De PlayStation 5 is afgelopen week behoorlijk in het nieuws geweest. Dat allemaal naar aanleiding van een presentatie aan aandeelhouders, waar behoorlijk wat informatie vandaan is gekomen. Onder andere kwam naar buiten dat Sony zich meer op games als een service wil gaan richten. Dat laatste staat enigszins haaks op de afgelopen jaren, waarin Sony zich juist op losse avonturen heeft gericht die na de release al dan niet (beperkte) downloadbare content kregen.
Van games als een service was in ieder geval nauwelijks sprake getuige titels als Days Gone, Spider-Man en God of War. Sony wil echter graag meer verdienen aan de games die ze uitbrengen en dan is het logisch dat ze voor een ‘nieuwe’ richting kiezen, gezien het voor andere uitgevers behoorlijk lucratief is gebleken.
Dat brengt ons vandaag tot de stelling van deze week. Titels zoals hierboven zijn allemaal games die je na het uitspelen normaal gesproken weer in de kast legt. Simpelweg omdat je die games hebt afgerond, waarna je ze met een voldaan gevoel weg kunt stoppen. Een God of War voelt na het uitspelen ook echt als voltooid aan. Het verhaal is (voor nu) klaar en alle eindjes zijn netjes aan elkaar geknoopt. Zitten we dan nog wel te wachten op (geforceerde) extra opties en content na de release?
Volgens de uitspraken van Sony gaan ze in de toekomst een andere weg bewandelen. Singleplayer games kan je immers ook prima als een soort service onderhouden na de release. Een goed voorbeeld daarvan is Assassin’s Creed: Odyssey. Ubisoft biedt nog steeds actief ondersteuning aan deze titel terwijl er al behoorlijk wat gratis en betaalde content voor is verschenen. Vooralsnog is het ook niet de bedoeling dat er dit jaar een nieuw deel verschijnt, omdat het laatste deel nog even mee moet. Met een actieve houding richting de game zitten spelers dus voorlopig nog wel even goed. In ieder geval nog anderhalve maand en dat is dan een actieve ondersteuning van maar liefst 8 maanden geweest.
Zo zou Sony hun toekomstige games ook kunnen inrichten, hoewel dat natuurlijk wel een beetje van de titel in kwestie afhankelijk is. Wanneer games meer als een soort service worden aangeboden, is dit tenslotte ook voordelig voor gamers met een kleinere portemonnee. Deze doelgroep kan dan immers nog langer genieten van een game waar ze veel geld voor hebben betaald. Met een aanbod van betaalde en gratis content wordt iedereen voorzien en dat zorgt voor een langere levensduur voor de betreffende game.
Dat willen we dus ter discussie stellen, want is dat een goede nieuwe visie? Het langdurig ondersteunen van games en het behandelen ervan als een service met zowel betaalde als gratis opties. Dat geeft je immers meer waar voor je geld. Kortom, zie jij dit wel zitten? Bijvoorbeeld omdat het je de garantie geeft dat je games gaat spelen waarvan je weet dat ze op langere termijn nog steeds interessant zijn. Of omdat dit gewoon een nieuwe standaard aan het worden is die je maar al te graag accepteert.
Of ben jij het juist niet met deze stelling eens? Bijvoorbeeld omdat er al genoeg games als een service worden aangeboden en je niet ongelimiteerd tijd hebt. Vanuit dat perspectief is het wellicht prettiger dat je een game na afronden netjes in de kast kunt zetten als een gesloten boek. Ook bestaat het risico op uitmelken, waar niemand beter van wordt. Sterker nog, Sony excelleert juist in de singleplayer games die een gesloten ervaring bieden, waarmee ze zich enigszins van andere partijen onderscheiden. Dat is juist wat hun kracht is en daar moeten ze niet teveel aan toornen.
Voor ons is dit een interessant onderwerp met het oog op de volgende generatie spelcomputers. Maar wij hebben ons zegje nu wel gedaan en we zijn erg benieuwd naar hoe jij hier tegenaan kijkt. Graag vernemen we daarom weer zoals altijd jouw mening hieronder!
Ik ben zelf niet zo van een multiplayer game tenzij het een story is dat je coop ken doen! Ik wil sony het liefst zien met SP games daar speel ik persoonlijk er het meest van namelijk
Nee dankje. Dat brengt alleen maar meer onafgemaakte games op de markt.
Nee absoluut niet. Games zijn nu al nooit af bij release en dan al helemaal niet. Soms verlang ik weer naar het oude ps1 tijdperk waar games gewoon af moesten zijn bij release want toen waren er nog geen patches. Tegenwoordig is het voor developers veel te makkelijk om een game uit te brengen want ze kunnen toch nog patchen
Moeilijke stelling voor mij….kan geen keuze maken.
Denk dat het succes van Sony deze generatie juist komt door niet aan deze get rich quick scheme mee te doen. Voor de mensen die hem nog niet gezien hebben kijken deze YouTube video eens legt goed uit waarom de zogenaamde live services gewoon juridisch niet zuiver zijn. Het is een lange zit maar de moeite waard. https://youtu.be/tUAX0gnZ3Nw
alsjeblieft niet zeg. Ik wil games op disc.
Gewoon lekker op disc en multiplayer games nahhh
Nee dankje. Noem eens een game als een service op die het echt heeft waargemaakt. ………..
Precies geen. Zolang geld verdienen belangrijker is dan ook een goed product af te leveren. Hoeft voor mij dit niet.
