De PlayStation 5 is afgelopen week behoorlijk in het nieuws geweest. Dat allemaal naar aanleiding van een presentatie aan aandeelhouders, waar behoorlijk wat informatie vandaan is gekomen. Onder andere kwam naar buiten dat Sony zich meer op games als een service wil gaan richten. Dat laatste staat enigszins haaks op de afgelopen jaren, waarin Sony zich juist op losse avonturen heeft gericht die na de release al dan niet (beperkte) downloadbare content kregen.

Van games als een service was in ieder geval nauwelijks sprake getuige titels als Days Gone, Spider-Man en God of War. Sony wil echter graag meer verdienen aan de games die ze uitbrengen en dan is het logisch dat ze voor een ‘nieuwe’ richting kiezen, gezien het voor andere uitgevers behoorlijk lucratief is gebleken.

Dat brengt ons vandaag tot de stelling van deze week. Titels zoals hierboven zijn allemaal games die je na het uitspelen normaal gesproken weer in de kast legt. Simpelweg omdat je die games hebt afgerond, waarna je ze met een voldaan gevoel weg kunt stoppen. Een God of War voelt na het uitspelen ook echt als voltooid aan. Het verhaal is (voor nu) klaar en alle eindjes zijn netjes aan elkaar geknoopt. Zitten we dan nog wel te wachten op (geforceerde) extra opties en content na de release?

Volgens de uitspraken van Sony gaan ze in de toekomst een andere weg bewandelen. Singleplayer games kan je immers ook prima als een soort service onderhouden na de release. Een goed voorbeeld daarvan is Assassin’s Creed: Odyssey. Ubisoft biedt nog steeds actief ondersteuning aan deze titel terwijl er al behoorlijk wat gratis en betaalde content voor is verschenen. Vooralsnog is het ook niet de bedoeling dat er dit jaar een nieuw deel verschijnt, omdat het laatste deel nog even mee moet. Met een actieve houding richting de game zitten spelers dus voorlopig nog wel even goed. In ieder geval nog anderhalve maand en dat is dan een actieve ondersteuning van maar liefst 8 maanden geweest.

Zo zou Sony hun toekomstige games ook kunnen inrichten, hoewel dat natuurlijk wel een beetje van de titel in kwestie afhankelijk is. Wanneer games meer als een soort service worden aangeboden, is dit tenslotte ook voordelig voor gamers met een kleinere portemonnee. Deze doelgroep kan dan immers nog langer genieten van een game waar ze veel geld voor hebben betaald. Met een aanbod van betaalde en gratis content wordt iedereen voorzien en dat zorgt voor een langere levensduur voor de betreffende game.

Dat willen we dus ter discussie stellen, want is dat een goede nieuwe visie? Het langdurig ondersteunen van games en het behandelen ervan als een service met zowel betaalde als gratis opties. Dat geeft je immers meer waar voor je geld. Kortom, zie jij dit wel zitten? Bijvoorbeeld omdat het je de garantie geeft dat je games gaat spelen waarvan je weet dat ze op langere termijn nog steeds interessant zijn. Of omdat dit gewoon een nieuwe standaard aan het worden is die je maar al te graag accepteert.

Of ben jij het juist niet met deze stelling eens? Bijvoorbeeld omdat er al genoeg games als een service worden aangeboden en je niet ongelimiteerd tijd hebt. Vanuit dat perspectief is het wellicht prettiger dat je een game na afronden netjes in de kast kunt zetten als een gesloten boek. Ook bestaat het risico op uitmelken, waar niemand beter van wordt. Sterker nog, Sony excelleert juist in de singleplayer games die een gesloten ervaring bieden, waarmee ze zich enigszins van andere partijen onderscheiden. Dat is juist wat hun kracht is en daar moeten ze niet teveel aan toornen.

Voor ons is dit een interessant onderwerp met het oog op de volgende generatie spelcomputers. Maar wij hebben ons zegje nu wel gedaan en we zijn erg benieuwd naar hoe jij hier tegenaan kijkt. Graag vernemen we daarom weer zoals altijd jouw mening hieronder!