In actie gezien: Cyberpunk 2077 – Cyberpunk 2077 werd jaren geleden aangekondigd en vorig jaar werd de game eindelijk voor het eerst getoond. De release komt ook met rasse schreden dichterbij, dus niet langer is de titel iets om naar uit te kijken vanuit het oogpunt van onbereikbaarheid. Het is realiteit aan het worden, het is speelbaar, de game verkeert in vergevorderde staat en CD Projekt RED gaat nu ‘all out’ met het tonen van de game, achter gesloten deuren weliswaar. Nadat we de game vorig jaar al konden bekijken op de gamescom, heeft de ontwikkelaar ook dit jaar weer een uitgebreide demo laten zien. Dat iedereen hyped is, is een feit. Maar is dat ook terecht, want weet Cyberpunk 2077 grenzen te verleggen?

Het leeft

Eén van de eerste dingen die opviel tijdens de presentatie is dat de wereld in dat jaartal leeft. Logisch, want het leven zoals we dat kennen is tegen die tijd gemodicifeerd, de ontwikkeling is verder dan ooit en dus is het niet vergelijkbaar met wat we nu kennen. Maar buiten dat gegeven is er nog een ander aspect dat leeft en dat is de stad. Kleine groepen mensen, grote groepen mensen, we hebben het beiden gezien en de ontwikkelaar stopt overduidelijk moeite in het animeren van elke individu, want het voelt echt aan. Mensen doen hun ding, mensen leven en de stad leeft zoals we zelden in andere games zien. Dit is dan een titel die tegen het einde van deze generatie consoles uitkomt, kan je nagaan wat er mogelijk is op de volgende generatie. Goed, hoe dan ook, het punt is dat we zelden zo’n sfeervol en levendig geheel gezien hebben, dus dat zet alvast een goede toon.

In de toekomst is echter alles anders, dus ook de manier waarop mensen leven en hun ding doen. Gezien modificaties eerder regel dan uitzondering zijn, heb je te maken met een compleet andere lifestyle en dagelijkse gang van zaken, maar toch is het ook herkenbaar. Zo werd het stadsdeel Pacifica getoond, een gebied dat het hipste gedeelte van de grote stad waarin je vertoeft zou worden. Grote flatgebouwen, hippe uitgaansgelegenheden, mooie toekomstperspectieven voor bewoners en bezoekers, maar nee… ook in de toekomst kan de crisis toeslaan en dan trekken ondernemers en de overheid zich terug. Het gevolg is een boeiende setting om doorheen te gaan, en tegelijkertijd gevaarlijk. Overal zijn gangs, alles is vervangen door rommel en de armsten van de toekomst leven hier. Het leeft, maar dan wel zoals je dat kent van de duistere zijde van het menselijk leven.

Doe wat je wil

De wereld die getoond werd kent een bepaalde vibe die relateerbaar is met het heden, maar die tegelijkertijd ook getergd wordt door armoede. Jij als V, de hoofdrolspeler, zal verschillende gebieden aan moeten doen, waaronder Pacifica en in het geval van de demo werden we er op uitgestuurd om een netrunner op te sporen, die was ingehuurd door een gang genaamd de Animals. Een netrunner beschikt over alle middelen om overal op in te hacken, dus lokale apparaten, maar ook grotere infrastructuren en zelfs mensen. Dat levert natuurlijk een gevaar voor de samenleving op en dat is wat V als missie voorgeschoteld kreeg.

Niet omdat V nu zo’n moraalridder is, maar meer omdat hij/zij – afhankelijk van het geslacht dat je kiest – als doel heeft om ene Brigitte te vinden, die de mogelijkheid heeft om naar cyberspace te reizen. Ene Placide kan je helpen, maar hij wil er dus eerst voor zorgen dat de netrunner van de Animals gang niet langer roet in het eten gooit. Een klusje voor V om dat te klaren en zodoende werd een missie getoond. Ditmaal op verschillende manieren, omdat je Cyberpunk 2077 tot op zekere hoogte kunt spelen zoals je zelf wilt. Doordat je gaandeweg perks in een skilltree kunt investeren, kun je jezelf uitbouwen en dat zal ook invloed op de gameplay hebben qua spelen.

Zo kun je gunsblazing de locatie bestormen waar de netrunner in kwestie zich ophoudt, ook kun je voor stealth gaan. Gunsblazing is tof en actievol, en je kunt spelen met de omgeving. Zo werd gedemonstreerd dat V een vijand beetpakte en recht op een turret afliep om zo dichterbij de anderen te komen, maar door de vijand als schild te gebruiken, was de situatie minder gevaarlijk. Eenmaal de turret bereikt, was het mogelijk deze uit z’n mount te halen en in te zetten tegen de vijanden en hoewel deze traag schoot, was het verdomde krachtig, want een kogel was voldoende om vijanden van lichaamsdelen te ontdoen. Buiten dat is V bijvoorbeeld ook in staat om deuren te openen die goed dichtzitten, want de kracht zit hem letterlijk in de perks wat effectief uitpakt.

