Gamedesign is geen exacte wetenschap. Pas op het einde van de ontwikkeling komen de verschillende elementen bij elkaar en krijg je voor het eerst het gehele plaatje te zien. Hoe groter de game, hoe lastiger dit wordt. Daarom is het zo belangrijk om een goede regisseur te hebben die de visie van het eindproduct bewaakt en een getalenteerd team die het project over de streep kan trekken. Je hebt vast weleens van een design document gehoord, iets dat in de gameindustrie ook wordt gebruikt. Echter is dat niet de heilige graal. Je kunt namelijk niet vooraf een volledige game uitschrijven. Sommige dingen staan nu eenmaal beter op papier, dan dat het in de praktijk werkt. Het is vaak een kwestie van eindeloos itereren voordat je er bent.
Het is iets dat veel gamers niet lijken te weten en één van de belangrijkste redenen waarom games zo vaak worden uitgesteld. Je kunt niet simpelweg zeggen dat iets op een bepaalde datum klaar is terwijl het eindresultaat niet eens in zicht is. Sterker nog, zelfs als alle elementen eindelijk bij elkaar komen, dan moet het geheel nog worden afgewerkt. Rond die tijd begint ook de marketingmachine op gang te komen. Je moet immers mensen geïnteresseerd in je game zien te krijgen. Met de releasedatum wordt vaak nog even gewacht, maar uiteindelijk moet die ook worden aangekondigd. Ondertussen moet je persevenementen verzorgen, trailers voorbereiden, promotiemateriaal produceren en als het eenmaal zover is, dan is het wel zo handig als de fysieke exemplaren op tijd de retailers bereiken.
Dat zijn erg veel ballen om tegelijkertijd te jongleren. Uiteraard hebben onafhankelijke ontwikkelaars daar veel minder last van, maar grote producties komen hier niet onderuit. Als er dan iets roet in het eten gooit, zoals bugs die zich niet gemakkelijk laten verdelgen of een bepaalde feature die niet goed uit de verf komt, brengt dat gelijk de releasedatum in gevaar. Een goede uitgever stelt de game dan uit, maar soms wordt dat te duur omdat er al zoveel aan marketing is uitgegeven. Daarnaast draait het natuurlijk bij de meeste vooral om het geld en de aandeelhouders, dus dan eindigen wij weer met brakke games die te vroeg zijn uitgebracht. Dat wordt dan later hopelijk met patches opgelost, terwijl het de uitgever niet interesseert omdat de kwartaalcijfers alweer binnen zijn.
CD Projekt RED bevindt zich daarom in een unieke positie omdat het een grote ontwikkelaar/uitgever is, die tegelijkertijd nog steeds onafhankelijk opereert. Toch krijgt de publiekslieveling momenteel heel wat kritiek over zich heen omdat Cyberpunk 2077 voor de derde keer is uitgesteld. Nu hebben we hierboven uitgelegd hoe moeilijk het is om een grote productie op tijd af te leveren en toch is de kritiek op CD Projekt RED niet geheel onterecht. Het bedrijf is al uitgebreid in het nieuws geweest omdat het personeel veel moet overwerken. Daarnaast spreekt het zich, tot een dag voor het nieuws van het uitstellen, tegen door op sociale media aan te geven dat de datum gewoon gehaald gaat worden. Dat fans dan boos worden is niet meer dan logisch. De teleurstelling is bij velen immers groot.
Wat echter niet logisch is, zijn de conclusies die vervolgens worden getrokken. Ineens gaat de game zijn hype niet waarmaken of verkeert het in development hell. Dat eerste gaan we, als het goed is, pas vanaf 10 december meemaken en het tweede is simpelweg gefabriceerd. Zo’n ambitieuze game op zoveel platformen tegelijk uitbrengen is een enorme onderneming. Nee, in dit geval kan de vinger naar het management worden gewezen. Het had bijvoorbeeld veel handiger geweest om eerst de nadruk op de huidige generatie consoles te leggen en pas daarna voor de aankomende generatie te gaan. Dat had het team meer ademruimte gegeven en het gaat toch nog wel even duren voordat er voldoende next-gen consoles in omloop zijn.
