Review | Starfield – De gamescom is net achter de rug en tijdens Opening Night Live zaten wij als redactie, onder andere, vanuit huis mee te kijken. Tijdens dat evenement werd natuurlijk ook even stilgestaan bij Starfield, de nieuwste game van Bethesda Game Studios. Het moment dat Todd Howard in beeld kwam werd uit de commentaren in de YouTube-stream maar weer eens duidelijk dat mensen de wrange smaak van Fallout 76 nog niet vergeten zijn. Veel mensen vroegen zich af wat Todd Howard daar nu weer deed met een brede lach op zijn gezicht. Op dat moment waren wij al bezig met Starfield en konden we enkel zeggen dat Todd deze keer alle recht had om daar met een brede lach te staan!
Het heelal heet je welkom
Jouw zelf gecreëerde personage begint zijn avontuur als een mijnwerker, waarin je met jouw laser de nodige mineralen verzamelt. Terwijl je in de mijnen aan het werk bent tref je een wel erg bijzonder ogend mineraal aan. Wanneer je dit mineraal probeert los te krijgen gaan er allerlei visioenen door jouw hoofd. Dit is niet zo maar een mineraal wat al snel bevestigd wordt door een man genaamd Barrett, lid van een organisatie genaamd Constellation. Het mineraal blijkt namelijk een artefact te zijn, een soort puzzelstukje van een grote alien-puzzel. Barrett stuurt je op pad richting New Atlantis waar de thuisbasis van Constellation is gevestigd. Eenmaal daar aangekomen ontmoet je Sarah Morgan, de leider van Constellation. Het doel van Constellation is om alle artefacten in het heelal te verzamelen om zo de puzzel op te lossen. Gezien jij nu, naast Barrett, als enige in aanraking bent gekomen met zo’n artefact wil Sarah jou graag als nieuw lid bij Constellation verwelkomen.
Wat volgt is een reis door het heelal en alles daar voorbij om zo de artefacten te lokaliseren en achter de betekenis te komen van de visioenen die jij en Barrett hebben ervaren. Dit klinkt wellicht makkelijker dan dat het zal zijn gezien alle problemen die zich in het heelal afspelen, zij het van politieke aard dan wel van monsterlijke aard. Je hoeft het gelukkig niet alleen te doen. In het begin zal Sarah jouw vaste companion zijn, maar naarmate het verhaal vordert kan je ook andere leden van Constellation meenemen en een band met hen proberen op te bouwen. Jouw reis door het heelal brengt je naar genoeg interessante locaties waar je ook de nodige sidequests treft. Het verhaal omtrent Constellation weet jouw aandacht er goed bij te houden, waarbij de minstens net zo vermakelijke sidequests een goede aanvulling op zijn. Het avontuur kan beginnen.
Overweldigend
Wanneer je als speler voor het eerst landt in New Atlantis kijk je jouw ogen uit. De massa’s aan mensen die over straat lopen, de diverse gebouwen waar je naar binnen kan en de aandacht voor detail die in de omgevingen zitten… Starfield zet vrijwel direct de toon met deze sfeer en dat is pas het begin. Al snel word je overdonderd met van alles om te doen. Een willekeurige voorbijganger vraagt je om ergens iets voor hem te halen. Terwijl je verder loopt vang je toevallig een gesprek op tussen twee mensen die het hebben over de vacatures bij de United Colonies Vanguard, waar jij ook bij kan solliciteren voor een lucratieve bijbaan naast jouw werk voor Constellation. Terwijl je onderweg bent om te gaan solliciteren tref je een schoonmaker aan die graag een kopje koffie zou lusten wat jij vanzelfsprekend voor hem kan gaan halen. Dit is duidelijk een Bethesda RPG, want aan content is alles behalve een gebrek. Mocht je het nog niet genoeg vinden, bereid je dan maar alvast voor op New Game+, maar de verrassing van wat je daar te wachten staat gaan we niet verpesten.
