Review: Cyberpunk 2077 – Er zijn weinig genres die zó veel aantrekkingskracht hebben als het cyberpunk genre. De dystopische, futuristische settings, steden die versmolten zijn tot een megalopolis, cybernetische verrijkingen van het menselijk lichaam, pompende muziek en de enorme verschillen tussen rijk en arm. Het spreekt – misschien wel meer dan elk ander genre – tot onze verbeelding, want het is ook meteen een kritiek op onze ethos; gaat dit ook echt onze toekomst worden? Verwerpen we onze menselijkheid omdat we onszelf eindeloos blijven veranderen middels augmentaties? Het is de werkelijke antithese van waar wij als samenleving naar zouden moeten streven. En toch maakt dat ons nieuwsgierig; we willen weten hoe het is om door de neon-overladen straten te lopen die bol staan van moderne drugs, seks en geweld. Het is een weerspiegeling van de humaniteit in zijn meest primitieve vorm, ondanks de technologische vorderingen. Cyberpunk 2077 moet dan ook de culminatie worden van het genre en nu – ruim acht jaar na de originele aankondiging – is de game onder ons. Spoiler alert: deze review is lang en bevat lichte spoilers omtrent de eerste paar uurtjes.
Een lesje geschiedenis
The Matrix, Blade Runner, Neuromancer, Shadowrun, Akira, Dredd, Ghost in the Shell, Altered Carbon, Westworld, Deus Ex, System Shock; dit zijn slechts enkele voorbeelden van uitingen in het cyberpunk genre en je zou de lijst zonder moeite veel langer kunnen maken. Hoewel een flink deel van de eerdergenoemde titels (terecht) ware klassiekers zijn, is er nooit iets op de markt gebracht wat je ook echt het gevoel geeft dat je je in een duistere extrapolatie van onze maatschappij bevindt. Ik begon dan ook kinderlijk op en neer te springen toen in 2012 duidelijk werd dat één van mijn favoriete studio’s – CD Projekt RED, bekend van The Witcher games – bezig was met een game in het Cyberpunk universum (2077 is namelijk gebaseerd op de Cyberpunk 2020 tabletop RPG van Mike Pondsmith). Een match made in heaven, zoals men dat zo mooi zegt.
En toch zou de ontwikkeling van deze enorme titel niet geheel vlekkeloos verlopen. De onthulling was immers al in 2013, maar de volledige productie zou pas halverwege mei 2016 van start gaan, nadat CD Projekt RED de laatste uitbreiding van The Witcher 3: Wild Hunt had afgeleverd. Toen was het al duidelijk dat de Poolse studio enorme ambities had met Cyberpunk 2077, met als releasedatum slechts een korte tekst: “Coming: when it’s ready”. Een tagline die, met wat we nu van de game weten, heel zuur opgevat kan worden. Het verhaal van CD Projekt RED is ook haast een sprookje te noemen; na slechts drie volwaardige games en een aantal spin-offs kan de studio zich meten met de groten der aarde en met Cyberpunk 2077 hopen ze zichzelf definitief in de “Rockstar” categorie te plaatsen. Er is veel te doen geweest over deze game, meerdere vertragingen en een crunch in de laatste minuten om de boel dan echt af te krijgen. Maar heeft Cyberpunk 2077 zijn torenhoge ambities ook waar gemaakt?
“Wake the fuck up, samurai. We have a city to burn.”
Het verhaal gaat van start met het hoofdpersonage: “V”. Dat begint bij het kiezen van je zogeheten Lifepath, waarvan er drie zijn: Nomad, Street Kid en Corpo. Ieder Lifepath heeft – zoals de naam misschien al zegt – een eigen achtergrondverhaal en daarmee ook een andere proloog in de game. Ook heeft deze keuze implicaties op dialoog opties die later in de game volgen, waar we straks meer over vertellen. Voor de eerste playthrough zijn we voor de Nomad gegaan; als lid van een clan zwervers die buiten de stad leeft ben je klaar met je saaie leventje en besluit je naar Night City te gaan om naam voor jezelf te maken. Uit nieuwsgierigheid zijn we nog even terug gegaan naar de andere Lifepaths en hoewel ze inderdaad stuk voor stuk qua opzet uniek zijn, eindigen ze wel op dezelfde manier: je ontmoet je maatje Jackie Wells, die je helpt met het opstarten van je leven als huurling in Night City.
