Gespeeld: SoulCalibur VI – Ongeveer 20 jaar na het verschijnen van de eerste SoulCalibur op de Dreamcast, is het bijna tijd om dezelfde gebeurtenissen vanuit een ander perspectief te bekijken in de reboot van de franchise. Hoewel SoulCalibur VI een frisse start voor de serie is, draait de game nog steeds om het gevecht rond de controle over de ultieme wapens: de duistere Soul Edge en de nobele Soul Calibur. Wij speelden de single- en multiplayer en gaan daar vandaag dieper op in.

De ultieme wapenmeester

In SoulCalibur bevechten de personages elkaar niet met de vuisten, maar met wapens. Dat is in SoulCalibur VI niet anders, zo heeft elk personage zijn eigen specifieke wapen, zoals een katana, bo-staf of zelfs een zeis. Dit nieuwe deel bevat ook weer oude bekenden uit de serie, zo keren Taki, Maxi en Mitsurugi terug om er een paar te noemen. Vanzelfsprekend doen ook nieuwe krijgers hun intrede, denk zoal aan Grøh en Azwel. Hoe al deze personages verhaaltechnisch in de reboot passen, aangezien sommige personages pas later in de serie zijn geïntroduceerd, is op dit moment nog onduidelijk.

Naast een cast van bekende en nieuwe personages, bevat SoulCalibur VI ook weer een gastpersonage. Na Heihachi en Ezio in eerdere delen, is het nu de beurt aan Geralt of Rivia die natuurlijk bekend is van The Witcher-serie. Geralt vecht door middel van een combinatie van zwaarden en signs en nadat we een paar rondes met hem gevochten hebben, kunnen we stellen dat Geralt, mede door zijn eigen vechtstijl – dat nagenoeg één op één is overgezet uit The Witcher 3 – uitstekend tussen alle bestaande vechters van de serie past.

Meerdere verhalen?

Naast de verschillende modi die je verwacht in een vechtspel, zoals Arcade, Training en Versus, waarin je tegen een vriend of vriendin kunt vechten, bevat SoulCalibur VI niet één maar twee verhalende modi. Ten eerste heb je een verhaal waarin alle bestaande personages een rol spelen, genaamd ‘Soul Chronicle’. Je begint hier aanvankelijk met een algemene proloog waarna je kan kiezen met welk personage je wilt spelen. Vervolgens zal je dan zijn of haar verhaal ervaren en van wat we gezien hebben, spelen de verhalen zich allemaal rond dezelfde tijd af, waardoor je ook andere personages kan tegenkomen in het verhaal dat je op dat moment doorloopt.

Libra of Souls

Ten tweede bevat SoulCalibur VI ook het verhaal genaamd ‘Libra of Souls’. Deze verhalende modus is het beste te omschrijven als een soort vechtspel met RPG-elementen. Om te beginnen moet je je eigen karakter creëren, waarbij je onder andere de keuze hebt uit verschillende typen, zoals mens, skelet of een vervloekte malfested. Eenmaal gekozen kan je dit personage naar jouw eigen smaak aanpassen en een vechtstijl kiezen. Welke vechtstijl je ook kiest, deze is altijd afgeleid van één van de personages uit het bestaande roster. Dit eenmaal doorlopen, dan kan het avontuur echt beginnen.

Jouw eigen reis in Libra of Souls wordt gepresenteerd door plaatjes in combinatie met tekst dat volledig is ingesproken. Na elk gevecht in deze modus moet je op de landkaart je volgende bestemming selecteren om zo vooruitgang te kunnen boeken. Eens in de zoveel tijd zal je ook een keuze moeten maken dat invloed zal hebben op het moraal van jouw personage, alsook zijn/haar goede- of kwaadaardige rol in het geheel. Tevens ontvang je na elk gevecht ervaringspunten, waarmee je weer sterker wordt en items kunt verdienen.

Deze items kunnen zoal eten zijn, zodat je het volgende gevecht met iets meer leven begint. Dat is maar goed ook, want sommige gevechten in Libra of Souls hebben een survival-achtig karakter. Dat betekent dat je levensbalk niet automatisch wordt gevuld na elk gevecht, wat het dus uitdagender maakt. Verder speel je in deze modus nieuwe wapens met een hoger level vrij om daar vervolgens je personage weer mee uit te rusten. Tenslotte kan je met je eigengemaakte Libra of Souls krijger ook online de uitdaging aangaan met andere spelers.

