Review | Armored Core VI: Fires of Rubicon – De laatste Armored Core-game stamt alweer uit 2013. Dat is een behoorlijke tijd geleden en daarom is het niet zo gek als menigeen niet zo bekend is met deze franchise. Korte uitleg: Armored Core is een mech-game, waarin metaal, lood en vuur centraal staan. Een ware oorlog woedt in het universum om schaarse energiebronnen. Met Armored Core VI: Fires of Rubicon hoef je niet de voorgaande games gespeeld te hebben om het te begrijpen, wat een hoop scheelt. Nu horen we je al denken: ‘Deze game is door FromSofware gemaakt, toch?’ Absoluut, en daarom zijn er een hoop vragen die beantwoord zullen moeten worden in deze review. Zoals: wat leent de game van andere FromSoftware games, hoe is Armored Core anno 2023 en is de game een nieuwe topper van formaat?
Een eenzame strijd
Het verhaal begint met jouw ontwaking boven de planeet ISB2262 Rubicon. Een onbekende persoon genaamd Handler Walter communiceert met jou en spreekt je aan met codenaam 621. Deze persoon begeleid jou van missie tot missie op Rubicon. Dat zal je nodig hebben als huurling, want zelf heb je totaal geen idee wat er voor je ontwaking is gebeurd. Wel is duidelijk dat je deel hebt genomen aan Human Augmentation, een procedure waarbij je als mens geoptimaliseerd wordt om met een Armored Core (je mech) efficiënter te strijden. Want wat is er allemaal aan de hand op Rubicon? Verschillende corporaties strijden om een bepaalde brandstof genaamd Coral. Het is een ‘sublieme’ substantie die als brandstof gebruikt kan worden om de sterkste technologieën in te kunnen zetten. Kort gezegd: de corporatie die Coral zich als eerste weet toe te eigenen, wint de oorlog met gemak.
Wat is Coral precies? Dat is een goede vraag die naarmate je speelt steeds duidelijker wordt door het uitvoeren van verschillende huurling opdrachten. Dit doe je onder de callsign Raven, doordat je een andere ID hebt gevonden op Rubicon om legaal te kunnen communiceren tussen de verschillende partijen te midden van dit conflict. Er gaat namelijk een gerucht dat Rubiconians, de inheemse bevolking van Rubicon, de substantie volgens hun geloof aanbeden. Tijdens het spelen vindt er een voorval plaats waardoor je in contact komt met Ayre, een echte Rubiconian. Dit is echter maar een stem in je hoofd, waardoor jij de enige bent die ermee in gesprek gaat. Het verhaal wordt op een zeer simpele wijze gebracht, zo kom je nooit een persoon tegen en verloopt alles via radiocommunicatie. Een zeer old school manier van story telling, maar een die toch wel werkt. Zo zaten we richting het einde van de game aan de buis gekluisterd door het verhaal gecombineerd met de meest grandioze scenes die FromSoftware ooit heeft geproduceerd.
Mech-game pur sang
De game bestaat uit een 35+ tal levels verspreid over 5 hoofdstukken, die je los van elkaar speelt. Het hanteert dus niet het Soulsborne concept waarin je een open wereld verkent. Nee, je pakt verschillende missies één voor één aan met je mech. Omdat jij een zelfstandige huurling bent, word je ingehuurd door de verschillende corporaties op Rubicon. Je zult hierdoor veel communiceren met de verschillende partijen en de variatie in welke opdrachten je krijgt en uitvoert blijft daardoor altijd lekker divers. Er zijn zelfs momenten waarop je moet kiezen tussen twee missies, waarbij je de andere pas bij een volgende playthrough kunt voltooien. Het heeft namelijk invloed op het verhaal en op het soort einde dat je krijgt. Na ongeveer 16 uur hebben wij het einde gezien en we begonnen direct New Game+, waarin we het verhaal met andere keuzes hebben doorlopen met bijgevolg ook andere uitkomsten van de strijd op Rubicon.
