kort in op de nieuwe War modus die wordt toegevoegd aan de multiplayer. Deze modus heeft niet de snelheid van een potje Team Deathmatch, Kill Confirmed of zelfs Domination. Het speelt trager door het strategische element dat hierbij komt kijken. Daarmee doelen we onder andere op de objecten die je moet verdedigen, onschadelijk moet maken, of zelfs moet opbouwen of vernietigen.

‘War’ doet zijn naam als nieuwe modus eer aan, omdat je tijdens het spelen echt het gevoel krijgt bezig te zijn met een gedeelte van een oorlog. Je betreedt weliswaar een klein grondgebied, maar je krijgt de sfeer van de oorlog wel goed mee. Niet langer ben je bezig met van hot naar her te rennen. In plaats daarvan schuif je als team zijnde telkens stukje bij beetje op. Daarbij is het nog leuker wanneer je met een vast team speelt. Dan kan je bijvoorbeeld aanvallend of verdedigend vooraf afspraken maken over welke posities je in zal nemen.

Tot zover klinkt het allemaal echter nog vrij algemeen. Je kan War bijvoorbeeld gespeeld hebben in één van de beta’s of je hebt er gameplay beelden van gezien. Tevens heb je hier al iets over deze modus kunnen lezen in één van onze eerdere previews. Is het echter allemaal aan je voorbij gegaan en heb je geen idee waar we het hier over hebben? Lees dan even verder, we leggen hieronder kort nog even uit waar het tijdens een potje War precies om draait en waarom het een goede, leuke toevoeging is.

Binnen deze nieuwe modus ben je een Allied of Axis soldaat. Afhankelijk van aan welke kant je staat, krijg je verschillende opdrachten toegewezen. Die opdrachten moet je weer binnen een bepaalde tijd zien uit te voeren. Daarin heb je dus verschillende doelen die je moet zien te voltooien. Een bom onschadelijk maken, het verdedigen of aanvallen van een centraal punt of het opbouwen of juist afbreken van een brug. Het zijn enkele van de activiteiten die je als team moet zien te voltooien.

Je bent hier dus in teamverband mee bezig en het draait dan ook niet om zoveel mogelijk kills maken. Dat is natuurlijk leuk voor jezelf, maar daar win je een potje War niet mee. Dan kan je beter één van de traditionele modi spelen. War draait om het bepalen van de juiste tactiek. Met z’n allen naar voren rennen helpt hier ook niet, want dan kan je zo in een hinderlaag van de vijand lopen. Met elkaar communiceren is de sleutel tot succes. Als het vervolgens lukt om via een vakkundig uitgestippeld plan het vijandige team ten val te brengen, dan geeft dit veel voldoening. Zoals we hier eerder al hebben aangehaald, zijn de doelen die je moet voltooien verschillend per map. Wat dat zo leuk maakt, is dat je daardoor eigenlijk verschillende soorten modi binnen één modus aan het spelen bent.

Daarbij kan je rol tijdens de ene activiteit ook weer bepalender zijn dan tijdens de andere. Je kan tenslotte beter zijn in het op afstand dekking geven dan in het vooruit moeten rennen om een voorraad depo onschadelijk te maken. Daarbij kan je zelfs nog via verschillende items barricades bouwen om je doel mee te verdedigen. Plus dat je ook met voertuigen te maken krijgt waar je in kunt zitten, dat maakt het geheel weer net een stuk dynamischer. De War modus biedt zodoende behoorlijk wat diepgang als we dus kijken naar de verschillende soorten activiteiten die je kan doen. De verschillende rollen die je per onderdeel aanneemt, het communiceren en het met elkaar als team optrekken, alles speelt een rol in hoeverre je succesvol bent.

Wat hierin vooral interessant is, is dat de gameplay van de Call of Duty games  enigszins op de schop gaat. Zoals al aangegeven speel je in zekere zin verschillende modi in één modus. Normaal gesproken is het altijd vrij ‘straight forward’, maar in War dien je wel degelijk rekening met de situatie te houden. In andere modi verkies je al snel je persoonlijke voorkeur qua klasse en wapens en hoewel dat nu ook kan, is de nuance wel dat het enigszins verdeeld moet zijn qua rollen. Juist die rollen in de gameplay zijn belangrijk, want elke speler kan een significant aandeel in de strijd hebben.

Daarmee lijkt War wat tactischer en gevarieerder te zijn dan de traditionele modi, omdat je nu met meer strategie te maken krijgt. Dat is enigszins afwijkend van de gebruikelijke gameplay, maar als we de beta zo even hebben gecheckt, ziet dit er erg goed uit. Men probeert echt iets nieuws te brengen en met het idee dat er op termijn meer War campagnes bijkomen kan deze modus wel eens een hele grote gaan worden. De Tweede Wereldoorlog barst immers van locaties en mogelijkheden om verschillende korte campagnes op te baseren. Klinkt goed, nietwaar?

Als je aan de Call of Duty games altijd een meer strategische modus mistte, dan is de War modus ongetwijfeld op je lijf geschreven. In onze review zullen we je straks gaan vertellen of Sledgehammer in z’n geheel slaagt met deze nieuwe modus!