Vervolgens verschijnen er veel reacties dat de game gewoon moet worden uitgebracht om dan later maar met patches te worden afgemaakt. Normaliter worden gamers boos als dat gebeurt en dan nu is het ineens wel een valide optie. Erg hypocriet, maar dat is helaas de tijd waarin we momenteel leven. Het is blijkbaar ook ‘normaal’ geworden om ontwikkelaars en hun familie op sociale media met de dood te bedreigen, alleen maar omdat een game is uitgesteld. Wederom een geval van beroepsgekwetsten, die dankzij sociale media een platform hebben voor hun innerlijke toetsenbord krijgers. Zoals je inmiddels hebt kunnen lezen lopen de meningen erg uiteen. Van het proces niet begrijpen, algemene teleurstelling tot zelfs onvergeeflijke persoonlijke aanvallen op onschuldige medewerkers en hun naasten.
Dat brengt ons dan eindelijk bij het punt van deze Jouw mening. Dat het moeilijk is om zo’n grote game binnen de gestelde deadline af te krijgen is niets nieuws, maar ben je het ermee eens dat dit handiger aangepakt had kunnen worden? Heb je er helemaal geen moeite mee omdat het toch maar een spelletje is en kun je prima met het uitstel leven? Had je het liever helemaal anders zien lopen? Laat je dan vooral hieronder horen. Houdt het uiteraard wel netjes! Ter afsluiting hopen we wel, dat wij als PSX-community, het allemaal met elkaar eens kunnen zijn dat persoonlijke aanvallen en doodsbedreigingen om het uitstellen van een game, nooit door de beugel kunnen. Nu niet, vroeger niet en nooit niet.
het hele probleem van release dates is dat ze die moeten geven om de aandeel houders happy the houden. De main reason voor een release date is zodat de aandeel houders kunnen verwachten wanneer er geld binnen gaat komen. Dat je moet vragen aan de mens of ze het normaal vinden hoe mensen reageren op de delay is een beetje raar. Want stel je voor dat iemand het normaal vind dat de devs bedreigingen krijgen enz. Natuurlijk kan dit niet.. En de mensen die zeggen als ik te laat klaar ben op mijn werk word ik ook ontslagen. Een ding wat hier anders is jij bent geen game developer. veel banen zijn van a naar b en klaar. game dev is van a tot z en dan toch weer z naar f en dan f naar r en dan r naar z. Game dev is niet een lijn wat je kan volgen
Das een hele lap tekst.
Liever een volledige game met weinig tot geen bugs , dan een halve game vol met foutjes.
Uitstel is geen drama en kindjes moeten niet janke
Ik heb liever dat een game uitgesteld wordt om hem helemaal af te hebben dan dat een game wordt afgeraffeld om de releasedate te halen terwijl hij nog niet af is.
Dat 1e lijkt helaas steeds meer een uitzondering te worden dan het 2e….
@bzafs-:
Dat wou ik al zeggen
Wat willen de gamers nou een BUGGIE game die wel op de realease komt met day one patch 10 gb en nog buggie is ik noem een days gone
Of ff wachten en waar voor je geld krijgen… tja er is dan ook niet veel om op terug te vallen dat dan weer wel …
@bzafs-:
Ja en dan is de vraag of ik die day one patch knallers games aan de ene kant wilt gamen want ik ben gehyped maar als ik 6 maanden dus dan wacht op die patch 20 dat het wel ff loopt hoe ze hadden gepresenteerd dan ben ik niet meer gehyped en zijn er zoveel andere opties games al weer ….? Dilemma
Ik hoop alleen maar dat de standaard PS4 versie een beetje normaal te spelen is. We gaan het zien.
Het probleem is de hele internet cultuur.
Kijk naar Twitter en tik tok , alleen cancel cultuur.
De kleine groep maar meest aanwezige zeikerds hebben veel teveel macht gekregen.
Als je een game, die goud gegaan is, alsnog uitsteld omdat je aan andere versies sleuteld stel je mensen teleur. Ik heb hem bevoordeeld voor de ps4 besteld, als die goud is gegaan kun je die toch releasen?
