Special | De verschillende realms van God of War: Ragnarök – In de review hebben jullie kunnen lezen wat PlaySense vond van God of War: Ragnarök. Wat vooral erg indrukwekkend te noemen is, is de grafische pracht en praal die je in de game te zien krijgt. Het helpt natuurlijk ook dat de verschillende omgevingen ontzettend sfeervol zijn vormgegeven met een hoop details. Flora en fauna die op de achtergrond te bespeuren valt en ook de verschillende kleurenpaletten die de realms doen onderscheiden. Het is keer op keer weer een verrassing en we gaan vandaag alle realms langs met een korte omschrijving om de sfeer van de game nog eens wat extra aan te dikken. Lees het artikel om jezelf op te hypen voor je de game gaat spelen of waan je weer eens in de wondere wereld van God of War: Ragnarök. Weet wel, het bevat spoilers!
Migard kennen we nog wel
Het begin van God of War (2018) vond plaats in Midgard. Het is de realm van de normale mens en dat is dan ook dé juiste plek voor Kratos om zijn (nieuwe) familie te stichten. Als je bekend bent met het verhaal, weet je dat het er allemaal niet zo rustig aan toegaat. Iets wat ook veelvuldig naar voren komt in de game, gezien het dient als je centrale vertrekpunt naar andere realms. En als we naar God of War: Ragnarök kijken, is de gehele realm voorzien van een hoop meer sneeuw. Dit komt door de Fimbulwinter, wat je mag zien als het aanloopje naar Ragnarök, die gaande is. Het eens zo lieflijke en mooie landschap van Midgard is nu somber en intimiderend geworden.
Alfheim is nog altijd niet zo vriendelijk
Alfheim is behoorlijk veranderd ten opzichte van de laatste keer dat Kratos en Atreus deze realm bezochten. Een grote tempel, omringd door water met daar omheen een grote woestijn die zeer uitgerekt is. Een heuse zandstorm begroet Kratos en Atreus als zij deze plek bezoeken, waardoor ze goed uit hun doppen moeten kijken tijdens het traverseren op de zandvlaktes. Deze zijn bezaaid met groteske skeletten van merkwaardige monsters. Met verstopte grotten en mysteries zit er niets anders op dan deze te verkennen, want het thuis van de elfen heeft meer te bieden dan ogenschijnlijk lijkt.
Svartalfheim, het huis van de dwergen
Svartalfheim heeft vooral een merkwaardig landschap. Zo begin je tussen de geisers en geel getinte rotsformaties om later in een pittoreske omgeving te belanden, omringd door water. Het is vooral als je in de omgeving bent waar de dwergen wonen, dat de echte charme van Svartalfheim te zien is. Leuke kleine huisjes, met allerlei markt koopwaar en pleintjes die gevuld zijn met pompoenen. Buiten deze dorpen zijn er op verschillende plekken bouwwerken te vinden die de dwergen gemaakt hebben, zoals alleen zij dat kunnen. Er is ontzettend veel te zien (en doen) in Svartalfheim, waardoor het een genot is om te bezoeken. Ga ook zeker meerdere keren terug, het herbergt veel geheimen!
Kwam Freya niet uit Vanaheim?
Vanaheim is een realm die we in God of War (2018) niet hebben kunnen bezoeken. Dit samen met Svartalfheim en Asgard. In God of War: Ragnarök zul je dus ook met gloednieuwe omgevingen kennismaken en Vanaheim is er daar één van. Deze realm behoort tot de grootste, waardoor je er uren en uren kunt doorbrengen. Wat ook uniek is, is dat het verschillende gebieden kent. Het ene moment wandel je door een dichtbegroeide jungle en het andere moment trotseer je de vele vijanden in de woestijn. Vanaheim is ook de thuisbasis van de Vanir goden en misschien kom je er wel eentje tegen. En trouwens, was Vanaheim niet het huis van Freya? Wat deze realm nog wat unieker maakt, is dat er een eigen dag- en nachtcylus aanwezig is, die invloed op de omgevingen heeft. Interessant, niet?
Helheim is maar een koude bedoeling
Een plek om rillingen van te krijgen. Het is een realm die voor het merendeel bestaat uit ijs en de zielen van overleden mensen. Je zou met de benaming Helheim verwachten dat vuur de overhand heeft, maar het tegenovergestelde is waar. Helheim is misschien wel de meest onheilspellende omgeving in God of War: Ragnarök waar je meermaals langs zal gaan. Ondertussen wordt deze realm bewaakt door Hraesvelgr, die majestueus uitkijkt op de dooie boel. Helheim is niet de meest uitnodigende realm om in te vertoeven, maar het heeft wel zijn nuttige functie. Het blauw met groenwitte kleurenpalet is er een die er in ieder geval zeer herkenbaar uitspringt.