Middels een korte montage zie je hoe je samen met Jackie Night City onveilig maakt, het is hierna dat de echte ‘hook’ van het geheel van start gaat. Na een reeks gebeurtenissen bevind je je namelijk met een chip in je hoofd, waar de persoonlijkheid van ‘rockster’ Johnny Silverhand (gespeeld door Keanu Reeves) op staat. Dat is overigens geen vriendelijke ontmoeting, de code van Silverhand is immers langzaam het lichaam van V aan het overnemen en Johnny verdrijft daarmee ook zijn/haar ziel en psyche uit het lichaam, totdat alleen de rockster nog over is. Dat pik je natuurlijk niet en dus is het aan jou om Night City af te speuren naar een manier om een vroegtijdig einde van je leven te voorkomen, wat natuurlijk niet zonder slag of stoot zal gaan.
Dat brengt ons dan ook bij de main quest, wat een aantal serieuze complimenten verdient. Van begin tot eind weet Cyberpunk 2077 je mee te sleuren langs verschillende prachtige locaties, met onderweg interessante en unieke personages die ieder weer hun eigen verhaal en ritme hebben. Een groot deel van de main quests zijn ook verhalen an sich die je bijna kunt zien als afleveringen in een lopende serie. Daarmee bedoelen we te zeggen dat zij ieder een onderliggend verhaal hebben, maar toch weten bij te dragen aan het grotere geheel. Ondanks dat je je soms dus qua locatie of emotionele investering mijlenver van je einddoel kunt bevinden, weet de game ook de rode draad altijd in het vizier te houden, en dat is best knap.
Er moet wel gezegd worden dat de main quest een stuk korter is dan die van CD Projekt RED’s voorganger, The Witcher 3: Wild Hunt. Met de laatstgenoemde was je al gauw zo’n 50 uurtjes zoet, terwijl je met Cyberpunk 2077 – natuurlijk ook afhankelijk van je tempo – al binnen 25-30 uur klaar kan zijn. Desondanks is de game niet bang om tussen al het geweld door het tempo hier en daar te vertragen om even wat meer focus te leggen op de dialogen, personages en de momenten van ‘down-time’. De voice-acting is over het algemeen dan ook uitermate sterk te noemen, met publiekslieveling Keanu Reeves die – ondanks zijn geringe ervaring als stemacteur – het personage van Johnny Silverhand met een fijne mate van bravado en ‘cheesiness’ toch overtuigend weet neer te zetten. Er zijn overigens ook verschillende eindes te beleven in Cyberpunk 2077, wat ook weer een reden kan zijn om na een eerste playthrough opnieuw te beginnen.
Jouw V…
Zoals gezegd kun je dus vanaf het begin jouw V creëren zoals jij dat wilt. Er is een character creator en die is adequaat genoeg om een uniek personage te maken met opties zoals geslacht, tientallen huidskleuren, haarstijlen en ga zo maar door. Als je echter een character creator verwacht zoals bij Skyrim het geval is, met tientallen sliders om bijvoorbeeld een enorme kaaklijn te creëren, dan kom je misschien enigszins bedrogen uit. De character creator is in dit geval namelijk niet zó uitgebreid, je kunt met name kiezen uit een aantal presets van verschillende karakteristieken zoals je ogen, haar, mond en de kleuren daarvan. Om het maar alvast te benoemen: hoe jouw V er uiteindelijk uitziet heeft geen consequenties voor het verloop van het verhaal of de sidequests, en er is later ook geen mogelijkheid om je personage aan te passen.
Wat wél belangrijk is, is hoe je je Attributes en de onderliggende skill trees opbouwt, waarvan er vijf categorieën zijn: Body, Intelligence, Reflexes, Cool en Technical Ability en deze stats zijn al meteen best belangrijk. Elke keer als je een level omhoog gaat – middels ervaringspunten die je vergaart tijdens het spelen – krijg je namelijk één Attribute en één skill tree punt, die je naar smaak kunt toepassen. Het verhogen van je Attributes helpt je om een aantal basisstatistieken te verhogen, bijvoorbeeld dat je een hogere base health of stamina krijgt zodra je punten in Body gaat stoppen, of dat je Cyberdeck meer RAM heeft als je meer Intelligence hebt en dus uitgebreider kunt hacken. De skill trees áchter de Attributes zullen groeien naarmate je die zaken ook gebruikt. Zo zal je meer opties krijgen in de Handguns skill tree als je veel vijanden omlegt met pistolen of revolvers, die veelal neerkomen op buffs voor dat specifieke wapentype (denk aan: meer schade toebrengen, sneller je wapen herladen of trekken).