Datzelfde overweldigende gevoel ervaar je ook wanneer je door de menu’s heen gaat. De kaart bestaat uit enorm veel sterrenstelsels met ieder zijn eigen planeten. Je zal niet op iedere planeet even veel avonturen kunnen beleven als op andere, maar dat is niet meer dan logisch. Het verkennen van deze planeten loont wel door de mineralen die je daar aan kan treffen, die je vervolgens weer kan gebruiken om voor jezelf nieuwe gear te craften of add-ons voor jouw huidige gear te maken. Dit soort handelingen geven jou ook de nodige ervaringspunten, waarmee je levels omhoog gaat. Dan mag je weer een skill uitzoeken of upgraden. Voor het upgraden van een skill is enkel een skill punt niet voldoende, je moet ook aan een secundaire voorwaarde voldoen. Om jouw skill met ballistische wapens te mogen upgraden moet je daarnaast bijvoorbeeld een X-aantal vijanden hebben neergeschoten met ballistische wapens. Dit soort secundaire voorwaarden gelden voor alle skills die je wilt upgraden, wat het sterker maken van jouw personage net wat meer uitdaging en diepgang geeft. Je bent verder overigens vrij om jouw skill punten uit te geven zoals jij dat wilt, maar denk er wel even goed bij na gezien je niet kan respeccen.
Zo veel keuzes
Zoals je mag verwachten heeft jouw manier van communiceren met de wereld invloed op hoe het verhaal verloopt. Je kan proberen om conflicten op een diplomatieke manier op te lossen, maar als de tegenpartij niet voor rede vatbaar is heb je natuurlijk ook nog jouw wapens. Er zijn een behoorlijk aantal ‘standaard’ wapens te vinden, maar daar bestaan dan weer tientallen varianten op die voorzien zijn van diverse upgrades. Deze varianten kan je natuurlijk zelf ook maken door middel van craften met de door jou verzamelde materialen. Attachments voor jouw wapens kunnen enkel gewisseld worden bij een werkbank, dus denk goed na over waar je mee op pad gaat. Daarnaast tref je ook ruimtepakken, helmen en boosterpacks met ieder unieke eigenschappen. De een beschermt je beter tegen radiatie, de ander tegen zeer warme omgevingen, enzovoort. Het wisselen van uitrusting is een must bij het betreden van sommige planeten. Gezien het gewicht van dit soort uitrusting is het niet handig om alles op zak te hebben, maar gelukkig kan je genoeg spullen kwijt in jouw schip.
Het reizen met de Frontier, jouw schip, is in die zin wel wat beperkt. Via de kaart kies je een planeet waar je heen wilt en vervolgens verloopt die reis automatisch. Eenmaal aangekomen op de gekozen planeet, kan je rondom de planeet vliegen waar je vijandige schepen tegen kan komen, verlaten ruimtestations en meer. De actie op de grond is werkelijk uitmuntend met prettige gunplay en een lekker ‘oempf’-gevoel wanneer je iemand met een mêlee wapen te lijf gaat. In onze ervaring is dit een gigantische verbetering als je het vergelijkt met Fallout 4 en Fallout 76. De actie met de Frontier daarentegen vergt wel wat gewenning. Bij de eerste paar gevechten in de ruimte waren we snel gedesoriënteerd en soms erg lang aan het zoeken om onze tegenstanders weer in het vizier te krijgen. Wanneer je het eenmaal gewend bent bieden deze gevechten echter nog steeds genoeg uitdaging. Het draait namelijk niet alleen om het schieten, maar ook om het managen van hetgeen de Frontier aan boord heeft. Wat minder kracht op de motor en meer op de wapens en het schild van de Frontier is tijdens een gevecht wel raadzaam. Deze onderdelen zijn ook gemakkelijk te upgraden. Voor het serieuze upgrade-werk krijg je later de beschikking tot de Ship Builder waarin je tot in de kleinste details dingen aan jouw schip kan aanpassen, voor een prijs natuurlijk.
