Gespeeld: Dragon Ball FighterZ – Arc System Works is geen onbekende ontwikkelaar. Zij zijn verantwoordelijk voor onder andere Guilty Gear, BlazBlue en nog veel meer mooie games. Bandai Namco heeft deze ontwikkelaar nu ingeschakeld om Dragon Ball FighterZ te ontwikkelen, een vechtspel dat gewoon op de traditionele manier is ingevuld. Dus geen 3D omgevingen, maar gewoon 2D omgevingen waarin de verschillende personages helemaal op elkaar los gaan. Eerder zagen we de game al op de E3, ook deden we mee aan de beta en op een evenement onlangs mochten we nogmaals met deze game aan de slag.
Heerlijke actie
Wat eens te meer bleek tijdens onze hands-on sessie is het ongekend hoge tempo van deze fighter. Doordat het qua gameplay traditioneel is ingericht, is de speelruimte relatief compact. Dat is echter geen slechte zaak, want dat bevordert het tempo in de potjes behoorlijk. De gewone aanvallen uitvoeren gaat op een relatief hoog tempo, maar ook de wat meer ingewikkelde combo’s maken mag geen al te ingewikkelde zaak zijn. Daarbij krijg je zowel horizontale ruimte als verticale ruimte waarbij je binnen de afkadering genoeg plek hebt om de tegenstander het leven zuur te maken. Dat is misschien een stapje terug ten opzichte van eerdere games, maar daarover moet je niet te lang wakker liggen.
Arc System Works weet precies wat het doet en dat is je namelijk de middelen aanreiken om gevechten op een vlotte doch snelle manier uit te vechten. Daarbij spat de actie echt van het scherm, omdat het zo ontzettend kleurrijk is. Dat is niet in de eerste plaats een aangenaam aspect, ook de zeer stabiele framerate en de hoge resolutie maken het tot een aangenaam geheel om naar te kijken. De snelheid, het kleurgebruik, de combo’s, alles ziet er spectaculair uit en dat zal de fans absoluut gaan plezieren. Sterker nog, het is één van de meer indrukwekkende fighting games van dit moment. Daarbij kent de game een niet al te hoge instapdrempel, waardoor ook nieuwkomers zich hier aan kunnen wagen.
Beleef een avontuur
De focus van Dragon Ball FighterZ ligt natuurlijk voornamelijk op de individuele gevechten en de multiplayer. Sterker nog, het kan wel eens een zeer interessante e-sports game worden, die ook nog eens zeer tof is om te bekijken vanaf de zijlijn. Toch moeten we niet vergeten dat de game ook gewoon nog een singleplayer modus bevat die niet als een vijfde wiel aan de wagen is gemonteerd. De singleplayer hebben we zonder enige context kunnen spelen, omdat Bandai Namco niks wilde spoilen. Over het verhaal kunnen we je dus weinig vertellen, omdat we in hoofdstuk vier aan de slag gingen. Desalniettemin kregen we hierdoor wel een indruk van de structuur.
De singleplayer is namelijk per hoofdstuk ingevuld middels een soort overzicht waarbij je van gevecht naar gevecht gaat. Je kan bij aanvang van een hoofdstuk echter niet willekeurig een gevecht aanklikken, want het is in bepaalde mate lineair van opzet. De reden daartoe is natuurlijk dat het binnen het verhaal van de game moet passen, zodat gevechten op een chronologische volgorde worden afgewerkt. De gevechten zelf zijn natuurlijk wat je van de game verwacht, maar men heeft voor een toffe manier gekozen om het verhaal aan je te vertellen. Namelijk precies op de manier zoals je dat van de TV-serie gewend bent, dus met hoogwaardige cut-scènes en dat geheel in stijl.
