Review | Alan Wake II – Het heeft dertien jaar geduurd, maar ieders favoriete getormenteerde schrijver is terug voor een nieuw avontuur, één dat wereldwijd garant zal staan voor openvallende monden en gefronste wenkbrauwen. In die dertien jaar is er erg veel gebeurd in het videogamelandschap. Een volledige generatie consoles is gekomen en gegaan; enkele franchises bliezen hun laatste adem uit, terwijl anderen uit de dood zijn opgestaan; en we zijn er nog altijd niet uit of het liveservicemodel nu de redding dan wel de ondergang van de industrie inluidt. Remedy Entertainment zal het allemaal een worst wezen. De studio is nog onmiskenbaar zijn oude zelf, met een voorliefde voor dramatische verhalen die regelmatig je brein uit hun voegen laten barsten, maar heeft ook lessen geleerd uit zijn vorige uitspattingen en levert nu met Alan Wake II een kanjer van een statement af. Met andere woorden: een onvervalste topgame.
Mindfuck der Mindfucks
Dertien jaar na de gebeurtenissen uit het origineel is auteur Alan Wake nog altijd spoorloos. Hij is niet de enige. De bossen rond het pittoreske dorpje Bright Falls zijn regelmatig het toneel van verdachte verdwijningen en wanneer plots enkele vermiste zielen ritueel vermoord teruggevonden worden, komt de FBI ter plekke poolshoogte nemen. Zo ontmoeten we agente Saga Anderson en haar partner Alex Casey, die toevallig dezelfde naam draagt als de protagonist uit de detectiveverhalen van Alan Wake. Het duurt niet lang vooraleer Anderson en Casey merken dat er wel heel vreemde dingen gebeuren in Bright Falls, waar een sinistere sekte met hertenmaskers de lokale bevolking de stuipen op het lijf jaagt en een mysterieuze alternatieve dimensie te pas en te onpas de sluier der realiteit doorbreekt. Hun onderzoek leidt de agenten al snel naar Wakes oeuvre, dat bizar genoeg voorspellende krachten lijkt te hebben.
Het duurt even, maar de schrijver uit de titel verschijnt uiteraard na verloop van tijd ook op het toneel. Wake zit nog steeds vast in de ‘dark place’, een alternatieve dimensie die in deze game de vorm aanneemt van een bijzonder onheilspellend New York. Hij probeert wanhopig te ontsnappen door een verhaal te schrijven waarin hij… wel, ontsnapt. Zijn woorden hebben namelijk de gave om de wereld om hem heen een nieuwe vorm te geven. Omdat de ‘dark place’ echter enkel reageert op de gruwelijkste gebeurtenissen, kan Wake niet anders dan zichzelf in de ene na de andere penibele situatie droppen. Zijn verhaal loopt parallel met en kruist meermaals dat van Anderson, waardoor een nét ontwarbaar, maar heerlijk intrigerend kluwen aan plotlijnen ontstaat. Werkelijkheid en fictie raken meer en meer met elkaar verweven, waardoor het steeds lastiger wordt om echt van vals te onderscheiden. Je brein zal er soms pijn van doen, maar het is de investering meer dan waard.
Mind Place/Writer’s Room
Zowel Anderson als Wake hebben een eigen manier om de uiterst verwarrende wereld om hen heen in een overzichtelijkere vorm te gieten. Anderson heeft als FBI-agente de beschikking over de ‘mind place’, een variant op de mind palace techniek waarbij mensen kennis opslaan in een denkbeeldige omgeving, zodat deze makkelijker te onthouden wordt. Andersons mind place is een gezellig kantoor, waar ze casefiles uithangt op prikborden, dossiers van verdachten en getuigen verzamelt om te profileren, en meer van dat soort zaken. Wanneer jij in de spelwereld aanwijzingen vindt, kan je deze aan dossiers en casefiles toevoegen om zo Sherlock Holmes gewijs bepaalde conclusies te trekken. Het is niet mogelijk om hier verkeerde beslissingen te nemen, dus in praktijk is het vooral een geval van metaforische puzzelstukjes bij elkaar zoeken en deze op de juiste plek leggen. Niet per se moeilijk, wél een uiterst engagerende manier om je met de zaak bezig te houden en het verhaal vooruit te stuwen.