De olifant in de kamer
We horen het jullie vragen: hoe zit het met de bugs? Geen zorgen, van de berichtgeving die jullie de afgelopen weken voorbij hebben zien komen is geen woord gelogen. Natuurlijk is Starfield niet bug-vrij, dat is in een game van deze schaal haast een onmogelijke opgave. Wel delen wij het sentiment dat dit Bethesda Game Studios’ hun meest gepolijste release ooit is. De bugs die we tegenkwamen vallen onder de noemer ‘Bethesda charme’ en vielen op een hand te tellen. Denk aan een NPC die tijdens een gesprek plots tegen jouw gesprekspartner aanloopt of iemand die even door een object heen glitched. Wij zijn tijdens onze tijd met de game niks tegengekomen wat gamebreaking is. De AI lijkt daarbij ook een redelijke upgrade te hebben gehad, hoewel die soms nog wel wat blind kan zijn wanneer je hen flankeert. Al met al is het nog steeds een nette prestatie en iets wat we graag weer zien wanneer The Elder Scrolls VI ooit het levenslicht ziet.
Een soort van magie
Starfield is gebouwd op de Creation Engine die we ook kennen van The Elder Scrolls V: Skyrim. Je zou zeggen dat er na twaalf jaar wel eens een andere engine in gebruik genomen zou gaan worden, maar dit is niet dezelfde versie waarop Skyrim, Fallout 4 en Fallout 76 zijn gemaakt. De creatief genoemde Creation Engine 2 doet zijn werk goed, want Starfield ziet er werkelijk waar schitterend uit. Op het gebied van textures zorgen sommige gebieden er voor dat je even stil blijft staan en alles om je heen bekijkt. Er is zo veel detail in van alles en nog wat te vinden, het creëert gewoonweg een unieke atmosfeer. De leegte van sommige planeten weet je zelfs bij vlagen een ongemakkelijk gevoel te geven, wetende dat er zomaar tóch leven op deze dood ogende planeet kan zijn. Als we dan toch één klacht moeten benoemen over het grafische aspect, is het dat de menselijke NPC’s bij vlagen nog wel wat houterig kunnen ogen, met name qua gezichtsanimaties. Daarin heeft de Creation Engine 2 een minder grote sprong gemaakt in verhouding met de andere grafische aspecten.
Wij hebben Starfield gespeeld op een pc vanaf een PCI-E 4.0 SSD met alle grafische instellingen op de hoogste stand. Het door ons gebruikte systeem (Ryzen 7 3700X, 32GB RAM, Radeon 6900XT) begon weliswaar te blazen, maar de game wist zich goed staande te houden. In de regel draaide de game op een 1440p resolutie met een zeer stabiele 60fps. Alleen op de drukste, meest actievolle momenten wilde de game wel eens richting de 40fps gaan. Zodra we AMD Fidelity Super Resolution (FSR) inschakelden op de ‘Quality’-stand waren de framerate dips beperkt tot net geen 50fps. Bij de ‘Balanced’-stand merkten we al gauw dat het beeld wat minder scherp werd en de framerate dips nog steeds aanwezig waren. Met of zonder FSR wist Starfield op ons systeem desalniettemin prima te draaien en de ervaring was daarom ook zeer aangenaam te noemen.
In de ruimte kan niemand je horen
De soundtrack van Starfield is verzorgd door Inon Zur, inmiddels haast de huiscomponist van Bethesda Game Studios te noemen. De beste man is zijn trucjes in ieder geval nog niet verleerd. Op de meest indrukwekkende momenten van Starfield wist de muziek die momenten nog epischer te maken. Timing is hierin zeer belangrijk, iets waar de heer Zur samen met Bethesda Game Studios duidelijk veel aandacht aan heeft besteed. De voice acting is zeker niet perfect, maar op een gekke manier perfect te noemen voor Starfield. De duizenden gesprekspartners die je kan treffen in de game hebben stuk voor stuk een eigen identiteit die ze deels te danken hebben aan hun uiterlijk, maar vooral ook aan het stemmenwerk. De een is bloedserieus, de ander wat komischer en, als je pech hebt, tref je ook nog een paar doorgedraaide mensen aan.
