Nu we langzamerhand zijn bijgekomen van het nieuws dat Microsoft voor een immens bedrag Activision Blizzard gaat overnemen, komen we beetje bij beetje meer te weten over de beweegredenen van de acquisitie.
Natuurlijk betekent dit dat (waarschijnlijk) meerdere grote franchises zoals Call of Duty en Overwatch exclusieve content zullen krijgen voor pc en Xbox. Eén van de meer onderbelichte punten is de mobiele tak van Activision: de ontwikkelaar King, beter bekend als de studio achter Candy Crush.
De CEO van Microsoft, Satya Nadella, heeft nu in een gesprek met investeerders verteld dat King één van de kritieke componenten is binnen deze overname. Mobiel gamen is immers met afstand de grootste tak binnen de gamingindustrie en tevens een plek waar Microsoft nog niet heel aanwezig is (geweest).
Deze acquisitie zorgt er dus voor dat Microsoft in één klap een enorme ontwikkelaar in huis haalt en in die markt mee kan doen. Nadella zegt dat hij ernaar uitkijkt om de teams bij King te ontmoeten en van hen te leren.
‘Extending our horizon a bit, this transaction will make our approach to the consumer metaverse even stronger. That’s because our vision of the metaverse is based on intersecting global communities rooted in strong franchises. A big part of that is the fact that mobile is the biggest category of gaming, and it’s an area where we have not had a major presence before. This transaction adds one of the most successful mobile publishers to Microsoft Gaming, and I’m personally looking forward to learning from the innovative teams at King.’
Als ik zo lees vraag ik me ook wel af wie wie nu eigenlijk aan het volgen is?
Sony is aardig actief op de mobiele game markt,.
Je leest wel eens dat Sony ook een game pass achtige abonnement zou moeten aanbieden, maar lees ook regelmatig dat de mobiele game markt vele malen groter is dan de console/PC markt op game gebied
Dan snap ik wel dat Microsoft niet achter wil blijven.
Het lijkt wel op paniekvoetbal bij Microsoft, vooral de boot niet willen missen en met groot geschut inkopen doen en bij Sony dat ze al jaren een plan in de kast hebben liggen en zich door de jaren heen overal inkopen met kleine strategische aankopen.
De Cowboy vs Ninja, zal ik maar zeggen
@Anoniem-4657: weet niet waar jij je bronnen vandaan haalt. Idd mobiele markt is groot. Maar dat microsoft achter alles aan zit, is voor zo n gigant logisch vooral gamepass. En dat ps zo arrogant is om eerst te zeggen we geloven niet het model van gamepass en pc Ports. Je moet eens in de history kijken wat ze van elkaar hebben gekopieerd! Sony is niet innovatief zoals je denkt
@Anoniem-11:
Microsoft is pas met de X-box begonnen toen de Playstation een succes werd, PS Now was er eerder dan Game Pass, Sony zit al een tijdje in de mobiele game markt, dit artikel te lezen wil Microsoft zich daar nu ook inkopen.
Misschien heb je wel gelijk hoor dat het achter de schermen anders zit dan ik observeer.
Maar tot nu toe lijkt het dat Microsoft volgd, maar sommige zaken zoals game pass beter doet.
Goed bezig microsoft!