Op 31 augustus kunnen pc- en PlayStation 5-gamers aan de slag met Baldur’s Gate 3. Spelers op de Xbox Series X|S vissen dus naast het net. Dit wil echter niet zeggen dat het spel nooit naar de consoles van Microsoft zal komen.
Een persvoorlichter van Larian Studios heeft tegenover Push Square laten weten dat Baldur’s Gate 3 geen PlayStation 5 console exclusive is. De ontwikkelaar heeft simpelweg gekozen om hun game eerst naar de console van Sony te brengen.
“Right now Larian is planning to release Baldur’s Gate 3 for PC, Mac, GeForce NOW, and PS5. That said, they don’t have exclusivity and will announce support for additional platforms if and when they’re ready.”
Dit werd op Twitter nog eens onderstreept door de CEO van Larian Studios: Swen Vincke. Die het volgende te zeggen had over het ontbreken van een Xbox-versie:
“Relax. We still aren’t playing the exclusivity game.”
Op Reddit werd uiteindelijk door de community manager duidelijkheid gegeven over de hele situatie. Larian Studios is tijdens de ontwikkeling van de Xbox Series X|S-versie van Baldur’s Gate 3 tegen wat problemen aangelopen. De ontwikkelaar kan nu niet met zekerheid zeggen wanneer deze worden opgelost en heeft er daarom voor gekozen om de Xbox-versie nog niet te noemen.
“Thanks for all the hype and enthusiasm following yesterday’s announcement that Baldur’s Gate 3 is coming to PS5 day and date with PC on August 31st!
Xbox players, we’ve seen your questions about if/when you can expect Baldur’s Gate 3 on Xbox. We’ve had an Xbox version of Baldur’s Gate 3 in the works for some time, but we have run into some technical issues – particularly with split-screen co-op. We are still working on an Xbox version of BG3, but we’re not yet confident enough to announce it. We don’t like announcing anything until we’re ready, because we don’t want to get peoples hopes up until we’re sure we can deliver.
There’s no platform exclusivity preventing us from releasing BG3 on Xbox day and date, should that be a technical possibility. If and when we do announce further platforms, we want to make sure each version lives up to our standards & expectations. Thanks for understanding!”
Een ding weet ik wel het ligt in ieder geval niet aan de incompetentie van Larian Studios. want dat is de studio totaal niet.
Meerdere ontwikkelaars hebben moeite me de xbox. Atomic heart draait veel beter op de ps5 hogwarts legacy zelfde. Toch wel een dingetje want de xbox is wel de krachtiger console van de 2.
@PvdW90:
Ze hebben vooral moeite met XsS. Dat is dan ook de bottleneck.
Als Microsoft slim is zeggen zeggen ze tegen devs het is niet verplicht om je game voor xsS te maken.
@coola: Klopt helemaal.
@coola: Wat bedoel je met ‘dat is de studio totaal niet?’
@coola: ik vind het sowieso niet aan Microsoft om te bepalen of ontwikkelaars wel of niet de game compatible maken met de series S.
@Anoniem-202:
Dat Larian totaal niet Incompetent is. Want ze weten echt wel hoe ze games moeten maken die zo goed als bug vrij zijn.
@coola:
Goed verhaal Coola. Zullen we even de minimale PC specs erbij pakken waar de game op kan draaien. Vreemd de Xbox Series S is toch stuk krachtiger dan deze specs.
Devs willen eigenlijk gewoon niet een Series S versie maken. Probleem met devs tegenwoordig is dat ze altijd aan sterke machines willen werken zodat ze minder hoeven te optimaliseren en hun foute door ruwe horse power te verbloemen. Zoveel slecht werkende games de laatste tijd. Forsoken *kuch*.
@Anoniem-2454:
Nogmaals Larian is totaal niet Incompetent en al helemaal niet lui. De fout ligt toch echt bij de xsS want Larian heeft namelijk de game op een low spec pc dik in orde.
De Series S is echt een probleem aan het worden.
@coola:
Bedankt voor je antwoord Coola. Je laat duidelijk zien dat je totaal geen kaas hebt gegeten van de PC gebeuren.
De Steam Deck is bijvoorbeeld zwakker dan de Xbox Series S en de game is makkelijk speelbaar daarop. Dit is gewoon standaard Consoletje bashen van devs en door domme schaapjes die meelullen. Devs van Gotham Knights waren de Series S ook aan het bashen en de game draait op alle platformen als dikke stront.
@Anoniem-4669:
Ik weet exact waar ik over praat.
@coola:
Dat zeggen mensen op Twitter ook van zichzelf en komt aardig wat onzin uit.
@Anoniem-2788:
Larian krijgt het perfect draaiend op ps 5 , pc ( zelfs perfect draaiend op een 1080gtx) Steam Deck. Maar niet op de xsS. Ergo het ligt aan de xsS
@Anoniem-4669: Je weet toch dat er meer is dan alleen de ruwe specs waar je naar moet kijken. Er zijn nog zoveel parameters die die invloed kunnen hebben op het goed draaien van een game. Ik denk dan bv. aan het OS of de engine van de game die niet perfect compatibel zijn met elkaar of met de hardware.
@Anoniem-4669:
mja das gotham knights
baldurs gate 3 draait in ieder geval op zowel een lage specs als high end pc goed ( game is al 2 jaar speelbaar op pc en totaal geen issues). en ps5 zal ook geen probleem zijn en XsX zeer waarschijnlijk ook niet
overigens heeft zeer waarschijnlijk te maken met dat de co-op splitscreen volledig in de ram geladen moet worden en de 8gb limitatie van de XsS de boosdoeners is dat het niet soepel loopt en co-op is console exclusive want pc krijgt dat niet
Altijd dat gedoe dat de series S een bottleneck is. Er zijn genoeg voorbeelden van games die perfect draaien op de series S. Over het feit dat Horizon 2, GoF, AC Mirage, en nog tal van titels ook op PS4 worden uitgebracht hoor je zelden klachten.
@Anoniem-8969: ja maar dan is het Sony en dan is het niet erg