…maar toch ook weer niet
In theorie is dit een aardig systeem, omdat de meer ervaren RPG-spelers al meteen naar een bepaalde speelstijl toe kunnen bouwen. Ben je van plan om vanaf het begin door alles heen te sluipen en alles wat los en vast zit te hacken? Dan kun je dat prima doen. Ben je er echter nog niet helemaal uit, dan is dat ook prima. Het systeem biedt namelijk genoeg ruimte en flexibiliteit om gaandeweg te experimenteren en te bepalen wat voor jou het fijnst werkt. Het is echter wel het geval dat de V die jij maakt, in welke vorm dan ook, een gevestigd personage is met een bepaald karakter en houding. Hoewel je hier en daar dialoogopties krijgt die te maken hebben met jouw gekozen Lifepath of Attributes, hebben ze nagenoeg nooit invloed op de uitkomst van de quest los van misschien wat andere dialogen die je te horen krijgt.
En dat is dan uiteindelijk ook ongetwijfeld een van de dilemma’s waar CD Projekt RED tijdens de ontwikkeling van Cyberpunk 2077 tegenaan is gelopen. Je wilt natuurlijk als studio een memorabel en meeslepend verhaal vertellen en dat is nou eenmaal een stuk moeilijker met een ‘tabula rasa’ personage zoals je die maakt in Fallout: New Vegas. In het geval van Geralt uit The Witcher was dit natuurlijk prima, omdat dat al een gevestigd personage was uit een reeks boeken en er dus al een personage was om mee te werken. Voor een game die gebaseerd is op nota bene een tabletop RPG met vele diepgaande mechanieken, classes en juist gericht is op het maken van jouw eigen unieke personage, is het ergens toch jammer dat de dialoogopties van V vaak beperkt zijn tot “Ja”, “Een belediging, gevolgd door ja” of “Nee, wat vervolgens door wat slim schrijfwerk stiekem toch ja is” om de quests te bevorderen. Uiteindelijk zorgt dit ervoor dat CD Projekt RED zich toch niet helemaal aan het RPG-genre durft te committeren, wat Cyberpunk 2077 meer als Grand Theft Auto met wat lichte RPG-elementen doet aanvoelen.
Neon rodeo
Dat doet ons dan ook vermoeden dat de bulk van de ontwikkelingstijd is gegaan naar het creëren van Night City en omstreken, de uitpuilende megalopolis waar de game zich afspeelt. Waar een game zoals Deus Ex: Human Revolution zich richt op het “mooie” aspect van transhumanisme, is Night City een verdorven melting pot van hedonisme en corporaties die mensen als producten zien. Zowel ‘s nachts als overdag pronkt Cyberpunk 2077 met prachtige belichting, uitzichten en vooral de enorme schaal van de stad. Je voelt je werkelijk echt heel nietig als je opkijkt naar de enorme wolkenkrabbers die vergezeld worden door enorme advertenties, billboards en enorme stapels vuil. De stad ademt werkelijk de cyberpunk sfeer en dan vooral het ‘punk’ gedeelte, die er nog eens extra in geramd wordt door een ijzersterke soundtrack van zowel gelicenseerde als originele nummers.
Ook is er enorm veel te beleven in de stad. Kijkend op de map zul je zien dat er talloze vraagtekens en andere icoontjes staan die betekenen dat er altijd wel iets te ontdekken is in Night City. Met name een aantal fantastische sidequests weten de cadans op te breken en zijn naast de main quest de absolute hoogtepunten van Cyberpunk 2077. Ook de verscheidene ‘gigs’ – die je toebedeeld krijgt van ‘fixers’ die in de stad zitten – herbergen toffe verhalen die meer vertellen over Night City en de mensen die er wonen. Hier zul je echter wel wat leeswerk voor moeten verrichten, omdat die verhalen enigszins verstopt zitten in de zogeheten ‘shards’ die her en der te vinden zijn, wat niet iedereen kan waarderen. Daarnaast fungeren deze gigs ook als een soort mini-dungeons, waar altijd wel wat bruikbare loot te vinden is. Gelukkig komt de combat hier ook goed tot zijn recht. Vuurwapens voelen uniek aan, ze hebben ieder hun eigen gewicht en ‘punch’ zodra je staat te knallen en de mêlee combat is gewoon prima, maar er is niks wat je van je sokken zal blazen.
Technische mankementen
Dan moeten we het nu toch gaan hebben over de problemen waar Cyberpunk 2077 op dit moment mee te kampen heeft. Het zal jullie niet zijn ontgaan dat de game in een vrij discutabele staat op de markt is gebracht, om het nog maar mild uit te drukken. Met name op de base PlayStation 4 zul je te maken hebben met een lage resolutie (en dus een wazig beeld), extreem inconsistente framerate en een hoge mate van zogeheten “pop-in” van objecten en belichting. Op de PS4 Pro hebben we gelukkig beter nieuws te melden: daar zit de framerate dichter op die 30 frames per seconde en is er minder van de genoemde pop-in, maar ook daar wil de boel nog eens flink dippen. Het is duidelijk dat Cyberpunk 2077 echt gebruik wil maken van betere hardware en de respectievelijk zeven en vier jaar oude consoles doen hun best om het bij te benen.