Gespeeld op: Pc.
Ook beschikbaar op: Xbox Series X|S.
Conclusie
Starfield is een absolute comeback voor Bethesda Game Studios. Sterker nog, het zou voor de ondergetekende wel eens de beste game van deze studio ooit kunnen zijn. Het gevoel van vrijheid dat je ervaart wanneer je weer een nieuwe planeet gaat verkennen is haast onwerkelijk. Er is zo veel te doen, zo veel te zien, zo veel om te verzamelen en het beste daaraan is dat het ons na tientallen uren nog niet weet te vervelen. Op technisch gebied weet Bethesda Game Studios met Starfield eindelijk hun buggy imago van zich af te schudden. Grafisch weet Starfield ook zeker indruk op ons te maken, hoewel de menselijke NPC’s nog altijd wat houterig ogen. Als kers op de taart is daar de audio om het plaatje compleet te maken. Starfield is een fantastische RPG en wat ons betreft een van de must have titels van dit jaar.
Pluspunten
- Gameplaytechnisch enorm goed
- Gigantisch veel te doen en te ontdekken
- Upgraden van wapens en skills goed uitgewerkt
- Gevoel van vrijheid
- Mooi om naar te kijken
- Sterke soundtrack
Minpunten
- NPC’s ogen soms wat houterig
- Een paar kleine bugs
9.0
IGN gaf aan dat reizen van planeet naar planeet niet echt een ding is, inventory management ruk is en dat het 10+ uur duurt voordat je pas echt op gang komt. Dat zijn precies dingen waar ik me vet aan zou storen. Twijfel daarom heel erg, ondanks dat de setting me echt te gek lijkt. What to do, what to do!!
@Anoniem-8659: Ja laten we het hopen… Ik denk dat dat met starfield ook wel het geval is.
@Anoniem-6765: telefoon???? Ik hoop niet dat je serieus bent Lmao
@Anoniem-7417: Thnx man (:
Joehoe meneer de reviewer, je had wel ff mogen zeggen dat er geen HDR optie in de game zit! Dat is echt een ongelofelijke teleurstelling. Dit geloof je toch niet!?
@Anoniem-4170: Ja steam deck zou ook kunne idd (:
@Oldskool-NL: Dit meen je niet? Zelfs dat niet en dan 30 fps wauw….
@Oldskool-NL: Al met al absoluut geen 9 waard dus.
Beetje jammer dat je niet met je ruimteschip kan opstijgen en naar een andere planeet kan vliegen. Het zijn gewoon cut scenes, wtf. Zelfs No Man’s Sky laat je zelf opstijgen en landen..
Dat de game goed in elkaar steekt is een feit. Maar naar wat ik gister heb gezien op livestream is het absoluut geen 9. Ga m wel halen maar deze review is wel heel erg overdreven opgepoetst.
@Anoniem-6772:
* review
* review
* review
@Anoniem-9218: Ik heb een andere mening 🙂
@Oldskool-NL: Dat is idd een flinke tegenvaller.. Ik kan het alleen voor de PC versie vinden op internet. Iemand hetzelfde ervaren op de console?
@RogueSquad: Ondersteund de game op SX HDR?