Dat gezegd hebbende is t zuur, maar ga je geen ontwikkeaars of hun familie bedreigen of iets dergelijks! Ben je kwaad? Annuleer je aankoop, uit je frustratie op een manier waar mensen iets mee kunnen en move on of wacht nog even, het is niet t einde van de wereld!
@Kuroda: Tja! MS moest zonodig met 2 nieuwe series komen + Stadia is de grote boosdoener. PS4/PS4-PRO/PS5/XBOX1/XBOX1X/Series-S/Series-X/PC en Stadia.
Wat een luxe probleem voor de gamers zeg. Tuurlijk baalde ik ook, maar komop alsof er geen andere games zijn die je in de tussentijd kan spelen.
Zeg dan niks als ontwikkelaar dat ze voor goud gegaan zijn en breng games uit als die echt af zijn ga geen datums roepen waar je niet zeker over bent. Dan bespaar je dit soort gezeik lever gewoon afgewerkte product zonder ziektes.
Ze kunnen beter beginnen met een aankondiging dat de game goud gegaan is, en daarna beginnen met ontwikkelen. Uitstel is prima als het ten goede komt van de game. Maar als ik een project niet op tijd af heb, komt er een boete clausule. Dus vind dat ze op zijn minst iets terug moeten doen tegenover de gamers. Gratis skin of wat dan ook bijvoorbeeld. Maar het gaat wel erg ver om mensen te bedreigen
Als je mensen gaat bedreigen via annonieme twitteraccounts verdien je een huisbezoek + dikke straf. Ik heb er gewoon geen woorden voor.
Die developers hadden vast dingen beter kunnen doen of andere beslissingen kunnen nemen en ja het is ook fucking irritant als developers net als The Last of Us JAREN! hun product teasen maar bij bedreigingen is waar mijn begrip direct stopt. Wtf denken die mensen wel joh, dreigen met geweld om je zin te krijgen, dan heb je echt een of ander misplaatst zelfbeeld.
Aanpakken die lui.
Ik heb liever een eindproduct dat jaren value heeft. Dan een rushed product voor verwende nestjes gerust te stellen.
Daar bovenop is de pc en next gen versie af. Hun ambities waren hoog. Ze hebben dat waargemaakt. Echter is de last gen de doorn in het oog. De meeste mensen spelen nog op last gen dus kunnen ze die niet uitsluiten op vlak van het financiële plaatje. Echter is het beter dat ze gewoon pc en next gen exclusief houden.
Kijk naar gta v op de PS3. Dat spel was duidelijk niet gemaakt voor de ps3 in mind. Rockstar stelt ook vaak uit. Maar ze maken het tenminste waar. Driveclub was ook zo een geval. Ondanks zijn ouderdom nog steeds een van de beste racers op de markt. Enkel de aandeelhouders en licenties gooiden roet in het eten. Vandaar dat de studio is opgedoekt.
Ik vrees ervoor dat er nu ook wordt gesleuteld aan de next gen versies. Een downgrade dus… speciaal voor een Port te realiseren op last gen.
Deze game is nochtans gemaakt voor next gen in mind. Toen ze de hardware hadden 2-3 jaar terug hadden ze gerekend op de ssd, ray tracing, performance. Ingewikkelde rpg systemen. En nu moeten ze dus een Port realiseren voor ps4/xone. Echt wel erg.
Want next gen consoles zullen vroeg of laat toch in handen vallen van die last gen gamers. Het wachten of aanschaffen van een next gen console is dan misschien financieel een belemmering voor velen. Op lange termijn is het de juiste keuze. Want dan is de game gemaakt met next gen in mind. Dus ga je veel beter eind product hebben. Jammer dat die social media warriors dat niet inzien….
Jammer maar boeiend. Genoeg andere games te spelen.
Mensen houden gewoon ervan om te zeuren.
Als een game bugs bevat en gepatcht moet worden dan is het niet goed en wachten gamers wel op een sale.
Als een game uitgesteld wordt om zoveel mogelijk bugvrij te zijn dan maakt het de hype niet waar.
@Ghost_killer: DIT!
“Dat fans dan boos worden is niet meer dan logisch. De teleurstelling is bij velen immers groot.”