Dat is absoluut genieten, want het komt de sfeer alleen maar ten goede en als je dan bedenkt dat je niet één maar zelfs drie verhaallijnen hebt, zal je ook hier vrij veel tijd aan kunnen spenderen. De actie tijdens de gevechten in de singleplayer is trouwens net zo spectaculair als in de multiplayer, zij het wat trager. Dat valt overigens – naar ons idee – meer te wijten aan de moeilijkheidsgraad, want die stond in de versie die we speelden op extreem gemakkelijk. Dat is wat onhandig, want het geeft een vertekend beeld van de daadwerkelijke uitdaging, omdat tegenstanders nu niet al te veel deden. Desalniettemin zal dat ongetwijfeld aanpasbaar zijn in de release versie en dan staat je echt een mooi avontuur te wachten.
Hoog pick-up-and-play gehalte
Dragon Ball FighterZ kent het typische ‘easy to learn, hard to master’ concept als het op de gameplay aankomt. Als je voor het eerst de controller ter handen neemt en je duikt in een match, schud je zonder al te veel moeite verschillende mooie moves uit je mouw. Dat kan enerzijds door domweg te button bashen, maar als je er iets meer energie in steekt zul je ontdekken dat de basismoves allemaal logisch zijn ingedeeld en belangrijker nog, gemakkelijk zijn om uit te voeren. Hierdoor kan iedereen zo met de game aan de slag, maar het leukste is natuurlijk om de echt ingewikkelde combo’s te leren waardoor je op een spectaculaire wijze te werk kan gaan.
De gameplay kent dus wel degelijk enige diepgang en hoewel combo’s nooit al te ingewikkeld zijn, zal je het wel moeten oefenen voordat het er allemaal echt bij je in zit. Als je het eenmaal onder de knie hebt, dan zullen gevechten echt genieten zijn. We zijn namelijk getuige geweest van een gevecht op hoog niveau, waarbij de ene spectaculaire move de andere opvolgde en doordat de game een 3 versus 3 opzet kent, levert dat veel meer variatie in de gameplay op. Bovendien duren de potjes ook wat langer dan gebruikelijk en als je alles goed onder de knie hebt, dan is het op en top genieten. Niet alleen omdat het fantastisch speelt, ook omdat de graphics haar- en haarscherp zijn en dat tegen een zeer vlotte framerate.
Voorlopige conclusie
Dragon Ball FighterZ verschijnt eind januari 2018 en we kunnen niet wachten. Arc System Works levert met deze game een uitstekende fighter af die technisch zeer goed in elkaar lijkt te zitten. De actie is vlot en de game kent een relatief lage instapdrempel, maar dan met alsnog veel diepgang in de moves en combo’s. De singleplayer lijkt een walhalla voor fans van de serie te zijn, zij het wat aan de gemakkelijke kant, maar dat is ongetwijfeld straks aanpasbaar. Afgezien van dat biedt de game nog diverse andere modi, waardoor spelers zich niet snel gaan vervelen. Het is nog iets te voorbarig om er een definitief waardeoordeel aan te hangen, maar dit kan weleens de ultieme Dragon Ball fighter worden. Over een maand weten we meer.
Lol… 2 foto’s van Yamcha’s dood?
Gewoon boycotten, halve spel uitbrengen en de rest in de vorm van season pass verkopen. Gewoon boycotten tot the volledige versie te koop is. En kom aub niet met de argument van dat meerdere games dit doen. Boycot die games ook maar
Insta-buy!
@Nasislike: Dat is onbewust iets teveel van het goede haha. Heb er even wat anders ingezet 🙂
Boycot …!!
Zelf ben ik ANiME en MANGA fan…
Maar het is genoeg geweest met die dure dlc grappen.
psn: M-A-N-G-A-inc
@Rastapopulos: Neeeee! Het was perfect hahah! Een foto van een opblaasKrillin erbij had het al helemaal afgemaakt 🙂
Klinkt erg positief ben een groot Dragonball Fan, dit word zeker genieten
Instand buy incl seasonpass! Sommige games verdienen gewoon een day 1 buy en dit is er 1 van..
@24.132.156.xxx: HOU TOCH OP MAN
@80.114.6..xxx: mooi onderbouwen reactie met capslock aan.. maar waarom ben je van andere mening?
