Volgende maand is het dan zover, het derde deel van Dungeon Siege komt in de winkels te liggen. Hoog tijd om alvast even een blik naar voren te werpen op Dungeon Siege III. Wij hebben de preview versie van de game gespeeld en de donkere sfeer van deze Action-RPG geproefd. Hoe wij op dit moment over de game denken, kan je lezen in de volgende preview van Dungeon Siege III.

Het verhaal

Zonder al te veel van het verhaal in Dungeon Siege III te verhullen, zullen we alleen vertellen waarmee het begint. Je wordt opgeropen door Odo om de strijd aan te gaan met Jeyne Kassynder. Zij heeft met haar leger de vallei Rukkenvahl aangevallen en aan jou de taak om terug te slaan.

Je kan de game met vier personages spelen. Dat zijn de zwaardvechter Lucas Montbarron, Anjali die van gedaante kan veranderen, de magiër Reinhart Manx en Katarina die bewapend is met zwaarden en vuurwapens. Jouw keuze bepaalt welk verhaal je volgt, alle vier de personages hebben namelijk een eigen historie met de vallei.

De ontwikkelingen

Dungeon Siege III is een Action-RPG die je meeneemt op een pad in duistere tijden. Tussen de gevechten door met meerdere vijanden tegelijk kan je van alles tegenkomen om jezelf en jouw uitrusting te verbeteren. Dit is vrij makkelijk, want je hebt er geen punten voor nodig. Als je een item hebt gevonden dan kan je deze gelijk toepassen.

Vind je bijvoorbeeld een schild of een zwaard dat beter is dan je huidige, dan pak je deze natuurlijk gelijk. Het is in principe vrij simpel om je hulpmiddelen te upgraden, veel heb je er dus niet voor nodig. Dit is pas het begin van het upgraden, er komt nog veel meer bij kijken.

Elke keer als je een level up gaat, krijg je Ability Points, Proficiency Points en Talents Points. Hiermee kan jij je vaardigheden dan verbeteren zoals bijvoorbeeld het zwaardvechten of je magie.

Gameplay

Je speelview in Dungeon Siege III is voornamelijk van achteren en boven, niet in First- of Third Person view. Op zich is het lekker overzichtelijk gemaakt en kan je best aardig goed bewegen. Doordat je het verhaal volgt, hoef je ook weinig keuzes te maken waar je naartoe moet, het spreekt allemaal voor zichzelf.

Op zich zijn de controls tot nu toe niet al te moeilijk en speelt de game op dit moment best lekker. Of hier nog verandering in komt weten we pas als Dungeon Siege III in de winkels ligt. Het idee bij ontwikkelaar Obisidian Entertainment is vooral om alles simpel te houden, zo blijkt nu. Dat kan alleen maar een voordeel voor de game zijn.

Graphics & Sound

Over de graphics op dit moment zijn we totaal niet te spreken. De stijl zit wel goed, maar tegenwoordig mag je toch veel betere graphics verwachten en zeker geen haperingen tijdens gevechten die je uitvoert. Laten we hopen dat dit niet in de uiteindelijke versie voorkomt, anders kan het zo zijn dat Dungeon Siege III heel slecht ontvangen wordt.

Het geluid in de game is niet veel bijzonders. De muziek die je hoort op de achtergrond past er goed bij en de geluiden zitten prima in orde. De voice-acting is best goed, alleen in de cut-scenes ziet het er niet uit. Dit komt vooral omdat de cut-scenes die je krijgt vooral stil staan en je ziet alleen een mond bewegen. Hier is weinig aandacht aan besteed bij de ontwikkelaar tot nu toe.

Voorlopige conclusie

We kunnen nu al zeggen dat Dungeon Siege III misschien meer voor de fans van deze franchise wordt. Op grafisch gebied wordt het hopelijk beter, zodat de game aantrekkelijker wordt voor diegene die ook een beetje een mooi beeldje willen. De game is een rasechte RPG met daarin de benodigde actie. Ook het verhaal zelf is belangrijk en dat zit wel goed in Dungeon Siege III. Tevens heeft de game ook een multiplayer modus, welke we helaas niet konden testen op dit moment. Al met al moeten we toch echt wachten op de volledige versie van Dungeon Siege III, die er hopelijk ook wat beter uitziet.