Review Battlefield: Bad Company 2 Vietnam – Al jarenlang is de strijd tussen Battlefield en Call of Duty een grote gebeurtenis in de game industrie. Activision komt met een nieuwe Call of Duty en dan kan EA natuurlijk niet achterblijven met een nieuwe Battlefield. Met het aangekondigde mappack voor Call of Duty: Black Ops en het zojuist gelanceerde Vietnam pakket voor Battlefield: Bad Company 2 herhaalt dit scenario zich weer. Of het Call of Duty pakket de vijftien euro waard zal zijn weten we nog niet, maar of het Vietnam pakket het geld waard is, lees je in deze review.

Welcome to Nam

Battlefield Vietnam speelt zich natuurlijk af in, je raadt het al, Vietnam. Deze uitbreiding ter waarde van €12,99 bevat een viertal maps, 14 gloednieuwe wapens, een aantal nieuwe voertuigen, nieuwe trophies, awards en natuurlijk de compleet nieuwe Vietnam setting. Deze setting is vanaf begin af aan te merken door het wel bekende Vietnam nummer wat gelijk begint te spelen bij het opstarten van de game en de nieuwe menu stijl. Dit uitbreidingspakket is overigens gewoon een tabblad in de originele game, wat het wisselen tussen Vietnam en het origineel tot een vrij soepel proces maakt.

Radio Nam FM

Een uitbreidingspakket is tegenwoordig niet veel meer dan een aantal bonus missies, een drietal maps of auto’s, maar EA weet gelukkig nog wel hoe het hoort. Zoals we al zeiden brengt het Vietnam pakket ons vier nieuwe maps, uit te breiden met een vijfde zodra een bepaalde challenge is voltooid, veertien gloednieuwe wapens en nieuwe voertuigen, maar ook Vietnam versies van de originele gadgets, nieuwe add-ons zoals een vlammenwerper als secundair voertuig wapen en een aantal nieuwe features mogen niet ontbreken. Eén van deze features die ons gelijk opviel en een grote grijns op ons gezicht bracht waren de radio’s die nu in bijna alle voertuigen zitten. Zo is het nu mogelijk om met de Rolling Stones op de achtergrond in een tank de NVA in de fik te zetten, wat net voor dat extra stukje sfeer zorgt.

Oh my.. it’s huge..

De vier gloednieuwe maps genaamd Phu Bai Valley, Cao Son Temple, Hill 137 en Vantage Point zijn prachtige voorbeelden van Battlefield maps. De maps ogen gigantisch en bieden een prima gelegenheid voor snipers om flink wat marksman headshots te scoren, maar bieden tegelijk in het centrum van de map een close combat ervaring die je bloeddruk zal doen stijgen. Zodra je voor het eerst met je gehele squad in de hens wordt gezet door een slimme NVA guerrilla met een M2 flamethrower zal je dan ook steeds voorzichtiger worden en daar blinkt het tactische aspect van Bad Company 2 weer in uit. Je zal weer goed samen moeten werken en gebruik moeten maken van alle beschikbare classes om ook maar een schijn van kans te maken in deze ruige omgeving.

Tuk-Tuk warfare

Niet alleen is er in alle maps genoeg gelegenheid om flink te snipen en om een shotgun leeg te pompen, maar ook de voertuigen zijn in deze uitbreiding weer goed vertegenwoordigt. Zo hebben we nu de beschikking over twee kleine jeeps, een heuse tuk-tuk, een tweetal heavy tanks, de welbekende Huey helicopter en een zwaarbewapende boot. Deze voertuigen spelen in dit pakket een grotere rol dan in het origineel door het feit dat de tegenstanders vaak een stuk minder technologische snufjes hebben en dus niet met gemak je voertuigen neer krijgen. Vaak was het in het origineel het geval dat iedereen de boten liet staan, maar nu blijft geen enkel voertuig gespaard en gaat het altijd hard tegen hard.

Revive me! Wait, what?

Zoals jullie ondertussen een tijd geleden hebben kunnen lezen in onze Battlefield: Bad Company 2 review waren we erg te spreken over deze game. Toch waren er online een aantal bugs en glitches die wel een beetje irriteerden en afbreuk deden aan de algehele spelervaring. Het is altijd leuk om te zien dat een ontwikkelaar hier over na heeft gedacht en hiervan heeft geleerd, maar dat is helaas bij DICE niet het geval geweest. De Vietnam uitbreiding kampt dan ook weer met een vervelende bug dat je vast zit tussen het respawn scherm en de match als je gerevived wordt tijdens het selecteren van een nieuwe class. Ook de “killcams’ zijn niet helemaal bug vrij en verschijnen sommige vijanden soms in je beeld met ogen die uit hun oogkassen zijn gerold. Het zijn wellicht kleine schoonheidsfoutjes en zorgen dan ook niet voor een grote impact op de spelervaring, maar het is toch zonde dat DICE bestaande problemen niet heeft opgelost bij een uitbreiding.

Al met al brengt Battlefield: Bad Company 2: Vietnam een grote hoeveelheid aan content en leuke features voor een schappelijke prijs van slechts €12,99. De nieuwe setting, voertuigen, wapens en maps zullen weer garant staan voor uren Battlefield plezier en voor de fanaten zullen hier weer weken mee zoet zijn. Toch zorgen een aantal vervelende bugs en glitches ervoor dat de spelervaring weer niet optimaal is, wat toch af en toe wat irritatie kan opwekken.

• Grote hoeveelheid aan content
  • Heerlijke Battlefield sfeer
  • Kleine nieuwe features zoals de radio