“maar dan met alsnog veel diepgang in de moves en combo’s.”
Sorry hoor maar er is door het nieuwe systeem veel minder vrijheid in battle’s en je combo’s zijn altijd dezelfde , tuurlijk heb je vervelende combo’s door verschillende knoppen in te drukken. Uiteindelijk is er weinig variatie en vrijheid, als grote dragon ball fan die alles ( series / films ) al minimaal 20 keer heeft gezien en huis vol heeft staan met beeldjes ervan kan ik mij niet voorstellen dat dit een succes gaat worden.
Voor mij een budget game helaas,
@24.132.156.xxx: en sommige mensen verdienen hersens
@40.77.167..xxx: verklaar je nader..
@2a02:a449:46e4:1:64c7:5bdf:e130:2.xxx: Als echte vechtspel (in het kader SF, Tekken, MK, etc) is dit veel dieper dan een random DBZ actie avontuur spel (behalve de Budokai 1,2,3. Die waren ook meer vechtspel dan avontuur). Ik snap niet waar je haat vandaan komt. Dit spel is veel dieper kw combo’s en skill dan je gemiddelde DBZ game. Dit is dam dus ook een vechtspel, waardoor het dan ook gelijk weer door de fighting community wordt gespeeld. Kijk maar even hoe de pro’s dit spelen en waarom. Het heeft namelijk een diepte gang die toepasselijk is op het genre van het spel.
Dit is dan ook de eerste DBZ game sinds Budokai 3 die mij aantrekt. Het is geen cosmetische en houterige avontuur game die voor de casual gericht is. Niks mis met zo’n soort avontuur spel, maar als je een zo’n DBZ game wilt maken, doe het dan ook gelijk goed (met quests, openwereld, echt vliegen en real-time actie. Een beetje Witcher, maar dan de DBZ variant)
Pijnlijke duimen
Ook voor mij een day 1 ! Was voor mij ook 1 van de grote verassingen van de E3 dit jaar.
Ik hoop dat deze 2 op mijn avatar ook speelbaar zijn ;p
@Nasislike: @forzazwollenaar:
Eindelijk gamers die nog wel begrijpen wat voor soort fighting game dit is ipv die kleuter niveau reacties met capslock aan om je punt te proberen maken of die niet verder komen dan het kopen van hersens.
Deze game heeft verschillende lagen. Makkelijke instap maar om echt goed te worden een grote leercurve door de diepere lagen. Daardoor zeer geschikt voor toernooien e.d.
En kom op. Dragonball Z fighting game die heel dicht bij de tekenfilm serie blijft qua moves en verhaallijnen.
“Lage instapdrempel” van Arc System Works?
Nu ga ik twijfelen.
Vond BlazBlue en Guilty Gear fantastisch. Maar als ze deze makkelijker en toegankelijker hebben gemaakt weet ik niet of ik m nog wel wil hebben…
@Nasislike: Ik heb de closed beta gespeeld en miste de vrijheid ontzettend in battle’s. Je kan wel verschillende combo’s doen maar die zijn wel beperkt door de fightingstijl, persoonlijk vind ik deze setting vreselijk van de zijkant.
Het is niet dat je per char 20 verschillende combo’s kan doen of aanpassen, het zijn de combo’s die je geleverd krijgt en elk gevecht die je met die char doet kan je dezelfde combo’s gebruiken zonder afwisselende.
Hopelijk komt er na deze game weer zoiets als Xenoverse of Raging Blast
@24.132.156.xxx: True! 🙂
@185.138.241.xxx:
Je gebruikte zeker auto combos. Ja dan krijg je dezelfde conbis idd. Je moet zelf combos kunnen niet die beperkte auto combos. Game is ook nog niet helemaal uitgevogeld. Kijk maar wat voor combos je straks kan wanneer de game een maand of 2 uit is.
Automatische combos is voor de beginners in de game gezet maar als je op youtube kijkt zie je heel veel diverse combos enz.
Succes!