Nou jongens ik ben niet echt onder de indruk heb heel de nacht zitten spelen, op ultra graphics 1440p, de besturing is heel irritant vooral space battles, idd veel bugs, inventory is supersnel vol dus kijk uit wat je oppikt, lockpicking is ook irritant weet niet waarom ze voor deze methode hebben gekozen. Graphics zijn idd achterhaald past echt niet bij zo een grote schaal van een game, heel jammer dat er geen dlss in zit alleen maar fsr 2. Vasco companion irritant robot komt telkens je view express blokken pluspunten muziek en geluid
@Anoniem-9656: omdat het een upgrade engine is leer even waar je over praat je staat nu zo voor lul met je nep info
@mrb: Zo ver ik heb begrepen heeft Starfield geen HDR ondersteuning.
@RogueSquad: dat vind ik nogal een ding. Je kan toch verdorie in 2023 geen game uitbrengen zonder HDR ondersteuning? HDR doet echt zoveel met kleur en contrast, en het zit er gewoon niet in, ent als geen DLSS ondersteuning, echt hoe dan!?
Alleen daarom al een punt aftrek.
@Oldskool-NL: Ligt er aan. Starfield is nou niet ‘s werelds meest kleurrijke game. Het ontbreken van HDR is daarmee, inderdaad, wel jammer, maar geen groot gemis als je het mij vraagt.
De hele DLSS-discussie heb ik aan me voorbij laten gaan.
@RogueSquad: Ah, heel jammer. Bedankt voor je snelle reactie 🙂
@Oldskool-NL: Waarschijnlijk daarom een 9 gekregen ipv een 10 haha 😉 Ik baal er ook van, HDR is voor mij echt van grote toegevoegde waarden. Het verschil met en zonder is enorm.
@RogueSquad: daar ben ik het niet mee eens, HDR had een wereld van verschil kunnen uitmaken mits goed geïmplementeerd. En je kan de DLSS discussie aan je voorbij laten gaan, maar dit soort dingen zijn wel dingen om te vermelden in een review als je het mij vraagt.
Goed dat MS weer iets van kwaliteit uitbrengt. Al denk ik dat deze titel over een jaar ook naar PS komt. En als dat niet het geval is jammer. Ik ga iig geen Xbox aanschaffen voor deze game en Forza alleen. Die mij ook wel tof lijkt.
@Anoniem-2818: PU een 9,5. Ook omgekocht zeker?
Ik vind de game er eerlijk gezegd uit zien als eentje van de vorige generatie. De ray traced lighting helpt daar niet veel.
@Oldskool-NL: Daar sla je de spijker op zijn kop: “Mits goed geïmplementeerd”. Dat weten we niet. Could’ve, would’ve, should’ve. Ik vind Starfield er gewoon goed uit zien, ik weet niet of HDR een wereld van verschil zou maken in deze game. Ik heb het in ieder geval niet gemist.
Het hele FSR/DLSS gebeuren is een gevalletje company’s gonna company. Ik vind de ophef daarentegen wel interessant. Nvidia doet al jaren dit soort geintjes flikken, games speciaal laten optimaliseren voor hun hardware. Nu doet AMD dat een keer en de wereld schreeuwt moord en brand. Ik ga me daar gewoonweg niet meer in mengen, wat je er ook op hebt te zeggen, je schopt toch wel iemand tegen het zere been.
Paar uur gespeeld nu, maar snap de hype niet zo eigenlijk. Tis niet slecht, maar goed zeker niet. Voelt allemaal een beetje houterig aan de gameplay. Baal er van dat ik de premium gekocht heb
@Anoniem-3798: lekker makkelijk de mooiste plaatjes op het scherm toveren en de 30 fps roze olifant vermijden? Bedoel je dat?
@RogueSquad: veruit de meeste gamers gebruiken een nvidia kaart though.
@Anoniem-6128: Veruit de meeste pc-gamers gebruiken Steam en toch zijn veel releases in eerste instantie Epic-exclusive. Het is bedrijfsvoering, we hebben er allemaal een mening over, maar je doet er niks tegen.