Het gevecht gaat online door

Eenmaal online heb je de keuze uit Casual matches of Ranked matches. In een Casual match speel je online tegen elkaar zonder dat dit invloed heeft op je overall ranking. Ranked match gaat echter om punten waarmee je op de ranglijst zal stijgen. Hierbij is het dus zaak om zoveel mogelijk te winnen. Tijdens de beta werd wel duidelijk dat, hoewel het netwerk erg stabiel is, er af en toe wat lag kan voorkomen tijdens een match. De afgelopen beta diende er juist voor om het netwerk te testen dus eventuele fouten en haperingen kunnen tijdig worden aangepakt door Bandai Namco.

Oud en vertrouwd

De gameplay van SoulCalibur VI werkt met een vier-knoppen systeem. Dat betekent dat elke knop op je controller gelinkt is aan een beweging. Je kan blokken, horizontaal- en verticaal aanvallen en schoppen. Dit vier-knoppen systeem biedt genoeg diepgang voor terugkerende spelers, maar maakt het spel ook laagdrempelig genoeg voor een nieuwe generatie aan vechters die de eerdere delen niet hebben gespeeld. Wat dat betreft maakt Bandai Namco in onze ogen de juiste keuze.

Guard Impact keert weer terug in SoulCalibur VI en dit is een blok-en-tegenaanval die je uitvoert door op het juiste moment te blokken en te bewegen. Armor Break keert eveneens terug en hiermee sla je bij bepaalde moves de armor – of kleding – van de tegenstander kapot, zodat de schade die opgelopen wordt tijdens een gevecht duidelijk wordt weergegeven. Als laatste keert ook Soul Charge weer terug. Deze move zorgt ervoor dat jouw vechter tijdelijk sterker wordt en in sommige gevallen zelfs zal transformeren in een sterkere versie van zichzelf. Om Soul Charge te activeren moet je echter wel je moment goed kiezen, want blokken is niet mogelijk tijdens het activatieproces.

Gameplay voor een nieuwe generatie

SoulCalibur VI bevat naast terugkerende elementen ook een aantal nieuwe moves die je tijdens een gevecht kunt gebruiken. Zo is het mogelijk om tijdens een gevecht de zogeheten Critical Edge (een supermove) te gebruiken wanneer je Soul Gauge, een meter op het scherm, vol is. Zo op het eerste oog lijken de moves die afhankelijk van een meter zijn, iets wat de balans in een vechtspel kan verstoren. De meter in SoulCalibur VI kan zich echter steeds tot twee keer helemaal vullen waardoor de Critical Edge niet continu gebruikt kan worden.

Bovendien is het tijdens een gevecht lastig om de Critical Edge, net zoals de Soul Charge, uit te voeren vanwege de timing van de move. Word je aangevallen tijdens het inzetten van de Critical Edge, dan mislukt je move én raak je je Soul Gauge kwijt. Het kwam vaak voor dat de Critical Edge meer miste dan daadwerkelijk raak was. De Critical Edge kan dus gezien worden als “high-risk, high-reward” move, want wanneer de Critical Edge je vijand wel weet te raken krijg je een toffe en over-the-top animatie voorgeschoteld.

De Reversal Edge is een andere nieuwe mechaniek. Bij deze counter start er een kleine animatie en beide vechters moeten dan één van de knoppen kiezen. Deze mechaniek is gebaseerd op het steen-papier-schaar principe waardoor er altijd een winnaar is. De winnaar van de Reversal Edge kan dan doorgaan met zijn of haar combo als de Reversal Edge is afgelopen. Dit is een interessant element, want het belangrijkste is dat het naast terugkerende spelers ook nieuwkomers een kans geeft om tijdens een gevecht het tij te doen keren.

Voorlopige conclusie

SoulCalibur VI belooft een groots avontuur te worden. De game zal voor een vechtspel bijzonder veel content bevatten, zodat je er een lange tijd mee vooruit kunt. De Libra of Souls is hier uitstekend geschikt voor en dan heb je ook de andere verhalende modus nog. Ben je daar klaar mee? Dan kan je uiteraard met anderen online het gevecht aangaan of jezelf vermaken in de andere aanvullende modi. De nieuwe gameplay elementen komen goed uit de verf en zorgen er ook voor dat een nieuwkomer zonder al te veel moeite aan de slag kan met dit deel.