De grote crux van dit verhaal zit hem echter in de instabiliteit en zaken die simpelweg niet af zijn. Dan bedoelen we bijvoorbeeld de talloze crashes die we op verschillende consoles hebben meegemaakt, (grafische) bugs en glitches zoals teksten die niet gesproken worden of NPC’s die vastzitten in een standaard “T-pose”. De AI van vijanden is op z’n zachtst gezegd werkelijk oliedom en mocht je een misdrijf begaan, dan spawnt de politie vlak achter je en achtervolgingen in de auto lijken helemaal niet aanwezig te zijn. CD Projekt RED is op de hoogte van deze problemen en heeft aangegeven om met meerdere grote patches deze problemen op te lossen, maar zelfs met de laatste update – op het moment van schrijven is dat 1.04 – zijn deze problemen nog steeds grootschalig aanwezig. Zelfs dan is het nog de vraag in hoeverre de Poolse studio de performance van de oudere consoles weet recht te trekken zonder nog meer grafische toeters en bellen terug te moeten schroeven. Mocht je dus beschikken over een PlayStation 4 (Pro) maar heb je geen internetconnectie om patches binnen te halen, dan is Cyberpunk 2077 simpelweg onspeelbaar en het is onacceptabel om een game in deze staat uit te brengen.
Conclusie
Zoals jullie zien is er veel te lezen over Cyberpunk 2077 en deze review is dan ook (flink) wat langer dan normaal, in dit geval vond ik het echter belangrijk om context te creëren omdat dat voor een game van deze omvang gewoon echt nodig is. Want voor elk ding wat Cyberpunk 2077 wél goed doet, is er ook iets wat zwaar onder de maat is. Dat brengt ons bij de conclusie tot een aardig dilemma, want er zit ergens in Night City gewoon een goede en soms zelfs uitstekende game verstopt. Helaas wordt die ervaring vaker wel dan niet vertroebeld door enorme technische en zelfs inhoudelijke mankementen. De initiële verkoopcijfers bewijzen maar weer dat er een enorme vraag is naar het genre (schrijven jullie mee, Eidos en Square Enix?), maar het langverwachte Cyberpunk 2077 is níet de messias waar veel fans - waaronder ikzelf - op hebben zitten wachten. Absoluut niet, zelfs. Al met al ziet het er naar uit dat CD Projekt RED teveel hooi op de vork heeft genomen, met alle gevolgen van dien. Onderaan de streep is Cyberpunk 2077 namelijk een mengelmoes van een lineair doch tof verhaal, een prachtige, sfeervolle stad met veel activiteiten, crashes, bugs en ondermaatse performance.
Pluspunten
- Gave en intrigerende main quest…
- Keuze en flexibiliteit in het bouwen van je speelstijl…
- Night City is één en al sfeer
- Bakken activiteiten en sidequests
- Pompende soundtrack
- Combat die prima werkt
Minpunten
- ...die voor een RPG toch wel érg lineair is
- ...wat weinig invloed heeft op dialoog en interactie met de wereld
- Nonexistente AI
- Dramatische technische staat
- Lifepaths stellen naast het eerste halfuurtje geen ruk voor
5.0
Kortom, een topgame in wording 🙂
Ik zou overigens geen enkel probleem hebben gemaakt van een lineair verhaal.
Wou gaan voor een PS5 versie, maar zie er toch vanaf.
Een 5, het laagste wat je de game kunt geven zonder de adverteerders te verliezen.
Terecht cijfer voor de game momenteel. Heb hem zelf voorlopig gewoon aan de kant gelegd. Zo is er weinig lol aan.
De side quest vind ik echt minder maar story oh zo geweldig
Cijfer is voor mij een 8
@Melvin: Ik speel m op de ps5. Ik heb werkelijk weinig mankementen gezien of ervaren. En ik zou de game zeker geen 5.0 geven. Gewoon een leuke game met genoeg toffe momenten….
Helder!
Dat word het niet voor mij net als The Witcher.
Respect voor CDP maar de games die zij maken spreken mij simpelweg niet aan.
Waar kan ik mijn refund aanvragen? Per mail of moet ik Sony bellen
Jammer maar ik sla deze over. Best wel rot wie hier jaren naar heeft uitgekeken. De management van CDPR heeft het echt verkloot. En zij zijn de enigen die hiervoor moeten opdraaien. Ze kunnen maar beter niet hun devs de fout geven!