Alan Wake kan dan weer op elk gewenst moment zich mentaal terugtrekken in zijn schrijverskamer. In de ‘dark place’ stuit hij om de haverklap op echo’s, die hem inspireren om zijn verhaal een nieuwe richting uit te sturen. Verzamel genoeg dergelijke aanwijzingen en je kan bepaalde omgevingen zelfs helemaal omvormen. Een ingestorte tunnel in de ondergrondse vrijmaken, bijvoorbeeld. Of de geblokkeerde deuren van een gecrasht metrotoestel openen… om dan op een wel erg onaangename verrassing te stuiten als je dat rijtuig effectief betreedt. Wake heeft trouwens meer manieren om de wereld om hem heen een bepaalde richting op te laten gaan. Vroeg in de game krijg je de beschikking over een lamp die bepaalde lichtbronnen in de omgeving kan aansteken of leegzuigen. Licht aan- of uitdoen heeft echter steevast een onverwachte impact, van het onthullen van nieuwe wegen tot het oproepen van vijanden die je plots het leven zuur maken. Niet zonder risico dus; wel nodig om verder te geraken.
Je zal gedurende Alan Wake II veel tijd doorbrengen in Andersons mind place en Wakes writer’s room, hetzij om uit te zoeken hoe je nu precies verder moet, hetzij om bepaalde verhaallijnen verder te doorgronden. Hier bouw je ook je personages verder uit. Door in de dark place bepaalde lichtsymbolen te onthullen, kan je Wakes vaardigheden upgraden. Denk dan aan het opwaarderen van je zaklamp en schietijzers of het vergroten van de effectiviteit van je health items. Anderson heeft eveneens deze mogelijkheid, maar moet hiervoor op zoek gaan naar brooddozen, die vaak een sinistere boodschap bevatten. De status van zijmissies – waar wij vooral te vinden zijn voor de mysterieuze, op kinderrijmpjes gebaseerde raadsels die Anderson hier en daar in de spelwereld aantreft – leidt je eveneens naar de mind place/writer’s room. Let wel, deze fungeren niét als veredelde pauzeschermen. Integendeel, wanneer je je mentaal terugtrekt, pauzeert het spel niet en blijf je dus uitermate kwetsbaar.
Een ballade van licht en duister
Als je niet gezellig rond kuiert in je mind place of writer’s room, gedraagt Alan Wake II zich als een survivalhorrorgame pur sang, al is het er dan wel eentje met een bovengemiddelde focus op het verhaal. Anderson heeft met Bright Falls, Watery en Cauldron Lake enkele landelijke dorpjes en bossen te verkennen, terwijl Wake zich een weg baant door het vervormde New York uit zijn eigen onderbewustzijn. De levels in kwestie zijn redelijk groot, met vele zijpaden die verkenning steevast belonen met munitie, andere tools of verzamelobjecten. De wereld wordt echter ook onveilig gemaakt door allerlei gespuis, dat niet zo gemakkelijk uit te schakelen is. Wake loopt in de dark place regelmatig tegen vijandige schaduwen aan, terwijl Anderson af te rekenen krijgt met de hyperagressieve sekte die achter de reeks rituele moorden zit. Wat voor smeerlap je ook voorgeschoteld krijgt, ze hebben steevast dezelfde zwakte: een overgevoeligheid voor licht.
Wie de originele Alan Wake gespeeld heeft, kent het principe. Vijanden worden beschermd door een laagje duisternis, dat je weg kan branden met een gefocuste straal licht uit je zaklamp. Let wel, zo’n straal vreet batterij en batterijen zijn – net als kogels – best schaars. Soms is het dus beter om het hazenpad te kiezen dan halsoverkop de confrontatie met een handvol schaduwen aan te gaan. Eens je het laagje duisternis weggebrand hebt, zijn vijanden eindelijk ontvankelijk voor enkele welgemikte schoten uit je revolver of shotgun. Soms onthullen ze zelfs een felrode zwakke plek, die hen extra veel schade berokkent. Je arsenaal aan wapens wordt door de game heen verder uitgebreid met onder andere een flare gun en flashbanggranaten – beiden gebaseerd op licht en dus extra doeltreffend. Wie het graag stiller aanpakt, krijgt later ook de beschikking over een kruisboog. Meer dan genoeg opties dus.
