Special | Resident Evil 4: een langlopende erfenis – In de twee voorgaande specials hebben we het gehad over de ontwikkeling van Resident Evil 4 én keken we wat gerichter naar een aantal van de vele fantastische momenten die deze game bevat. Daar blijft het echter niet bij, want Resident Evil 4 is zo’n ontzettend belangrijke game geweest – niet alleen voor de franchise – maar ook voor de gamesindustrie als geheel. Er zijn maar weinig titels (denk: Half-Life, Grand Theft Auto III, DOOM) waar de term “trailblazer” zo op van toepassing is. In deze laatste special gaan we nader bekijken op welke gebieden Resident Evil 4 zo z’n invloeden heeft gehad, en dat is niet alleen bij de introductie van een nieuw genre gebleven.
In huize Resident Evil
Natuurlijk sijpelde het immense succes van Resident Evil 4 door naar vervolgen en spin-offs. Het pad naar meer actie-georiënteerde titels was ingezet en we kregen Resident Evil 5 voorgeschoteld. Ondanks de sterkere nadruk op (coöp) actie en de minder aanwezige horror elementen, werd de game veelal positief ontvangen omdat de game toch behoorlijk lekker wegspeelde en de aanwezigheid van personages als Chris Redfield, Jill Valentine en Albert Wesker het een nodig Resident Evil-sausje gaf. Er was nog een kleine “return to form” middels de Lost in Nightmares en Desperate Escape uitbreidingen, maar de toon was duidelijk gezet, wat ons naar de volgende titel brengt. Volgens velen is Resident Evil 6 het dieptepunt van de franchise.
Drie veel te lange campagnes gevuld met een pijnlijke hoeveelheid QTE’s, geen greintje horror en een overdreven dramatisch verhaal. Het zesde deel verkocht – mede door de hype – enorme aantallen, maar zowel fans als critici sabelden de game neer omdat het eigenlijk niks meer te maken had met de franchise van weleer. Persoonlijk kon Resident Evil 6 mij prima bekoren, omdat de combat wel degelijk goed in elkaar zat en je (in coöp) erg gelikte actie bij elkaar kon rapen. Maar de conclusie kon niet duidelijker: dit was geen Resident Evil meer. For better or worse, als we het weergaloze vierde deel niet hadden gehad, was Resident Evil 6 waarschijnlijk niet eens op de tekentafel gekomen.
Hoog tijd voor Capcom om te bezinnen en dat is exact wat ze gedaan hebben. De franchise ging voor vier jaar in de koelkast en het Japanse bedrijf had simpele doch ambitieuze plannen: spelers weer bang maken. Wederom verschoof men het perspectief, ditmaal naar het oogpunt van de geteisterde Ethan Winters. Deeltje 7 bevatte nog genoeg actie, maar wist spelers ook weer op het puntje van hun stoelen te krijgen. Resident Evil 7: Biohazard was een voltreffer en de franchise stond weer op de kaart. Het vervolg Resident Evil 8: Village is inmiddels verkrijgbaar, wat in essentie een “greatest hits” is van de voorgaande games uit de franchise en de meerdere callbacks naar Resident Evil 4, zeker in de vroege uurtjes, kunnen niet duidelijker.
Een blauwdruk voor franchises
Je hoeft slechts naar de bovenstaande afbeelding te kijken om te zien hoe Resident Evil 4 nu al 18 jaar van invloed is geweest op allerhande games en zelfs gehele franchises. Laten we beginnen met de meest voor de hand liggende. Cliff Bleszinski, ook wel bekend als CliffyB, heeft voor de ontwikkeling van Gears of War leentjebuur gespeeld bij de horror-shooter van Capcom. Naughty Dog heeft eveneens afgekeken bij Resident Evil 4 voor zowel de Uncharted-game als The Last of Us. Het third-person camera perspectief speelt in deze titels natuurlijk een grote rol, maar ook de manier waarop grote evenementen tijdens gameplay gebeuren in plaats van cutscènes, wat de speler beter betrokken houdt bij het spel.
In 2008 kwamen Visceral Games en EA met Dead Space op de proppen. In eerste instantie had deze game een vervolg moeten worden op System Shock, maar na het spelen van de vierde Resident Evil besloot de studio om het project op de schop te gooien. De ontvangst sprak boekdelen en de sci-fi horror shooter wordt veelal getypeerd als “Resident Evil 4 in space”. Maar ook in andere genres zijn de invloeden merkbaar. Bill Gardner, destijds level designer voor BioShock (wederom een game met Shock in de titel, merken jullie het verband al op?), heeft verteld dat er voor nagenoeg ieder level is gekeken hoe Resident Evil 4 interacties aanbood aan de speler. Volgens de designer hunkerden spelers naar meer complexiteit en manieren om gevechten aan te vliegen, iets waar BioShock in 2007 enorm om geroemd werd.
