Binnenkort komt The Outer Worlds uit van de hand van Obsidian Entertainment. Deze interstellar RPG van de Fallout: New Vegas ontwikkelaar belooft een hele mooie te worden, maar we moeten niet vergeten dat de studio overgenomen is door Microsoft. Nu betekent dat voor de release van The Outer Worlds gelukkig niet heel veel, de game komt namelijk ook gewoon naar de PlayStation 4. Hoe dit echter voor eventuele toekomstige delen zal gaan, dat blijft nog even koffiedik kijken.

Niet alle first-party projecten blijven exclusief bij Microsoft, zo ging Minecraft al multiplatform in 2014. Door franchises open te houden en multi-platform aan te bieden garandeer je vaak een groter succes. Wanneer PS4- en pc-gamers ook toegang hebben tot de games, is er een grotere kans van slagen dankzij de installed base. Vooral bij een nieuwe IP is het belangrijk dat deze op zoveel mogelijk platformen verschijnt.

Head of Xbox Studios, Mike Booty, vertelt in de onderstaande video met Game Informer dat exclusiviteit in de toekomst wel degelijk mogelijk is voor The Outer Worlds. Hij zegt dat The Outer Worlds een perfecte kandidaat is om bij de volgende delen toch exclusief te gaan. Hij ziet de game dan ook als een franchise die zich verder gaat ontwikkelen, maar op welke wijze dat gebeurt, dat moet nog invulling krijgen.

The Outer Worlds is verkrijgbaar vanaf 25 oktober voor de PS4, Xbox One, pc en Nintendo Switch.

“I think that it’s a great universe they’ve created and I think about what are the things that you need for a franchise to kind of bear weight? Like what can it withstand? Is it a narrative, is it a set of characters, is it a universe that’s big enough that you could start to add onto it?”

“From what we’ve seen of Outer Worlds, my hope is that that’s something we can build and that it really becomes an enduring franchise and it really starts to grow and we can help expand that,”