Terechte review déze game had niet mogen uitkomen. En update s gaan deze game niet meer redden.
Zo te zien hebben jullie het op de ps4 gespeeld want op de ps5 draait het goed.
Ik geef het een 8.0 ik vermaak me er echt mee!
Een pluspunt voor Combat?
Dikke game, onzin review
“Hoewel je hier en daar dialoogopties krijgt die te maken hebben met jouw gekozen Lifepath of Attributes, hebben ze nagenoeg nooit invloed op de uitkomst van de quest los van misschien wat andere dialogen die je te horen krijgt.”
Niet mee eens. Ik citeer IGN omdat ik te lui ben om het helemaal uit te typen:
I’d frequently reload saves to see how certain situations could have played out if I’d done something different, and what I found impressed me almost every time. Cyberpunk 2077 lets your choices have a massive impact on both V’s own story and those of the characters around them.
At one point I made a recommendation to a character at the end of a mission, and the next time I saw him I found out he had lost his job as a result – that wasn’t a fail state, as there was plenty more to do with him after, but knowing that his fate might look very different in someone else’s game where they’d picked a different choice made my playthrough feel more personal. Similarly, I was shocked to discover one of my favorite missions early on wasn’t even offered to another player because of a single decision we’d made differently.
Waarmee de game dus niet zo lineair is als gesteld.
Verder wel een goede review, ik ben zelf de game verder gaan spelen via Geforce Now en de AI is echt superdom en non-existent, vooral de T-pose houding van de AI….
@Melvin: hierop werkt de game juist wel goed dus ik zou het wel halen
Goede review.
Prachtige game die je niet kunt ervaren door alle technische mankementen en niet aanwezige AI…..
Hopelijk krijg m’n geld terug en kan ik eind volgend jaar, wanneer ik de PS5 aangeschaf , deze game nog een keer een kans geven en CDPR mij een night city kan laten zien zoals ze de stad bedoeld hebben.
Op de base PS4 is het geen 70 euro waard en hadden ze hem nooit moeten uitbrengen.
Terecht uit de store gehaald.
@Anoniem-8851: projekt red is zwaar overrated. hun games ook. hou op man.
@20style [20]: Dit
@20style [20]: Nee hoor, ik heb de game ook op de PlayStation 5 gespeeld en daar is de performance inderdaad stukken beter (met nog steeds de glitches en crashes). De feiten zijn echter dat 1. Dit toch echt een PlayStation 4 game is en hij dus zodoende beoordeeld moet worden en 2. De PlayStation 5 is, zoals jullie weten, waanzinnig moeilijk te verkrijgen en dus is die ervaring niet voor iedereen weggelegd.
@Anoniem-8412:
Zoals je kunt lezen is de kritiek op de lineariteit met name gericht op de main quest, die pas echt op het allerlaatste een aantal keuzes voorschotelt die impact hebben. Dat is toch enigzins raar, want in The Witcher 2 en 3 maakte je al vroeg in het verhaal keuzes die significante consequenties hadden op het einde.
Nu is Cyberpunk 2077 natuurlijk een game op een andere schaal, maar CDPR heeft er dus overduidelijk wel ervaring mee. Het is daarom opmerkelijk dat een game die zichzelf een RPG noemt voor 90% een rechte lijn is, met slechts een klein aantal aftakkingen in de dialogen, afhankelijk van je keuzes én dat die aftakkingen later weer terugkeren naar datzelfde rechte pad.
Toegegeven, in een aantal sidequests is het ook aanwezig, maar ook daar zijn de effecten miniem, zoals jouw citaat aantoont.
Hahaha een 5… dit spel zit vol bugs en is gewoon niet af. Hoe kan je dit spel in HEMELSNAAM een 5 geven?
Een 5 een 1
@Anoniem-6108: je geeft al antwoord op je eigen vraag. Als je door al die bugs heen kijkt en dat veel minder was, dan had de game zeker min een 8 gehad. De game is gewoon af met veel bugs erin. Dan haal je 3 punten eraf en je krijgt een 5. Zo moeilijk is het niet.
@20style [20]: mwoah, ik speel de game wel op een (base) PS4 en krijgt ook van mij en dikke 8 hoor.
Zolang je de game op een ssd installeert loopt die als een tierelier.
“Nonexistent” alweer een copy paste review
Dikke 8.5 van mij. Jammer voor de base ps4 spelers.