Vanmiddag komt de upgrade binnen en als het goed is de game al gedownload. Afgelopen maanden echt amper gegamed (lees alle consoles staan al 3 maanden uit), maar heb er nu wel echt weer zin in met deze game! Maar lees ik het nu goed, je kan niet naar planeten zelf vliegen? Ook niet naar andere kant van de planeet etc, zoals in No Mans Sky? Dat zou ik wel enorm waardeloos vinden namelijk…
@Oldskool-NL: Zojuist de game gespeeld op SX, ik ben het (deels) eens met RogueSquad. De game ziet er mooi uit en ik mis de HDR niet zo erg als ik had verwacht. Wel denk ik dat het er nog mooier uit had gezien wanneer ze wel HDR (goed) geïmplementeerd hadden. Tot nu toe een hele vette game, speelt lekker.
@mrb: Leuk om te lezen dat hij jou ook bevalt. Have fun!
Hmmm aan de meerderheid van de comments te zien, hoef ik hier niet heel veel van te balen….
Heb lang uitgegeken naar deze game, maar ga hem hoe dan ook spelen. Krijg hem vandaag al binnen, dus ben benieuwd naar mijn eigen ervaring met de game.
@SaiyanSenshi: daarom heb ik ze allebei gekocht.
Zo kan je het beste van 2 platforms spelen
@Anoniem-3875: Je kunt vlgns mij de planeten wel geheel verkennen, maar niet zoals in NMS.
Zo,n planeet is onderverdeeld in gebieden, Tegels genaamd.
En je kunt vervolgens van tegel naar tegel reizen en zo de hele planeet doen.
Dat is wat ik heb begrepen, Zoals NMS doet kan in dit geval vlgns mij niet omdat Starfield een veel realistischere stijl hanteert dan NMS.
@RogueSquad: Thanx! 🙂
Erg toffe game zeg, enkele uurtjes gespeeld en hij bevalt uitstekend. Dat gevoel van ontdekking, verwondering dat doet niemand Bethesda na. Overal die aandacht voor de kleine details, dat draagt enorm bij aan de sfeer. En de game is echt enorm. Je voelt je helemaal verloren in een gigantisch universum, heerlijk!
Ik speel zelf op Series X en hij draait als een zonnetje, er werd veel gezegd over die 30fps maar gij voelt enorm soepel aan, totaal niet traag of stroef. Je merkt ook dat Id software mee heeft geholpen aan de combat, het schieten heeft nog nooit zo goed gevoeld in een Bethesda game. Straks ook eens proberen op mijn PC.
Natuurlijk zal er altijd wel iemand zijn die wat te klagen heeft, dat mag ook, ieder zijn mening. Ik snap bv wel dat men het jammer vind dat je niet vanuit de ruimte recht naar een planeet kan vliegen, zoals No Man’s Sky, maar dit is ook geen NMS, heel ander soort game. Er zijn overeenkomsten maar dit is nog steeds een rasechte Bethesda RPG. Met grote steden, NPCS, quests etc. Dat je dan concessies maakt is logisch
Dit is echt een dikke topper!
Nooit echt fan van Bethesda geweest, gelukkig komt de game op gamepass dan probeer ik het wel. Succes met ieder die we game wel gaat spelen enjoy
@RogueSquad: Steam of Epic heeft toch geen invloed op de spelervaring? Dlss of FSR daarintegen wel. Toch niet zo moeilijk om te begrijpen lijkt me..
