De ondersteuning voor Anthem heeft momenteel de volledige aandacht bij BioWare, maar we moeten wel in het achterhoofd houden dat het hier om een multiplayer-only game gaat. Dat betekent dat wanneer de community er klaar mee is en er geen spelers meer zijn, dat je de game nog zo goed kunt ondersteunen, maar dat het wel doodbloedt. Nu is dat laatste nog lang niet aan de hand met Anthem, maar het aantal spelers is wel met een redelijk rap tempo aan het dalen.

Het feit dat BioWare veel nieuwe functionaliteiten heeft uitgesteld, waardoor de game nu voor velen in de endgame redelijk saai en repetitief begint te worden, is hier deels de reden van. Forbes meldt dat de interesse in de game begint te dalen bij de spelers en dat levert problemen op. Spelers weten niet wanneer de nieuwe content of fixes eraan zitten te komen.

Anthem klopt zichzelf op de borst voor het feit dat er matchmaking is voor elke activiteit, maar dat begint nu een probleem te worden. Volle teams samenstellen wordt lastig voor verschillende activiteiten op meerdere moeilijkheidsgraden, vooral de wat hogere moeilijkheidsgraad heeft minder volle teams. De GM2 en GM3 moeilijkheidsgraden hebben voor spelers weinig zin om te gaan spelen.

Dat komt omdat er simpelweg te weinig loot is voor de moeite en het meer loont om GM1 te spelen, die sneller klaar is met betere loot. Bij de nieuwe stronghold ben je bijvoorbeeld op GM3 zo’n 30 tot 40 minuten bezig vanwege de grote HP pool van de eindbaas en in die tijd kun je makkelijk twee tot drie keer de eindbaas verslaan op GM1. Met dat laatste heb je dan vervolgens veel meer loot. Dit resulteert in het feit dat GM2 en GM3 lobby’s bijna leeg zijn.

Iedereen is vooral gefocust op loot in de game en speed runs van Heart of Rage zijn eigenlijk het enige waar men zich nog echt mee bezig houdt in de endgame. Hiermee wordt het voor Anthem steeds moeilijker om het hoofd boven water te houden en als deze trend zich te lang voortzet, kan dat cruciale gevolgen voor de game gaan hebben.