Review: Fallout 76 – Bethesda is één van de grootste uitgevers van dit moment. Ze weten de ene na de andere topgame op de markt te zetten, of dit nu games zijn die door Bethesda Game Studios zijn ontwikkeld of door één van hun geweldige andere studio’s, zoals Machine Games en Arkane Studios. Desalniettemin gaat iedereen wel eens een keer de fout in. Fallout 76 werd bij de aankondiging al niet te aardig ontvangen, gezien fans van de franchise niet zaten te wachten op een online-only coöp game, maar goed. Een ontwikkelaar vindt het ook niet leuk om constant hetzelfde kunstje te moeten herhalen en wil zijn expertise zo nu en dan ook eens ergens anders op uitoefenen. Fallout 76 probeert het, oh hoe deze game het probeert. Aan het eind van de dag zijn we niet enthousiast noch boos, maar gewoon heel erg teleurgesteld.
Het lijkt er op
We ontwaken in Vault 76. Het is Reclamation Day! De dag voor de bewoners van Vault 76 om hun terrein boven de grond weer terug te pakken en te gaan herbouwen. We maken ons personage, krijgen even een korte uitleg over hoe Fallout nu ook alweer werkt met betrekking tot de talents en mogen gaan. Zodra je naar buiten loopt en gelijk wat andere spelers aantreft, krijg je toch wel even een gevoel van broederschap. Jij en tig andere spelers gaan gezamenlijk deze wereld weer iets bewoonbaarder maken. Maar dat is dan ook gelijk één van de grootste minpunten; de andere spelers zijn zo’n beetje de enige vorm van interactie die je kunt hebben in deze game. Het verhaal wordt deze keer vertelt door middel van holotapes, ofwel audio logs. Een veel voorkomende collectable, maar niet echt iets waar je op zit te wachten als belangrijkste verhalende uitgangspunt in een game.
Onze hoofdmissie is het vinden van de Overseer van Vault 76. Zij is voor de rest van de bewoners al op pad gegaan in West Virginia om al het één en ander te verkennen van het eens zo mooie landschap. De Overseer heeft een pad achter gelaten in de vorm van de eerder genoemde holotapes die jou telkens een aanwijzing geven waar je als volgende heen moet. Op deze locaties kan je ook holotapes vinden van andere mensen die zich in de omgeving hebben begeven, waardoor je wat zij-missies krijgt. Op den duur zijn er zelfs NPC’s die jou missies geven! Je werd misschien even enthousiast, maar ook dit zijn simpelweg robots. Er zijn geen andere levende NPC’s met wie je een gesprek aan kan gaan. Het is jij en de maximum 23 andere spelers bij jou op de server die met elkaar in gesprek kunnen en dat is het.
Maar het is het niet
Veel van deze informatie was natuurlijk al bekend naar aanleiding van eerdere previews of de recente B.E.T.A. en dan toch blijft het enigszins een teleurstelling. De wereld is gigantisch, maar met 24 spelers op zo’n map voelt het toch al gauw leeg aan, vooral als er verder niks of niemand is om een gesprek mee aan te knopen. Kom je dan eindelijk een andere speler tegen, dan is de kans zeer groot dat deze persoon geen interesse heeft in praten, maar zichzelf wil bewijzen in PvP en dus lustig op jouw begint te schieten of in te slaan. Als je dit negeert, zal hij je vrij weinig kunnen doen, maar het is wel typerend over hoe wij Fallout 76 hebben ervaren… Je bent een Fallout game aan het spelen en ondertussen staat iemand met een plank op je hoofd te slaan.
Naast dat zijn er meer elementen waardoor je er aan herinnerd wordt dat dit geen échte Fallout game is. Zo heeft jouw personage nu ook honger en dorst, iets wat typerend is voor survival games. Nu sluit dit op zich wel goed aan bij het thema, want je moet goed opletten wat je eet en drinkt, zodat je niet ziek wordt of per ongeluk een wat te hoge dosis straling naar binnen krijgt. Je kan je eigen eten koken en water filteren om zo altijd een voorraadje bij je te hebben. Jammer is dat je draagcapaciteit behoorlijk laag is, waardoor je al snel het één en ander zal moeten weggooien of moeten opbergen in je stash, die ook weer bijzonder klein is. In een game als Fallout geef je al gauw toe aan je verzameldrift, maar Fallout 76 geeft je deze vrijheid niet. Het is survival jongens, alleen het broodnodige. Leuk is anders.