Ik hem heb ook opgestart op de PS5, maar wat de mensen hierboven beschrijven heb ik niet meegemaakt. Totale deceptie deze game, zelfs op een PS5. Bugs, glitches, crashes. Doffe, lelijke graphics (zelfs met film grain enz enz uit)
Ik vind het dan ook heel goed dat Sony de game uit de store gehaald heeft. Als je als uitgever willens en wetens geen console beelden laat zien alsook de review codes niet uitdeelt, dan ben je gewoon echt vies bezig. Ik vind een 5 nog hoog.
ik heb hier een 4 gezien voor betere games
Kspeel het zelf op de pc en vind het echt goed lopen daarop. Zit altijd boven de 60 fps op 1440p en settings op high met raytracing. Af en toe wat last van bugs maar niks storend.
Bij Fallout maak ik ook zulke bugs mee dusja.
Ik zou cyberpunk zelf een 8 geven voor de pc versie
Heel vervelend voor console spelers die deze game graag wouden spelen. Hoop dat de next gen versie op de ps5 veel beter word, zodat mensen de game goed kunnen ervaren
@Anoniem-8927:
De game moet gewoon draaien op een PS4, ook zonder ssd, mensen gaan echt niet 100 tot 200 euro uitgeven aan een ssd om dan iets beter prestaties te hebben, tel daar de PSN store prijs bij op en Cyberpunk wordt wel een hele dure game, met alsnog te veel technische gebreken.
Je koopt een PS4, je koopt een game en zo moet de beoordeling zijn, anders kun je beter een PC kopen, dan kun je hardware toevoegen, upgraden enz.
@Anoniem-3394: had je al gegoogeld
Dit cijfer is een groot onrecht voor KCD, misschien wel de beste rpg ooit gemaakt.
@Anoniem-6473: Onderbouw het dan door de copy van die andere review te laten zien. Ik durf te wedden dat je dat niet kunt.
Zelf had ik ook een opmerking (lineairiteit) en onderbouwde dat netjes. Dan krijg je ook gewoon een normale reactie terug.
Dit spel is helaas niet gemaakt voor de last gen console speelt top op de pc.
Ondervind ook weinig problemen op de series x af en toe een bug maar niet te storend om te stoppen met spelen
Op gfn en stadia draait cyberpunk echt goed.
Lifepaths stellen naast het eerste halfuurtje geen ruk voor
Dit doet me schrikken ….. Ik had verwacht 3 totaal andere games te spelen die in de zelfde stad afspeelde en waarvan de verhalen zich zouden kruizen
Nou nou deze review is aardig beinvloed door wat Sony gedaan heeft. Weet zeker dat er een 8.5 stond als hij niet uit de PS store was gehaald.
Hahahaha most overhyped game of 2019 2020 2021… zo vaak uitgesteld.. man man man… duurste game ooit… zoveel reclame ervoor maken… acteurs gebruiken.. lat knijterhoog leggen..
En dan met een game komen die zo slecgt is dat zelfs Sony hem uit de store haalt omdat de community zich genaaid voelt..
Hahaha dit is zo slecht… en dan is er nog geen eens een ps5 game.. mijn god wat ga je dan af cd project
@Anoniem-6108: Haha hoe kan je in godsnaam cod hoger dan een 6 geven
“What a shame.” – JC Denton
5 is wel erg laag hoor..ik snap de frustraties wel..
dat lifepaths niks voorstellen na de intro is onzin. Je hebt andere keuzes in de story waardoor de missie volledig anders gaat dan eerst. Zo heb je ms strout die je een kaart geeft. ben je een corpo als ze deze kaart geeft kun je haar counteren omdat jij precies weet wat er met die kaart aan de hand is. Vervolgens kun je kiezen wat je er mee doet enz. Dit was toen ik street kid was een heel andere missie en verliep heel anders. Verder in de story heb je dit ook maar om niks te spoilen laat ik het hier bij.
Deze game is gewoon top op Stadia troep op ps4 helaas maar waar!
@Anoniem-2100: Hoe was die missie anders als Street Kid dan? Want ik heb als alle 3 die missie gespeeld. Als Corpo weet je inderdaad gelijk wat er aan de hand is, maar als Street Kid kun je de kaart hacken en weer ‘veilig’ maken. Er zijn een paar lijnen dialoog anders, maar verder speelt het exact hetzelfde. Dus ik ben erg benieuwd naar hoe die missie dan compleet anders gaat, want blijkbaar heb ik dan ergens iets gemist in de 3 keer dat ik het gespeeld heb.
@Anoniem-5569: Oh, we hebben een nieuw lid van de redactie. Blijkbaar heb jij jezelf nog niet voorgesteld. Post anders even onder je eigen naam zodat we weten wie deze “topgeheime informatie” zomaar online deelt 🙂
Too long, didn’t read.