Diezelfde Gardner vertelde dat de ontwikkelaars een poos hebben gekeken om eenzelfde inventory management systeem te verwerken (een dergelijk systeem zat overigens ook in System Shock, daar is ie weer), want Resident Evil 4 toonde aan dat het ook prima op een console werkte en dat veel spelers het organiseren van hun koffertje zagen als een leuke mini-game. Dat systeem is er uiteindelijk niet gekomen, maar in 2022 lanceerde de puzzelgame Save Room – Organization Puzzle, waar spelers hun koffertje moeten organiseren waar alles in past. Ten slotte heeft Cory Barlog meermaals aangegeven dat Resident Evil 4 belangrijk was voor God of War II en de reboot uit 2018.
Het nieuwe verdienmodel
Maar Resident Evil 4 heeft ook op andere vlakken conventies gesloopt. De game was op de GameCube al een enorm succes en datzelfde jaar zou de game een port krijgen naar de PlayStation 2, inclusief nieuwe content in de vorm van een verhaallijn met Ada Wong: Separate Ways. In 2007 was de pc – een primeur voor Capcom – aan de beurt. Sinds 2005 is Resident Evil 4 op elk denkbaar platform uitgebracht in maar liefst elf(!) aparte uitgaves, we zetten ze hieronder even voor je op een rij.
- Resident Evil 4 (GameCube, januari 2005)
- Resident Evil 4 (PlayStation 2, oktober 2005)
- Resident Evil 4 (pc, mei 2007)
- Resident Evil 4: Wii Edition (Wii, juni 2007)
- Resident Evil 4: Mobile Edition (iOS, juli 2009)
- Resident Evil 4 HD (PlayStation 3/Xbox 360, september 2011)
- Resident Evil 4 (Android, april 2013)
- Resident Evil 4 Ultimate HD Edition (wederom pc, februari 2014)
- Resident Evil 4 (PlayStation 4/Xbox One, augustus 2016)
- Resident Evil 4 (Nintendo Switch, mei 2019)
- Resident Evil 4 VR (Oculus Quest 2, oktober 2021)
Dit was het startschot voor de enorme hoeveelheden remasters en heruitgaves die over de jaren populair zijn geworden. Games als Grand Theft Auto V, The Elder Scrolls: Skyrim, The Legend of Zelda: Skyward Sword en Borderlands, om er maar een paar te noemen, zijn meerdere keren uitgeven en zelfs een aantal games die eerder genoemd werden, zoals Uncharted en The Last of Us hebben hun opwachting gemaakt op diverse consoles.
Afsluitend
Dat is het hele verhaal rond Resident Evil 4, van ontwikkeling tot erfenis. Er zijn maar weinig games die kunnen zeggen dat ze een dergelijke indruk hebben achtergelaten en ontwikkelaars (in spe) zullen deze game de aankomende jaren blijven bestuderen, hopend dat ze een glimp van diezelfde magie kunnen bottelen, inclusief Capcom zelf. Het is na al die jaren nog steeds een uitermate goede game die zo lekker wegspeelt, zo piekfijn z’n tempo op orde heeft. De stijl (en opvolgende ontwikkeling van de franchise als geheel) heeft niet iedereen aangesproken en dat kun je ook haast niet voorkomen. Mocht je om wat voor reden dan ook deze game gemist hebben, dan kan ik niks anders doen dan aanraden om dit stukje game geschiedenis toch nog een kans te geven.
Misschien moeten jullie eens kritisch kijken. En inzien dat gaming niet vooruit gaat. En deze remakes ook niet goed zijn. Kijk na de oude games. dat waren games. Nu kun je in RE4 na elke headshot en elke deflect een kick uitdelen. Alles is versimpelt. Bij RE3 word er kei veel content uit gesloopt. Dit is niks magisch. Geen idee waar jullie het over hebben.
Zelfde geld voor de Death scènes. Of hoe slecht het model van Leon is ingame. Shit is een joke. Dit zijn geen speciale producten maar cashgrabs. Het zijn notabene remakes. Ja maar het is iets of want anders. Ja maar niet voor het betere.
Huilie huilie
Dat trappen en die achterlijke moves die leon doet vind ik maar niks in RE4 origineel en de remake. Ik hoopte dat dit meer realistischer werd gemaakt in de remake, maar helaas denkt Leon nog steeds dat hij in Marvel vs Capcom zit.
@Anoniem-4657: RE3 remake is meer dan een drama. RE2 is wel oké maar niet zo goed als het origineel. De graphics zijn wel goed maar ze hebben te veel veranderd aan de games.
