DLC Special: RAGE 2: Rise of the Ghosts – Het is fijn om weer in RAGE 2 te zijn! De eerste uitbreiding voor de game is eindelijk uit en dat is een prima smoes om weer achter de psychopaten aan te hollen. De uitbreiding gaat door het leven als ‘Rise of the Ghosts’ en deze titel zet de juiste toon neer voor wat je mag verwachten. Wederom gegarandeerd veel geweld, humor, ledematen en vooral veel geklooi met het speelgoed dat veelal dodelijk uitpakt. RAGE 2 was misschien niet in elk opzicht de shooter waar we op hoopten, maar dat nam niet weg dat het een super vermakelijke titel was. Nu de uitbreiding daar is gaan we eens kijken of dit een goede toevoeging is.

Iris toch…

Eenmaal weer terug in de wereld van Vineland krijg je een noodoproep. Jij, de laatste Ranger genaamd Walker, gaat natuurlijk weer op onderzoek uit. Zo kom je in aanraking met een nieuwe psychopaat die in de schijnwerpers staat om de wereld te irriteren met plannen die resulteren in een hoop dood en verderf. Iris, een oud Ranger, is van mening dat de huidige status van de mens op niks uitdraait en zij ziet liever dat iedereen een dosis nanotrites geïnjecteerd krijgt, zodat ze een mutatie ondergaan. Mutaties betekenen problemen en problemen zijn nooit goed, dus jawel, jij zal hier een stokje voor moeten steken. Erg diep gaat het allemaal niet, maar dat hoeft ook niet. Het is een prima smoes om de gemuteerde fanatiekelingen, genaamd Ghosts, tot minuscule stukjes kapot te schieten.

Deze uitbreiding speelt zich overigens af op een apart gelegen eiland ver van Vineland, dat ‘Overgrown City’ heet. Een grote stad die verwoest en begroeid is, waartussen je dus kleine posten van de Ghosts kunt vinden. Het principe is onveranderd ten opzichte van de basis game, want je moet wederom de verschillende bezette plekken bezoeken, iedereen afknallen en loot verzamelen. Met een vinkje op de map ben je vervolgens klaar en kan je naar de volgende. De nieuwe factie waar je het nu tegenop neemt is wat ons betreft een geslaagde toevoeging. De Ghosts hebben blauwe lichtgevende tatoeages en dat ziet er erg tof uit en omdat zij nanotrites door hun bloed hebben stromen, kunnen zij net zoals jij, ook heen en weer dashen. Dit zorgt ervoor dat de gameplay een stuk uitdagender wordt dan voorheen en dat motiveert meer om alles wat je in je arsenaal hebt te gebruiken. Zo lijkt het alsof de gameplay nu meer tot zijn recht komt in vergelijking met de basis game.

Op de plekken die de Ghosts hebben ingenomen zie je soortgelijke lichtgevende krabbels als hun tatoeages op de muren, waardoor je een over het algemeen duistere sfeer krijgt in deze uitbreiding. Helaas zijn de missies op zichzelf niet heel bijzonder, omdat ze eigenlijk hetzelfde bieden als wat je al gewend bent van RAGE 2. Een gemiste kans in onze optiek, maar dat neemt niet weg dat de content voor genoeg vermaak zal zorgen. Het verhaal is overigens niet heel erg lang, want je bent er in een middagje doorheen. Laten we zeggen dat je rond de vijf tot zes uurtjes bezig bent en dan heb je de meeste plekken wel schoongeveegd en het verhaal uitgespeeld. Het is best jammer dat het niet wat langer duurde, want wederom snak je naar meer na het einde, ook omdat de sfeer van Overgrown City geweldig is in combinatie met de duistere Ghosts.

‘Welcome Mr. President!’

In Rise of the Ghosts krijg je natuurlijk ook weer nieuw speelgoed om de engerds het vuur aan de schenen te leggen. Zo krijg je een nieuw voertuig, een nieuw wapen en een nieuwe vaardigheid. Het meest interessante is eigenlijk de nieuwe vaardigheid genaamd Void. Je kunt met Void een vijand in de lucht houden á la Darth Vader om dan te bepalen wat je met hem doet. Tegen een muur aan gooien, tegen een ander aan smijten of gewoon uit elkaar laten spatten, gore gegarandeerd dus. Het nieuwe wapen vinden we iets minder indrukwekkend. De Feltrite Laser Launcher is een beamgun die feltrite gebruikt om een laser af te schieten. Het is wel oké, maar tegelijkertijd had het wel wat origineler gekund. Zeker in vergelijking met de rest van je arsenaal, maar goed, het is weer een extra speeltje om mee los te gaan.

Meer van hetzelfde, maar ook meer vermaak

Rise of the Ghosts is een korte uitbreiding die gewoonweg meer RAGE 2 biedt. Het is niks memorabels, je doet niet per se nieuwe dingen en ook is de content relatief schaars tegenover de gevraagde prijs. Toch hebben we ons in de paar uurtjes die we erin hebben gestoken weer kostelijk vermaakt. Rise of the Ghosts is een stuk duisterder dan de rest van RAGE 2 en dat is een welkome afwisseling. De nieuwe vaardigheid Void is meer dan geslaagd terwijl de andere toevoegingen dan weer ietsje te mager zijn. Iris is een leuke slechterik, maar het zijn vooral de Ghosts die de show stelen. We werden genoeg uitgedaagd om alles uit de kast te trekken, dus de gameplay kwam nog beter tot zijn recht in vergelijking met wat Vineland qua weerstand bood. Laat dat nou juist precies hetgeen zijn wat RAGE 2 zo sterk maakt. Kortom: Rise of the Ghosts kan je zien als een meer dan prima tussendoortje, maar iets meer content of speelduur had niet misstaan.