Gespeeld: Trials Rising – Uit het niets werd Trials Rising aangekondigd op de E3 eerder dit jaar. Na 5 jaar, het avontuur met de Blood Dragon niet meegerekend, keert de Trials serie terug met een gloednieuw deel. Dit keer ga je alle bekende steden van de wereld af om met alles en iedereen de competitie aan te gaan, zodat je jezelf uiteindelijk tot Trials kampioen kunt kronen.

De drie c’s

Trials Rising gaat terug naar de basis die de makers voor ogen hadden met het allereerste deel. De drie pilaren waarop Trials Rising steunt zijn: competitie, creativiteit en community. Competitie houdt in dat je in Trials Rising nooit alleen zult racen. In de game ga je namelijk de strijd met je vrienden aan als je eenmaal een track voltooid hebt. Het concept is zo dat de game een ghost van jouw rit opslaat waartegen anderen kunnen rijden en vice versa, met als doel elkaar te verslaan. De voorgaande delen hadden alleen een stippenspoor-systeem, dat is nu dus van een verbetering voorzien omdat het duidelijker is.

Het gevolg is een oneindig spelletje waarin je elkaar de loef probeert af te steken door de snelste tijd neer te zetten en die van elkaar telkens net wat te verbeteren. Ook is er een track editor aanwezig in de game, waarmee je je eigen banen kunt maken en die kun je vervolgens weer online delen met anderen. In dit deel is de editor groter en beter dan ooit, zodat je online straks originele, gekke en ontzettend creatieve banen kunt vinden. Als laatste draait Trials Rising ook om de community. De makers hebben niet alleen geluisterd naar kritieken van spelers op de eerdere games, ze staan ook altijd open voor nieuwe feedback om er voor te zorgen dat Trials Rising de beste Trials game tot nu toe wordt.

Verslavend

Iedereen die een Trials game heeft gespeeld weet dat je zo snel en foutloos mogelijk een tijd moet neerzetten op een track. Maak je onderweg een fout, doordat je bijvoorbeeld valt of een sprong niet haalt, dan word je teruggezet naar de vorige checkpoint en krijg je +5 seconden straf op de uiteindelijke tijd waarmee je over de finish komt. Een ontzettend simpel concept waar de ontwikkelaar niet al te veel aan gesleuteld heeft, maar wat nog steeds ontzettend verslavend werkt. Je blijft immers net zo lang doorgaan totdat je een level hebt gecompleteerd.

Wij gingen aan de slag met diverse tracks op verschillende moeilijkheidsgraden waarbij een hoge moeilijkheidsgraad ook echt lastig bleek te zijn. Voordat je daadwerkelijk begint zul je eerst een coureur selecteren om vervolgens een motor te kiezen. De selectie in de gamescom demo bestond uit verschillende motoren met elk een nadruk op een andere kwaliteit. Denk hierbij aan een motor die snel maar moeilijk te controleren is of een motor die zwaarder is waardoor stunten nog moeilijker wordt, maar waarmee je dan wel weer makkelijker kunt landen.

Trials Rising bevat naast de klassieke races ook een baasgevecht systeem. Via dit systeem doe je mee aan een toernooi waarbij er steeds minder mensen overblijven naarmate de ronden vorderen totdat er nog maar twee coureurs over zijn die tegen elkaar moeten strijden. Dit gebeurt meestal over een toernooi van drie tot vier ronden wat misschien ietwat lang kan duren voor een spel als Trials, waarbij de levels vaak kort maar krachtig zijn. Hoe dat straks in de uiteindelijke game uitpakt is dus nog even afwachten.

Het was tijdens het spelen gelijk te merken dat dit deel verbetering en meer verfijning heeft gekregen met betrekking tot de besturing, waardoor je nog meer controle over je motor kunt uitoefenen. Zo kan je bijvoorbeeld een op het oog onmogelijke sprong toch nog op het randje halen. Ook de tracks zelf waren spectaculair, met looping, grote jumps, vuurwerk en nog veel meer. In dit deel heeft de ontwikkelaar ook meer gelet op subtiele details die aanwezig zijn op de route. Denk aan obstakels die je kunt raken waardoor je zult vertragen of bijvoorbeeld een bewegend karretje waarmee je meer momentum kunt krijgen.

Samen uit, samen thuis

Natuurlijk kan je in Trials Rising, net zoals in de voorgangers, met meerdere mensen aan de slag. Je kunt met maximaal acht coureurs de strijd online aan gaan of met maximaal vier spelers op de bank samen. Nieuw in dit deel is de tandembike en dat is net zo chaotisch als dat het klinkt, maar dat maakt het er niet minder leuk op als je samen met een vriend of vriendin besluit deze motor te proberen. Met de tandembike bestuur je samen de motor, want beide spelers kunnen gas geven of leunen op de motor om zo met het evenwicht te spelen. Als je goed op elkaar bent ingespeeld kan je dus ook samen de snelste tijd proberen neer te zetten. Jammer genoeg is de tandembike nog niet voor elke track in de game beschikbaar, maar dat maakt de pret van deze coöp modus absoluut niet minder.

Gear

Ook dit deel bevat weer een gear systeem en hiermee zul je na elke race of uitdaging nieuwe spullen voor je bestuurder of motor vrijspelen. Denk zoal aan een nieuwe helm, een overal of beter nog, een nieuwe motor. Met al deze ‘gear’ kun je je eigen coureur helemaal customizen door je fantasie de vrije loop te laten. Ook verdien je in Trials Rising in-game geld aan de races waardoor je in de winkel nog meer spullen voor je coureur kunt kopen. Op die manier breng je een persoonlijk tintje aan in Trials Rising dat iedereen kan zien door middel van jouw ghost.

Voorlopige conclusie

Hoewel Trials Rising begin volgend jaar pas verschijnt, speelt de game al heel goed weg. De verbeterde besturing zorgt er zoal voor dat je motor beter reageert op wat je wilt en de tandembike – en dus de coöp modus – is een leuke toevoeging aan de game wat ons betreft. Alle details zorgen er bovendien voor dat de levels qua opzet leuk en mooi vormgegeven zijn met veel spektakel. De ‘boss battle’ kan misschien wat lang duren voor een Trials game, maar het is wel een leuke twist. Op basis van wat we gezien en gespeeld hebben ziet het er erg rooskleurig uit en er rest ontwikkelaar RedLynx niets meer dan alleen de finishing touches aanbrengen.