Review: Dakar 18 – Begin 2019 gaat de grootste rally ter wereld weer van start in Zuid-Amerika, de Dakar 2019 laat dus niet al te lang meer op zich wachten. Liefhebbers hebben naast het uitkijken naar deze nieuwe race sinds kort ook wat anders om te doen, want na jaren is er eindelijk weer een nieuwe Dakar game verschenen. Van het Portugese Bigmoon Entertainment is daar de game Dakar 18 en hierin kun je de gevaarlijke en uitdagende race virtueel naspelen op iets kleinere schaal. Wij zijn door verschillende Zuid-Amerikaanse landen gereden om de moeilijkste rally tot een goed einde te brengen, maar helaas kregen we onderweg panne.

Dit is je routeboekje, succes!

In Dakar 18 is het uiteraard zaak om de verschillende etappes succesvol af te leggen. Bij aanvang van de game kun je kiezen uit verschillende soorten voertuigen waarmee je deze race wilt doen en dat is opgedeeld in vrachtauto’s, motoren, quads, auto’s en SXS. Je krijgt hierbij al gelijk te maken met een vrij belangrijke keuze, want als je per motor of quad gaat, zul je het zonder navigator moeten doen. Je bent dan in je eentje en je bent volledig overgeleverd aan je routeboekje. Dat is overigens min of meer de enige manier om door de woeste gebieden te navigeren, maar als je in één van de andere voertuigen stapt krijg je hulp van de navigator die op basis van het routeboekje informatie geeft. Deze informatie is niet veel anders, maar wel krijg je van hem seintjes als je de verkeerde kant op gaat.

Doordat Dakar 18 een simulatie is, volgt het de manier waarop deze rally gaat tot in detail. Je zult dus absoluut geen pijl op de weg zien die je de route wijst. Het enige is dat je op de laagste moeilijkheidsgraad een indicator ziet naar de volgende waypoint, maar dat is uitsluitend als je off-road aan het rijden bent. Dus het komt vooral neer op heel erg goed opletten, luisteren naar je navigator en zorgen dat je de ene waypoint na de andere succesvol weet te bereiken. Het rijden is op zich bij momenten een uitdaging door de ruwe omgevingen, maar die uitdaging valt zo goed als in het niet als je het over de navigatie hebt. Het mag dan een racegame zijn, het navigeren vormt in alles de kern en als je daar een fout in maakt kun je het vergeten.

Het is fijn dat de game op de laagste moeilijkheidsgraad een navigator biedt en een simpele indicatie, want anders zal je binnen de kortste keren het spoor volledig bijster zijn. De game gooit je echter niet gelijk in het diepe, want voordat je überhaupt daadwerkelijk aan de rally kunt beginnen dien je een tutorial te volgen. Die legt je uit hoe het routeboekje werkt, wat je moet doen in bepaalde omstandigheden en tevens krijg je te maken met situaties naast de auto. Denk dan zoal aan het helpen van iemand die vastzit in het mulle zand. Je kunt daadwerkelijk uitstappen en een lier bevestigen aan de andere auto om zo die persoon te helpen. Ook kun je met een schep in de weer en hoewel het allemaal vrij simplistisch is – met name de animaties – is het een geinig extra element dat de beleving ten goede komt. Het zorgt in die zin voor een complete ervaring.

Bereid je voor op een lange zit

Het is belangrijk om nogmaals aan te stippen dat Dakar 18 heel erg naar simulatie neigt. Misschien niet zozeer qua racen zelf, want dat voelt vrij arcade aan, maar alles wat erbij komt kijken. De game is ook erg moeilijk, omdat je een foutje snel gemaakt hebt en er van goede moderne navigatie geen sprake is. Weet dus waar je aan begint en weet ook dat races lang zijn. Naarmate je verder komt in de race, zul je etappes krijgen die rustig een uur of langer duren. Wel is het zo dat je in kan stellen dat de game opslaat bij het passeren van een waypoint, zodat je daar je race op een later moment kunt vervolgen. Best fijn, want anders zou je verplicht zijn dik een uur per race te moeten blijven zitten en dat is lang niet altijd gewenst.

De complete Dakar rijden is dus een lange zit en het brengt je op verschillende locaties. Die zien er op zich allemaal wel aardig uit, maar je mond zal nooit openvallen van verbazing. Grafisch is de game degelijk te noemen en daar is gelijk alles mee gezegd. Teleurstellend zijn wel de animaties als je buiten de auto loopt, maar dat vormt een minimaal onderdeel van het geheel dus echt storen zal het niet. De pop-up zo nu en dan wel, maar dat heeft misschien te maken met de enorme levels die de game je voorschotelt. Wat overigens bijdraagt aan de lange zit is dat als je auto total loss is, dat je dan naar een laadscherm kijkt waarbij de game je naar de laatste waypoint terugzet. Dat duurt echter zo lang dat het op een gegeven moment begint te storen.

