In actie gezien: Monkey King: Hero is Back – In China is Monkey King helemaal je van het, dit nadat de bioscoopfilm daar enkele jaren terug een ongekend succes was. Dan mag een game natuurlijk niet ontbreken en die is momenteel in ontwikkeling bij Oasis Games. Monkey King: Hero is Back is qua ontwikkeling inmiddels een behoorlijk eind gevorderd en hoewel het vooral de Chinezen aan zal spreken, zag THQ Nordic er ook wel wat in voor de Westerse markt. En gelijk hebben ze, want Monkey King: Hero is Back lijkt een leuke platformer te worden.

Meer achtergrond

Monkey King: Hero is Back volgt het verhaal van de film, maar het geheel zal vanuit een ander perspectief getoond worden. Hierdoor is het voor kijkers van de film de moeite waard om de game te ervaren, want je zult het anders beleven dan de film. Dat is één reden om de game te spelen, de andere reden is dat de ontwikkelaar door dit andere perspectief te hanteren veel meer achtergrond over de locaties, personages en dergelijke kan geven. Met name op punten waar in de film naar gehint werd, zonder dat er heel duidelijk context bij gegeven werd. Daarbij komt nog dat je ook locaties aan zal doen die niet in de film zaten en daarmee moet de game de film aanvullen als een meer compleet omhulsel.

Dat is voor liefhebbers van Monkey King natuurlijk goed nieuws, maar wat het zwaarste weegt is natuurlijk of de game ook een beetje indruk heeft weten te maken. Wel, het is een actie platformer die behoorlijk toegankelijk oogt, zo is onze eerste indruk. Het volgt het standaard concept van een held die veel krachten en toebehoren had, maar door verbanning alles is verloren en dus vanaf nul opnieuw moet beginnen. Stapsgewijs krijg je door het avontuur heen steeds meer mogelijkheden in de gameplay en ook nemen je krachten toe en zo ontwikkel je het hoofdpersonage. In aanvulling kent de gameplay nog skills die je eveneens kunt upgraden en zo bouw je de skillset van je personage steeds verder uit.

Voor iedereen

Met Monkey King: Hero is Back speelt de ontwikkelaar ogenschijnlijk op safe en dat is misschien de juiste weg om te kiezen. De game oogt in de gameplay vrij oppervlakkig en de manier waarop je upgrades vrijspeelt, hoe de gevechten zich ontwikkelen en welke middelen je tot je beschikking hebt en krijgt, is nergens heel ingewikkeld. Dat samen met de humor die veelvuldig terugkomt zou ervoor moeten zorgen dat jong en oud met de game uit de voeten kan. Tijdens de presentatie werd ook benadrukt dat de titel een lage learningcurve kent, wat het eens te meer toegankelijk moet maken. Wel zal de game, om wat afwisseling in de gevechten te brengen, beschikken over quick-time events, zodat het wat gevarieerder aanvoelt.

Een andere mogelijkheid is dat je ook stealth kunt toepassen om zo daarmee je vijanden te verrassen, dus de game biedt genoeg opties om situaties te benaderen en om dat compleet te maken heb je nog speciale aanvallen. Die aanvallen zijn heel erg krachtig en bij inzet zal je mana-meter teruglopen, dus dat continu spammen werkt niet. Je zult tijdens gevechten echt afwisselende moves moeten gebruiken wil je succesvol zijn, leuk daarbij is dat je vijanden kan gebruiken om de anderen een opdonder te geven in de vorm van een soort finisher move. Iets wat handig kan zijn bij bazen die je zo her en der treft, die natuurlijk lastiger te verslaan zijn.

Je kan op die speciale aanvallen invloed uitoefenen door met je skills te spelen. Hoe verder je komt, hoe meer verschillende skills je vrijspeelt en door de levels te voltooien zul je als personage qua karma in level stijgen. Dat opent de weg naar nieuwe skills en zo zul je steeds diverser worden in je gameplay mogelijkheden. Van die skills werden er een paar getoond, zo is er eentje die tijdelijk aangeeft hoeveel health een vijand nog heeft, zodat je daar op kan anticiperen. Ook heb je skills die je meermaals kan kopen en als je dat doet, dan levert dat effecten als minder mana verbruik per inzet op. Dus waar de game ogenschijnlijk als een relatief simpele actieplatformer oogt, biedt het toch wel wat diepgang. Dat wel op zo’n manier dat het voor iedereen makkelijk te bevatten is, zodat de toegankelijkheid intact blijft.

Voorlopige conclusie

Monkey King: Hero is Back is binnen het genre een titel die de veilige route neemt, maar daarin wel genoeg diversiteit en mogelijkheden lijkt te brengen. Het diept het universum en met name de film verder uit qua context, wat het voor (met name) de fans heel erg de moeite waard maakt. Met een gemiddelde playthrough duur van ongeveer 10 uur hebben we hier te maken met een volwaardige actie platformer en na de release zal de ontwikkelaar de game verder uitbreiden met nieuwe hoofdstukken. Van wat we gezien hebben was het nergens baanbrekend, maar dat hoef een game ook niet altijd te zijn. Het is namelijk dat de presentatie ons de indruk gaf hier met een solide en leuke platformer te maken te hebben. In oktober komt de game uit en dan vertellen we je er meer over.