Muspelheim is weer gevuld met uitdagingen
Als je de vorige game gespeeld hebt, dan weet je dat Muspelheim vooral de realm van de uitdagingen is. Dat is deze keer niet anders, ook nu zul je weer geconfronteerd worden met allerlei gevechten. Weet jij ze in het voordeel van Kratos te beslechten? Ga de uitdaging aan en oefen je nieuwe moves. Leuk is dat Muspelheim dit keer ook een belangrijkere rol speelt dan voorheen, waardoor je veelvuldig in deze omgeving rond zal wandelen. Wat Muspelheim vooral zijn eigen identiteit geeft, is dat je hier kunt genieten van een vurige omgeving. De lava stroomt overal en in de verte zijn vulkanen te zien. Na de koude avonturen in Niflheim en Helheim is dit een mooie plek om weer even op te warmen. Letterlijk.
Jotunheim, een bijzondere plek
Het is de meest mysterieuze plek van alle negen realms in God of War: Ragnarök. Aan het einde van deel één werd het as van Frey uitgestrooid vanaf de hoogste punt van alle realms. Je keek uit op een uitgestrekt rotslandschap, dat bestond uit Giants die hun beste tijd hebben gehad. Het lijkt een uitgestorven realm te zijn, maar schijn bedriegt. Er is namelijk een hoop meer in Jotunheim te vinden dan je op het eerste gezicht zou denken. We gaan dit natuurlijk niet verklappen, maar Jotunheim is absoluut een realm om eens goed te verkennen, want er is genoeg te ontdekken en uit te pluizen!
Niflheim is veranderd
Voorheen nog een mistige plek waar intimidatie hoog in het vaandel stond, is het nu een realm die te lijden heeft onder Fimbulwinter. De mist is weggetrokken en naast Helheim is dit misschien nog wel een koudere plek. Vrijwel alles is hier bevroren en je bezoekt deze realm omdat er beloningen op je wachten door de raven van Odin te doden. Weet je ze allemaal te vinden? Ga dan zeker langs om je beloning op te halen en vergeet niet de omgeving te checken. Niflheim mag ogenschijnlijk geen grote rol van betekenis spelen in God of War: Ragnarök… er is meer te vinden dan aanvankelijk lijkt!
Asgard?
Het huis van de goden, Asgard. Het is een plek die maar moeilijk te bereiken is voor stervelingen. Het is ook de plek waar Thor en Odin (en de rest van de goden) hoog en droog zitten, ver verwijderd van de potentiële Spartan Rage van Kratos. De realm op zichzelf bereiken is al buitengewoon lastig en het wordt ook als mysterieuze omgeving gepresenteerd. Dit maakt dat we er alleen geheimzinnig over kunnen doen. Hoe zit Odin erbij? Wat doet Thor in zijn vrije tijd? En bewaakt Heimdal niet deze plek volgens de Noorse mythologie? Er zijn zat vragen die een antwoord moeten krijgen. Dit doe je door lekker de game te spelen.
God of War: Ragnarök is nu verkrijgbaar voor de PlayStation 4 en PlayStation 5.
Heb de game geplat. Dus denk dat me mening iig iets waard is. Maar jullie hypen wel heeul erg hoor.
Jotunheim stelt niets voor valt niets te ontdekken of uittepluizen behalve een bloem. En dan heb je die realm 100%. Niflheim en helheim waren wel goed niet grootschalig zoals vanaheim alfheim svarthaheim en midgaard. Het eerste thor gevecht was het beste baas gevecht van heel de game. Daarna houd het wel een beetje op kwa echt spektakel.
En de intro van het spel geeft een heel droevige trieste sfeer aan die erna zowat compleet verdwijnt imo. De rest voelt als een marvel filmpke aan.
Ik had er echt wat meer van verwacht kwa toon en verhaal.
Edit en asgard valt ook niets te exploren.
@SundaySatanic: en toch platten…
@SundaySatanic:
Helemaal niet waar wat je zegt qua verhaal dat het die toon verliest. Totaal niet waar. Ja er zitten ook andere tonen in. Zo hoort dat ook met een goed verhaal Ipv 1 toon constant met een 40 uur durend verhaal. Maar je bent zelf het probleem hier. Dat het jou allemaal niks boeit wat er verder gebeurd dan het begin is wat anders dan zeggen dat het verhaal Marvel is. Wat sowieso gejat is van internet. Dus zegt ook alweer genoeg over hoe je mee loopt te doen Ipv dat je een eigen mening hebt. En dat gejank over die realms.. het klinkt alsof je of geen werk hebt of dat je de hele dag niks hebt te doen iig met je Platinum & je gejank over de realms.
