Review | Horizon: Call of the Mountain – Met twee Horizon delen waarin Aloy de hoofdrol speelde, is het nu tijd voor iets nieuws. We maken in Horizon: Call of the Mountain kennis met Ryas, een Shadow Carja die in een onfortuinlijke situatie zit en jij neemt zijn rol aan om hem te helpen. Als launchgame voor PlayStation VR2 moet deze titel de hardware ten volste benutten en wij gingen ermee aan de slag. Het is enerzijds natuurlijk een paradepaardje om de nieuwe technologie te showen, maar de vraag is anderzijds of Call of the Mountain ook als game erg geslaagd is. Is dit een echte system seller voor PlayStation VR2? Of is het meer bedoeld als showcase, en tegelijkertijd een middel om de Horizon-fans te voorzien van een extra game. Je gaat het nu lezen!
Een goede eerste indruk
De game begint in een bootje, met twee onbekende personen die je gevangen hebben genomen. Jij bent zoals aangegeven Ryas, een Shadow Carja, die blijkbaar ernstige misdaden heeft begaan. Zo vaar je een rivier af en maak je op een nieuwe manier kennis met de omgeving, die natuurlijk herkenbaar oogt dankzij de eerdere delen in de franchise. Het is zeer indrukwekkend, omdat dit ook je eerste kennismaking in virtual reality is met de machines die in de game zitten. Hierbij valt meteen op dat deze verbluffend goed geanimeerd zijn met alle details die je kent uit de Aloy-games. Daarbij is het een mooie introductie van de features van de headset: met water dat op je hoofd valt doordat een Tallneck over je heen stapt of een Stormbird die voorbij vliegt, waardoor je headset gaat vibreren voor extra immersie. Maar niet alles is rozengeur en maneschijn: jij bent nog steeds een gevangene en door een ongeval kapseist je boot.
Jij weet tijdelijk te ontsnappen en komt uit bij een kamp. Het is bij het ontsnappen dat je ook een beetje de eerste gameplay elementen leert kennen van de game: rondlopen, objecten oppakken en gebruiken, en vooral veel klimmen. Niet veel later ben je helaas de pineut en zit je weer in de boeien. In de uitvalsbasis zijn er verschillende personages (onder meer ook Aloy) die jou een keuze bieden: help hen mee een mysterie te ontrafelen of boet voor je daden. Het verhaal mist echter behoorlijk wat diepgang en is eigenlijk ook verwaarloosbaar. Het mysterie dat je moet ontrafelen is waarom veel van de machines raar gedrag vertonen. Tijdens je queeste ben je ook nog eens op zoek naar je vermiste broer, wat ertoe leidt dat je in de vele omgevingen op onderzoek uit zult gaan. Lees: ontzettend veel klimmen op hoge bergen, door verlaten fabrieken trekken en industriële omgevingen en ruïnes bezoeken.
Jij bepaalt hoe je speelt
Voor je in de wereld van Horizon duikt met de PlayStation VR2 op je hoofd, zijn de juiste instellingen natuurlijk belangrijk. Je krijgt namelijk behoorlijk wat opties. Zo bepaal je of je zittend of staand de game wilt spelen (iedere optie werkt even goed). Daarnaast krijg je een sloot aan andere opties: vignette aan of uit, vrij rondlopen met pookjes of juist met handbewegingen, gebruik van eye tracking of niet (veelal bij keuzes maken), en additionele opties die bedoeld zijn om motion sickness tegen te gaan. Het valt eigenlijk onder de categorie vanzelfsprekend, maar omdat het zo uitgebreid is heeft het wel enige aandacht verdiend.
Veel (repetitieve) gameplay
Als stoere Shadow Carja heb je de beschikking over een boog, waarmee je van tijd tot tijd de mechanische dieren van je af moet weren. Het gebruik van de boog werkt erg goed: met de Sense controllers (links of rechts) maak je een beweging naar je schouder toe en ‘pak’ je als het ware met L2/R2 je boog. Eenmaal deze in je hand doe je hetzelfde met de andere controller om een pijl te pakken. Het werkt erg intuïtief en ook het mikken ermee gaat erg goed, terwijl je de haptische feedback in de controllers voelt. Als je de boog zijwaarts houdt (met je polskant omhoog), krijg je de mogelijkheid om uit verschillende pijlen te kiezen en deze ook te craften. De standaard pijl kan je onbeperkt gebruiken en vormt tevens de basis voor andere pijlen: tear-, vuur- , precisie- en elektrische pijlen. Je plaats enkel wat onderdelen op de juiste plaats en klaar is Kees. Dit is eigenlijk ook het enige wat je in de game kunt craften, behalve van tijd tot tijd wat nieuwe gereedschappen om je opties bij het klimmen verder uit te breiden.
