Review: Kingdom Hearts III – Daar zijn we weer, een langverwachte titel. Aangekondigd op de E3 in 2013 en nu dan toch eindelijk verkrijgbaar. De Kingdom Hearts-serie is onderhand haast niet meer bij te houden met alle prequels, prologues en noem maar op. Mocht je deze serie de afgelopen jaren in zijn geheel hebben gevolgd, dan is de kans zeer groot dat je een flink arsenaal aan handhelds thuis hebt liggen. Of je hebt natuurlijk alle HD Remix delen in huis gehaald voor de PlayStation 4. Het moment is nu echter daar, dit is hem – hét vervolg op Kingdom Hearts II, een game die inmiddels alweer uit 2006 stamt. Dames en heren, wij vertellen u graag over…

Kingdom Hearts… 2.9?!

De game begint met een kleine herhaling van het einde van Kingdom Hearts 0.2 Birth by Sleep -A fragmentary Passage-. Deze eindigde namelijk met Sora, Goofy en Donald Duck die weer richting Olympus gingen om Hercules op te zoeken. Dit diende tevens als sneak-peak voor Kingdom Hearts III. Sora is eerder namelijk al zijn krachten verloren, net als Hercules, en wordt verzocht om te kijken of hij wat van Hercules kan leren om zijn krachten weer terug te krijgen. Het antwoord van Hercules? Wanneer alles op het spel staat, zal je hart je de weg laten zien.

Na dit ietwat teleurstellende antwoord gaat Sora verder zoeken na wat advies van Yen Sid. Terug op het Gummi-ship neemt Ienzo contact op met Sora om hem te vertellen dat zijn hart niet alleen aan hemzelf toebehoort, maar ook aan Roxas, de nobody van Sora. Na dit nieuws zetten we onze reis voort naar Twilight Town om op zoek te gaan naar Roxas, maar niemand van Sora’s oude vrienden lijkt nog te weten wie Roxas is. Ook denkt iedereen Sora recent nog gezien te hebben, maar voor Sora voelt het als een eeuwigheid geleden aan. Er is weer iets niet in de haak en dat mogen we gaan uitzoeken.

Een solide basis

Kingdom Hearts III is qua gameplay niet al te veel veranderd ten opzichte van diens voorgangers en dat is een verstandige keuze geweest. De gevechten blijven gewoonweg leuk en alle aanvallen en spreuken zijn simpel om uit te voeren. Wel voelt het besturen van Sora bij vlagen nog vrij houterig aan, iets wat duidelijk is mee gekomen uit de oudere delen. Iets meer finesse had anno 2019 wel gemogen, gezien het huidige arsenaal aan actie-RPG’s. Square Enix had bijvoorbeeld wel wat meer bij hun eigen Final Fantasy XV mogen afkijken, aangezien die game toch wat soepeler speelde.

Ook aan het levelsysteem en de items is weinig veranderd en alles voelt daardoor weer erg vertrouwd aan… Net als de gameplay misschien, die net wat té vertrouwd aanvoelt in sommige opzichten. Drastische aanpassingen hadden wat ons betreft echt niet gehoeven, maar we kregen af en toe wel het gevoel dat we een wat oudere game aan het spelen waren in plaats van een nieuwe titel in 2019. Kingdom Hearts III is natuurlijk in bepaalde mate een grote nostalgische trip, maar er zijn ook grenzen. Iets wat Kingdom Hearts III in ieder geval niet is, is vernieuwend.

Nieuw in dit deel

Wel is er een gigantische hoeveelheid aan nieuwe speciale aanvallen toegevoegd. Deze variëren van het oproepen van diverse karakters om jou te assisteren tot heuse attracties uit Disneyland, die je kan oproepen en besturen. Denk aan een carrousel die vuurwerk afschiet, het Thunder Mountain treintje van waar je vijanden onder vuur kan nemen… het is gewoonweg allemaal heel erg creatief. Dit is toch wel het sleutelwoord voor de Kingdom Hearts-serie: creativiteit. De game wist ons op vele momenten te verrassen met zijn design en dat is natuurlijk altijd goed.