Zodoende ga jij je dus al snel irriteren aan de overdaad aan content die deze game eigenlijk biedt. Er is veel te zien, nog meer te vinden en nóg meer te ontgrendelen. Maar wat heb je er aan? Vijf dikke guns op zak en je kan er weer één in je stash gooien, anders heb je niet genoeg ruimte voor voedsel en drinken. Waarom geef je ons deze vette wapens dan, Fallout 76? Ik wil ze gebruiken, ik wil ze ontdekken! Ik wil niet telkens terug moeten lopen naar een stash om te wisselen en te kijken of die specifieke gun misschien beter is voor de situatie waar ik me nu in bevind. Als je dit probleem wilt ontlopen, zal je toch samen moeten spelen met wat vrienden, zodat je onderling met elkaar kunt wisselen. En laat dat nu weer wél erg leuk zijn.
So happy together
Even voor de duidelijkheid. Dingen met vrienden doen is gewoonweg erg leuk. Je kunt met een aantal vrienden op de bank naar de grootste bagger film gaan kijken en er gezamenlijk om lachen. In je eentje is dat een hele andere ervaring. We willen Fallout 76 hier zeker niet de grootste bagger noemen, maar het moge duidelijk zijn dat onze indruk vooral vrij “meh” is. Wanneer je “meh” combineert met vrienden kan je echter heel veel plezier hebben. Samen aan je C.A.M.P. werken, of er juist in tegen werken. Het is leuk, je vergeet de tijd en voor je het weet besef je dat je morgen eigenlijk vroeg uit bed moet. Je sluit jouw game af en hoort je kameraad nog in de gamechat iets schreeuwen. Wat blijkt; ik log uit en mijn C.A.M.P. verdwijnt als sneeuw voor de zon, waardoor hij te pletter valt en sterft. Ah, het is dus toch écht een Bethesda game.
Bethesda Game Studios staat nu eenmaal bekend om hun bugs bij de release van een game, een reputatie die ze moeilijk kunnen afschudden. In het verleden werd het ze echter vaak vergeven. Waarom? The Elder Scrolls V: Skyrim is en blijft één van de meest toegankelijke en leuke RPG’s voor iedereen, Fallout 4 wist zo veel goed te doen in het vertellen van zijn verhaal én verder te borduren op de al geweldige gameplay van Fallout 3, die ook niet bugvrij was. Wanneer je echter een game voorgeschoteld krijgt die eigenlijk alleen écht leuk is als je samen met vrienden speelt, gaan de bugs je enorm storen. Met je vrienden lach je er nog wel om, maar de harde realiteit is dat je vrienden niet altijd de tijd hebben om samen met jou te spelen. En wanneer je dan alleen speelt, voelt het gewoonweg erg klote om vijanden tegen te komen zonder hitboxes. Of wat te denken van dat je dood wordt geslagen terwijl je je niet kunt verweren, of dat je ergens in het landschap door een glitch vastzit, waarbij fast-travelen de enige manier is om vrij te komen. Dat soort taferelen en dan meermaals per uur.
Een speciaal spelletje
Hét Fallout kenmerk is toch wel het S.P.E.C.I.A.L. talent systeem. Als dit niet in Fallout 76 had gezeten, waren er mogelijk rellen ontstaan. Nu is dit ook weer op de schop gegaan, want waar je in Fallout 4 simpelweg perks kon kiezen, werkt dit in Fallout 76 door middel van kaarten. Bij een level up mag je een kaart kiezen en zo nu en dan zal je een cardpack krijgen met meerdere kaarten er in. Heb je een kaart dubbel, dan kan je deze twee combineren om zo een sterkere kaart te maken. Het is best wel leuk bedacht, maar toch voelt het te beperkt. Een groot gemis in onze ogen is dat je niet de mogelijkheid hebt om deze kaarten te ruilen. Het zou sowieso het hele kaart systeem eigenlijk wat logischer maken, want wat was er precies mis met het vorige systeem? Niet veel in onze optiek. Deze perk cards met elkaar onderling ruilen was erg leuk geweest, dan had iedereen zich immers kunnen focussen op een bepaalde talent. Daarmee zou een ieder van jouw team een S.P.E.C.I.A.L.-ist op een bepaald front kunnen worden.