Waar bestaan deze missies precies uit? Wel, de ene keer dien je gewoon troepen te verslaan, dan weer logboeken vinden, maar ook een hele basis in te nemen en meer. Dit wordt uiteraard afgewisseld met baasgevechten: FromSoftware weet ook in deze game de meest imponerende creaties te presenteren. Van kleine mechs die je bevecht tot grotere machines die niets liever willen dan je stalen gedaante zien smelten. De game heeft een goede weerstand qua moeilijkheidsgraad in de reguliere levels, terwijl je overduidelijk bij baasgevechten op het puntje van je stoel moet zitten. Het is echt pittig, op een manier die je gewend bent van FromSoftware, maar ook altijd eerlijk, tof en daarmee heel leuk. De baasgevechten behoren tot de hoogtepunten van de game, omdat ze allemaal meer dan geslaagd zijn.
De gameplay is geweldig
Hoe bestuur je nou eigenlijk zo’n mech? Met de X-knop spring je, en met vierkantje dash je. Door dit te combineren kun je korte stukjes vliegen, of op een strategische manier hoogtevoordeel op je tegenstanders pakken. Elke schouderknop is een wapen: de triggers zijn je handwapens en je L1 en R1 zijn de wapens op de schouders van je Armored Core. Omdat je in een geavanceerde mech zit, heb je ook altijd een lock-on systeem actief, wat het richten geen soepzooitje maakt. Het biedt ook een bepaalde manier van overzicht tijdens het vechten, want het kan er soms zeer chaotisch aan toe gaan. Healen doe je door je pijltoets-omhoog in te drukken. Je zult nooit meer dan drie keer kunnen healen, wat betekent dat je niet zoals in een Soulsborne game je ‘Estus Flask’ kunt upgraden. Wel kun je knutselen aan je mech om je overlevingskansen te vergroten.
Er zijn een hoop parameters waar je op moeten letten bij het bouwen van je mech: gewicht, AP (health), EN (energie), defensiepunten en meer. Dit is zodanig ingericht dat je altijd builds maakt die in balans blijven. Zo kun je met minder gewicht en een lightweight frame sneller boosten en bewegen, maar kun je geen al te zware wapens dragen. Als je weer een flinke tank maakt, kun je aan de lopende band met groot geschut knallen, maar ben je minder mobiel. Het is volledig aan de speler om de mech zodanig te tweaken dat je elke strijd zult winnen. Zeker met baasgevechten merkten we dat we terug naar de tekentafel moesten om een andere build in elkaar te puzzelen, waarmee we een betere kans van slagen hadden.
Er zijn namelijk drie soorten munitie types die werken op een steen-papier-schaar principe: kinetisch, energie en explosief. Bij bijvoorbeeld de baasgevechten dien je uit te zoeken welke soort wapens het beste werken om ze zo snel mogelijk te pakken op hun zwakheid. Het is eigenlijk hetzelfde systeem als in Sekiro, waar je te maken hebt met een stagger-systeem. Zodra je met de juiste soort munitie de baas weet te pakken, komt er een overload moment waarop je extra schade kunt aanrichten. Hoe verkrijg je verschillende van deze wapens? Hoewel je mech onderdelen af en toe krijgt in de game (of vindt in levels), dien je ze merendeel in de store te kopen met het geld dat je via de missies verdiend hebt. Gelukkig kun je missies telkens opnieuw spelen voor extra geld, zodat je niet vastzit aan bijvoorbeeld een miskoop. En let op: er zijn ontzettend veel wapens en onderdelen vrij te spelen in de game, dus aan opties geen gebrek!
Geen coöp, wel PvP
Armored Core VI: Fires of Rubicon lijkt in een ander opzicht ook op Sekiro: het is in kern een singleplayer, zonder coöp mogelijkheden. Heb je het lastig bij een bepaald baasgevecht en kom je er niet uit, dan hebben we nieuws voor je: git gud. Je zult gewoon niet een andere hulplijn kunnen inschakelen dan gewoon goed te worden in het beheersen van je Armored Core, waarbij het de essentie is om de juiste build te maken. Wel is er de Nexus, een PvP modus waarin je solo (1v1) of in een team (3v3) tegen andere spelers kunt knokken. Dit werkt voortreffelijk, want er is geen greintje lag te bespeuren. Het is ook erg overzichtelijk, want het enige wat je moet doen is een lobby joinen en jezelf op ‘Ready’ zetten. Potjes duren 3 tot 5 minuten en wie de meeste punten scoort door andere spelers te verpulveren, wint. Wil je een beetje warm draaien? In de singleplayer heb je ook nog de Arena, waar je tegen de verschillende mechs uit het verhaal in een 1v1 opzet kunt spelen.