Ook is het Gummi-ship uitgebreid. Wanneer je naar een andere wereld reist, krijg je de volledige controle om zelf het Gummi-ship daarheen te sturen. In het sterrenstelsel kan je diverse vijanden aantreffen, waar je het tegen op mag nemen, maar je kan ook voorwerpen vinden die je later met Sora kunt gebruiken, of punten om je Gummi-ship verder mee te versterken. Het opnemen tegen de vijanden zorgt er natuurlijk ook voor dat jouw Gummi-ship krachtiger wordt. De speelstijl en mogelijkheden tot upgraden zijn voor het Gummi-ship in ieder geval drastisch verbeterd.

Prachtig, maar…

Laten we vooropstellen dat de nieuwe omgevingen van Kingdom Hearts III er werkelijk waar prachtig uit zien. In de Toy Box waanden wij ons daadwerkelijk in een Pixar film, en ook de meer moderne creaties, zoals de wereld van Frozen en Big Hero 6, komen op prachtige wijze tot leven. Petje af voor de stijl die Square Enix gehanteerd heeft voor de Pirates of the Carribean wereld, waar een soort perfecte middenweg gekozen is tussen geanimeerd en realisme. Alles spetterde gewoon van ons scherm af en het blijft een genot om naar te kijken, maar helaas kwam in sommige gevallen toch luiheid even om de hoek kijken.

De eerste wereld waar we voet in mochten zetten was Olympus, een oude bekende. Dit viel absoluut te zien. Deze wereld zag er heel erg middelmatig uit, dusdanig middelmatig dat we bang waren dat de rest van de game ook zo zou ogen. Ons vermoeden is dat ze voor dit segment, naast anderen, gewoonweg de oude ontwerpen van de PlayStation 2 games hebben gepakt en deze met een redelijke poetsbeurt in de Unreal Engine hebben gepompt. We kijken naar de game voor wat het nu is, een vervolg waar we zo’n 12 jaar naar hebben uitgekeken en dan gaan zulke zaken vrij snel opvallen.

Bedriegen mijn oren mij?

Oh mensen, het sound design. Waar we afgelopen E3 met de trailers gewoonweg dachten dat er een foutje was gemaakt in het sound design, blijkt dit toch deels mee te zijn gekomen naar de game. De muziek is werkelijk érg goed en het is leuk om te horen dat Square Enix toch een flink aantal van de originele stemacteurs van diverse Disney producties heeft weten op te trommelen, maar waarom klinkt het af en toe dan zo misplaatst? Het is niet slecht, het is ook niet echt goed, maar gewoonweg raar. De vinger op de zere plek leggen lukt ons echter ook niet, gezien alle juiste ingrediënten in principe aanwezig zijn. Gemengde gevoelens alom, maar ondanks dat blijft het toch een feest van herkenning met onder andere James Woods als Hades en oudgediende Jim Cummings in zijn diverse rollen.

Conclusie

Kingdom Hearts III is absoluut een goede game, zonder twijfel. Elke Disney-fan, of fan van de Kingdom Hearts-serie kan deze game gewoon blindelings aanschaffen. En ons vermoeden is dat de laatstgenoemde dit natuurlijk al gedaan heeft. Maar toch, als wij met een kritische blik kijken en onze nostalgie-bril even afzetten, is het alles behalve een perfecte game. De combat-mechanics werken, maar voelen verouderd aan. Goed zijn dan weer alle nieuwe speciale moves die echt een spektakel op je scherm toveren. Alle nieuwe gebieden zijn onbegrijpelijk prachtig en in het geval van sommigen waan je jezelf écht in de film. Het is leuk om veel van de bekende stemmen terug te horen, maar toch lijkt er iets niet goed te zijn gegaan bij de sound editing en dat is jammer. Maar al met al kunnen we Kingdom Hearts III zeker wel aanraden, omdat je buiten de genoemde punten heel erg veel plezier aan de game zult hebben.

Pluspunten

  • Disney magie!
  • Goede ontknoping van het verhaal
  • Gummi-ship nu daadwerkelijk leuk
  • Fantastische speciale aanvallen
  • Prachtige graphics…

Minpunten

  • …behalve in de 'gerecycelde' omgevingen
  • Gameplay voelt te vaak ouderwets
  • Sound-editing bij vlagen afschuwelijk

8.0