De Slingshot is het enige andere wapen dat je nog in de game krijgt. Hierbij leg je met de Sense controllers bijvoorbeeld een vuurbal of steen in de Slingshot en trek je het elastiek naar achter om nadien los te laten. Het werkt erg goed allemaal. Wanneer je oog in oog komt te staan met de machines (een Thunderjaw, een Glinthawk of meerdere Watchers), verandert de omgeving in een arena waarin jij enkel aan de buitenkant kunt bewegen. Zo kan je strafen of dodgen om aanvallen van de machines te ontwijken, terwijl je op hun zwakke plekken schiet met pijl en boog (zoals in de reguliere games). Het houdt een beetje structuur en overzicht in de gameplay, maar wordt door het concept wel snel repetitief.
Naast het inzetten van wapens kun je ook verschillende objecten gebruiken in de game. Deze vind je vooral in kampen (of beter gezegd: plekken met kampvuren van waaruit je kunt fast travelen naar de uitvalsbasis). Trommels met sticks, maraca’s die je kunt schudden of zelfs een paar schaaltjes met verf en een kwast. Ze kennen allemaal interactie, waarmee je wat meer te doen hebt, maar het is niet iets wat we nog niet kennen van andere VR-games. Hetzelfde geldt voor de puzzels die je weleens tegenkomt. Ook dit is niet heel origineel en beperkt zich vooral tot uitvogelen welk klimgereedschap je nu moet gebruiken tot het verplaatsen van tandwielen. Basic stuff, so to speak. Wat wel erg leuk is, is het eten van appels. Je ziet ze vaak liggen tijdens gevechten en op andere willekeurige plekken. Toen we een appel oppakten, moesten we dit uit reflex in onze mond stoppen. Het leuke hieraan is dat Ryas dan ook echt van de appel eet, wat zelfs een essentieel onderdeel van de gameplay is: je krijgt er namelijk health van.
Klimmen en nog eens klimmen
De game kan je eigenlijk opdelen in twee gedeeltes: actie afgewisseld met exploratie en veel klimwerk. Zo kunnen we gerust stellen dat de game voor zeker 70-80% uit klimmen bestaat. Horizon: Call of the Mountain is dus geen game zoals die van Aloy, die je in virtual reality speelt; je kan het eigenlijk meer een klimsimulatie noemen. Het klimmen zelf werkt prima, zo grijp je met je handen de richels van de berg en klim je omhoog. Dit wordt afgewisseld met touwen en soms moet je wat slingeren. Hoewel het dus prima werkt, moeten we wel zeggen dat je dit buitenproportioneel vaak doet. De game is ongeveer 8 á 10 uur lang, waarbij je het gros van de tijd aan het klimmen bent. Gelukkig zijn er genoeg momenten die ontzettend tof zijn. Denk aan instortingen die plaatsvinden, een Thunderjaw die achter je aanzit of dat je vanaf een hoog punt een kabel vastpakt en naar beneden sjeest. Hier hadden we echter nog meer van willen zien voor de afwisseling.
Een zeer mooie game
Horizon: Call of the Mountain is een klimgame die actie als onderdeel erbij neemt en fijn is dat de performance het merendeel van de game stabiel te noemen valt. Zo is de framerate (vermoedelijk) 120fps, waarbij we tegen het einde hier en daar een stotter konden opmerken. Het lijkt te maken te hebben met bepaalde omgevingen die ingeladen worden of doordat de performance slachtoffer kan worden van veel gebeurtenissen tegelijkertijd, die we natuurlijk niet zullen spoilen. Al met al is het echter een zeer stabiele game. Vooral in combinatie met de eerder genoemde graphics. De game is ongelooflijk mooi. De vele details op de verroeste machines van de oude oorlog, het uitgestrekte landschap dat je kunt bewonderen als je eindelijk bovenop een berg staat, maar ook de vlaggetjes die bij verschillende ruïnes of kampen wapperen, het is genieten. Er valt echt veel te zien, en ook qua vegetatie kijk je werkelijk je ogen uit.
Mocht je weer terugkeren naar je uitvalsbasis, dan kan je hier de collectibles die je tijdens je avontuur hebt gevonden oppakken en stuk voor stuk rustig onderzoeken. Ook heb je de mogelijkheid om weer het boottochtje te ervaren, wat vooral leuk is als een showcase voor PlayStation VR2. Daarnaast heb je ook toegang tot een training area waar jij je boogvaardigheden kunt oefenen. Je vindt hier bovendien verschillende personages waar jij een praatje mee kunt maken, alleen zeggen ze amper boeiende dingen. Jammer is trouwens dat de voice-acting van hen ondermaats is. Daarbij staat iedereen er ook ontzettend statisch bij wat een sterk contrast oplevert met de machines die wel op een verbluffende wijze bewegen.