@Anoniem-9406: Niet zo overdreven joh. RE3 Remake is helemaal geen drama. Vergeet niet dat remakes vaak worden gemaakt om ook nieuwe mensen binnen te halen. En dat gaat nou eenmaal moeilijker met de originele stijl gameplay. Dat ze er stukken uit hebben gehaald is natuurlijk een groot minpunt, maar drama is zwaar overdreven.
Ik wacht op de vr2 content.
Dan komt ie in mijn collectie..
Stiekem hoop ik ook op de remake 2 e 3 vr2 content.
Wil er wel extra voor betalen.
Zeer interessant stukje, dat 1 game zoveel te weeg kan brengen en op kan leveren voor andere games. Tof!
Dude, de remakes zijn allemaal goed
En Re4 doet het super, ze hebben geleerd uit hun fouten van Re3
Re 7 vond ik niks aan want FPS is niet mijn ding, wat niet wegneemt dat het een goeie game is
Tjaa iedereen heeft zijn eigen mening maar zeggen dat Resident Evil 4 net zo belangrijk is geweest voor de game industrie dan Half Life of Doom gaat mij toch een stap te ver. RE4 kan nog niet in de shaduw staan van die games.
RE4 [email protected]Silencer: Dat het niet je smaak is – kan zijn. Maar RE4 heeft wel degelijk een flinke weerslag gehad op heel veel games. Ik hou wel van dit genre en ik word nog steeds weggeblazen door hoe goed RE4 anno 2023 nog steeds is.
Sommige mensen leven hier nog in 2005 lijkt het wel…
Je kan om alles zeiken in een game, wanneer is het goed?
Volgens mij moeten we gewoon blij zijn dat we een prima remake krijgen van een meestwerk. (we hebben een demo gespeeld die nog geen jaar geleden is geproduceerd btw)
Er komt een Day-One patch direct erachter aan nadat het spel is uitgekomen en zal flink wat verbeteringen verzorgen.
Nogmaals de vraag, Wanneer is het goed voor jullie? Ik ben namelijk echt wel benieuwd wat jullie anders hadden willen zien in dit spel dat nog niet eens in de schappen ligt + zonder Day-One patch…
Mooi stuk.
Voor mijn is eigenlijk resident evil 1 wat invloed heeft gehad op vele games later en op me zelf.
Ik kan me nog zo goed herinneren dat je voor het eerst die disk in de ps drop en dat je in het huis binnen komt dan de deur door die gang …. en dan schrikken van het glas en…. (Geen spoilers).
Nu gaan we toch wel ook genieten van deze remake… want 4 wat toch ook wel goed op ze eigen manier.
4 werd in een jaar gemaakt dat fps in waren net als later front mission evo dat deed (Dat was een SRPG /TRPG naar FPS).
En zijn meer game die het gedaan hebben.
Ach Capcom heeft altijd wel veel invloed gehad wat een games hebben die uitgebracht zeg.
We genieten ons hele leven al van Capcom van jong to nu.
@Silencer: Dat de impact op de wereld niet net zo groot was betekent niet dat het geen impact had binnen zijn genre. Half Life had misschien wel een grotere impact voor de fps genre, maar persoonlijk heb ik het altijd al een mediocre game gevonden. Ik respect wat ze hebben voortgebracht, maar als game zelf geef je het teveel eer vind ik.
Sluit me bij veel hieraan. Men zou een special moeten maken omtrent het topic gamen in deze jaren. Veel zijn remakes en remasters. Hoelang borduurt men al op personages en verhalen uit voorgaande delen. Ik vraag me af wanneer we weer games krijgen die innoverend zijn met sterk verhaal en karakters. Waarom zoveel tijd en energie stoppen in remasters en remakes en niet met iets nieuws komen. Ze hebben het in verleden ook gedaan. Tuurlijk is de development time/kosten veel grote geworden maar dan kun je toch beter investeren dan constant met formules komen die al jaren geleden bedacht zijn. Neem voorbeeld the last of us. Of je er nu van houdt of niet. De game ziet er op ps5 schitterend uit. Maar is al zovaak uitgespeeld dat het de magie verliest. Niet iedereen hoeft een game leuk te vinden. Maar om zo’n game met de huidige technologie van nu voor het eerst te mogen ervaren is toch een droom voor menige gamers
@Anoniem-9842: Remakes zijn perfect voor de mensen die laat in een game serie stappen en moeite hebben met “outdated” graphics of gameplay. Ik neem aan dat wij beide het origineel van de meeste remakes hebben meegemaakt en dan kan ik wel inzien dat een remake misschien niet heel spannend is (persoonlijk vind ik het wel leuk). Maar ze brengen nog steeds nieuwe delen uit die ook innovatief zijn. Kijk naar RE7, die gooide de RE serie op zijn kop. Je hebt nu gewoon meer opties dan vroeger. Daarnaast willen bedrijven soms ook graag weten of er nog interesse is in een bepaalde serie en dan is een remake een mooie goedkopere optie om dit te peilen.