Het ontwikkelen van Lords of the Fallen 2 ging al niet van een leien dakje en het wordt er niet beter op. De ontwikkelaar heeft er namelijk voor gekozen om het gedane werk in de prullenbak te gooien en weer helemaal opnieuw te beginnen.

Lords of the Fallen kwam in 2014 uit en was best een aardige Dark Souls-kloon. In 2015 kwam het nieuws naar buiten dat er een vervolg in de maak was en dat deze in 2017 zou uitkomen. Het bleef alleen erg lang stil rond deze game, maar in juni dit jaar liet CI Games weten dat Defiant Games was aangetrokken om Deck 13 te helpen met het ontwikkelen van het spel, met de bedoeling om deze zo snel mogelijk op de markt te brengen.

De managing director van Defiant Studios, David Grijns, heeft aan Eurogamer laten weten dat zij nu als enige aan Lords of the Fallen 2 werken en met een schone lei zijn begonnen. Zo wordt er gebruik gemaakt van een nieuwe engine, namelijk Unreal Engine 4, en het is de bedoeling om een compleet nieuw concept te bedenken, maar wat we daar van mogen verwachten is nog niet bekend.

“From Software rules the roost in this particular area of the badlands so abandon all hope ye who enter here.’ And those are exactly the sorts of projects we love. We want to take that fantasy for the player and try to show those fans something a little bit new – a new approach in it. Competition is good. I love the stuff From does but I’m excited about trying to bring something new.”

“The studio hasn’t nailed down a concept just yet, but both CI and Defiant want to create a “highly polished experience” with a modestly-sized dev team. Grijns explains that they “enjoy the challenge of building smaller teams for bigger projects,” and that he prefers a “a very small, tightly-knit team,” over “the brute force approach.”