Preview | Final Fantasy VII Rebirth – Final Fantasy VII is tot op de dag van vandaag de meest populaire Final Fantasy-game. Dat is natuurlijk niet zonder reden. Los van het aangrijpende verhaal was het de eerste game in de franchise die op de PlayStation werd uitgebracht. Het was ook de eerste 3D Final Fantasy en voor velen de eerste Final Fantasy-game die ze speelden. De euforie die fans voelden toen Final Fantasy VII Remake in 2020 werd uitgebracht, was dan ook niet onverwachts. Het verraste zelfs door geen typische remake te zijn en grote veranderingen aan het verhaal aan te brengen. Het tweede deel in de trilogie, Final Fantasy VII Rebirth, komt over enkele weken uit en zal ongetwijfeld gevuld zijn met nog meer verrassingen. Square Enix nodigde ons uit om een voorproefje te krijgen op Final Fantasy VII Rebirth, dus we pakten onze spullen en sprongen op de trein naar Londen om één van de grootste releases van het jaar uit te proberen.
Nibelheim 2.0
We kregen de mogelijkheid om de eerste twee hoofdstukken van het spel uit te proberen. Het eerste hoofdstuk is de fameuze flashbacksequentie, waarin Cloud, Sephiroth en twee andere SOLDIERs naar de geboorteplaats Nibelheim van Cloud en Tifa gaan voor een missie. Het eerste wat je zal opvallen, is dat de scènes uit het origineel stuk voor stuk, tot in de kleinste details, zijn nagemaakt. De vrij lineaire flashbacksectie en Nibelheim zelf zijn een stuk uitgebreider dan in het origineel, en je krijgt de mogelijkheid om het kleine dorpje rustig te verkennen, huizen binnen te gaan en te spreken met diverse personages zoals Tifa’s leermeester Zangan. Het voelt vertrouwd en herkenbaar met een grafische pracht die de Remake met gemak overstijgt. De sectie is uitgebreid met meer omgevingen om te verkennen terwijl je je een weg baant langs verschillende wezens op weg naar de Mako Reactor voor je missie.
Vrijheid
Het tweede hoofdstuk opent in het dorpje Kalm, waar de groep zich schuilhoudt na de gebeurtenissen in Final Fantasy VII Remake. De pracht van Kalm, niet alleen grafisch maar ook qua design, is iets dat echt benadrukt moet worden. Het is een van de best ontworpen dorpen die we ooit hebben mogen aanschouwen in een game, zowel qua uiterlijk als sfeer. Kalm voelt levendig aan; het is druk op straat met inwoners, en je kunt bijna elk gebouw binnengaan. Kalm is niet heel groot, maar voelt gigantisch en deed ons dagdromen over hoe de rest van de iconische locaties in Rebirth eruit zullen zien en aanvoelen. Zodra je Kalm verlaat, is het contrast met de lineaire gameplay van hoofdstuk één immens, want je stapt opeens in de Grasslands, een reusachtig open gebied dat uitnodigt om op avontuur te gaan. Regisseur Naoki Hamaguchi liet ons weten dat de Grasslands een van de vele grote gebieden zijn die je zult kunnen verkennen.
Eén van de dingen die er meteen uitsprong bij het navigeren in zowel het eerste als het tweede hoofdstuk, is dat er veel meer bewegingsvrijheid is dankzij ‘Terrain Actions’. Je kunt niet alleen al te hoge richels beklimmen, maar ook van hoogtes naar beneden springen, zoals de watertoren in Nibelheim. Hoewel het een relatief kleine toevoeging is, maakt het voor de gameplay een wereld van verschil om bijvoorbeeld niet om een hekje heen te hoeven lopen om een trap te beklimmen. Daarnaast werd ook duidelijk dat Final Fantasy VII Rebirth enorm veel om jouw tijd geeft. Voor elke tutorial van de diverse systemen in de game vraagt het spel of je deze wilt doorlopen of wilt overslaan, idem dito voor bepaalde secties in de gameplay, zoals het beklimmen van Mt. Nibel in hoofdstuk één om bij de Mako-reactor te geraken. Het overslaan bespaart zo’n 30 minuten en is ideaal voor als je het spel voor een tweede keer speelt of geen zin hebt in ’tussenstukken’. Speel je de game voor de eerste keer, dan raden we aan dit niet over te slaan, want je zal wat vette content missen.
