Makers van Fallout 76 wisten dat de game geen goede reviews zou krijgen

blank

Todd Howard, de baas van Bethesda Studios en het gezicht van talloze memes, gaf onlangs een interview aan IGN over Fallout 76. Daarin deed hij toch wel enkele opvallende uitspraken over de game in kwestie. Toen de game in november 2018 uitkwam regende het negatieve reacties, zo ook in onze review. Nu blijkt dat Todd Howard dit eigenlijk op voorhand al zag aankomen.

Over het ontwikkelingsproces van de game had hij het volgende te zeggen:

“We knew we were going to have a lot of bumps[…] That was a very difficult, difficult development on that game to get it where it was… A lot of those difficulties ended up on the screen. We knew, hey look, this is not the type of game that people are used to from us and we’re going to get some criticism on it. A lot of that — very well-deserved criticism.”

Todd Howard gaf niet enkel toe moeilijkheden te zien tijdens het maken van de game, maar hij gaf ook toe dat hij eigenlijk vanaf het begin al zijn twijfels had:

“Even from the beginning, [we thought] ’this is not going to be a high Metacritic game; that’s not what this is, given what it is'”

Hierdoor zijn veel gamers echter wat kwaad, aangezien Bethesda dus eigenlijk wist dat de game een hoopje ellende zou worden en men er toch voor koos om de game uit te geven. Anderzijds wil Todd Howard misschien zeggen dat Fallout 76 simpelweg tot een genre van games behoort dat er nu eenmaal niet op is gericht om hoge reviewscores te halen, maar of dit argument stand houdt laten we even in het midden.

Ten slotte verwijst Todd Howard nog naar het vele werk dat post-launch nog steeds in de game wordt gestoken:

“It’s not how you launch, it’s what it becomes.”

De game krijgt inderdaad geregeld updates, maar toch is het jammer genoeg vast te stellen dat de game nog steeds niet de kwaliteit heeft die we van een AAA-gamestudio zoals Bethesda hadden verwacht.

  1. User  avatar
    2606 XP

    En dan alsnog de game uitbrengen. Vind dat schandalig.

    0
  2. User  avatar
    2316 XP

    “It’s not how you launch, it’s what it becomes.”
    Ga je schamen!

    0
  3. User  avatar
    2442 XP

    Aan één kant snap ik ze dat ze aan een verzoek van de community willen voldoen met de vraag naar een Fallout multiplayer. Maar de consessies die zijn gemaakt om de game te maken zoals die nu is zijn het niet waard geweest. Ben sinds kort weer opnieuw begonnen en hoewel de game beter is dan bij release en er genoeg te doen is weet het mij niet te pakken zoals Fallout 3 of 4 dat heeft gedaan. Laten ze maar snel met een volwaardige single player ervaring komen op zo’n grote map met alle elementen erin die wel goed zijn aan Fallout 76 (camp, power armor, etc.). Maar als je kijkt hoelang ES6 op zich laat wachten ben ik bang dat Bethesda ons lang, lang laat wachten.

    0
  4. User  avatar
    2575 XP

    @peyj:

    Heb liever een nieuwe elder scrolls asap

    0
  5. 82.75.237.xxx's avatar

    Eikel. Heb game weekje gespeeld na launch en daarna nooit weer. Nieuwe grond voor refund?

    0
  6. User  avatar
    10066 XP

    Doorgaan met dingen waar je niet 100% achter staat en waar je twijfels over hebt! Top!

    0
  7. 92.70.163..xxx's avatar

    @Sony: idd als dit je houding is als uitgever dan ben je ver af gegleden!

    0
  8. 31.151.33..xxx's avatar

    Iedere. Bethesda. Game. Heeft. Een. Slechte. Launch.
    Dat moet onderhand wel bekend zijn, toch?
    Daarnaast heb ik respect voor Todd Howard dat hij dit zo zegt, dat de development moeilijk was voor ze omdat ze dit totaal niet gewend zijn.

    Het gaat hierbij niet om bugs, of dat de game werkte. Maar dat het moeilijk was dit te maken.

    0
  9. User  avatar
    5741 XP

    Dit zou bestraft moeten worden na een bekentenis van de makers .
    Schandalig hoe ze omgaan met de gamers .

    0
  10. 62.12.16.xxx's avatar

    Aan de ene kant denk ik: best een kutstreek.
    Aan de andere kant vind ik het juist een goed teken.
    Howard weet iig dat het veel beter kan, dat geeft met het vertrouwen dat tes 6 weer ouderwets goed gaat worden.
    Bioware heeft niet deze zelfkennis en gaat roemloos ten onder met het wanproduct Anthem

    0
  11. User  avatar
    2223 XP

    express met bugs glitches uitbrengen betekend gewoon eieren voor je geld kiezen,en dan heb je nog die paupers die er de volle bak voor hebben betaald.ze zijn ook niet snugger daar bij bethesda,de belangrijkste aspect hebben ze weggehaald,en een zielloze sfeerloze,npc-loze schijtgame gecreerd,hoe dom kan je zijn dat je singleplayer met verhaal eruit haalt?? hahahahha,man man man,hoe hard kan je falen.