Leuk spel, waar mijns inziens veel te vaak de vaart wordt uitgehaald door the lange tussenfilmpjes, of gedeeltes waar je veel te veel aan de hand wordt genomen. Toch het idee dat de makers heel graag filmmaker zouden zijn gworden als ze de kans hadden gehad. Op het moment fat je wel de vrijheid krijgt laat de game zijn ware kracht zien. Het exploreren en ontdekke. Van nieuwe gebieden is top gedaan.
@SundaySatanic: Dat betekent dat je er minimaal 60 uur in hebt gestoken. Het verhaal heb je in 30 uur wel uitgespeeld. Als je er echt meer van had verwacht had je niet nog 30 uur verder gespeeld, dus geloof er vrij weinig van.
Hier heb ik een dubbel gevoel bij. De werelden zien er absoluut mooi uit, met veel ogenstrelende details. Het speelt ook heerlijk weg, als een ware blockbuster met veel spektakel. De combat is ook weergaloos.
Desondanks vind ik het geen goty materiaal. De werelden zijn weliswaar mooi, maar het heeft niet echt een bepaalde vibe of sfeer zoals je bij From Software of Kojima games hebt.
En de actie voelt ook weliswaar heerlijk aan, met vette moves, combo’s en bruut geweld. Maar het is ook behoorlijk onvoorspelbaar. Ik ging bijvoorbeeld regelmatig dood zonder dat het fair voelde, omdat aanvallen te vaak meerdere kanten tegelijk kwamen.
Qua story voelt het net even te veel uitgerekt, waardoor ik gevoelsmatig niet erg betrokken ben met het verhaal. Ondanks dat de voice acting van ongekend niveau is.
Al met al vind ik het een dikke 9 waard en vermaak ik me er absoluut mee. Maar andere spellen hebben meer indruk bij me achter gelaten. Ook qua werelden /zones in het spel.
@SundaySatanic:
(Ps5)
Ik ben het wel met je eens. Voor mij was het spel bij vlagen goed. Ik vind zelf de eerste game veel beter. Ook de graphics en besneeuwde wereld vond ik tegenvallen en minder mooi. Alleen het gevecht met Thor vond ik nog wel leuk. Mocht ik het spel een cijfer geven, dan zal ik een 7.5 geven. Het eerste deel zal ik een 9.7 geven omdat ik dat spel echt geweldig vond.
Leuk artikel trouwens!
Wat een mooie game is dit veel beter dat 2018 op mijn QD Oled Samsung ik heb de game ook getest op mijn Neo qled daar is het zwart wat minder dan de oled . Ik vond die realms heel goed verdeeld voor variatie in de map zo vond ik waar oden zit dat stuk leek veel op Dead stranding zag er net zo uit kwa GFX en nog beter . ik heb de 2versies uitgespeeld plat maar ik ga zeker er nog eens door op de 120 fps mode maar wel later nu nog wat andere game verder doen . Game van het jaar .
Dat niemand klaagt over je buddy in de game, die maar bar weinig helpt en soms bijna niks loopt te doen, ik moest zelf telkens continu blokje indrukken. Ook stond ik met een boss gevecht regelmatig met mijn rug tegen de muur en kon ik bijna niks meer doen tegen de aanvaller. Ook vind ik de balans van de moeilijkheidsgraad een beetje uit balans, bij 1 baas kon ik gewoon stilstaan en niks doen.
@Anoniem-8018:
In het vorige deel moest je je buddy zelf ook aansturen.
@SundaySatanic: alleen thor baas was goed zeg je en voor de rest noem je geen bazen jij heb enkel hem verslagen en toen nog klein stukje gespeeld en jij zegt intro filmpje is niks dus zegt genoeg dat jij enkel dat stukje heb gespeeld en hem daarna aan de kant heb geschoven en lekker met fifa ben door gegaan janjaap
Overhypte game. Voelde aan als een michael bay film. Meteen weer vergeten waar het allemaal over ging nadat ik m uit had gespeeld.
@Anoniem-1213:
lol iemand in mijn lijst heeft hem in 31 uur platium. Casuals doen er lang over. Als je die hard gamer bent ken je alle knoppen en paternen al door de zovele ervaring. Die uitspeel tijden zijn een richtlijn voor het grote publiek. Er zijn mensen die dat gelijk in 15 uur doen. Vanuit nature. Ik hou me daar allemaal niet meer mee bezig. Maar het kan dus wel.
@Anoniem-5372:
“lol iemand in mijn lijst heeft hem in 31 uur platium.”
Alleen als je de moeilijkheidsgraad op Story zet lukt dat.
“Casuals doen er lang over ”
Nee vriend. Hardcore gamers doen er lang over. Casuals hebben het juist snel uitgespeeld.
-> Approximate amount of time to platinum: 40-50 hours on Story Difficulty / 50-60 hours on Balance Difficulty / 60-70+ hours on No Mercy Difficulty
@Anoniem-8018: Heb zeker klachten over de buddy, maar dan vooral de stukken dat je met hem speelt. man man wat was dat saai zeg!