Neem je tijd en geniet van waar je bent
We willen de audio van de game tot slot nog even extra belichten. Hier zijn we positief over, omdat het erg goed te noemen valt. Waar jij je ook bevindt, je hoort van alles om je heen: het gekraak van verroeste machines waar je op klimt of de wind die langs je heen suist. Ondanks het vrij verlaten gevoel van de plekken die je bezoekt, is het erg rustgevend. Het komt vooral ook door de soundtrack die uiterst goed is. De mooie muziek is iets waar we lang naar kunnen luisteren en het sluit ook perfect aan op wat we van de franchise kennen. Als je dan toch zoveel moet klimmen, doe het dan lekker met mooie muziek op de achtergrond.
Conclusie
Horizon: Call of the Mountain is niet per se een hele bijzondere game. De gameplay bestaat grotendeels uit hetgeen wat je kent van andere VR-games, alleen wordt het mooi verpakt. Grafisch is de game namelijk echt indrukwekkend en de audio is geslaagd. Het jammere is dat er veel te veel nadruk wordt gelegd op het klimmen: je doet dit het merendeel van de game en op zichzelf is het een vrij saaie handeling daar waar je zou willen dat juist de actie de boventoon voert. Natuurlijk geeft de titel weg dat bergbeklimmen in de game zal voorkomen, maar het had de game niet misstaan als het een beetje binnen proportie was gebleven, zeker gezien de Horizon naam eraan gekoppeld is. De techniek van PlayStation VR2 maakt de game unieker dan het in kern eigenlijk is. Horizon: Call of the Mountain is niet de system seller die PlayStation VR2 nodig heeft, maar het is wel een erg genietbare game. Zeker als je van klimmen houdt.
Pluspunten
- Prachtig om te zien
- Werkt goed
- Goede audio
- Leuke combat
Minpunten
- Teveel klimwerk
- Verhaal verwaarloosbaar
- Geen originele gameplay
7.0
En hier kocht je een vr bril voor.
Lachen hoor.
Prima score, en eerlijke score.
Dus geen 9.5 wat sommige anoniempjes dachten bij een vorig artikel.
Wat wel jammer is, is dat je voor dit spel niet expliciet een vr2 bril moet kopen. Als het nou een 9 was of 10. Zouden ze veel mensen over de streep trekken om een bril te kopen. Want dit is natuurlijk wel een aardig blockbuster spel.
Misschien eens beter onderbouwde comments boys ipv, 1 enkele haat zin.
Waarom playsense comments van andere met kritiek verwijderd. Blijft vooralsnog een raadsel….
De 7 van nu was vroeger een 8,5
Had er meer van verwacht. Helaas niet geworden wat ik er van had gehoopt. VR blijft qua gameplay toch achter.
Het ding zelf, is heel technisch en zit goed in elkaar. Het is eigenlijk een kleine oled tv met 120 hertz. Als je deze specificaties vergelijk met de vr brillen voor pc, en dan de prijs. Is de psvr2 een koopje. Nu is het wachten op modders, die deze bril laten samen werken met pc (steam)
@PvdW90: Veel goede VR games op PSVR1 kregen ook de 7, en een 7 is nog steeds niet super slecht. (En het gemiddelde op Metacritic is nog steeds 79 overigens)
Inderdaad niet de blockbuster die VR nodig heeft maar ik denk zelf dat GT7 en Resident Evil Village dit veel meer zijn, net als Resident Evil 7 dat voor PSVR1 was.
Die games hebben dan ook prima gameplay, en ook zijn er tal van VR games die dat ook hebben.
Sony had denk ik de hoop dat deze ontwikkelaar (waarom niet Guerilla Games eigenlijk?) er iets interessantere van zou maken.
Voor deze game wacht ik zelf ook zeker op een aanbieding, er is meer dan genoeg leuks te spelen bij release.
Een min voor originaliteit, dat geldt voor alle games
@gamingbosch:
Ja inprinciepe wel, maar goed dat dit aangehaald word als minpunt. Zouden reviewers massaal moeten doen. Dan krijgen we eindelijke een keer games met meer innovatie ???
@Anoniem-1718: reageerde jouw ouders altijd zo als je een 7 op je rapport had? Volgens mij is een 7 nog steeds een goed cijfer …
Ondanks de 7 die door verschillende reviewers gegeven worden is het een must have..
Echter geen system seller. En dat gaan GT7 en Resident Evil ook niet zijn.
De VR2 heeft games nodig als COD of GTA in VR.. zulk soort games zullen VR2 echt een sales boost geven.
Anyway ik wil er echt 1 maar thuisfront (lees: vrouw) is niet te overtuigen dat ik deze Moet hebben..