    0
  12. User  avatar
    330 XP

    Het co-op aspect zelf bevalt me wel, maar het is de wereld dat mij enorm stoort. Een nieuwe Fallout game in een levende wereld, zoals bv. Fallout 4, waar je zowel singleplayer als co-op kunt spelen lijkt mij ideaal. De mechanics van samen een CAMP oprichten mag voor mijn part ook blijven, mits er natuurlijk wel wat aan verbeterd kan worden.

    0
  13. 144.217.244..xxx's avatar

    Jaja. Hoog terugkrabbel / damage control-gehalte. Hij moet zeker volgende week een presentatie geven op de E3. Wat toevallig dat ie nu pas, dus vlak voor de E3, eindelijk iets zegt over Fallout 76.

    Is de eindverantwoordelijke al ontslagen?

    0
  14. 77.170.110.xxx's avatar

    Weg met die zooi.
    Zal wel weer een gratis PS Plus game worden.
    Bethesia boycotten op de ps4

    0
  15. 62.140.132.xxx's avatar

    Wow wat een bullshit, it’s not how you launch. Its what it becomes?! Lekkere manier van zaken doen dat.

    0
  16. 62.140.137..xxx's avatar

    Ik zal wel de enige zijn hier, maar ik vermaak me prima met fo76. Zeker, de start was dramatisch en ik heb de game ook een paar weken opzij gelegd als trouwe Fallout fan. Maar de verbeteringen zijn echt merkbaar. Er is veel in de wereld te doen en het blijft me steeds weer boeien om nog een paar levels e.d. te doen. Ik ben optimistisch en zie nog steeds mogelijkheden voor fo76 op langere termijn. Mods, private servers, e.d. Een nieuwe main quest met npc’s zou het compleet maken. Maar de verwachtingen die tijdens de launch zijn gesteld, waren inderdaad veel te hoog…

    0
  17. User  avatar
    294 XP

    Haha “It’s not how you launch, it’s what it becomes.” Ik denk dat Todd Howard vergeten is hoe belangrijk (en harnekkig) eerste indrukken zijn.

    0
  18. 144.76.14.xxx's avatar

    ik snap todd wel. Het is gewoon moeilijk om zo’n wereld te creëren. De launch is de basis en van daaruit patcht men verder voor optimalisatie. Ik blijf fallout 76 verdedigen omdat ik er zeker van ben dat dit een pioniersgame is en de weg zal tonen voor de future RPG’s. De mogelijkheden zijn eindeloos, finetuning is nodig maar iemand moet de eerste zijn. Men mag niet te kritisch zijn, the division 2 is ook niet feilloos en rage 2 ook niet.

    0
  19. 143.177.128.xxx's avatar

    “It’s not how you launch, it’s what it becomes”
    Moet je voorstellen dat alle bedrijven zo te werk gaan; koop je een nieuwe auto, maar je moet er eerst 5 keer mee naar de garage voordat ie fatsoenlijk kan rijden…
    Of je koopt een tv maar die moet eerst 3 keer retour fabrikant voordat je beeld hebt…

    Is toch geen manier van zaken doen? En gegronde reden om zo’n fabrikant te boycotten. Vind het sowieso een uitspraak die kant noch wal raakt, afkomstig van het Bethesda opperhoofd nota bene!

    Mvg

    0
  20. User  avatar
    1774 XP

    “Ja hoor, u kunt gewoon rijden met deze auto, alleen de remmen worden volgende maand pas geactiveerd.”

    0
  21. 84.25.211..xxx's avatar

    Toch, bij een leuke aanbieding wil ik t graag proberen

    0

Meer Fallout 76

Meer

Fallout laat de kassa’s weer volop rinkelen

Het is een fenomeen wat we al eerder hebben gezien. Toen een aantal jaar geleden Netflix met een serie omtrent The Witcher op de proppen kwam, was alles waar Geralts hoofd op stond plots weer in trek. De games verkochten weer als zoete bro...

blank

Wim Odekerken

Trek naar Atlantic City in nieuwe Fallout 76 uitbreiding

Seizoen 15 is zonet van start gegaan in Fallout 76 en daar hoort een gratis update van 27,3GB bij. De update bevat een post-apocalyptische versie van Atlantic City, compleet met de bijbehorende Fallout: New Vegas vibes die je in een dergel...

blank

Matthias Spapen