In de open wereld krijg je gelijk de mogelijkheid om je party aan te passen en je kunt ook een aantal presets maken, zodat je gemakkelijk van party kunt wisselen. Aan dit deel zijn nieuwe speelbare personages toegevoegd, waaronder Sephiroth (in hoofdstuk 1) en Red XIII. In Remake voelde elk personage anders en ook in Rebirth weten ze zichzelf te onderscheiden. Vooral het spelen als Sephiroth is episch omdat hij veel sterkere magie en aanvallen tot zijn beschikking heeft. De personages voelen in combat in Rebirth zelfs een stuk beter en vloeiender dan in Remake. Dit komt niet alleen door de consistente 60fps in de Performance modus, maar ook doordat je nu veel natuurlijker een luchtcombo in kan gaan. Dit vergroot de opties aanzienlijk en voegt een nieuwe dimensie aan gevechten toe.
Meer en beter
Final Fantasy VII Rebirth bevat een aantal nieuwe systemen die niet in de remake zaten. Naast het level van je personages, dat op niveau 15 begint, is er ook een party level. Je kunt op verschillende manieren experience verkrijgen voor je party level, zoals door de wereld te verkennen en side quests te voltooien. Naarmate je party level stijgt, worden er steeds meer vaardigheden beschikbaar in je Folio. De Folio is ook een nieuwe toevoeging en is praktisch een personage-gebonden skill tree, waarin je onder andere Synergy vaardigheden kunt ontgrendelen. Synergy vaardigheden zijn speciale teamaanvallen of buffs die de personages in tandem uitvoeren. Naast de Folio is er ook nog een wapen-upgradesysteem dat vergelijkbaar lijkt te zijn met het systeem in de remake, al hebben we niet de kans gehad om hier uitgebreid mee te spelen.
In Rebirth is er ook een relatiesysteem. Je kunt zien hoe bepaalde personages denken over Cloud door middel van een gezichtsicoontje. Gebaseerd op de keuzes die je maakt in conversaties kan een personage je leuker of minder leuk vinden, afhankelijk daarvan gaat naar verwachting het gezichtje blijer of minder blij zijn. Dit zal naar alle waarschijnlijkheid ook een indicator worden van wie je precies zult krijgen in de Golden Saucer date scène. Daarnaast voegt Rebirth een crafting systeem toe dat ‘Transmutation’ heet. Middels transmutation kan je items craften met gebruik van diverse ingrediënten die je in de open wereld kunt vinden. Wanneer je items craft krijg je crafting xp en naarmate je crafting level omhoog gaat kun je dus ook meer items creëren.
Los van de kerngameplaymechanismen kun je in Rebirth ook nog minigames vinden. In deze speelsessie kregen we de kans om Queen’s Blood uit te proberen, een leuk kaartspel dat elementen lijkt te combineren van Tetra Master uit Final Fantasy IX met Marvel Snap. Er zijn verschillende NPC’s in de wereld die Queen’s Blood met je willen spelen. Wanneer je een wedstrijd wint, krijg je een van hun Queen’s Blood-kaarten, zodat je deze ook in je eigen deck kunt verwerken. We hebben een paar potjes kunnen spelen en het was een verrassend leuke minigame, waarin je je mogelijk uren kunt verliezen zolang de mechanieken je een beetje liggen.
Voorlopige conclusie
Final Fantasy VII Rebirth lijkt alles goed te doen. Een kleine iteratie op de remake was misschien al genoeg geweest, maar Rebirth gaat nog verder. De graphics zijn beter, er zijn nog meer nieuwe systemen toegevoegd die je extra opties bieden zonder al te complex te worden, en de combat is nog meeslepender dan tevoren dankzij de teammoves in de vorm van Synergy vaardigheden en de vloeiende besturing. Rebirth belooft een gigantische game te worden. Als het eerste hoofdstuk en het eerste deel van hoofdstuk twee representatief zijn voor de rest van Final Fantasy VII Rebirth, kun je je opmaken voor een zeer indrukwekkende game die je zult doen smachten naar meer. Mocht je Final Fantasy VII Remake nog niet hebben gespeeld, dan is dit hét perfecte moment om dat te doen. Wij kunnen in ieder geval niet wachten om te zien wat de volledige release van Final Fantasy VII Rebirth te bieden heeft.
Klinkt allemaal fantastisch, het zo zomaar kunnen dat we de goty van 2024 in februari al in handen hebben.
@Anoniem-2408:
Ehh ja, nee.
@Anoniem-2408:
Dit is idd overduidelijk een GotY contender voor bij de game awards.
En persoonlijke gaat dit zeer zeker mijn GotY worden.
3 weekjes nog,en nu al GOTY contender,ziet er goed uit en ook leuk
Straks de demo even starten. Maar qua game awards ik denk dat als de Switch 2 uitkomt dat 3D Mario erbij zit. En dat dit de game of the year wordt bij de game Awards.
Maar deze gaat wel bij de laatste 5 nominaties zitten.
@Anoniem-6015: eh jawel, dit wordt sws GOTY
Vraag me wel af of me ps5 net zo heet wordt als met ff16. Kan alle games opstarten zonder dat ie heet wordt maar ff16 is drama
@Anoniem-8098:
Weird. Mijn PS5 is nog geen één keer heet geworden. Ik heb zelfs nog nooit meegemaakt dat de fans van de PS5 ook maar iets harder gaan draaien.
Wauw nog maar een paar weken wachten. Hier gaan zoveel uren in.
@coola: kijk ook maar is op YouTube zijn veel filmpjes te vinden dat de ps5 van mensen heet wordt. Zelfs dat ie zichzelf afsluit om oververhitting te voorkomen. Dat heb ik gelukig nooit gehad maar voelt wel degelijk heet aan
Ben momenteel volop bezig met FF7 Remake en wat een fucking vette fantastische game is dat zeg.
Dit word daarom een 100% pre-order en beuken we eind deze maand heerlijk verder met Rebirth!!
@Anoniem-8098: snel terug naar de winkel voor garantie. Mijn ps5 staat in een kastje en zelfs daar loeit de ventilator niet.
@Anoniem-6015: nee? Jazeker wel!
@Smaakmaker: voor jou misschien wel, maar ik denk toch echt dat deze game enorm veel awards gaat binnen harken.
En ik weet zeker dat de game zo goed als bug vrij is en in perfecte staat is bij release, zonder een dat one patch. Dat was met remake idem dito
@7th-son:
Echt letterlijk de enige flaw die Final Fantasy VII Remake had was èèn deur die die niet goed in lade voor de rest was het een flawless game en dat is een feit!
Ik ben toch een klein beetje zuur over de remake van ff7 om de volgende redenen.
De duur tussen te games is echt veel te lang (persoonlijk ben ik uit het verhaal ook, al heb ik de eerste deel van de remake met veel plezier gespeeld.) de prijs is 3x 60 = 180 euro (dan ben ik nog scherp). De progressie van de delen gaan niet mee. Misschien omdat ik het orgineel gespeeld heb heb ik dit zuren. Toen was het een hele vette game met veel game uurtjes voor een prijs.
@BrutalRage:
Het origineel heb ik in 50 uur uitgespeeld ( alles wat de game te bieden heeft) daar heb ik toendertijd omgerekend Iets van 50 euro voor betaald. Remake heb ik in 65 uur uitgespeeld (alles wat de game te bieden heeft) die game was 60 euro. Final Fantasy VII Rebirth gaat naar verluidt 100 uur duren en kost 70 euro (fysiek). De Trilogy gaat uit eindelijk 200 euro kosten maar daar heb ik waarschijnlijk wel 265 uur plezier mee.
@coola: Ja ik ben het helemaal mee eens dat er veel is toegevoegd, alleen tijd staat niet gelijk aan leuk. Er kan tig aan dingen toegevoegd worden zonder dat het leuk is. Ik snap je argument, ik had in het orgineel wat meer tijd zitten omdat ik (pas op spoilers) “spoiler*****de weapons kapot wilde hebben*******”. Voelt nu beetje alsof ik overnieuw ga beginnen en dat weer met deel 3. Tevens verwacht ik ook 3x de grind.
2 stappen en dan cut scene dit zijn geen games meer maar interactieve video.
Want weest eerlijk vind je button smash game met zero uitdaging echt zo goed.
Je weet dat een RPG veel meer diep gang hoort te hebben?
Mis de tijd dat je voor je gear most zoeken om een baas te verslaan.
Ach zal wel voor Gen z zijn.
Zelf de demo een klein stukje gespeeld maar het zijn meer cutscenes dan gameplay. Dus niet mijn game.
@7th-son: Toch denk ik dat 3D Mario game of the year wint boven Final Fantasy 7 Rebirth.
De demo is waanzinnig
@Anoniem-6799:
Heb de demo van Rebirth nog niet gespeeld. Maar remake is op geen enkele manier een button basher, button bashen in die game betekenis heel erg snel een game over. In remake moet je juist tactisch gebruik maken van je skill en de materia.
@BrutalRage: Het kost nu eenmaal ontzettend veel tijd om content te bedenken, toe te voegen en daar 1 geheel van te maken. Wanneer de 3 episodes kort achter elkaar zouden uitkomen, dan ontkom je er niet aan om te copy pasten. Iets wat andere studio’s wel doen. Gelukkig deze niet.
@Anoniem-8938: Ja ik snap het ook wel, maar wat ik hierboven benoem, ik had graag lekker doorgespeeld, in het verhaal gebleven etc. Dat gezegd ga ik deze game uiteraard wel halen.
@Smaakmaker: dat komt omdat dit een stukje flashback is. Het is het begin van het spel wat een introductie is en dus ook (vrij logisch in een rpg) wat meer cutscenes heeft.
Er zit genoeg vechten in. En vergeet niet dat in FF7 het verhaal best diep gaat
@coola: nee hoor, er was ook nog een achtergrond die erg pixelated was.
