Vorig jaar verscheen Chrono Cross: The Radical Dreamers Edition, een remaster van de klassier Chrono Cross uit 1999. Alhoewel deze nieuwe editie wat framerate problemen had bij de launch, zorgde de release er wel voor dat talloze spelers, zowel oude bekenden als nieuwkomers, met de game aan de slag konden gaan. De ontwikkelaars lieten zich nu horen in een recent interview over waarom ze het nodig vonden om deze remaster het leven in te roepen.

Blijkt dat de initiële gedachte achter deze remaster angst was: de angst dat Chrono Cross op den duur onspeelbaar zou worden. Producer Koichiro Sakamoto aan het woord (vertaald door GamesRadar).

“Back when the project was launched, Chrono Cross was possibly going to become unplayable. There was a Game Archive service on PlayStation 3 that allowed you to play PlayStation 1 games. But PlayStation 4 was already on the market. We didn’t know at the time if PlayStation 4 would also have a Game Archive service. It looked like Chrono Cross could become unplayable. So, a remaster project was set up. That’s the backstory.”

Verschillende van die klassieke games uit de ‘PSOne Collection’ op de PS3 zijn vandaag de dag wel degelijk moeilijk speelbaar geworden en hebben al wat technische problemen gekend, dus de angst was gegrond. Of Chrono Trigger, de voorgaande game in de franchise, ook een nieuwe uitgave zal krijgen, is momenteel nog een vraagteken. Die game is echter vandaag de dag wel nog makkelijk verkrijgbaar.