Ideaal voor Halloween
Nu moeten we eerlijk toegeven dat de gevechten soms wat durven te frustreren. Vijanden zijn snel en meedogenloos. Een ontwijkknop helpt je om gepast afstand te bewaren, maar Anderson en Wake laten zich eerder log besturen, waardoor een confrontatie met meerdere vijanden al eens oneerlijk durft aan te voelen. Ergens logisch, in een horrorgame. Op vlak van gameplay waren wij echter meer te vinden voor de exploratie in de game, die je door bijzonder mooi vormgegeven en hoogst atmosferische omgevingen stuurt. Op technisch vlak heeft Remedy Entertainment een erg knappe prestatie geleverd. De Quality modus is vaak verbluffend mooi, met een onberispelijke 4K resolutie en een rotsvaste framerate van 30fps. Wie voor Performance kiest, krijgt een nog steeds oerdegelijke resolutie van 1440p op zijn scherm, met een framerate die op 60fps mikt en dat ook haalt, zonder echt merkbare framedropjes.
Wij waren met name erg onder de indruk van de belichting, die vooral in de Quality modus hoge toppen scheert. Het spreekt voor zich dat je de lichtinval zo realistisch mogelijk wilt weergeven in een game als Alan Wake II, waarin licht op zich een uitermate belangrijk gameplayelement vormt. Dat neemt echter niet weg dat we dikwijls met open mond stonden te kijken naar de manier waarop het licht van de ondergaande zon door de toppen van de naaldbomen rond Cauldron Lake filterde, of de wijze waarop onheilspellende rode neonlichten weerkaatst worden in de omgevingselementen rondom hen. Er is trouwens sowieso erg veel werk gestoken in het zo écht mogelijk doen aanvoelen van de spelwereld. In de bossen kan je de natte bladeren haast ruiken; in de met allerlei smeerlapperij bezaaide metrotunnels bekruipt je al snel het gevoel dat je aan een douche toe bent.
Is Alan Wake II dan technisch perfect? Nou, dat ook weer niet. Af en toe liepen we wel eens tegen een ongerenderde (en dus wazig aandoende) deur aan, werden we afgeleid door een vreemde hoekige schaduw op het wateroppervlak van Cauldron Lake en vroegen we ons af waarom geen enkele spiegel in deze game daadwerkelijk een spiegelbeeld toont. Dit is absoluut muggenziften, maar als de rest van de game er zo goed uitziet, vallen dit soort uit de toon vallende details nu eenmaal op. Wél sterk: de manier waarop Remedy soms échte filmbeelden integreert in het geheel. Op audiovlak kunnen we eigenlijk ook alleen maar superlatieven bovenhalen. De cast levert over heel de lijn sublieme vertolkingen af, die haarfijn worden weergegeven in uitstekende gezichtsanimaties. De muziek is onheilspellend en het uitermate creepy audio design deed ons meermaals over onze schouder kijken om ons ervan te vergewissen dat we nog steeds alleen waren. Ideaal om te spelen met Halloween, dus.
Gespeeld op: PlayStation 5.
Ook beschikbaar op: Xbox Series X|S en pc.
Conclusie
Een oude vos verliest zijn streken niet, maar weet ze juist bij te slijpen tot ze de perfectie benaderen. Remedy Entertainment levert met Alan Wake II een ijzersterke game af, met een intrigerend verhaal vol mindfucks dat zowel fans van het origineel als nieuwkomers zal weten te bekoren. Meer zelfs, als je enkele jaren geleden genoten hebt van Control, zal je blij zijn om te zien dat Remedy ook hier overduidelijk meermaals naar knipoogt. Op technisch vlak krijgen we - enkele details met de mantel der liefde bedekt en dus buiten beschouwing gelaten - een tour de force voorgeschoteld, met omgevingen die even prachtig als onheilspellend ogen en dus dé plek om te vertoeven vormen voor de gemiddelde horrorfan. De gevechten hadden misschien wat vlotter gekund, maar dan zijn we eigenlijk aan het muggenziften. Alan Wake II is wat ons betreft hét magnum opus van Remedy en dus een absolute must-play.
Pluspunten
- IJzersterk verhaal
- Verdomd creepy
- Mind Place en Writer's Room
- Heerlijk level design
- Technisch knap...
Minpunten
- ...enkele mindere details buiten beschouwing gelaten
- Gevechten soms wat log
9.0
Dacht dit word een topgame en na het lezen van de review is deze game echt een aanrader maar ik zit momenteel met teveel games die ik nog moet word zeker gekocht maar later .
Ik pak alvast de popcorn erbij
Ben benieuwd , ik kreeg deze game voor nop bij m’n nieuwe veel te grote RTX 4090…
Wow, dat cijfer had ik niet verwacht.. Momenteel nog te druk met andere games, maar misschien toch eens proberen. Toch blijft dat digital only wel een dingetje.