@Sprony: Ik ben niet degene waar je op reageert maar ik heb het antwoord van IGN gepakt: I was also floored when multiple decisions I made during a mission mere hours into the story massively changed the outcome of an unrelated one more than 25 hours later. I’d unwittingly turned what could have been an all-out gunfight into a friendly conversation.
Met Nomad, Streetkid en Corpo heb je andere manieren om het spel te spelen. Wat ik me afvroeg: heb je 2x het spel doorgelopen of heb je bij de 2e playthrough een paar missies bekeken? Want het schijnt dus van invloed te zijn, later in het spel. Iets wat de 1e playthrough waarschijnlijk niet opvalt. Wat ik ook had gelezen is dat als je alleen main missies speelt, dat je dan een ander einde krijgt als dat je naast je main missies ook zij missies doet. Dat heeft ook invloed op het einde en haalt het lineaire wat weg. Waarschijnlijk bedoelde je dat met 90% lineair.
@Anoniem-6933:
Ik heb het opgezocht en 98% van de dialogen leidt inderdaad naar dezelfde missies. Alleen naar het einde toe maken je keuzes echt verschil. Jammer om te lezen.
Wat ik wel had gevonden aangaande de 3 lifepaths is dat je exclusieve side content hebt voor elke lifepath maar dat gaat dus alleen om side jobs.
Spoiler alert:
Bij missie The Pick up (in het begin vh spel) heb je bv. wel diverse paden om te bewandelen.
Zie: (nogmaals spoiler alert): https://www.powerpyx.com/wp-content/uploads/cyberpunk-2077-the-pickup-flowchart.jpg
Voor de uitkomst maakt het dus heel wat uit of je de optionele missie ook doet.
@Magnolia: ok helemaal mee eens, niet iedereen kan de ps5 ervaring meemaken. Heb het ook op pc en het is echt een wereld van verschil. Mensen die nog geen ps5 hebben maar wel een zware pc en kunnen echt niet wachten , dan is het beter dat ze het op pc spelen.
@Anoniem-6933: Ja, ik had dat van IGN gelezen en daar was ik dus ook nieuwsgierig naar. Dus ik ben dat opzettelijk gaan testen, maar uiteraard niet het hele spel door. Puur het begin, want door de technische problemen heb ik niet verder kunnen spelen, dus ik ben oprecht benieuwd naar of ik iets gemist heb. Overigens is die start ook overdreven, want ongeacht je keuze, ben je vliegensvlug bij hetzelfde beginpunt.
Ik ben overigens niet de reviewer, dus ik kan ook niet over de rest van het spel oordelen. Ik heb het puur over de eerste 5 uur. De reactie onder jouw reactie bevestigd trouwens wat ik zelf in die tijd geconcludeerd heb. Het lijkt een groot luchtkasteel te zijn.
Goeie game , we weten allemaal dat het goed gaat komen met de updates. Mensen moeten het meer waarderen want wanneer heb je nou voor het laatst zo een grote release gehad , mogelijkheden zijn enorm. Kortom ik vind al die drama een beetje te ver gezocht , heb gekkere bugs gezien in andere games en ontwikkelaars die meerdere games releasen dus die de ervaring wel hebben maar dat werd niet zo erg op de feiten gedrukt en nu een Poolse ontwikkelaar word de grond ingeboord,
owja ik speel het op de PS4 Pro. Geduld mensen geduld…
@Anoniem-8851: Helder?
Update 1.05 is uit! Benieuwd wat het brengt…
@Sprony: Inderdaad, een luchtkasteel wat betreft keuzes in het hoofdverhaal, gelukkig dan maar dat de main quest intrigerend en boeiend is.
Btw, ik vind het tof als de zijmissies er wel toe doen en iets toevoegen aan het verhaal. Doe -optionele missie- en je kan met -npc- een romance aangaan. Iets wat ook kan mislukken tijdens die optionele missie maar helemaal mislukt als je die optionele missie niet speelt. Voegt niks toe aan het hoofdverhaal maar geeft wel een extra laag, daardoor gaat het m.i. leven.
@MacBlade: Ook op de ps5 zijn er er genoeg bugs, Van texture problemen tot zeker om de 30min crashen.
@Anoniem-8927: Gelul en je liegt. De game is een drama op de base ps4. Basta
Ik heb de game al een tijd uitgespeeld op de ps5 de enige zaken die mij storen was die crashen op de ps5 zeker een 20tal keer vervelend was dit . De bugs ja die zitten er zeker in maar dat viel nog goed mee ik vind het jammer voor de game omdat het zeker een heel goed verhaal heeft CD Projekt moet zich schamen wat ze uitgebracht hebben op de ps4 bass en xbox . Het is goed dat ik mijn game gekregen heb en niets moeten betalen hebben anders had ik mijn game ook terug gaan brengen naar de winkel .