Dat is slechts één mogelijkheid, want ook heeft V de optie om juist te investeren in hackskills en dat geeft je weer de mogelijkheid om juist die turret in kwestie te hacken en tegen vijanden te gebruiken. Dat levert compleet andere gameplay op, want dan doet de turret het grove werk voor je en dan blijf je als een wat zwakker persoon veilig. Het zijn twee manieren om de missie te klaren in de zin van de netrunner te bereiken. Toch zit er in beide voorbeelden nog een stukje van geweld, dus dat zijn niet per definitie de twee mogelijkheden om het doel in kwestie te bereiken. CD Projekt RED benadrukte immers nogmaals dat het mogelijk is om de gehele game uit te spelen zonder ook maar één iemand te doden, dus het kan nog veel geruislozer dan tot zover omschreven.

Je krijgt letterlijk alle vrijheid om V te ontwikkelen zoals je dat zelf wilt en dat gaat via de perks, zoals al even aangehaald, maar ook kun je de kleding die je aan hem/haar toekent nog zelf bepalen op basis van bepaalde statistieken. Ook daarin kan je dus een statische voorkeur vastleggen, wat je in de praktijk zal merken. Qua gameplay is het erg divers en hetgeen zojuist omschreven is slechts het topje van de ijsberg. Belangrijk om te benadrukken is dat het geheel naar eigen inzicht gaat, dus jij bepaalt hoe V zich zal ontwikkelen op basis van de omschreven elementen en dat betekent indirect ook dat meerdere playthroughs per definitie interessant zijn, want de game laat toe dat je het speelt op de manier die jij wenst.

Cyberspace

Daar blijft het overigens niet bij, V beschikt over een bijzondere chip in z’n hoofd en dat stelt hem/haar in staat om Cyberspace te bereiken, wat even kort gedemonstreerd werd. Dat is een segment in de game dat even kort geteased werd zonder dat het heel duidelijk werd, maar de bijpassende beelden waren intrigerend. De ontwikkelaar kon ook kwijt dat je Cyberspace echt gaat en wilt ontdekken en dat is letterlijk waarom je de game gaat spelen als Cyberpunk. Wat mysterieus nog als je het ons vraagt, maar de visuele presentatie ervan is op z’n minst boeiend en spannend te noemen en CD Projekt RED kennende zullen ze dat op een creatieve manier in het geheel verwerken.

Creativiteit is ook de sleutel van de gameplay, want hetgeen zojuist omschreven is een fractie van de mogelijkheden die je hebt en dat is voornamelijk te wijten aan de perks, items en wapens die je tot je beschikking hebt, Je bepaalt zelf hoe V zich zal ontplooien in de game en stap voor stap zul je meer ontdekken. Dat is overigens weer volledig variabel, want de game zit boordevol dialoogopties die de relaties tussen mensen allerlei kanten uit kunnen sturen. Dan kent de game nog eindbazen, maar of de manier van aanpak die je dient toe te passen op de eindbazen, die een grote of kleine rol in het verhaal hebben, altijd eenzijdig is, is echter nog even de vraag, want dat werd helaas niet duidelijk uit de presentatie. Wel was het spectaculair en dat was dan slechts één gevecht dat kort gedemonstreerd werd. Kortom, wij zijn wel tevreden over wat we van de gameplay gezien hebben.

Voorlopige conclusie

De toekomst ziet er interessant uit als we de interpretatie van CD Projekt RED moeten volgen, want in de schoenen van V stappen we maar al te graag. Puur om het verhaal te gaan ontdekken, want dat smaakt naar meer. Dan te bedenken dat we in de kleine uur die de presentatie duurde slechts één missie gezien hebben. Tegelijkertijd moet gezegd worden dat het er grafisch toch nog wat wisselvallig uitzag, maar de ontwikkelaar beloofde alle oneffenheden te gaan fixen. Ook voegden ze er nog aan toe dat je in de game een cyberpizza kan bestellen en dat de overheid ananas op pizza verboden heeft, klein maar belangrijk detail. Goed, aan humor ontbreekt het de Poolse ontwikkelaar niet en in ontwikkeltalent ook niet, want hoewel Cyberpunk 2077 qua gameplay op zich herkenbare dingen doet, voelt het in alles grensverleggend aan. De ontwikkelaar zet echt stappen vooruit in het genre en dat is wat ons betreft uitstekend om aan de hoge verwachtingen te voldoen. En volgend jaar in april gaan we zien of de ontwikkelaar geslaagd is in al z’n ambitieuze doelstellingen.