Zit dat gedoe met die zaklamp hier weer in? Dat vond ik maar niks, erg saaie gedeeltes.
Wow! Hoog cijfer, niet verwacht eigenlijk. Wat een gamejaar zeg!
@Anoniem-3330: Ja dus. Werkt precies zoals in het eerste deel. Deze sla ik dus over, ook omdat het digital only is.
@Oldskool-NL:
Heb 2 x alan wake, 2 rtx4090 besteld 1 voor mezelf en 1 voor me zus. Zet 1 kopie van het spel wel op mp voor een aantrekkelijke prijs. Een 9 niet verwacht, ben benieuwd.
Deel 1 was pas na een paar uur spelen interessant aan het worden.
Hoop wel dat berry er in zit, vond hem wel leuk met zijn grappen.
@Anoniem-1940: welke heb je? Ding past nog maar net in m’n kast man niet normaal wat een gevaarte.
@Anoniem-3330:
Zaklamp saai? Ik vond het ronduit irritant. De gameplay van de remastered deel 1 vond ik waardeloos. Nee, deze zal ik niet aanschaffen. Terwijl ik Control echt top vond.
@X_boy: ja net als gamepass, ook digitale only haha
Heel goede review maar ik ga deze game niet kopen alleen Digitaal verkopen hou dit lekker maar er is voldoende game s om te spelen .
@jimke1: wen er maar aan , disc is klimaat onvriendelijk !
Awesome, morgen gelijk beginnen. Spinnemans kan wel even wachten op me
Deel 1 was echt geweldig en ondergewaardeerd. Zat echt goed in elkaar en heb er toen elke minuut van genoten.
Blij dat ik besloten heb om deel 2 toch aan te schaffen tegen een mooie prijs. Wilde eerst niet, omdat het alleen digitaal was, maar het voorgevoel en de ervaring van deel 1 waren doorslag gevend.
Ga een lekker Halloween weekend tegemoet.
@Anoniem-9965: lul niet man, dat je daar in trapt in al die klimaat onzin, ze willen alleen je €
@Oldskool-NL:
ASUS ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB grafische kaart
Ja klopt, vandaar nieuwe kast.
Heb je cyberpunk al gespeeld ermee ?
Prachtige cijfer(s)! Lijkt me een mooi spel. Evengoed ga ik niet 60 euro betalen voor een spel wat ik niet door kan kopen of weg kan geven wanneer deze een teleurstelling blijkt te zijn. Ik zal wel tot het jaar 2025 moeten wachten vrees ik.
@Sikje: “Evengoed ga ik niet 60 euro betalen voor een spel wat ik niet door kan kopen of weg kan geven wanneer deze een teleurstelling blijkt te zijn”
Dit dus.
@Oldskool-NL: Hij moet weer even opscheppen hoor 😛 Veel plezier met je nieuwe kaart!
@Anoniem-3440: nog niet, moest toch een 1000w power unit in lol
@Qurx28: eerst maar even een dikker power blok erin lol.
Goed cijfer. Van de week maar even het remasterde eerste deel voor €10 gekocht. Daarna deze ook maar eens spelen.
Ga deze sowieso kopen.
@Oldskool-NL:
850 watt is ook prima. Maar met 1000 heb je wel wat overklok ruimte nog. Welk moederbord en ram heb je ?
Ohja kon niet wachten vlug om 23u gepreordert en we zien wel wat ik game
Toch om 23u gepreordert , ik wilde deze game nu ff proberen
Ik ben al onder de indruk van het spel en reviews
Mooi cijfer verbaasd me had er niet veel van verwacht maar top ik koop hem!
Mensen die een fysiek exemplaar willen kunnen altijd op YouTube mee kijken HAHAHAHAHA
@Anoniem-1940: heb 3 rtx een voor mij een voor me broer en een voor sinterklaas
@Anoniem-3588: gigabyte X570 pro met 2x 16gb skill 3600 ddr4.
Maar ik denk dat overclocken niet iets is wat ik ga doen met een 4090…
@Oldskool-NL: die 4090’s kunnen spontaan ontvlammen dus idd niet overclocken
@PowerYourDreams: Of op Twitch en dan na een tijd gaat hun linkerooglid twitchen van jaloezie….
@Anoniem-4561: komt door die nieuwe aansluiting, of eigenlijk door de krappe ruimte en de stugheid van de kabel, daardoor staat er veel spanning op en sluit ie niet goed aan krijg je in zeldzame gevallen dat ie doorbrandt.
@PowerYourDreams: Wat een onozele opmerking weer bijna dagelijkse kost voor jou.
1 Ik wil hem fysiek hebben zoals het toch niet voor mij is want het is niet een game die voor iedereen is.. Dat ik hem door kan verkopen.
2 Als het wel voor mij is en ik er klaar mee ben dat ik hem gewoon door kan verkopen.
Deel 1 vond ik zo ruk. Geen enkele interesse in deze game.
En niet op disc is voor mij -5 punten voor deze game.
Wacht wel een jaartje met kopen.
Aan kwalitatief goede games geen gebrek. Ik wacht wel totdat deze game uitkomt op disc en anders maar nooit. Ik ben niet bang om wat te “missen”.
@Anoniem-8668: Deze gezien Epic het financiert gaat nooit op Disc uitkomen. Maar toch aan begonnen. Maar het is wel erg vet het begin.
Deze game verdient een fysieke release … Toch wel teleurgesteld in Remedy, jammer. Meestal hebben ze wel hele goede single player games gemaakt door de jaren heen als Max Payne, Control, de eerste Alan Wake.
@Anoniem-5456:Wat is er mis met een volledig digitale benadering? Dit lijkt echt de toekomst te zijn. De verkoop van films op DVD en Blu-ray is tegenwoordig aanzienlijk afgenomen, omdat mensen nu hun films digitaal aanschaffen of streamen via platforms zoals Netflix of Disney Plus. Deze trend geldt tegenwoordig ook voor games, waarbij digitale aankopen via Steam, de PSN Store of de Xbox Store steeds gebruikelijker worden.
@Anoniem-5782: Dat heeft meer met Epic te maken. Ik twijfelde ook omdat hij niet fysiek te koop is om hem te laten liggen. Ik heb hem wel gekocht en ik vind tot nu toe erg vet.
@Anoniem-9077:”Ik vond Control persoonlijk nogal saai. Ik ben gestopt met spelen omdat ik niet echt in het verhaal kon komen. Ik kon me niet echt identificeren met het geheel. Het is op zich geen slechte game, dus misschien moet ik het nog een keer een kans geven. Maar tot nu toe heeft Control me niet echt weten te imponeren.”
@Anoniem-272: Dus, enkel omdat het een digitale release betreft en niet fysiek verkrijgbaar is, wordt de game ineens als slecht bestempeld. Zelden heb ik zoveel ongefundeerde kritiek over een game gehoord. Dit staat geheel los van de kwaliteit van Alan Wake 2 welke zonder twijfel een van de beste games in zijn genre van de afgelopen jaren is. Het lijkt bijna belachelijk dat mensen zich zo druk maken over zulke onbeduidende details. Dit is werkelijk muggenzifterij in optima forma.
@X4er0: andersom vriend haha!
@Sikje: zou je hem nite even kunnen spelen bij een vriend en of gedeelde account?
Het is wel pech hoor van hun want veel mensen hebben dit sentiment en terecht
@Smaakmaker: 3 je vindt hem geweldig en wilt een buurman/ buurvrouw dezelfde ervaring mee geven en kan hem uitlenen!
@Anoniem-8496: voor mij persoonlijk is er niets mis mee met keuze digitaal.
De keuze ALLEEN digitaal is voor mij een no go.
ja we hebben veel streamings services en je krijgt nu al dat je soms een deel van een serie of film reeks niet kan zien op het ene net maar af moet kijken andere.
Ik heb mazzel dat ik praktisch alles heb en kan zien maar niet iedereen heeft dat.
ik vind ook dat ze de games vaak kunstmatig erg hoog houden
ga voor de gein maar je laatste 5 games die je gekocht hebt bekijken hoeveel ze digitaal zijn en hoeveel fysiek
En dan zeg ik niet 2e hands om het eerlijk te maken.
@Anoniem-9254: mwah dit is in JOUW ogen muggenzifterij.
Voor mij en blijkbaar dus veel mensen is het iets uit principe.
HELL ik ga nog steeds niet langs de zelfscan kassa puur omdat ik het een fout idee vindt om alles maar digitaal te maken en te verplichten.
Hadden zij de keuze gemaakt digitaal nu fysiek over een maand hoor je mij niet.
Hadden zij gezegd digitaal mag je 2/3 weken uit proberen maar niet meer dan (10 uur) spelen en dan of inruilen of weet ik wat vind ik het OOK prima.
Feit is dat ze je dwingen om en de volle pond te betalen voor iets waar je niet 100% zeker van ben dat het in je straatje past en kunstmatig prijs omhoog houden.