Je kunt tijdens het rijden ook beslissen om jezelf terug te zetten en in beide gevallen levert het een tijdpenalty op. Dat is op zich niet zo erg, maar wat in deze erg merkwaardig is, is dat je vaak direct verder kunt vanaf de vorige waypoint. Dit gaat dan zonder laadtijd, tenzij je echt ver weg bent. Maar als je een waypoint hebt gehad en je rijdt 10 meter verderop je auto kapot, dan krijg je weer een laadscherm dat ontzettend lang duurt. Waarom dat zo inconsistent is, is ons een raadsel. Prettig is in ieder geval anders, want het duurt zo lang en dat onderbreekt de gameplay behoorlijk. En zo zijn er wel meer van dat soort merkwaardige dingen.

Kiezelstenen zijn funest

Het is zaak om hard, maar voorzichtig te rijden. Dit voornamelijk omdat de omgeving gevaarlijk is en je zo de afgrond in kan rijden. Ook bij enorme duinen is het verstandig om zeer rustig te rijden, want anders vlieg je door de lucht en dat vind je racemonster niet bepaald prettig. Onderweg kun je je voertuig repareren aan de hand van punten die je krijgt als je waypoints passeert. Is er iets stuk? Even fixen en je kunt weer door. Maar mocht het zo zijn dat er echt veel goed kapot is, dan moet je heel erg rustig aan doen. Bij een crash word je dan teruggezet naar de vorige waypoint met behoud van de staat van je voertuig op dat moment.

Tot zover klinkt het allemaal erg logisch, maar de game kan niet zo goed inschatten wat nu wel en niet dodelijk is voor het voertuig. Even een hobbel nemen en licht van de grond loskomen is geen probleem ook al is de vering zo goed als verwoest. Vervolgens tegen een steentje of een bordje aanrijden zorgt ervoor dat je auto total loss is en je dus niet verder kunt. Het is volstrekt onvoorspelbaar en dat is vrij irritant, want het zal voorkomen dat je opnieuw moet beginnen zonder dat je eigenlijk goed doorhebt waarom. Nu snap ik dat realisme de boventoon moet voeren, maar het moet natuurlijk wel leuk blijven en belangrijker nog, het moet ook kloppen!

Beperkte controle

Dan is er nog een ander punt wat een beetje stoort en dat is dat de voertuigen bij momenten een compleet eigen leven gaan leiden. Zo besloten we om onze Dakar race met een auto te gaan rijden. Vol gas over een zandweg in de dorre woestijn reden we van punt naar punt, maar even bijsturen op hoge snelheid was in dit geval niet het beste idee… Plots ging onze auto op hoge snelheid van de weg af zonder dat dit te corrigeren was, enkel remmen was hierin de oplossing. Dat schiet natuurlijk niet op, want je moet het gewoon kunnen corrigeren. Dat het soms lastig is je voertuig te besturen op dergelijke ondergronden is logisch en de game probeert dat na te bootsen, maar het lukt helaas niet helemaal.

Niets is vervelender dan een voertuig dat ineens iets gaat doen wat je niet wilt en dat de aanleiding daartoe ook niet echt logisch is. Dit doet een beetje afbreuk aan de ervaring en het is vooral erg storend. Overigens komt dat minder voor bij de vrachtwagens, gezien die nog wat zwaarder zijn. De SXS voertuigen rijden het lekkerste, omdat die snel en wendbaar zijn. De motor is wel oké, maar de quad is waardeloos. Wat je ook doet met de quad, gas geven en een beetje sturen betekent dat je achterstevoren staat, dus rijden met dat ding valt sowieso niet aan te raden. Buiten deze genoemde punten is het verder allemaal wel oké gesteld met de game, maar weet waar je aan begint. Het is uitdagend, bij momenten heel erg moeilijk en de gameplay werkt frustratie snel in de hand. Met name omdat navigeren echt lastig is, wat bij momenten behoorlijk onduidelijk kan zijn.

Conclusie

Dakar 18 is een game die de sport in bepaalde mate eer aan doet. Het volgt de manier waarop deze race verreden wordt op natuurgetrouwe wijze en dat is voor liefhebbers natuurlijk erg tof. Tegelijkertijd is de doelgroep daarmee heel erg klein, want het navigeren (met navigator) op basis van het routeboekje is ontzettend lastig en naar ons idee iets té lastig. Je verdwaalt heel erg snel en de game biedt zo goed als geen enkele hulp in je weg terugvinden en dat werkt frustratie in de hand. Verder zijn niet alle animaties even sterk en de voertuigen gaan soms een compleet eigen leven leiden wat heel erg irritant is. Net zoals de reden waarom voertuigen kapot gaan, wat inconsistent is en de lange laadtijden helpen ook niet mee. Toch is Dakar 18 daarmee geen mislukking, want de game kan wel degelijk vermaak bieden. Met name als je een die-hard Dakar liefhebber bent.

Pluspunten

  • Lange races
  • Verschillende voertuigen
  • De complete Dakar ervaring
  • Originele manier van navigeren...

Minpunten

  • ...die heel erg frustrerend kan zijn
  • Onduidelijk navigatieboekje
  • Matige animaties buiten racen om
  • Lange laadtijden
  • Voertuigen die een eigen leven gaan leiden

5.5