Het totaalplaatje is fenomenaal
Armored Core VI: Fires of Rubicon is een game die eigenlijk alles afvinkt. De performance is bijvoorbeeld meer dan prima te noemen. Je krijgt de optie om de game in twee modi te spelen, Quality en Frame rate. De Quality modus richt zich op een 4K resolutie met 60fps, terwijl dit in de praktijk rond de 45fps is en eigenlijk een locked 30fps had moeten zijn. Dit kon dus iets beter geoptimaliseerd worden. De Frame rate modus geniet onze voorkeur met een dynamische 4K (rond de 1440p) met een zeer stabiele 60fps, hier en daar een dipje daargelaten. Een zeer goede performance als je het ons vraagt. Ray tracing zit ook in de game, maar wel alleen in de garage waar je aan je mech sleutelt. Een leuke toevoeging, maar niks bijzonders.
Grafisch is de game bijzonder. Door de stijl ziet alles er erg old school uit, maar de game weet de meest mooie presentaties te bieden. De art style heeft iets rauws, terwijl het decor het juiste sausje is voor een overtuigende sfeer: het gespeel met kleur, lightning en textures maakt Rubicon een zeer geloofwaardige plek. De levels zijn zo uiteenlopend, dat de verschillende kleurenpaletten je nooit zullen vervelen. Een mooi detail is dat je bij het customizen van je Armored Core het soort type metaal kunt instellen. Meer glimmend of juist minder, roest geven of niet. Het kan allemaal. Armored Core VI is een mooie game, en dit komt extra goed uit de verf door de speciale effecten die je bij de vele gevechten zult zien. Rondvliegende raketten, lasers die blauw of paars langs je oren vliegen. Het is een waar spektakel.
Uiteraard is de kers op de taart de soundtrack. De vele baasgevechten, omgevingen en de storytelling wordt magnifiek ondersteund door de soundtrack van de game. Terminator-achtige deuntjes, synthesizers en we wisten zelfs kleine invloeden van Zone of the Enders te bespeuren. Zeker bij de bazen word je overweldigd door een crescendo van muziek dat je nog lang zal bijblijven. Hoewel dit een mech-game is zonder ook maar een persoon te zien, zit er ontzettend veel ziel en gevoel in alles wat je meemaakt. Dit wordt mede ondersteund door de stemacteurs die het verhaal op een overtuigende manier weten te brengen door hun personages. Alles klopt in Armored Core VI: Fires of Rubicon.
Gereviewd op: PlayStation 5.
Ook beschikbaar op: PlayStation 4, Xbox One, Xbox Series X|S en pc.
Conclusie
Armored Core VI: Fires of Rubicon is wederom een topper van formaat uit de stal van FromSoftware. Het verhaal is ongelooflijk intrigerend, de gesprekken zijn interessant, de levels zijn divers en de verschillende baasgevechten zijn stuk voor stuk memorabel. De opzet van de game is old school, wat in deze tijd een verfrissing is. De bouwmogelijkheden van je Armored Core zijn eindeloos, terwijl het een goede balans weet te houden. Laten we ook de soundtrack niet vergeten: een doeltreffende en tegelijk fenomenale manier om extra sfeer in de game te brengen. Qua performance kunnen we ook maar weinig klagen. Armored Core VI is een game die je absoluut niet mag missen.
Pluspunten
- Verhaal
- Armored Core customizen
- Speelt heerlijk
- Soundtrack is geweldig
- Grafisch goed
- PvP is leuke toevoeging
- Herspeelbaarheid
- Diversiteit in levels
- Baasgevechten zijn geweldig
Minpunten
- Quality modus kon beter
9.5
DAAMNN wat een cijfer!….
Terecht, goeie review! Mijn 1st Armored Core na het PS1 tijdperk en voel me meteen thuis. Net als Front Mission. Echt wat een game Armored Core VI en smooth op PS5 framerate mode.