@Anoniem-5642: Als je de online vibe / hype hebt gevolgd kon je zien dat GT7 het juist een enorme boost heeft gegeven.
Zelfs veel non racers die het spel én een PSVR2 gekocht hebben met velen daarbij zelfs een race setup.
Natuurlijk zal een goede GTA of COD VR game (of Half Life Alyx) nog meer boosten en omdat games blijkbaar nu veel gemakkelijker naar VR te tillen zijn zie ik nog wel grote titels volgen.
@Anoniem-5642: Wat, je mag het niet kopen zonder toestemming van je vrouw? Ouch…
@Anoniem-8492: nee dat doen mensen als ze getrouwd zijn. Die overleggen alles samen.. helaas
@Anoniem-5642: niks te vertellen thuis haha
@Anoniem-5642: vr2 heeft maar 1 launchgame nodig om te verkopen : HL:Alyx
@Anoniem-1608: Haha ik ben ook getrouwd en overleggen hoeft niet. We hebben beide ons eigen spaarpotje en daar kunnen we zelf sparen voor wat we leuk vinden.
Ik ben vorig jaar al begonnen met sparen dus die PSVR2 koop ik, of de vrouw het goed vindt of niet. (Maar goed, ze ondersteunt en accepteert mijn hobby ’s gelukkig gewoon)
@Anoniem-5642: grow a pair 🙂
@Guitar_Hero: nee ben ik met je eens. Ik vind een assasins creed altijd vermakelijk(een7) maar dat is ook niks vernieuwend. Alleen vind 600 euro uitgeven om te kijken of er eventueel kleinere titels bij zitten die ik wel leuk vind een risico die ik me financieel niet kan veroorloven.
Ik had denk ik te hoge verwachtingen van wat een vr kan. Verwachtte een forbiddenwest achtige game alleen liniear. En dat valt dan een beetje tegen.
Ben ook zeker wel benieuwd naar de GT7 update. Hoop echt dat ze het gevoel kunnen creëren dat je zelf in de auto zit.
@PvdW90: De previews van GT7 zijn echt enorm veel belovend, en zeker het gevoel dat je in de auto zit. Dit was bij GT Sport al zo, alleen was het daar jammer dat het zo’n beperkte content had.
€600 is veel, zeker voor een paar games maar als ik kijk naar wat er al komt en hoeveel er nog ontwikkeling is, is dat voor mij het nu al waard. PSVR1 heeft ook echt wel een goede ondersteuning gehad en met deze hardware en de mogelijkheden om AAA games eenvoudiger om te zetten naar VR kan het voor mijn gevoel alleen maar beter worden.
@Anoniem-5642: en je vrouw heeft gelijk.
Niet doen heb dit met de vr gedaan en had al direct spijt.
@Anoniem-1608:
Ik overleg helemaal niks met m’n vrouw als ik iets wil kopen. Zij ook niet met mij. We hebben allebei een baan en geen gezamenlijke rekening. Geen gezeik dus, gaat al 14 jaar goed.
@Anoniem-2570: De vrouw is ook aanwezig als anoniem zie ik :p
VR is geweldig!
zoveel zin in ga tijd tekort komen.
Ik heb wel de PSVR2 maar deze niet. GT7, Kayak. Die speel ik wel. Maar hier ga ik zeker geen 70 euro voor tikken.
Maar is het cijfer van deze review gebaseerd op andere reviews of wat je zelf vind?
Nergens last meer van, vrouw uit huis gezet. Geen gezeik meer en ik kan doen wat ik wil. Heerlijk!!
@Anoniem-5642: jarenlang ook zo gedaan. Sinds 1.5 jaar niet meer. Hebben gezamelijke rekening, maar ik verdien bijna 3x zoveel. Dus ja, als ik nu iets koop, koop ik het gewoon.
Adviseer je om het daar toch over hebben met je vriendin/vrouw, want ooit gaat dat mis. Het is namelijk helemaal niet gezond om alle uitgaven te overleggen. Je mag jezelf af en toe best eens verwennen toch?
Schijt vr game krijgt een beter cijfer dan wild hearts? Hoe kunnen jullie jezelf nog serieus nemen?
@Anoniem-6958: Het cijfer van deze ‘schijt VR game’ ligt zelfs lager dan het wereldwijde gemiddelde dus blijkbaar is het gewoon geen ‘schijt VR game ‘.
Hoe kun jij jezelf serieus nemen?
Goeie review nog een paar dagen en mijn Horizen VR bundel staat voor de deur .
@Anoniem-1718: nou. Ik heb m gekocht voor resident evil, no mans sky, deze game en gran turismo (o.a.). Maar. Haters haten. Players spelen. Joejoe.