Nee dank je. Heb geen zin om spelletjes tot in de oneindigheid te blijven spelen. Geef mij maar n spel met begin en einde. Na een tijdje ben ik toch ook wel weer flauw van een bepaalde setting.
delete
Nope. Ik koop geen enkele games as a service. Spendeer daar mijn tijd niet aan. Speel liever games zoals God of war, Horizon, Persona, Total War etc. Waar zo min mogelijk van die dingen erin zit.
NEE
Days Gone krijgt straks toch wekelijks nieuwe uitdagingen.
Offline games moeten blijven uitgeven. zoveel mogelijk service abonnementen aansmeren. ik vrees dat we die kant opgaan.Bij elke uitgever een abonnement.
Ik zal nooit een half spel kopen zoals hitman in episodes. Geef mij maar zoals God of war. Goed verhaal, lange speelduur en een einde. Na een tijdje speel ik het gewoon opnieuw van begin tot einde. Zoals een goede film kan je ook meer dan eens zien.
Enige goeie service die ik ken is gt sport. Met gratis dlc. Zo doe je dat i.p.v. geld geld en geld
Zolang er ook goede single player games blijven uitkomen zie ik geen enkel probleem.
@2001:1c05:1e09:7300:51a1:694b:8143:8.xxx:
Assassin’s creed odyssey is in mijn ogen goed voorbeeld hoe het wel kan werken.
Game as a service maar idd zijn ook zat voorbeelden hoe het niet moet bv anthem die was zo teen krommend slecht.
Nee.
Geen GaaS pls
Voor sommige games zou het wel ideaal zijn. Voor FIFA zou ik graag 5 euro per maand aan abonnementskosten willen geven als ze hun game als service blijvend aanbieden.
Dan hoeven ze ook niet weer een volgend deel opnieuw uit te geven, maar kunnen ze per maand wat tweaken aan graphics, roosters, menu’s ed.
Nee, om eerlijk te zijn vind ik games in sommige gevallen zelfs te groot worden. Goed voorbeeld zijn Assassins Creed Origins en Oddesey.
Nee, absoluut niet!
Nee
@89.200.14.xxx: feels klopt aan de base game werd nog wat Quest toegevoegd. Dat is super. Maar het grootste stuk was toch season pass content. Dat valt dan niet onder games als service. Vind ik dan.
Liever niet.
Maar als ze het wel doen dan zouden ze verplicht met een complete edition moeten uitkomen op disk eenmaal alle dlc is uitgebracht. Alle spelers die dan de “day one edition” hebben gekocht op disk zouden die moeten gratis kunnen inruilen voor die complete edition.
Ik Ben al dat gedoe zat. Games lijken de laatste jaren juist nooit af. Alles heeft downloadeble content. Enigste wat ze doen is dat wij maar moeten blijven en blijven betalen. Ze maken games zo onnodig duur.
@82.75.237.xxx:
Nee
@83.83.223..xxx:
Wat bedoel je precies met te groot? Is het kwa wereld of kwa gameplay? Als je gameplay bedoeld dan heb jij het goed mis ik vind dat een single player game minimaal 50 uur moet gaan zijn en maximaal 100 uur en dat zijn er op dit moment wijnig van.
Ter correctie: Sony heeft aangegeven NAAST singel player games ook multiplayer and games as a service te willen gaan uitgeven.
Dat is prima, een bredere portfolie zal meer mensen bedienen.
Ik weet dat bij Heavy Rain the ooit de bedoeling was om meerdere betaalde hoofdstukken uit te brengen maar Sony wilde een Move besturing erin (fail).
Verder hadden de mp van Naughty Dog betaalde micro transacties net als Little Big Planet. Dat was allemaal cosmetisch.
Een game als Gran Turismo Sport is zeker een service waarbij er steeds nieuwe gratis circuits en auto’s uitkomen waarvan de auto’s ook los te koop zijn. Dat is in mijn ogen beter dan ieder jaar een race game uit te brengen die toch min of meer hetzelfde doet.
Geef mij maar een singeplayer story driven game. Laat de multiplayer over aan de third parties.
@Micboom:
Dit is natuurlijk niet waar. Als er in de afgelopen jaren weinig veranderd is, is het wel de prijs van een spel. ”Vroeger’ betaalde je ook 100en Guldens voor een (Super) Nintendo spel.
‘Vroeger’ betaalde je ook 100 Gulden voor Ghost Recon (PC) en 50 Gulden voor de uitbreidingen.
Neemt niet weg dat 8/10 spellen inderdaad niet af zijn en de DLC standaard in het spel had moeten zitten. Dus wat dat betreft heb je wel weer een punt 😉 .
Ik denk niet dat het zo zwart/wit hoeft te zijn. Sommige games lenen zich voor langdurige ondersteuning en sommige games zijn op zichzelf een compleet en afgebakend product.
@RLXTR: Daar heb je gelijk in. Maar ik vind dat geld dan voor multiplayer games. Ik vind het niet passen bij Spider-Man, uncharted tomb raider. Noem maar op. Elke keer komen DLC,S uit. En dat kost je dan weer 20 euro. Maak een spel gewoon helemaal af. Ik vind dat single player games gewoon af moeten zijn. Heb je n nieuwe ideeën of plots. Breng gewoon deel 2 uit dan. De meeste DLC vind ik ook van matige kwaliteit