Over speciaal gesproken, er is weinig speciaals aan het audiovisuele aspect van Fallout 76. Grotendeels zijn de graphics gelijk aan Fallout 4, wat op zich best prima is, maar dan met meer framedrops, wat niet prima is. Het is al niet moeders mooiste game, maar om de game zo nu en dan te zien dippen naar haast onspeelbare framerates wanneer er wat te veel actie op je scherm is, is gewoon erg vervelend en zou niet mogen gebeuren als we kijken naar wat van de zwaardere titels deze generatie. De audio is gewoon van prima kwaliteit en je hebt natuurlijk ook weer een radio op jouw Pip Boy zitten met een aantal nieuwe klassiekers om naar te luisteren. En ja, “Country Roads” en “Wouldn’t It Be Nice” mogen natuurlijk niet ontbreken. De vrolijke klanken van The Beach Boys terwijl je op bloederige wijze allerlei gemuteerde schepsels naar het hiernamaals aan het knallen bent, zorgt bij menig mens voor een brede grijns op zijn gezicht.
Troep en waren vroeger toch nog wel vermakkelijk om te spelen ….gelukkig bestaat rockstar games
Een 5 vind ik nog steeds te hoog.
Gemiste kans. Had liever een remaster van TES Oblivion gezien.
Een 5? PSX zal vast wel een Rockstar fanboy zijn volgens de logica van sommigen hier.
Grappig dat andere studio’s veel betere Bathesda games maken dan Bathesda zelf. Fallout NG bijvoorbeeld en nu dit tegenover ES online
Een terechte onvoldoende!
@Sony: 5 is voldoende?
@84.199.5..xxx: in speciaal onderwijs misschien, normaliter niet
@Nasislike: Laat die kansloze gekkies gaan. Ben zelf geen fan van rdr2 maar ik kan niet ontkennen dat de game er geweldig uitziet. Valt me ook vaak op dat het annoniempjes zijn die helemaal los gaan op mensen die rdr2 leuk vinden.
@159.100.91..xxx: Ja want dan krijg je maar 1 game per 4 a 5 jaar…
Gelukkig bestaan er meerdere uitstekende gameontwikkelaars dus en genoeg games om fallout 76 te laten liggen.
@Seb070NL: wat geweldig zou dat zijn. Oblivion….mooie mooie herinneringen! Alleen een character maken stopte ik uren in. Bij Skyrim kun je alles zijn. Oblivion deed dat veel beter in mijn ogen. Hoop dat dat terug komt in de volgende editie.
@DenZon:
Snap het niet, ze maken van elke kansloze game een remaster maar een Oblivion, waar een hoop mensen op zitten te wachten, zeker na 4 opnieuw uitgebrachte Skyrims, wordt niet geremasterd. Daarnaast denk ik dat er een hoop mensen zijn die Oblivion nooit gespeeld hebben waaronder ik. Nee dan gaan ze een bagger Fallout online game maken waarvan je al kon verwachten dat het ging floppen. Stel idioten.
Performance problemen kan je developers tegenwoordig niet meer aanrekenen, dat is toch echt de schuld van de baggere consoles die we nu hebben, die niet meer cpu kracht hebben dan een broodrooster.
@84.199.5..xxx: Nee, vanaf 5,5 is voldoende. Onder 5,5 is onvoldoende.
@82.74.166.xxx:
Ze weten toch op wat voor console ze de game uitbrengen?
@82.74.166.xxx: Geen argument. Op de PC ook de B.E.T.A. gespeeld en de framerate was daar even goed om te janken. En ja, ik heb een fatsoenlijke PC.
@82.74.166.xxx: Een broodrooster die RDR2, Spider-Man, GOW, Witcher 3 kan handelen?
Ik denk dat er broodrooster in die schedel van jou zit. Wat een achterlijke argument.
@Jpmx12121212: Je hebt gelijk. Zonde van m’n tijd en humeur.
Het is gewoon een standaard Bethesda game..
Een heel lage standaard.