Na 16 uur het eind gezien, ik was in de veronderstelling dat deze game veel groter was. Dan vind ik het best veel geld, maar ga het toch wel proberen maar dan voor een schappelijk prijsje
Is ook wel echt een vette game, heb hem sinds zaterdag en als je de besturing een beetje door hebt is het genieten. Bij deze game waan ik me een beetje in een game hal. Het is wel behoorlijk pittig maar dat hoort ook wel bij een From Software game vind ik.
De game speelt heerlijk weg, heeft ook wel een nostalgisch tintje, eigenlijk niets toe te voegen aan de review. Alleen moet ik hem nog uitspelen.
In ieder geval een aanrader en de 9,5 ben ik het zeker mee eens.
blijft een kinderachtig robot spelletje
Ik hou niet van mechs. Kan dit dan leuk zijn?
@Anoniem-6912: ik hou ook niet van mechs maar ja, deze game is echt leuk en verfrissend!
@Anoniem-6912:
Als je op blond valt kan een brunette ook geweldig zijn in bed toch?
Geweldige game, missies opnieuw spelen doe ik normaal nooit maar met een paar nieuwe wapens op je mech blijft het leuk.
Komisch. Dus elke andere game die 3 dingen constant opnieuw doet dat zijn kut missies of quests & worden dan met de grond gelijk gemaakt omdat het onder andere eentonig is. Maar hier word gedaan alsof ze het wiel opnieuw hebben uitgevonden bij Soft terwijl ze niks nieuws doen of bijzonders en het juist heel erg diepgang mist en heel erg eentonig is.
@Anoniem-8902: De game heeft 2 keer nieuw plus met nieuwe vijanden en een nieuwe missiestructuur. Ik denk dat zij niet veel aan de mech customization hebben gesleuteld. Ik had daar namelijk al 2 uur inzitten.
Af en toe verander ik m’n mech colors wel eens en dan ben ik weer een uurtje kwijt, maar ach.
@Anoniem-2932: de diepgang is er juist wel door de verschillende wapenopties en upgrades. Bekijk anders even dit filmpje (als tip voor jullie alletwee):
https://youtu.be/XM1MzSzMus8?si=nLpvy0jCU9JNfxgj
@Anoniem-2932: fromsofware he dus dan maakt dat niet uit
@Anoniem-148:
Wat een domme reactie.
@Anoniem-148: niet kinderachtiger dan dit soort comments plaatsen
Ondersteund deze game hdr, anders heb je er nog niets aan met een goede hdr tv.
@Anoniem-2729: de game heeft ondersteuning voor hdr en doet het zelfs nog goed ook
Die 9.5 is veel te hoog ik geef het een o,o2 .
Het verhaal een pluspunt? Er zit amper verhaal in! Elke missie begint met “we’ve got a job for you”
Eerder een minpunt.
De rest ben ik het wel mee eens
@Anoniem-9657: nou smooth valt ook wel weer mee hoor! Het schijnt dat de PS4 pro versie beter draait en continu 60fps
@Kassandra: haha moet je alleen niet te veel mee afwisselen!
@Anoniem-7885:
Kijk daar hebben we wat aan.
@7th-son: Dan heb je niet goed opgelet. Er zit wel degelijk een verhaal in en een interessante ook (vind ik althans). Juist omdat het op dezelfde manier begint is het juist interessant om te zien hoe de manier dat er tegen je word gepraat veranderd op basis van keuzes die je maakt.
Echt meer dan terecht cijfer. Ik heb hem al 4x uitgespeeld en geniet er nog steeds van. Ik hield al van Armored Core, maar met 6 hebben ze zichzelf overtroffen.
@7th-son:
Leuk allemaal dat de ps4 pro beter draait. Maar veel en veel lagere resolutie. Dus speel hem wel op me ps5.
@Anoniem-8786: nou ja, zo veel hoger is dat ook weer niet hoor. De Ps5 draait op 2160p en de PS4 pro op 1800p. Valt reuze mee
@Anoniem-8308: puber!
Ik heb hem nu ook een paar dagen. Als de gevechten intens zijn, tegen andere ACs of tegen bazen, dan is het super. Je moet nadenken over je build, en je moet je best doen.