Maar daar blijft het ook wel bij
@7th-son:
“En dat is een feit!”
:’)
@Smaakmaker:
Serieus? Bedoel je niet Suicide Squad?
:’)
@Smaakmaker:
“Zelf de demo een klein stukje gespeeld maar het zijn meer cutscenes dan gameplay. Dus niet mijn game.”
We weten nu wel dat dit niet jouw game is. Ga jij maar lekker met je Switch spelen. En hou eens op met dat negatieve gezwetst over PS games. Heeft niemand wat aan. En ook niet bepaald sfeer bevorderend. Ja een negatieve sfeer.
En voel je niet aangevallen. Het is maar een suggestie. Saul Goodman.
@Anoniem-5722: Dus ik mag mijn mening niet uiten over een demo die ik een klein stukje gespeeld heb? Beetje onzinnig.
Foutje
@BrutalRage:
Avondje de kroeg in ben je ook zo 60 euro verder.
Wat maakt het dan uit dat je 3x 60 euro voor neer moet tikken voor een hobby waar je vele uren plezier aan beleeft
@Anoniem-7761: je moet mijn reactie in zijn geheel zien en niet alleen dat gedeelte. Ja avondje ben je dat kwijt en daar krijg je hier heel wat meer voor. Maar zoals ik zeg zie de tekst in zijn geheel.
@BrutalRage:
Ja oke progressie kan je niet meenemen. Dat is opzich jammer maar ken je bij de meeste games niet die vervolgen hebben.
En t is voor velen lang geleden dat ze deze game gespeeld hebben maar ik persoonlijk ga er eigenlijk wel van uit dat ze een vette recap erin gooien van het vorige deel
@Anoniem-8069: recap: Cloud en kornuiten verslaan een alternatieve Sephiroth en trekken nu de wijde wereld in.
Begrijp ik het nu goed, maar Rebirth is een Remake wat weer een Remake is van FFVII ?
@GrillMeister:
Nee. Final Fantasy VII Remake is een remake van Final Fantasy VII. En Rebirth is een vervolg op remake.
Om het simpel te houden. Het origineel stond op drie discs
Remake = disc 1
Rebirth = disc 2
@Anoniem-6799: nou final fantasy 16 was behoorlijk uitdagend,vooral gevecht met ultima,dus je zero uitdaging klopt gewoon niet.
@Anoniem-1828:
Ik heb ook flink zwetende handjes bij de boss fights in FF7 en moet de verschillende personages tactisch goed benutten om het tot een goed eind te brengen.
Dus of ik ben niet goed in dit soort games of hij heeft ze nooit gespeeld en lult uit zijner nek
@Anoniem-9973:
Nee jij ben niet slecht in die games. Button bashen in zowel Final Fantasy VII Remake als XVI staat garant voor heel vaak een game over scherm in beeld. Je moet bij beide games inderdaad erg tactisch te werk gaan.
@coola: Nou dat is niet helemaal waar. Deze delen zijn een stuk minder tactisch dan de oude eerdere delen. Ik kan deze met gemak uitspelen met button bashen. En geloof mij ik heb elke deel meerdere malen uitgespeeld de afgelopen decennium.
@Anoniem-2672:
Ik heb met gemak final fantasy IV, VII , X , XII , XIII en XV uitgespeeld terwijl VII Remake en XVI mij echt uitdaagde.
@BrutalRage: doe zoals ik, speel de remake nu terug opnieuw en begin erna met Rebirth, zo simpel kan het zijn se. Kwa content is remake en Rebirth (die zelfs nog een pak meer) niet te vergelijken met de originele. Dit is vele uitgebreider geworden en niet zo maar van die filler content, het zal wel van een hoog niveau zijn.
@coola: euuuuh Remake is enkel Midgar he, niet disc 1 haha. Daarbij disc 1 was het grootste gedeelte, disc 2 was mss nog de helft en disc 3 was eigenlijk enkel het laatste gebied nog. Dus je mag het niet per disc bekijken. Rebirth is het vervolg op Remake maar hoe ver deze gaat kunnen we nu nog niet zeggen.
@Anoniem-7701:
Heb je helemaal gelijk in. Maar om het even simpel te houden vond ik het wel prima zo het zo even te beschrijven hoe het ongeveer in elkaar steekt met Final Fantasy VII Remake, Rebirth en nameless
@coola: ja want anders gaat deel 3 een kort spel zijn hehe
@Anoniem-7701: Hamaguchi heeft aangegeven dat Rebirth eindigt met The Forgotten Capital
Kan iemand in er paar zinnen uitleggen waar deze game / franchise over gaat. Ik heb nagenoeg al grote games wel gespeeld, echter nog nooit Final Fantasy.