*Kingdom Come referentie*
Zonder vrienden prima. Ik ken niemand met dit spel en speel alleen. Gaat prima.
Een terechte 5, hopelijk wordt het nog beter de komende maanden, maar het is een flinke miskoop geweest, ook na een week al een korting van bijna 50% is zeker iets om chagrijnig van te worden.
Hopelijk maakt Rage 2 het weer goed en komt er ooit nog eens een Fallout 5 uit.
Ik kocht games van Bethesda altijd zonder twijfel, maar dat vertrouwen hebben ze wel verspeeld.
Leuke review om te lezen, volledig mee eens. Heb de game nog steeds en hoop dat het nog beter wordt. Deze kans geef ik ze nu eenmalig
@Nasislike:
Mijn PS4 had op sommige momenten wel moeite met the Witcher 3, dat liep niet altijd even soepel en de laadtijden waren ook irritant lang.
Ja jammer om dit te lezen over de game. Hopelijk weet de uitgever het nodige te herstellen.
@Nasislike:
Lekker hè die aandacht ouwe Cockstar fanboi. 😛
Wat een grap dit spel krijgt hier een beter punt dan kingdom come deliverance. Die kingdom come deliverance review was en is nog steeds de grootste faal van 2018, schatjes
@Crocky321: Ik hoop het ook… nu is het spel nog 1 grote bug. Ik erger me mateloos aan het feit dat je moet zuipen en vreten, zelfs ik vreet en zuip niet zoveel op een dag.
@159.100.91..xxx: nou nog zo een matig clubje dat graphics gebruikt uit 2002 rdr2 leek wel een dlc van 1
kijk die filmpje van angryjoe heeft nu al 116k likes
correctie:meerdere studios hebben gewerkt aan failout76,en tadaaa EEN SCHIJTGAME VOL MET BEWUSTE FOUTEN
Nah, dat patchen kan je wel vergeten. Zelfs Fallout 4 crashed nog regelmatig als je die game weer is opstart en barst nog altijd van de bugs.
Duurde wel lang deze keer. Het mag duidelijk zijn dat deze game niet zo goed is.
Aan het eind van de dag zijn we niet enthousiast noch boos, maar gewoon heel erg teleurgesteld.
Onze taal kan prachtig zijn, jongens. Mits je het goed uitvoert. En als dit je werk is moet dat wel iets beter dan dit. Schoenmaker blijf bij je leest. Als je geen flauw benul hebt hoe je niet zo dagelijkse woorden als ‘noch’ gebruikt, doe het dan alsjeblieft niet en blijf bij je eigen, bekende woordenschat.
Ik mis de reviews van Kim over Bethesda games. Deze reviewer is er volgens mij ook ingestapt met het idee, deze game kan niet goed zijn ipv met een neutraal beeld te beginnen. Lees een paar punten waarbij ik mij ook wel afvraag hoeveel de game is gespeeld. Hoewel de technische minpunten die worden genoemd zeker terecht zijn, worden er ook dingen genoemd waar ik mij niet in kan vinden.
“Kom je dan eindelijk een andere speler tegen, dan is de kans zeer groot dat deze persoon geen interesse heeft in praten, maar zichzelf wil bewijzen in PvP en dus lustig op jouw begint te schieten of in te slaan. ” Ben heel wat mensen tegen gekomen, en enkel in de B.E.T.A. begonnen ze achter elkaar aan te lopen en blijven schieten. In de gereleasde versie nog geen enkele keer. Misschien dat ik daar geluk in heb gehad, maar de reviewer laat het overkomen dat het iedere speler je wil gaan irriteren.
“Naast dat zijn er meer elementen waardoor je er aan herinnerd wordt dat dit geen échte Fallout game is. Zo heeft jouw personage nu ook honger en dorst, iets wat typerend is voor survival games.” Sinds Fallout New Vegas zit er al een Hardcore/survival modus in, waarbij je ook rekening moet houden met eten en drinken. Doormiddel van perks kan je dit best onderdrukken.
Tot slot het hele stukje “Zonder vrienden écht niet leuk”. Tot nu speel ik de hele game solo en dat gaat mij prima af! Radio aan, power armor aan en gaan! Al diverse sterke vijanden in mn eentje kunnen verslaan.