Maar de rest voelt voor mij te makkelijk. Elk level vlieg je doorheen. De kleine vijanden zijn de eerste drie werelden in hooguit drie klappen dood, wat er voor zorgt dat je weet minder experimenteert dan dat de game misschien had gewild? De game is op zijn best als je met haar en tand net aan overleefd, maar daar zijn er tot nu toe wat mij betreft te weinig momenten van.
Ook vind ik de game grafisch niet ver boven een ps3 game uitkomen, maar dat doet verder niet veel af van de ervaring.
En speelt niemand online? Waar zijn de online games?
From software levert altijd een punt extra op door de naam. Dus een goede 8.5 game. Want wat iemand terrecht zegt From software komt met meer dingen weg dan andere ontwikkelaars.
Nu komt deze bij mij zeker nog niet in huis een 9 of niet mij maakt het niet uit ik wacht wel tot deze ooit op Premium uitkomt of dat hij gratis op mijn matje terecht komt geld geef ik er niet aan uit .
@Anoniem-2582: “Want wat iemand terrecht zegt From software komt met meer dingen weg dan andere ontwikkelaars”
Wat een onzin.
@Anoniem-9702: Nee hoor dat vind ik. Het is van de studios waar hun games overated worden.
@Anoniem-9032: Gewoon je mening dus. Geen feit.
@Anoniem-2295: Waar zeg ik dat het een feit is.
@Anoniem-9032: Ik had nog nooit een Dark Souls of andere FromSoftware game uitgespeeld en Elden Ring is nu een van mijn alltime favorites. Oftewel, ik had geen bias naar FromSoftware, maar in mijn ogen haden ze gewoon een top product geleverd. Met Armored Core 6 hebben ze de fun factor weer voor mij weer op dat niveau gekregen. Het ligt misschien niet iedereen, maar als het wel die snaren weet te raken dan begrijp je waar dit cijfer vandaan komt. Ik heb de game nu al 4x uitgespeeld (na de eerste keer word het wel een stuk makkelijker) en no way dat ik dat normaal gesproken met een andere game zou doen. Ze hebben het voorelkaar gekregen om de games echt fun te maken om te spelen. Een beetje zoals Nintendo dat met hun games doet. Geen poespas, gewoon focussen op het belangrijkste, de gameplay. En vele zijn het met mij eens dat ze dat deel vrijwel perfect doen.
Mooi dat het een goed cijfer is. Ik sla deze wel over. Niet mijn ding .Maar mooi dat veel mensen hier plezier aan gaan hebben. Dat is het belangrijkste!!
Hopelijk gaan ze zich nu focussen op goede games en geen robot spelletjes meer. Zin in Elden Ring dlc en nieuwe souls games.
@Anoniem-2740: Schijnbaar ís dit een goede game. Ieder zijn ding toch? Je kunt ook zeggen dat kinderachtig fantasiewereldje van Eldenring met verzonnen monstertjes en magische wapentjes met een sprookjesverhaal.
Waarom die denigrerende toon? Of voel je je daardoor gewoon beter?
Wat een mooi cijfer voor deze game. Ik zou hem bijna gaan proberen, maar het is niet echt mijn ding. Kwamen er maar meer van dit soort goede games uit, maar dan in een ander genre.
@Anoniem-8293: dat dacht ik eerst ook. Totdat je het speelt. Het speelt zo lekker. Het is ook verslavend. Geen spijt van mijn aankoop iig
AC6 is een goede game, maar behalve de boss fights zijn er weinig redenen om te experimenteren met builds behalve voor de fun. De levels zijn ietwat te simpel evenals de arena gevechten. Na Balteus (qua moeilijkheid kan die zich meten met de lastigste souls bazen als je hem voor het eerst treft) wordt het allemaal makkelijker. Maar de gameplay….de gameplay is goud. Alles is belangrijk, iedere geluidje, iedere visuele indicator, alles geeft je t gevoel dat je een piloot bent en dat is echt fantastisch gedaan. Heerlijke game!!
@jimke1:
Op je matje? Deurmat bedoel je? Waarom zouden ze je die gratis door de brievenbus gooien?
@Anoniem-992: