Preview | Prince of Persia: The Lost Crown – Toen de Nintendo Switch OLED uitkwam kregen we het genoegen om er met een klassieke franchise op aan de slag te gaan; Samus Aran keerde terug in Metroid Dread, een game die tevens het originele (2D) concept van de franchise terugbracht. Een andere franchise begon op dezelfde manier: Prince of Persia, dat ooit ook een 2D avontuur was, waarin de behendige Perzische prins vallen en lastige soldaten moest ontwijken. In Prince of Persia: The Lost Crown maken we kennis met een nieuwe ‘prins’, in een 2D-game, vergelijkbaar met Metroid Dread. Op gamescom hebben wij een uitgebreide demo kunnen spelen en we delen hieronder onze eerste, goede indrukken.
Metroid Persia
In Prince of Persia: The Lost Crown speel je met Sargon, een krijger die over een hoop indrukwekkende vaardigheden beschikt. Het verhaal bewaren we voor de review, want tijdens de demo hebben we ons voornamelijk op de gameplay gefocust. The Lost Crown is een zeer vergelijkbare game met Metroid Dread: een uitdagende metroidvania, waarin je supersnelle en responsieve gameplay hebt. Natuurlijk kon je dit eigenlijk al in de eerste trailers zien, maar nu we het zelf hebben kunnen ervaren kunnen we bevestigen dat Prince of Persia: The Lost Crown zeer goed speelt.
Zo heb je dubbele zwaarden tot je beschikking om daarmee het gespuis in mootjes te hakken. Maar wat van uiterst belang is, is dat je het dodgen en sliden goed onder de knie krijgt. De meeste simpele vijand kan namelijk al flinke schade aanrichten. Naast de behendige en uiterst responsieve gameplay, heb je ook nog tijdmanipulatie tot je beschikking. Jawel, een bekend onderdeel dat we kennen uit The Sands of Time keert terug. Je kunt bijvoorbeeld een teleporteerpunt aanmaken, zodat je jezelf terug kunt zetten tijdens een gevecht of tijdens het platformen. Als je dit slim combineert, kun je hele strategische manoeuvres uitvoeren tijdens het spelen.
Naast de acrobatische vaardigheden heb je natuurlijk ook de offensieve kant van het verhaal. Sargon beschikt namelijk over pijl en boog, wat super handig is om mummie-achtige soldaten vanop een afstandje aan te vallen. Naast het zwaardvechten en pijlen schieten heb je nog een uitsmijter: met de tijdkrachten heb je namelijk ook nog super abilities om helemaal mee uit te pakken qua schade. Denk aan extra schade kunnen aanrichten met je zwaard of een compleet uitbundige combo uit je mouw schudden. Op deze manier heb je veel tot je beschikking, waardoor we ons vrij genoeg voelden qua gameplay.
In de game heb je bovendien de mogelijkheid om items te equippen. Zo heb je amuletten die ervoor zorgen dat je boosts krijgt in verschillende vormen, zoals sneller je super krijgen, beter kunnen dodgen, health krijgen na kills, enzovoort. In de game hebben we veel van deze amuletten uitgeprobeerd, maar dit zijn van die dingen die je pas echt goed kan verwerken in een build, als je meer progressie in de game boekt. Voor nu kunnen we enkel zeggen dat het vrij simpele (Dread) concept buitengewoon goed werkt voor deze game. Het speelt vlot, goed, fijn en alles is erg responsief. Het is op papier misschien niet zo bijzonder, maar de uitwerking is echt iets waar we lovend over zijn.
Op de proef gesteld
De demo eindigde met een baasgevecht. Een joekel van een chimera-achtig monster dat we in een arena tegen het lijf liepen: een beest met een leeuwenkop en een schorpioenenstaart dat ook nog eens vliegt. Kortom, het moest dood. En we gaan er niet om liegen, het was een pittig gevecht. Hierin was het ook de bedoeling om alles te benutten wat de gameplay te bieden heeft. Na wat zwoegen hebben we het beest naar het hiernamaals weten te sturen, wat ook het einde van de demo betekende. De moeilijkheidsgraad is hoog, net zoals in Metroid Dread zit je op het puntje van je stoel. Dit betekent dus dat de game bedoeld is voor gamers die wel van een uitdaging houden.
Er is echter een heel klein puntje van kritiek: de framerate had last van een dipje hier en daar. We gooien het erop dat het een demo is, dus qua optimalisatie moet er nog wat aan gesleuteld worden. Maar naast de sporadische framedrop (we speelden het met een Xbox Series controller vermoedelijk op een pc) voelt de game voor de rest zo goed als af aan. Gepolijst is het woord wat de demo het beste doet omschrijven, want ook grafisch komt het allemaal erg gelikt over. De wat cartoony stijl werkt goed en hierin geldt ook dat de animaties uitstekend zijn uitgewerkt, wat voor een prachtige presentatie zorgt.
Voorlopig conclusie
Hoewel het een klassieke old school Prince of Persia is qua concept, weet het een gemoderniseerde presentatie te bieden met frisse, snelle gameplay. De demo van Prince of Persia: The Lost Crown was ontzettend leuk om te doorlopen en wist ons een leuke uitdaging te bieden. Het is vooral de vlijmscherpe gameplay, waardoor we hunkeren naar meer. Het speelt ongelooflijk soepel en responsief, wat we vooral merkten bij het baasgevecht. Je mag daar namelijk amper fouten maken, anders ben je snel de klos. Het demonstreerde ons op de juiste manier wat Prince of Persia: The Lost Crown allemaal in petto heeft, en dat zijn veelbelovende dingen.
Ubisoft is on a roll. Ze zijn echt zo goed bezig.
@coola: Ik moet het ze nageven, met deze titel en Mirage lijken ze weer de goede kant op te gaan. Ik werd het standaard riedeltje wat ze de afgelopen jaren steeds aan het recyclen waren onderhand wel een beetje beu.
@coola: Zucht niet overdrijven in je Ubisoft Pyjama. En het is bizar dat je bijna bij elk Ubisoft artikel als eerste reageert.
@Anoniem-641: en wie zeg dat die dat niet mag.
Ja kan ook gewoon coola in zijn waarde laten en niet antwoorden om jou mening op te drammen.
hij geniet van Ubisoft dat mag je best iemand gunnen hoor.
@RogueSquad:
Ik persoonlijk vond hoe het deden met Odyssey en Valhalla wel fijn eigenlijk. Hopelijk doen ze het nog minimaal een keertje met Assassin’s Creed Red. Want ik ben eigenlijk nog helemaal niet klaar met de AC rpg stijl.
Over Prince of Persia ik hoop dat het mij vooral terug brengt naar de shadow and the Flame tijdperk.
En ik hoop dat ze ook nog een keer terug gaan naar de Sands of time era.
@Anoniem-641:
Ik overdrijf nergens. The crew 3 is goed. Xdefiant speelde heerlijk weg, prince of Persia the Lost crown word in ieder geval in de previews goed ontvangen en dat geldt ook voor Assassin’s Creed Mirage. Dus ja het is gegrond om te zeggen Ubisoft is on a roll.
@Anoniem-429: Ik zeg ook nergens dat dit niet mag het valt alleen erg op.
@coola: Ubisoft het is ook goed bezig. Maar on the Roll?
Dan zouden Beyond Good and Evil 2 al uit zijn geweest in de kwaliteit van deel 1
Zou Rayman al niet jaren dood zijn
Zou Splinter Cell niet al jaren dood zijn.
Zou Prince of Persia remake niet zo ernstige ontwikkelingsproces zitten
Net als Skull and bones.
Dus ze zijn goed bezig maar er zijn nog meer dan genoeg dingen niet in orde
@Anoniem-7794:
Dat mag jij vinden. Ik vind dat ze on a roll zijn.
@Anoniem-7794: Ze zijn bezig met een Splinter Cell game. Die gaat ook uitkomen…….misschien volgend jaar nog, wie weet.
Dan komt Avatar nog uit, Star Wars Outlaws.
Ze zijn zeer goed bezig vind ik.
Ben echt wel benieuwd naar deze titel. Nieuwe AC heb ik ook wel zin in. Dus ja voor mij is Ubi ook wel aan de rol!!
@Anoniem-8018: Mooi je weet dat de game eind 2021 in beginnende fase is aangekondigd die gaat echt niet volgend jaar uit komen.
@Coola Maar waarom gaat er dan nog zoveel mis wat ik allemaal aangeef. Dat zijn nog echt teveel dingen vind ik.
En ze zijn goed bezig. Maar nog veel dingen moeten echt beter.
@Anoniem-5280:
Nogmaals vind jij. Ik vind dat Ubisoft het goed doet. Erg goed zelfs. Voor de rest hoef ik mij niet verantwoorden waarom ik dat vind.