Nee, nee, nee, nee! Het is logisch om teleurgesteld te zijn, niet om boos te zijn. Dan is er echt iets goed mis met je.
@Ghost_killer:
Dit is een droom voor gamers maar onrealistisch voor vele devs. Je moet velen warm kunnen maken en bereiken… enkel grootse franchises zouden dat kunnen permitteren.
@Anoniem-8753: Als je de dag ervoor nog zegt dat de datum niet verschuift (als antwoord aan mensen die vrij willen vragen van werk) om vervolgens de volgende dag een uitstel te horen te krijgen, dan mag je echt wel boos zijn vind ik. Hoe je dat vervolgens uit is natuurlijk een heel ander verhaal.
@Sprony:
Daar moet ik je toch gelijk geven, vooral het laatste. Het zal de tijdsgeest wel zijn.. die ik niet snap.
Liever uitstellen voor n goed werkende game. We hebben gezien wat het betekent als n dev team vasthoudt aan een datum ipv een game die af is met Skyrim’s 11-11-11 release datum. Een bizarre bugfest die vooral gamebreaking waren op consoles.
@Anoniem-5713: Daar ben je niet alleen in hoor, ik heb ook heel veel moeite met de hedendaagse tijdsgeest.
Beetje uitstel maakt heel weinig uit, liever latet de game dan een matige game
@Anoniem-5713:
De tijdgeest is social media, ik ken nog een tijd dat er geen “social” media bestond.
Het lijkt wel of mensen sinds Facebook en andere “social” media steeds maffer geworden zijn.
Jammer van het uitstel van Cyberpunk 2077, vervelend voor mensen die vrij hebben gevraagd, maar teleurstellingen horen bij het leven.
Een beetje gamer weet toch inmiddels wel dat een game pas uitkomt als die in de (digitale) schappen ligt.
En de release datum van de ontwikkelaars vaak met een korreltje zout genomen moet worden.
Een game maken is inderdaad een maatwerk product van een creatief team. Je kan een planning maken maar zaken zullen onderweg veranderen dus heeft het niet al te veel zin. Echter, als de game inmiddels speelbaar is en je denkt nog een jaar nodig te hebben dan zullen er meer variabelen bekend moeten zijn en zal je toch bij benadering een goede planning moeten kunnen maken wanneer de eindstreep in zicht zal zijn. Het is tenslotte niet de eerste keer dan CDPR een game heeft gemaakt.
Ik ben teleurgesteld maar verder niet, en doodsbedreigingen slaan al helemaal nergens op.
@Anoniem-2737: ja maar de datum stond voor ps4 xbox one en pc. Mooie ding dat ze m ook gelijk op de rest willen knallen maar waarom dan de datum aanpassen voor die eerdere 3 platformen? Als die al goud gegaan zijn?
Uitstel an sich is geen probleem. Er zijn zoveel factoren die meespelen en met in het achterhoofd the Witcher en alle effort die CDPR er insteekt heb ik het volste vertrouwen dat er straks weer een pareltje wordt afgeleverd. Waar ik echter zeer teleurgesteld in ben is inderdaad de communicatie. In dit schrale coronajaar is CP echt een game waar ik naar uitkijk, een mooie afleiding. Vanwege geen vakanties had ik veel vakantiedagen over en was ik dus ook een van de mensen die na een 100% bevestiging van CDPR een weekje vakantie op heb genomen om maar meteen te kunnen vlammen. Dat hier dan tóch op teruggekomen wordt doet wel afbreuk aan de hype en het goede gevoel. Gelukkig zijn ze op mijn werk de moeilijkste niet en heb ik mijn ‘vakantie’ kunnen cancellen, dus de dagen ben ik niet kwijt. Maar straks half december is mijn collega al vrij en kan ik dus helaas niks opnemen. Maargoed, er zit niks anders op dan even wat langer te wachten! Tot slot; iemand bedreigen is uiteraard nooit de weg, al helemaal niet om zoiets. Laten we daarnaast bedenken dat juist de devs de mensen zijn die al maanden 12-16 uur per dag aan het vlammen zijn zodat wij straks weer aan de slag kunnen met weer een geweldige game 🙂
Vrijheid van meningsuiting zou niet moeten gelden op Social Media.