Topper van 2018: Skull & Bones – Assassin’s Creed IV: Black Flag viel behoorlijk in de smaak bij de meeste fans. Het is daarom leuk om te zien dat een bepaald onderdeel uit die game/franchise nu een geheel eigen game krijgt. Het rondvaren met een heus piratenschip zal centraal staan in Skull & Bones. Jij als kapitein hebt de macht over enkele zeelieden en de zee zal jouw speelterrein zijn voor het zaaien van dood en verderf. Met ons houten been en een ooglapje voor ons oog kijken wij reikhalzend uit naar deze game.

Skull & Bones – Nadat drie delen binnen de Assassin’s Creed franchise het zeevaren als onderdeel bevatten, kan men zich nu puur en alleen focussen op het zeegeweld in Skull & Bones. Dit is met name een multiplayer game, waarin je met teams van drie tot vijf man de vloot van andere spelers tot zinken probeert te brengen. In Assassin’s Creed had je te maken met vrij beperkte gameplay, maar het was altijd wel doeltreffend genoeg, waardoor het op lange termijn leuk bleef om op zee rond te varen. In Skull & Bones wordt de gameplay een tikkeltje uitgebreider.

De zeeslagen worden groter, want waar je in Assassin’s Creed het tegen hooguit een handjevol schepen opnam – uitzonderingen daargelaten – pakt Skull & Bones het veel grootschaliger aan. De opzet mag dan maximaal vijf tegen vijf zijn, sommige zeeslagen plaatsen meer dan tien schepen tegenover elkaar en dat maakt het een erg hectisch geheel. Dit klinkt ons als muziek in de oren, want hoe meer versplinterd hout er drijft op het water, hoe beter. Dit zal gepaard gaan met een hoop oorverdovend kanongebulder wat resulteert in een wateroorlog vol spanning.

Voorafgaand aan een potje heb je de keuze uit een drietal schepen waarmee je kan varen. Elk schip heeft natuurlijk zijn eigen sterke en zwakke punten en het is zaak dat elk team zorgvuldig een keuze maakt aan de hand van de strategie die de spelers willen hanteren. In dat opzicht zal er automatisch per potje ook weer variatie ontstaan, want door de verschillen in schepen en strategie, zal geen potje hetzelfde zijn. Naast de multiplayer zal de game ook nog een singleplayermodus bevatten, maar hier hebben we nog niets concreets over gehoord. Wel weten we dat bijvoorbeeld het enteren van schepen nu niet mogelijk is, dus we zijn zeer benieuwd hoe Ubisoft dit onderdeel precies gaat invullen.

Waarom gaat dit een topper worden? Assassin’s Creed heeft bewezen dat het varen op zee vermakelijk kan zijn. De franchise wist ons met drie delen te blijven boeien, waarin zeeslagen een belangrijk onderdeel waren. Aangezien dat erg vermakelijk was, zal Skull & Bones niet meer zijn dan de perfecte aanvulling op de naval gameplay. Samen met je maten in een team iedereen een hap zoutwater laten nemen door hun schip te vernietigen, lijkt ons geweldig en een eerdere speelsessie toonde al aan dat het erg leuk is. Daarbij kunnen we ons ook nog eens uitleven in een singleplayer, dus onze kist met rum staat al klaar.

Meer over Skull & Bones:
Gespeeld: Skull & Bones
Ubisoft kondigt Skull & Bones aan