@Anoniem-5280: “Mooi je weet dat de game eind 2021 in beginnende fase is aangekondigd die gaat echt niet volgend jaar uit komen”
Dan komt de game in 2025 uit. Geen probleem toch. Het is wel een feit dat er een nieuwe Splinter Cell in de maak is.
@coola: Nee want dat is Coola. Tegenargumenten heeft hij niet. Maar feit is gewoon dat er nog een hoop niet goed is. En ze zijn op de goede weg. Maar 3 games die zo ongelooflijk in de problemen zitten is natuurlijk echt niet goed.
En dat je nu pas als leidinggevende ziet waar de kwaliteit van de Montpellier ligt namelijk 2D kwaliteit games is natuurlijk een kwalijke zaak. Want hun hadden de vaste 2D Rayman studio moeten blijven met uitstapjes zoals deze 2D Prince of Persia.
@Anoniem-9438: Nou 2025 denk eerder 2026.
@Anoniem-1867: Waarom reageer je niet gewoon als Smaakmaker ?
@Anoniem-5097: 2026 is ook prima. Laten ze de tijd nemen om er een toffe game van te maken.
@Anoniem-1867:
Ik kom bijna altijd tegen argumenten maar dat is bij jouw erg nutteloos smaakmaker
@coola:
Coola welke tegenargumenten? omdat ik geen zin had om in te loggen kwam ik met een rits feiten die nog niet goed gaan bij Ubisoft. Want sinds 2008 werken aan een game Beyond Good and Evil 2 en niet weten wat je er mee aan moet kunnen we toch moeilijk een topprestatie noemen?
Fenyx vervolg annuleren omdat je het niet de kans wil geven om groot te worden vind ik niet goed.
Wanneer je al 6 jaar een Skull and bones en het nog steeds niet goed hebt kun je niet echt goed noemen.
Een pop remake nog steeds niet goed krijgen kunnen we niet bepaald goed noemen.
Jarenlang Ubisoft Montpellier niet in zijn kracht gebruiken namelijk het 2D genre is niet bepaald goed te noemen. Dit heeft ervoor gezorgd dat Rayman jarenlang onnodig is genegeerd.
Het zijn gewoon feiten dat er aantal dingen niet goed gegaan zijn bij Ubisoft en nog steeds niet goed gaan bij Ubisoft. Dat zijn helaas gewoon de feiten.
En op dit moment zijn ze op het goede pad.
– Met het leuke en zeer toffe the Crew. Waarmee ik mij erg vermaak. Op het grafische gedeelte na vind hem namelijk grafisch iets minder dan Horizon 5 vind ik het persoonlijk leuker en afwisselender dan de laatste Horizon
– Ac Mirrage ziet er tof uit
– Prince of Persia the lost crown ziet er kwalitatief goed uit en heb ik erg veel zin in.
– Star Wars Outlaws geld hetzelfde voor.
– Avatar kan leuk worden
Dus 80 procent van de dingen gaan erg goed bij Ubisoft nu die laatste 20 procent nog.
@RogueSquad: nou ik ben allesbehalve happy met wat ik zag van die 21 minuten bij mirage,tergende diaolagen,echt simpel geschreven en basim lijkt oninterresant te worden,mist gewoon wat pit die bayek wel had bv
@coola:
Echt gast, hoe oud ben jij?
Jij moet toch een verschrikkelijke honger hebben? Echt overal hap je op, te sneu gewoon.
En nee, Ubisoft is niet “on roll” zoals jij beweert, en je mag dat vinden. Maar niet iedereen heeft dezelfde fanboy gehalte zoals jij die hebt, dus leg je erbij neer man.
Dit voelt als een generieke game in een vergelijkbare omgeving als Prince of Persia, waar ze later gewoon de naam Prince of Persia op hebben geplakt, om het meer body te geven. Echter is dit in niks iets wat op vorige PoP games lijkt.
@Anoniem-6349: Je weet dat Prince of Persia het orgineel een 2D game was. Dus dat dit de roots is
@Anoniem-6349: Welke game is tegenwoordig niet generiek ?
@Anoniem-6349:
Je bent nog niet zo oud vermoed ik? Of je hebt onder een spreekwoordelijke steen geleefd.
@Anoniem-6349:
Wat is dit dan?
https://youtu.be/tS4JYXLlxNk?feature=shared
Prince of wakanda!
@Anoniem-1666:
Laatste keer dat ik heb gekeken hadden Perzen toch echt die kleur.
@Anoniem-6349:
Het heeft letterlijk de vibe van Prince of Persia: the shadow and the Flame.
@Anoniem-641: haantje de voorste