Het is een prima game. Wat ik mis is de immersie. Ik vind het reizen in een schip erg magertjes. Eigenlijk heel vreemd omdat je je eigen schip ‘modulair’ kan aanpassen en dan is het reizen zélf zo minimaal toegepast. Ik weet dat zoiets veel rekenkracht vergt maar ik had graag gezien dat het in ieder geval de suggestie geeft van ruimtereizen. Als voorbeeld hoe het ook kan is zoals in Rainbow Six Vegas (ja ik weet, een oude game) Hierin zit je vóór een missie in een helicopter de missie te bespreken en kun je met je avatar om je heen kijken. Dit voelt heel realistisch en immersive. In Starfield is het gewoon een tussenfilmpje en een landing van het schip. Best jammer. Verder is het inderdaad een soort Skyrim in space. Een vermakelijke game waar ik veel uurtjes mee aan de slag ga 😉
@Anoniem-5218:
Waarom plaats je dit anoniem? Het zou veel overtuigender zijn nml
@Anoniem-5760: Epic als platform biedt bij lange na niet zo veel functionaliteiten als Steam. Denk aan Big Picture, de veruit superieure controller ondersteuning via Steam, community pagina’s waar gebruikers elkaar kunnen helpen als er iets mis is met een game… Het platform van Epic is gewoon inferieur en dat doet ook af aan de spelervaring als je het mij vraagt.
@Anoniem-4850: nee juist niet…
@Anoniem-489:
Wat maakt dat nou uit? Pfff.
@Oldskool-NL:
HDR is ZO overrated! HDR is de nieuwe manier om mensen op hoge stroomkosten te jagen. 4:4:4 chroma en full RGB (als je tv het ondersteunt) is bij mij nog steeds suprieur.
@Anoniem-1623:
Hij heeft wél gelijk! Het zou mij ook meer overtuigen als hij het niet anoniem had geplaatst. Als het nu iemand was die vaker hier op het forum zit, zou ik het eerder serieus nemen.
@Anoniem-1649: lol
Wauw, lijkt me echt super.
Heb alleen geen systeem om hem te spelen..
@Anoniem-7104: Oh ok. Ja dat veranderd de zaak natuurlijk wel beetje. Verkennen is gewoon leuk dus als je daarin beperkt zou worden dan is dat voor mij een minpunt in een game als deze. Maar dan komt er weer een plus puntje bij als jij zegt dat je wel de planeten kan verkennen. Geweldig toch! 😉
Geweldige game. Keek er erg naar uit en is geworden wat ik er van had gehoopt. Voor mij wel 2 punten aftrek naar een mooie 7. Puur vanwege de 30 fps. Er waren tijden dat we niet anders gewend waren, maar nu geeft het gewoon hoofpijn en is het vreselijk traag. Het gevoel dat de game met een andere engine wel op 60fps had kunnen draaien is sterk aanwezig.
Desalniettemin heeft mn series x eindelijk weer wat te doen…
Meesterlijke game!
Vette game, net een paar uurtjes gespeeld op de series x, krijg gelijk het fallout-skyrim gevoel weer terug. Het is eigenlijk gewoon Fallout in de ruimte, dus als je Fallout kon waarderen weet ik zeker dat je deze net zo goed of misschien wel beter gaat vinden.
@Oldskool-NL @RogueSquad @mrb:
Series X ondersteund gewoon HDR (en Dolby Vision), dit is alleen geen instelling in-game maar dient ingesteld te worden op systeem niveau, ook de calibrate. Dit is niks nieuws want verschillende 1st party PS5 games doen dit ook zo. Voorover ik weet werkt dit op PC het zelfde.
@Anoniem-9216: Dan wordt zwart bij mij juist meer grijs, wat ik ook met andere non-HDR games heb waarbij ik het inschakel.
@RogueSquad: Het viel me gisteren op dat ondanks de Series X instelling ‘automatische HDR voor (backwards) compatible games’ UIT staat mijn TV toch overgeschakeld naar HDR mode zoals bij andere HDR games, dit kan ik ook checken bij de TV instellingen waarbij dan oa het contrast etc anders/hoger staat totdat je de game afsluit. Mogelijk zit er toch een soort van HDR in?
De graphics zijn namelijk behoorlijk mooi en met name explosies, belichting etc springen er meer uit dan bij games die geen HDR ondersteund. Gisteren tijdens een takeoff met mijn ruimteschip in het donker kon je ook duidelijk het diepe zwart en het felle licht/vuur zien bij het opstijgen 🙂 Sowieso vermaak ik me enorm met de game.
