Review Dungeon Hunter: Alliance – Echte goede dungeon crawlers zijn zeldzaam deze dagen. Met het voorbeeld als Diablo zou je toch denken dat er meerdere dungeon crawlers uit zouden komen. Gelukkig zullen we binnenkort met Dungeon Siege III aan de gang kunnen gaan en ondertussen is ontwikkelaar Gameloft met de PSN-titel Dungeon Hunter: Alliance gekomen die ons even moet bezig houden. Bezit deze top down hack ’n slash game de ingrediënten om interessant genoeg te zijn? Dat lees je in deze review van Dungeon Hunter: Allience!

Lekker standaard

Dungeon Hunter: Alliance kent een simpel en ongelooflijk onbelangrijk verhaal. Jij bent de koning van een koninkrijk dat in grote problemen zit. Je bent uit de dood opgestaan door de hulp van een fee en je hoort dat jouw vrouw, die jij weer uit de  dood hebt gehaald met zwarte magie, het koninkrijk terroriseert. Je gaat dus op pad om erachter te komen wat er allemaal gaande is.

Het verhaal in Dungeon Hunter: Alliance wordt verteld door middel van tekst, er is geen sprake van voice-overs. Hierdoor komt het verhaal niet erg goed over en dit helpt niet echt mee aangezien het al niet een fantastisch interessant geheel is. Mede doordat je jou niet echt kan identificeren met de personages uit de game stelt Dungeon Hunter: Alliance je hier jammerlijk teleur.

Button bashen voor je leven

Gelukkig mag je snel aan de slag en kan je alle dialogen overslaan met een simpele druk op de knop. Lekker rammen dat willen we, daar geeft Dungeon Hunter: Alliance je genoeg van. Je kan aan het begin van de game kiezen of je een Mage, Roque of Warrior wilt zijn. Je hebt een standaard aanval die je continu gebruikt. Hiernaast heb je ook nog speciale aanvallen waarvan je er hoogstens drie kan koppelen aan knoppen op je controller. Deze speciale aanvallen maken gebruik van mana.

Het doel van de game is om missies te voltooien en zo verder te komen in het verhaal. De missies sturen je voortdurend naar gevaarlijke plekken waar golf na golf aan vijanden op je af zullen komen. De sleutel tot elk gevecht is veel knoppen rammen en op het juiste moment een potion nemen zodat je weer helemaal levend en wel bent. Er zit weinig tactiek in de gevechten en dat is een gemiste kans. Er komen ook vaak genoeg baasgevechten in de game voor en we waren dan ook verbaast dat zelfs deze gevechten weinig denkwerk vereisen.

Verzamelen, verzamelen en nog meer verzamelen!

Wat zou een dungeon crawler zijn met het bijbehorende verzamelwerk van uitrustingen? De game zit vol met verschillende items die je verdient via missies en door vijanden te verslaan. Alle items zijn gewaardeerd met een kleur om hun zeldzaamheid duidelijk te maken.

Voor bepaalde items zal je een bepaald level bereikt moeten hebben voordat je ze kan gebruiken. Dit zorgt ervoor dat je wapens blijft verzamelen. Ook zal je steeds meer schade aan kunnen richten met betere wapens waardoor je die eerder zo irritante vijanden opeens veel makkelijker afmaakt. Hierdoor is het verzamelen van betere wapens en outfits erg leuk om te doen, zoals het hoort in een dungeon crawler.

Naarmate de game vordert zal je levels omhoog gaan. Met elk level dat je stijgt krijg je punten om te besteden in de standaard RPG attributen zoals strength, endurance, etc. en krijg je een punt om een nieuwe aanval te unlocken of een huidige aanval te versterken.

Uitstraling met weinig moeite

Dungeon Hunter: Alliance ziet er aardig uit voor een PSN-titel. De levels zijn gevarieerd genoeg en de vijanden zien er goed geanimeerd uit. Ook de bazen zijn soms indrukwekkend. Niks speciaals qua presentatie, maar wel erg passend bij het totale fabelachtige sfeertje. Het gemis van voice-acting is een grote misser en de muziek is voor de rest niet speciaal, maar past ook gewoon goed bij het totaal plaatjes.

Fun met ze vieren

Het grootste pluspunt aan Dungeon Hunter: Alliance is echter de online en offline co-op modus. Tot en met vier spelers kan er offline en online gespeeld worden. Hierdoor wordt de game een stuk leuker en automatisch ook uitdagender. De game past zich namelijk aan het aantal spelers aan dat speelt. Ook zal je betere items krijgen als je met meerdere vrienden speelt.

De game moet het echt hebben van zijn co-op ervaring, want die brengt de meeste fun in de game. Ook de ondersteuning van de PlayStation Move als controller draagt bij aan de fun factor en een instapsgemak voor iedereen.

Dungeon Hunter: Alliance is een leuke en vermakelijke PSN-game geworden. Van het verhaal moet de game het absoluut niet hebben, maar de co-op functie is erg goed uitgedacht. Ondanks dat de gameplay soms erg repetitief is en het gemis van voice-acting constant blijft steken kan je vooral met de co-op een hoop plezier beleven aan Dungeon Hunter: Alliance. Ook mede dankzij de lange duur van de game zullen de liefhebbers nog wel even bezig zijn met Dungeon Hunter: Alliance.

• Goed uitgedachte co-op modus
  • Move ondersteuning werkt prima
  • Lange speelduur