Review: Terminator: Resistance – De Terminator-franchise is erg succesvol geweest, alleen wil het qua games niet echt vlotten. Er zijn verschillende titels door de jaren heen uitgebracht, maar er zijn er maar heel weinig die een voldoende wisten te scoren. De aankondiging van Terminator: Resistance in september werd niet echt enthousiast ontvangen en de verwachtingen daalden nog meer toen bekend werd dat Teyon achter de game zit. Zij zijn bekend van Rambo: The Video Game, één van de slechtste games voor de vorige generatie consoles. Er moet dus haast een wonder gebeuren wil Terminator: Resistance goed uit de bus komen.

Op pad met Jacob Rivers

Terminator: Resistance is een first-person shooter die zich in de toekomst afspeelt, maar voor de perikelen van de allereerste Terminator-film. Jij speelt als Jacob Rivers, een soldaat die laag op de ladder staat. Rivers lijkt een zeer kleine rol te spelen in de oorlog tegen SkyNet, maar als hij op een dag wordt gered van een Terminator door een onbekende man, komt hij er langzaam maar zeker achter dat hij toch heel erg belangrijk is. Zo ontdekt hij dat hij op de tweede plek van een lijst staat van meest gezochte personen die geliquideerd moet worden door de vijand. Jacob probeert uit te zoeken waarom dit zo is en wie de onbekende man is die hem gered heeft en waarom hij dit precies gedaan heeft.

Zoals je al hebt kunnen lezen heeft het nieuwste deel in de Terminator-reeks al vanaf de aankondiging tegen vooroordelen op moeten boksen en deze worden niet weggenomen als je de game begint te spelen. Het wordt direct duidelijk dat Teyon op grafisch niveau is blijven hangen bij de vorige generatie consoles. De vormgeving van de diverse omgevingen en personages zijn simpelweg niet van deze tijd. Dit zou je kunnen verbloemen door gebruik te maken van goede belichting, alleen gaat de ontwikkelaar hierin nog eens een generatie verder terug in de tijd. Het resultaat is dat alles er vlak en levenloos uitziet en dat is nu niet de sfeer die je wilt creëren in een Terminator-game, waar een grimmigheid de boventoon moet voeren.

Het gaat om de gameplay

Nu hoor ik al verschillende lezers roepen: “Het gaat niet om de graphics, maar om de gameplay.” Alleen weet Terminator: Resistance ook op dit vlak niet goed te scoren. Teyon heeft geprobeerd om van hun nieuwste game geen ordinaire first-person shooter te maken, door verschillende features van de afgelopen jaren toe te voegen. Zo zijn er dialoogkeuzes die gevolgen kunnen hebben en het einde kunnen veranderen, ook is er de mogelijkheid tot stealth en de game maakt gebruik van loot, zodat je wapens en dergelijke kan maken. Het is hierdoor inderdaad geen ordinaire FPS geworden, maar alle features zijn vrij zwak geïmplementeerd, dus heel veel mag je hier niet van verwachten. Het is allemaal erg simplistisch. Op zich niet heel erg verkeerd zou je denken, maar dit is slechts het topje van de ijsberg.

Het merendeel van de tijd ben je bezig met schieten, maar hier gaat de game juist de mist in. Het knallen an sich werkt goed, maar daarbuiten wordt het zeuren. Ten eerste zijn er heel weinig verschillende vijanden. Dit is wellicht nog een beetje goed te praten, want er zijn nu eenmaal niet tientallen verschillende Terminators in het gelijknamige universum. Wat niet goed te praten valt, is de AI van de vijanden. Deze is zo goed als niet bestaand. De aanvalspatronen zijn zo simpel als maar kan en enige vorm van reactie op jouw acties zijn er niet. Dit zorgt voor uitermate lauwe schietactie dat alles behalve spectaculair is. Er worden daardoor zo goed als geen skills van de speler gevraagd. Schieten, soms een stukje naar links of rechts lopen en weer schieten is vaak genoeg om een vijand te doden. Hierdoor voelt de game meer als een slappe schiettent aan dan een shooter.

Leuk bedacht, slecht uitgevoerd

Er is tevens geprobeerd om de levels waarin je terecht komt een meer open karakter te geven, zodat je wat vrijheid krijgt om andere routes te nemen om je vijanden aan te pakken of om meer op onderzoek uit te gaan, wat bijvoorbeeld verborgen ruimtes op kan leveren. Teyon levert hier slechts half werk. Nou ja, het is niet eens half werk. De op zichzelf staande levels zijn vrij klein, dus je hebt vaak toch maar één manier om je vijanden aan te vallen. De verborgen ruimtes zijn bijvoorbeeld ook heel simpel om te betreden. Even een hoekje verder kijken en je zal negen van de tien keer een optie vinden deze alsnog binnen te gaan via bijvoorbeeld een luchtkoker. Het idee was op papier zeker leuk, maar de uitvoering doet het hele idee totaal teniet.

Een ander lijstje

Er zijn ook andere beslissingen genomen door Teyon die vreemd zijn of niet goed uitpakken en daarbovenop is er nog een slordig foutje te betreuren. Zo krijg je al vrij snel het meest effectieve wapen in handen, waardoor je andere wapens, gadgets en granaten compleet links laat liggen. Dat is natuurlijk niet helemaal de bedoeling in een actiegame en daarnaast is ook de totale speelduur wat aan de korte kant. De game is binnen acht uur uit te spelen en dat is zelfs als je de meeste zijmissies – die erg eentonig zijn en niets aan de game toevoegen – speelt. Er is geen multiplayer aanwezig, dus als de campagne klaar is, is het ook echt klaar. Je kan wel opnieuw spelen voor een ander einde, maar om je nu opnieuw bloot te stellen aan deze game… het is de moeite niet echt waard. Het meest slordige is dat ze zijn vergeten om de rumble-functie van je controller daadwerkelijk te laten werken als je aangeeft hier gebruik van te willen maken.

Een positieve afsluiter

Er is dus weinig goeds te melden over Terminator: Resistance, maar er zijn wel degelijk wat goede kanten aan de game. Nee, het zijn er helaas niet veel, maar toch. Zo hebben jullie al kunnen lezen dat het schieten zelf goed werkt. Tevens is de framerate vrij stabiel op de PlayStation 4 Pro waarop deze review is gebaseerd. Het meest leuke aan de game is dat er hier en daar wat leuke verwijzingen zijn te vinden naar de eerdere films in de franchise, maar helaas houdt het hier wel op wat betreft de goede kanten van de game. Je kan Terminator: Resistance dus ook toevoegen aan de lijst van de vele slechte games binnen de franchise.

Terminator: Resistance heeft de vooroordelen helaas waargemaakt en weet dus geen indruk te maken. Grafisch ziet de game eruit als een titel van de vorige generatie en de belichting is soms lachwekkend simpel. De gameplay gaat geheel op zijn bek, doordat de AI van de vijanden slecht is met als gevolg makke gameplay die nauwelijks om skills van de speler vraagt. De ‘open’ levels missen ook hun doel en je bent vrij snel door de campagne heen. Het enige wat positief is aan de game, is dat het schieten zelf goed werkt en dat er leuke verwijzingen te vinden zijn, maar dat is natuurlijk niet genoeg om de game te redden.

• Het knallen zelf werkt goed
  • Leuke verwijzingen
  • Framerate vrij stabiel