@mrb: Ik ben nog eens in mijn instellingen gedoken. Ik heb HDR vanuit Windows ingeschakeld staan, alsook HDR op allebei mijn monitoren. Als ik de game dan opstart wordt zwart bij mij meer grijs. Schakel ik HDR uit, dan krijg ik wel fatsoenlijke zwart-weergave. Vreemd.
@RogueSquad: Idd vreemd, ik zou het dan ook mooi uit laten staan. Mogelijk komen er nog updates in de toekomst.
@Anoniem-9216: bedankt voor de mededeling maar ik speel op PC.
HDR werkt alleen als je een tv hebt die belachelijk veel ‘nits’ heeft. Veel lichtopbrengst. Zelfs dán is het nog afhankelijk of de game zelf hem goed heeft geïmplementeerd.
@Anoniem-8131: Gemiddelde developer is het zeker
Ik heb de review gelezen, Heb meerdere reviews gelezen en gameplay gekeken. Het is een typische Bethesda game en Bethesda games zijn altijd gemiddelde games. Er is heel veel quantiteit in deze game of het ook kwaliteit is zal ik zelf wel beoordelen. Want uiteindelijk is er maar 1 goede reviewer en dat ben jijzelf.
Leuk xbox spelers geniet van je game! Mogelijk koop ik er binnenkort ook een. Jammer dat zoveel mensen zeur doen over massa industrie wat uiteindelijk alleen om geld draait hoe dan ook.
Sinds gisteren ben ik er mee aan de slag gegaan en de game is tot nu toe fantastisch. Ik lees wel commentaren dat het er niet uitziet, maar daar ga ik niet mee akkoord. Zijn er grafisch mooiere games? Absoluut, maar Starfield is zeker op dat gebied geen teleurstelling. Een persoonlijke score kan ik deze game nog niet geven. Daarvoor wil ik me eerst nog uren in dit universum onderdompelen en dat ga ik met plezier doen.
@mrb: er is toch nu een mod voor HDR of had ik het verkeerd (Almost HDR) mod.
@Anoniem-9638: Geen idee, ik speel het op de Series X, niet op een PC.
@Anoniem-9104: Minimaal 1000 nits voor een redelijk resultaat, de meeste nieuwe TV hebben dat wel. idd afhankelijk hoe goed ze het hebben geïmplementeerd.
Duidelijk Fallout in space .
@RogueSquad: @mrb: ALs je googled op Starfield hdr mod,dan naar nexus mods en daar zie je een aantal foto’s zonder en met HDR mod.
Het verschil is imo echt wel de moeite waard. Ik ga zeker die mod proberen.
@Anoniem-2897: Voor een groot deel mee eens, maar dan groter, mooier en diverser 🙂
Helaas heb ik geen geld voor een betere pc dan mijn huidige. Dus ipv starfield word het armored core 6 ben ik bang.
@Oldskool-NL:
Zit er wel in hoor. Als ik de game opstart schakelt mijn tv over naar HDR en op de achterkant van mijn Constellation Edition doos staan de Xbox en PC-specs en daar staat HDR10 bij.
Paar kleine Bugs paar grote game is echt geen 9 waardig. ‘ nam deze site al niet serieus maar n nu hellemaal niet meer ‘
@Anoniem-9406: bij mij ook op mijn LG oled. Zitten alleen geen HDR instellingen in de game. Maar Bethesda games zijn al nooit zo kleurrijk dus vraag me af of HDR ook echt veel verschil maakt.
Zelf ben ik niet zo van het RPG gedeelte van games. Weet iemand of je ook bepaalde (side)missies kan doen waar goede shooter aktie te vinden is? Het shooting gedeelte en de setting spreken me erg aan maar de story weer wat minder.