Ik vind het cijfer terecht hoor! Maar niet alle minpunten die ik hierboven heb benoemt zijn per se minpunten. Ik hoop zeer dat de komende updates de game wat soepelder laten lopen. Ik vermaak me prima met het spel, ondanks de crashes, glitches, bugs en disconnects :P. En nee, ik heb geen aandelen in Bethesda :P. Voor mij is het puur dat het een Fallout game is en ik enorm fan ben van de serie XD.
Kan me wel vinden in deze review, het voelt inderdaad alsof het spel te vroeg is uitgebracht. Ook waren veel mensen al negatief voordat de BETA zelfs beschikbaar was.
Ik verwacht zelf dat ze veel goed zullen maken met nieuwe updates, er is veel ruimte voor verbeteringen en nieuwe toevoegingen
Echter is het weer jammer dat de kleine jongetjes die alleen maar GTA en Fortnite spelen gelijk al hun mening hebben klaar staan zonder het spel gespeeld te hebben en elke keer willen laten weten dat andere games van andere gamestudios niet goed zijn(in hun ogen dan).
@peyj: Bedankt voor jouw reactie. Ik begrijp dat het jammer is dat onze vaste Fallout-guru Kim deze keer helaas niet beschikbaar was om ook in dit deel te duiken, maar dat ging helaas even niet anders.
Mijn stijl van reviews schrijven is inderdaad net even wat anders, zo heeft iedere redacteur hier bij PSX zijn eigen stijl natuurlijk. Ik wilde absoluut niet de indruk geven dat ik de game bij voorbaat al zou gaan haten, dat is ook absoluut niet het geval geweest. De B.E.T.A. viel zwaar tegen, maar het is wat het is: een beta. Ik bleef dan ook hoop houden voor de full release en werd wederom teleurgesteld. Ik heb natuurlijk ook gewoon mijn eigen schrijfstijl en laat dat dan een beetje doorschemeren.
Met betrekking tot jouw ervaring: Fijn om te horen dat mijn hekelpunten jou niet dusdanig storen. Een game is voor elk persoon ook anders. Ik heb ook mensen in mijn directe omgeving die Fallout 76 ondanks alles wat anderen er over te klagen hebben geweldig vinden. Het gaat er om hoe jij zelf de game beleefd, dat kan ik of Kim of wie dan ook hier bij PSX natuurlijk niet voor jou bepalen. Have fun!
@89.99.217..xxx: of respecteer gewoon dat niet iedereen bezig is met taal
@Nasislike:
Dit is een andere studio….
Deze game is gemaakt door BGS Austin, een Multiplayer studio wat voorheen Battlecry studios heette.
BGS Maryland, de studio achter Morrowind….Oblivion…Skyrim…Fallout 3 & 4…die werkt al jaren aan Starfield en beginnen nu ook met TES6.
Fallout NV* was gemaakt door Oblivion, originele bedenkers van Fallout. Met assests en codes van Fallout 3, basically, ze hoefde eigenlijk niet veel te doen en het was de grootste bug & glitch festijn in de geschiedenis van Bethesda.
ESO had een hele slechte launch, bijna net zo slecht als Fallout 76. Kwa verkoopcijfers doet Fallout 76 het wel beter, beide games verkochten prima.
@Seb070NL:
Een multiplayer studio werkt aan een multiplayer game.
Wie had dat verwacht?! 😮
Ik vermaak mij uitstekend in de wereld van appalachia. De wereld is groot en er is zoveel te doen. Natuurlijk er zijn bugs en glitches maar dat herriner ik mij ook van skyrim/the witcher/etc. Ik heb vertrouwen dat bethesda dit fixt en ik kijk al uit naar alle nieuwe gratis content die gaat komen.(nieuwe vaults/pvp)
Ik speel het alleen en soms kom ik iemand tegen waar ik een tijdje mee rondhang, hardstikke gaaf. Ik zal mij nog jaren hiermee vermaken.
Ben je een serieuze fallout speler, heb je hulp nodig met quests? (PS4)
Add mijn PSN dan : Arcturian_ (vergeet de underscore niet)
Ben bijna lvl 50 en speel dagelijks.
Een 5. Ga weg joh, gewoon een dikke 1. Stelletje leugenaars daar bij Bethesda.