In actie gezien: Cyberpunk 2077 – Tijdens de gamescom afgelopen week hebben we een groot aantal games mogen spelen, maar sommige titels waren er slechts alleen om te bewonderen. Cyberpunk 2077 was er daar één van en ondanks dat we graag zelf de controller in handen hadden genomen, begrijpen we de keuze van CD Projekt RED volledig. Zo’n 50 minuten aan developer gameplay toonde ons een ongekende en zelfs een beetje overweldigende overvloed aan gameplay prikkels die we in de korte tijdspanne van onze afspraak nooit zelf hadden kunnen ervaren.

Welkom in 2077

Je wordt wakker, de toekomst staat voor de deur en je enige optie is open doen om een kijkje te nemen naar wat je te wachten staat. Night City ontvangt je met open armen, een warm welkom. Georganiseerde misdaad is prevalent in deze bruisende stad en er worden bakken met geld – in deze game Eurodollars genoemd – verdiend aan het oogsten van implantaten uit nog nauwelijks levende lichamen. De protagonist V, die in deze playthrough als man door het leven gaat, is op zoek naar een vermist persoon die hoogstwaarschijnlijk over een implantaat beschikt die hoog op het verlanglijstje staat.

Eenmaal aangekomen in het pand van het Night City tuig, staat er allesbehalve een theekransje op de agenda. Op het menu staat een dieet vol lood, want de kogels vliegen je direct om de oren. Jij en je compagnon weten de bende al snel te overmeesteren en diep in het pand vinden jullie uiteindelijk het lichaam waar jullie naar op zoek zijn. Na een korte reanimatie, blijkt het meisje nog steeds in leven te zijn en de meest futuristische ambulancedienst ooit haalt haar binnen 50 seconde op vanaf je laatst bekende locatie. Volledig overrompelt door wat er nou precies gebeurd is, keren we terug naar huis en rusten we uit van een uitputtende, maar compleet normale dag.

De techniek van de toekomst

Als actievolle vuurgevechten de norm zijn van bijna elke hedendaagse shooter, hoe maak je het dan uitdagend, interessant en innovatief zonder het te overdoen? CD Projekt RED ontwikkelt niet alleen een game die zich afspeelt in de toekomst, maar legt de lat voor het genre ook extreem hoog – we voelen ons bijna niet meer in 2018 toen we deze game hadden gezien. Na een bezoekje aan de zogeheten Ripper doctor, is je lichaam weer volledig aangepast op de gevechten die nog in het verschiet liggen. Je springt hoger, rent sneller, kan muren beklimmen en je bent sterker dan ooit tevoren. Ook zijn de wapens allemaal net wat geavanceerder dan dat wij ze kennen en we kijken al snel niet meer op van bloedzoekende kogels en een soort van matrix slow-motion, waarin de tijd langzamer gaat en je de vijanden zo voor het uitzoeken hebt.

Toch komen er wel wat oude vertrouwde methodes terug die ook onze interesse wisten te wekken en dan hebben we het natuurlijk over de sim-elementen en het verhaal sturen door middel van conversaties. Elke NPC die betrokken raakt bij het verhaal, kent een eigen verhaallijn en die is ook enigszins te sturen met je acties. Elke aanpak heeft een ander effect en kan ervoor zorgen dat een NPC je precies geeft wat je wilt of je juist gaat tegenwerken. Romantische en seksuele relaties zijn vanzelfsprekend ook weer van de partij die ook nu weer voor- en nadelen ten gevolg kunnen hebben. Afhankelijk van jouw keuzes verandert het verhaal en zo ook het einde van de game. Denk dus niet enkel met het hart, maar zeker ook met het hoofd!

Voorlopige conclusie

De verwachtingen voor Cyberpunk 2077 lopen enkel hoger op, maar het lijkt er niet op dat het heet wordt onder de voeten van ontwikkelaar CD Projekt RED. We waren sprakeloos na het zien van de adembenemende uitzichten van Night City, de spectaculaire gevechten met bendeleden uit de omschreven scene en de game wist ons versteld te doen staan van de brede spraakopties met NPC’s. En dan hebben we het nog niet gehad over het enorme scala aan wapens, tech-implantaten en drugs die een tandje bijzetten in de actie van de game. De game is niet te vergelijken met eender welke andere game dan ook en we kunnen hier wellicht nu al spreken van de koploper in het genre, en de game is nog lang niet uit. Dit is niet slechts een game die zich afspeelt in de toekomst, dit is het game ontwikkelen van de toekomst.