Gespeeld: Crowns and Pawns: Kingdom of Deceit – Eén van de oudste genres binnen games is point & click, een genre dat de laatste jaren steeds vaker terug lijkt te komen. Niet langer wordt het als ouderwets of oudbollig gezien, point & click is populair en dat levert geregeld interessante titels op. Eén van de point & click games die we op de gamescom hebben kunnen spelen is Crowns & Pawns, een titel die gemaakt wordt door een klein clubje ontwikkelaars uit Litouwen. De game komt naar verschillende platformen, waaronder de PlayStation 4 en vandaag is het moment daar dat we je er wat meer over gaan vertellen.

Van de States naar het oosten

In deze game volg je het verhaal van Milda, een jongedame die in Chicago woont. Op een dag krijgt ze een brief en testament toegestuurd van haar opa in Litouwen. Met die opa had ze geen contact meer, maar uit de post blijkt dat hij haar z’n huis heeft nagelaten. Milda is nieuwsgierig en besluit om naar Litouwen te reizen en een kijkje te gaan nemen. Aangekomen in Litouwen bij het huis van haar opa merkt ze al snel dat er wat vreemds aan de hand is, want het is wat rommelig en er lijkt nog iemand in het huis te zitten. Aan haar om eens te gaan kijken wat er gaande is en waarom haar opa ergens wat mysterieus was.

Op de gamescom hebben we een fragment van de game kunnen spelen dat na het begin was gesitueerd. De aanleiding was in ieder geval duidelijk en we kregen de kans om even in het huis van haar opa rond te kijken. In die zin is Crowns & Pawns echt een klassieke point & click adventure, waarbij je verschillende objecten zult vinden die interessant zijn. De ontwikkelaar benadrukte wel dat ze voorkomen hebben dat het een ‘pixelhunter’ is, dus je zult niet tot op de detail alles moeten afscannen om te zien of je niet iets gemist hebt. De game moet een beetje tempo kennen en leuk blijven, dus in die zin is het gros van de dingen die je nader kunt inspecteren of oppakken goed zichtbaar.

Puzzelen maar

De gehele manier van spelen mag traditioneel genoemd worden en de game zal het voor een gedeelte van het verhaal moeten hebben. Tegelijkertijd word je wel regelmatig voor puzzels geplaatst en dat vormt dan het andere stukje van de game wat de speler zal moeten boeien. De ontwikkelaar gaat hier op een leuke manier mee om. Zo hadden we in de demo een stapel lege kantjes gevonden in het huis en die roken wat merkwaardig. Later vonden we een kandelaar en door die aan te steken en de blaadjes gestapeld op elkaar er boven te houden, werd er een tekst zichtbaar die met onzichtbare inkt neergepend was.

Een heel verhaal, maar dat verhaal bevatte weer clues voor een gesloten kist die zich enkel liet openen door vijf blokjes met bepaalde figuren erop te verplaatsen. En zo zul je in de game meer van dat soort puzzels krijgen, waarbij de ene oplossing gelijk weer dient als middel om de volgende puzzel op te lossen. Ook zal je met situaties te maken krijgen dat je iets moet bereiken, maar dat dat niet zomaar gaat. Dan zul je de benodigde objecten moeten zoeken en eventueel zelfs moeten monteren alvorens je daadwerkelijk kunt doen wat game van je vraagt. Het is in de kern dus vooral goed rondkijken, zaken met elkaar combineren en logisch nadenken om tot de oplossing te komen, want dat betekent progressie.

Geheim genootschap

Tot zover hetgeen we hebben kunnen uitproberen van de gameplay en dat lijkt gewoon goed in elkaar te zitten. De game heeft ook een relatief laag tempo, waardoor het vooral erg ontspannend gamen is zodra de titel verkrijgbaar is. De ontwikkelaar had echter nog het één en ander te vertellen, zo blijkt dat de opa van Milda niet zomaar een brief heeft gestuurd en ook het nalaten van het huis komt met een reden. De beste man was namelijk op een bepaalde manier verbonden aan een mysterieus genootschap en het is natuurlijk aan jou om dat verder uit te dokteren.

Veel gebouwen in de Litouwse hoofdstad Vilnius zullen in de game terugkomen, want je zult op een gegeven moment ook andere locaties aan gaan doen in je zoektocht. De ontwikkelaar geeft daar qua omgeving een beetje een draai aan naar eigen interpretatie, zodat het goed in de context van de game past. De zoektocht en het puzzelen gaat volgens de ontwikkelaar best wel ver, want het zou wat weg hebben van de zoektocht die Tom Hanks aflegde in The Da Vinci Code. Nu kunnen wij dat soort films en ook games zeker waarderen, dus dat belooft wat. Zeker als er ook mysterieuze dingen aan verbonden zijn.

Voorlopige conclusie

Crowns & Pawns hebben we pakweg een kwartier gespeeld en wat we gepresenteerd kregen zag er goed uit en speelde ook prima weg. Nu loop je met point & click adventures in technisch opzicht relatief weinig risico, want het zijn vooral het verhaal en de puzzels die het moeten doen. Nu hebben we slechts een klein fragment van de titel gespeeld en op basis van die eerste kennismaking kunnen we voor nu stellen dat de puzzels logisch in elkaar zitten en niet bestaan uit allerlei vergezochte oplossingen. Een euvel dat in dit genre weleens de kop op steekt. Of dat voor de hele game geldt is natuurlijk afwachten, maar tot zover ziet het er naar uit dat Crowns & Pawns een interessante en degelijke point & click adventure in wording is.