Ik speel hem op pc dus heb nog geen enkele crash gehad (wel enkele glitches maar niet irritant).
Vind toch een 5 echt te laag. Deze game is zo goed geschreven en de verhalen zijn zo goed gedaan dat je echt er in gezogen wordt. Je geeft om sommige personages en wilt hun helpen. Aan andere personages krijg je een hekel etc. Dat heeft nog geen enkele game zo voor elkaar gekregen zoals deze. Daarnaast is de sfeer zo goed dat je jezelf echt in night city waant. Ik speel het op een 2070 super, maar volgens mij geeft de ps5 ongeveer dezelfde performance.
Dus een 5 op een ps4 kan ik mij ergens nog voorstellen met de problemen die er zijn, maar het spel is zeker een 8 op de pc. Mede doordat de problemen minder zijn.
@Anoniem-772: spot on. Mijn advies voor de rest is wacht half jaartje en koop dan. Cijfer ben ik niet helemaal mee eens. Ja cijfer voor nu klopt maar met x aantal patches kom ik op een 8.
@Anoniem-9665: metacritic PC = 87 en users 70+
Dus inderdaad gewoon te doen. Op PS4 en Xbox One moet de huidige staat beoordeeld worden dat is gewoon slecht.
ga hem pas halen op de PS5
mvg
hoe pijnlijk de cijfer ook is,het is de waarheid,zonder de bewust ingestopte mankementen van CDPR is dit gewoon een GOTY en minimaal een 9 waard,kudos voor psx om toch zo kritisch en eerlijk te zijn.
Ik zag een vergelijkings video van cp77 vs gta5. Waarin vergelijkbare situatie als uit een rijdende auto springen het kapot schieten van glas of een auto band met elkaar werden vergeleken. Maar ook daar kwam deze game slecht uit. Ok het zijn misschien details maar ik had van deze game toch wel wat meer verwacht. Als ze in gta5 op een auto band schoten liep die daadwerkelijk leeg in cp77 zie je er alleen een gat in zitten, als in gta5 uit een rijdende auto stapt rol je over de grond en rijd de auto nog door. In stap je ongeacht je snelheid gewoon uit.en zo hadden ze nog veel meer dingen. Je vraagt je af waar ze al die jaren aan gewerkt hebben bij cp77
Tsjah gewoon lekker volgend jaar spelen op de ps5 met de next gen patch.. dan weet ik zeker dat ik het een topgame ga vinden.
Mocht wat meer zijn dan een 5 maar begrijp wel de frustratie. Ik zie het doorevolueren naar een 8. Voor mij persoonlijk is het nu al een 8 zelfs. Ps4pro, externe ssd, 10u gameplay. Nog geen enkele crash, wel wat bugs gezien maar die zijn me niet echt storend. 1.05 lijkt me weer stap in de goede richting. Hdr settings verdwijnen niet meer na speelsessie. Tot nu toe al enkele heel leuke missies kunnen doen in mooie locaties. Oa. The heist was een heel mooie missie met memorabele momenten. Keanu is everywhere en dat is zowieso cool. 🙂
@Anoniem-7349:
Ik Speel het op de PS 5 en gisteren ook weer crashes. Eerste wat opviel is dat bij het oproepen van me auto er eentje uit de lucht viel, Game ook op Pro uitgeprobeerd ook daar de nodige ellende. Zowel voor als na de patches 1.04 en 1.05.
Nu wachten op de 21 ste voor een nieuwe patch en anders tot januari 2021.
Ik speel het regelmatig. Een 5 is echt beïnvloed door de markt. Dit spel is zeker niet af en zitten mega irritante bugs in, maar de hele feel en gameplay is gewoon top. Fouten eruit en is het gewoon een klassieker
@Melvin: de ps5 draait een stuk beter. Zeker nu na patch 1.06
@Anoniem-3566:
Heb de game op PS5 en draait nog steeds voor geen meter. Spel blijft crashen gewoon
Gisteren uitgespeeld op ps4 slim. In bijna 50 uur spelen, +/- 4 keer gecrashed. Met de nieuwe patches heel goed speelbaar. Ik vind het verhaal heel gaaf. De interactie met Johhny is heel leuk gedaan. Side-quests voegen echt iets toe en geven diepgang aan het verhaal. Ben benieuwd wat verdere updates en dlc gaan brengen.